Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 2

Topic gezien door 285473 bezoekers
Gestart door Johann, wo 28 nov 2012 - 15:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Marlieke

Domme vragen bestaan niet zegt men dus ik stel hem maar: zijn er van meer regio's zulke grafiekjes als die wat hierboven staat van de etmaalsom sneeuwval De Bilt?  Als dat er is kan iemand dan ook de grafiekjes voor andere delen van het land plaatsen waaronder natuurlijk overijssel...  :D
Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

Kevinwinter

Citaat van: Eveline op wo 05 dec 2012 - 11:33
Ik pluk deze kaart er even uit, van vrijdag...



de kern van het lagedrukgebied ligt precies zeg maar daar waar ik woon. Heb er niet geweldig veel verstand van, maar is dat nu wel of niet gunstig, voor de sneeuwverwachting?


edit, zie dat hij meer boven zeeland/kust van Belgiƫ ligt..

Ik heb er ook niet veel verstand van...

Zoals al aangegeven brengt de depressie minder koude lucht. Bij een koers van de depressie over Nederland in plaats van over de Noordzee komen we dieper in de zachte lucht en valt er op meer plaatsen regen.

Dus wat mij betreft is het gunstig...

marco-groningen

Ik ben wakker uit mijn "zomerslaap" Hier vallen heerlijke dikke vlokken naar beneden.
Ziet er goed uit voor vrijdag  8)

Bacci


Bacci

Knmi geeft al waarschuwing voor vrijdag.


Koen-IJM

Wauw!!

Best heftig! Heel Nederland rood op het zw na.


just0408

Weerplaza voorspelt 15cm voor Heerhugowaard op vrijdag.
Ik ben ook niet van steen.

harmenst

Citaat van: Marlieke op wo 05 dec 2012 - 11:40
Domme vragen bestaan niet zegt men dus ik stel hem maar: zijn er van meer regio's zulke grafiekjes als die wat hierboven staat van de etmaalsom sneeuwval De Bilt?  Als dat er is kan iemand dan ook de grafiekjes voor andere delen van het land plaatsen waaronder natuurlijk overijssel...  :D

Hier kun je soortgelijke data en grafiekjes raadplegen: http://www.winterplaza.nl/?r=oost

Marlieke

Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

Glennb

Ik moet zeggen dat ik zelf nu wat zenuwachtig begin te worden. Normaal ben ik helemaal geen sneeuwmens. Heb er nu best veel zin in! Heb in ieder geval geregeld dat ik vrijdag vanuit huis werk! Niks geen NS gedoe dit keer. 8)
Groet,
Glenn

MarcS

Begint net nat te sneeuwen in Heerhugowaard

Ik was net met de hond buiten en het trok opeens dicht, van een strak blauwe lucht naar een vieze grijzige lucht. Het rare is dat ik absoluut geen sneeuw rook 

Farid_A

Citaat van: Koen-IJM op wo 05 dec 2012 - 11:54
Wauw!!

Best heftig! Heel Nederland rood op het zw na.

En laat mij precies in het gele stukje wonen.  :'(. Het zal toch niet.

Kevinwinter

Die weerkaartjes willen nogal vaak veranderen... Eerst in Overijssel 10-15 cm voorspeld.. Nu loopt dat alweer terug naar 5-10. :P

Roan

Het sneeuwt hier nu in Groningen flink door.. woehoe!!

X-treme

Citaat van: Farid_A op wo 05 dec 2012 - 12:02
En laat mij precies in het gele stukje wonen.  :'(. Het zal toch niet.

Dat plaatje is een schatting, en moet je dus niet teveel kijken naar de lijn  :)
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Arend

Goed nieuws van het Met Office. Hieronder een (poging tot) vertaling van een blog zoals dat gisteren op de Met Office site verscheen.

Aanwijzingen voor koud weer in het bovenste gedeelte van de atmosfeer.

Gedurende een periode van kouder dan gemiddeld weer in Noord-Europa in februari van dit jaar, hebben we een blog uitgegeven waarin de mogelijke oorzaken werden besproken - waaronder veranderingen in de circulatie hoog in de atmosfeer.

We hebben deze verstoringen, die bekend staan als Sudden Stratospheric Warmings (SSWs), ook besproken in een persbericht over de vooruitgang in het voorspellen van deze gebeurtenissen in onze lange-termijn bespreking voor het winterseizoen.

SSWs gebeuren wanneer de gebruikelijke westenwinden in de stratosfeer, op een hoogte tussen de 10km en 50km, worden verstoord, wegvallen en zelfs omkeren.

Dit signaal kan dan in de loop van een paar dagen tot een paar weken doordringen naar de lagere atmosfeer, waardoor de westenwinden op lagere niveaus worden verzwakt.

In de winter betekent dit voor het Verenigd Koninkrijk een verstoring van de westelijke stroming, welke meestal zorgt voor milde luchten vanaf de Atlantische Oceaan. Verder betekent dit een kans voor oostenwinden om voet aan de grond krijgen, wat het instromen van koude lucht vanaf het continent betekent.

Dus SSWs kunnen de komst van koud weer inluiden. Echter, er zijn variaties in hun omvang - soms zijn ze vrij klein, niet meer dan een 'schommeling' in de stroom van de stratosferische winden, maar soms zijn ze meer uitgesproken, met een volledige omkering van de windpatronen.

Hoe sterker de SSW, hoe groter de kans dat deze gevolgen zal hebben aan de grond en tevens ook dat de potentiƫle impact groter zal zijn.

Met Office observatiesystemen hebben de afgelopen dagen een kleine SSW in de stratosfeer opgepikt, deze zou van invloed kunnen zijn op het Verenigd Koninkrijk.

Jeff Knight, een klimaatwetenschapper bij het Met Office, zei: "Satelliet en andere observatie-gegevens tonen aan dat er een kleine SSW gaande is en dit is 1 van de vele factoren die de gemiddeld koudere condities, zoals wij die onlangs hebben gezien, zou kunnen bestendigen.

"Het kan een paar dagen tot een paar weken duren voordat een eventuele impact merkbaar zal zijn. Echter, het is in overeenstemming met de huidige 30-dagen verwachting van het Met Office welke een voorkeur laat zien voor kouder dan gemiddeld condities -. Zij het met een redelijke mate van onzekerheid".

Bron:http://metofficenews.wordpress.com/2012/12/04/cold-weather-clue-in-upper-atmosphere/

Het plaatje hieronder laat de huidige opwarming zien op 30 hPa boven de Noordpool.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Mike25

Geloof dat het vrijdag spannend gaat worden  ;D

Lystric

Hoe betrouwbaar is de 3 dagen voorspelling op buienradar eigenlijk? Aangezien die helemaal geen neerslag in het oosten laat zien.

jeffrey83

Wel jammer dat er eerst sneeuw valt en daarna regen in zeeland.. met een beetje pech is de sneeuw alweer weg voordat het licht is..
Hopelijk veranderd dit nog in de komende run(s)

Powered by EzPortal