Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 2

Topic gezien door 285510 bezoekers
Gestart door Johann, wo 28 nov 2012 - 15:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Ramon Oost

KNMI Guidance:

NEERSLAG:
Winterse buien, van tijd tot tijd ook geclusterd. Veelal met sneeuw, met name in het noordoosten wordt het wit. Vannacht afnemende buiigheid, maar in het noordoosten schampt morgenmiddag het occlusierestant met regen of natte sneeuw. De neerslag van de IJslandse occlusie bereikt het westen aan het begin van de nacht naar vrijdag. Harmonie komt vooral met mengvormen en dit is terug te voeren op een subtiel verschil in stroming boven Nederland. In Harmonie is de aanlandige component groter waardoor o.a. in de progtemps duidelijk te zien is dat er warmteadvectie plaatsvindt. In Hirlam blijft de wind aanlandig waardoor de warmere lucht niet binnenkomt. Dit vertaalt zich onmiddellijk in een verschillend NESO-plaatje. Het geeft wel aan dat een verschil van 10-20 graden in windrichting het verschil is tussen vaste of vloeibare neerslag. EC zit meer op lijn van Hirlam, het ECEPS komt met zeer hoge kansen op vaste neerslag op vrijdag. De occlusie kan langdurig boven het land blijven liggen en daardoor in potentie grote hoeveelheden achterlaten. 6-uurlijkse en uurlijkse sneeuwaccumulatie plaatjes van Hirlam/EC/Harmonie overschrijven niettemin nergens enig weeralarmcriterium. Gezien de situatie is AIL waarschijnlijk.

Farid_A

Citaat van: TaL op wo 05 dec 2012 - 14:09
Ik weet vorig jaar nog toen de dooi moest invallen na die 2 weken barkoud weer dat dit in de loop van de middag ging gebeuren, nu, ze kwam wel, maar de dooi begon pas 12-16 uur later dus alles is nog mogelijk

Ja, en afgelopen maandag werd hier in het westen ook alleen maar regen/natte sneeuw gegeven. Het werd in rotterdam centrum toch nog ff wit op de daken, auto's en grasvelden na dik anderhalf uur matige (natte)sneeuw.

PatrickM

KNMI heeft ook de waarschuwing aangepast.

Geel voor heel NL "Grote kans op langdurige sneeuwval" (vrijdag)  ;)

Rudi-Assauer

Citaat van: ron12 op wo 05 dec 2012 - 12:56
nu maar hopen dat de stroom niet uitvalt ;)

Dat was 7 jaar geleden een weekend lang in Haaksbergen.

Mijn nichtje is nu 6  ;D

just0408

De hele noordzee ligt volgens mij vol met sneeuwbuien die vanavond en vanacht sneeuw gaan geven.
Ik ben ook niet van steen.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

jorentje1997

Citaat van: just0408 op wo 05 dec 2012 - 14:19
De hele noordzee ligt volgens mij vol met sneeuwbuien die vanavond en vanacht sneeuw gaan geven.

Vanavond en vannacht gaat er idd sneeuw vallen uit die buitjes.. Maar ik denk niet dat ze ver het binnenland zullen inkomen..

just0408

Citaat van: jorentje1997 op wo 05 dec 2012 - 14:21
Maar ik denk niet dat ze ver het binnenland zullen inkomen.

Dat hoeft ook niet wat mij betreft.  :D
Ik ben ook niet van steen.

ron12

Citaat van: Rudi-Assauer op wo 05 dec 2012 - 14:17
Dat was 7 jaar geleden een weekend lang in Haaksbergen.

Mijn nichtje is nu 6  ;D
leuke tijd gehad dus :-[
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

labmuisje78

In hoe verre kunnen we dit vergelijken met een 25 nov 20??
Groetjes Ilona

Weerextrem

Citaat van: jorentje1997 op wo 05 dec 2012 - 14:21
Vanavond en vannacht gaat er idd sneeuw vallen uit die buitjes.. Maar ik denk niet dat ze ver het binnenland zullen inkomen..

Wat nu op noordzee komt, gaat Clusteren en trekt zuidoostelijk verder (vermoedelijk tergend traag) waardoor grote hoeveelheden kan vallen, mede dankzij Occlusie,

Vwb aantal kaarten van Hirlam






ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Cdtj3

Hier in Almere vallen voorzichtig de eerste sneeuwvlokjes naar beneden :D Kan niet wachten.

Edit 14:40: Behoorlijke sneeuwval nu!

Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

just0408

Citaat van: Weerextrem op wo 05 dec 2012 - 14:27
Wat nu op noordzee komt, gaat Clusteren en trekt zuidoostelijk verder (vermoedelijk tergend traag) waardoor grote hoeveelheden kan vallen, mede dankzij Occlusie,

Interessant!
Ik ben ook niet van steen.

Kevinwinter


adebos

Het zal hier (lisse) zo ook wel los barsten... Binnen een kwartier van redelijk zonnig naar een partij donkere lucht (was schitterend om te zien die tegenstelling). En zover ik kan kijken richting kust is het inderdaad een grote wolkenmassa... Dus dat clusteren kan ik me wat bijvoorstellen met het blote oog ;)

Terwijl ik dit dus tikte is het onderhand loos gegaan... Het is nog natte sneeuw, maar wel met bakken uit de hemel...

labmuisje78

Citaat van: Kevinwinter op wo 05 dec 2012 - 14:34
Sneeuwt het daar nu hard? Dan is het onderweg naar Deventer :P

Stuur het dan meteen door naar Enschede Kevin.

Jan van Ooijen

NAE (UKMO high res.) ziet er ook helemaal niet verkeerd uit voor vrijdag!







Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

jorentje1997

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 05 dec 2012 - 14:40
NAE (UKMO high res.) ziet er ook helemaal niet verkeerd uit voor vrijdag

Dit is vele malen beter.. Nu krijgt ook het westen van Belgiƫ (bijna) de hele dag sneeuw en niet een sneeuwbuitje en de rest regen.

Hopelijk komt deze uit en kan gewoon de hele Benelux genieten van dit prachtig winterweer!

Marco uit Hangar 5

Het wordt hier een partij donker!.. en jawel hoor.. Het Sneeuwt op Schiphol!

Half uurtje geleden prachtige dreigende wolkenlucht! Check me FB tijdlijn voor foto's

https://www.facebook.com/mnierop
Marco Nierop
http://zweef.nl/

Powered by EzPortal