Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 2

Topic gezien door 285521 bezoekers
Gestart door Johann, wo 28 nov 2012 - 15:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Onno_D


Jan van Ooijen

Vele meldingen van sneeuw vanuit het noorden

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Bacci

Zeer mooie pluim, eerst pak sneeuw daarna schaatsen?

Dennis

25% kans op 10-30 cm Vrijdag 7/12


Reutel

Kom maar op met die Hellmannetjes  ;D

Kermisspin

Ook hier in het noorden sneeuw. Gaat niet hard maar blijft wel liggen.  :)
Volvo for life!

marja1701

Deze foto heb ik net, 1min, geleden gemaakt.
Het is niet veel maar het begin is er!

(foto is van sneeuw wat een beetje op een container is blijven liggen)
Motto: Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg!

SniperEye

Ik proef bij Johann wat onzekerheid wat betreft de sneeuw. Kan zijn dat ik het verkeerd "proef". Ik ben benieuwd naar zijn uitgangspunt. De pluim van het KNMI is nog steeds standvastig.

Ramon Oost

Citaat van: marja1701 op di 04 dec 2012 - 22:38
Deze foto heb ik net, 1min, geleden gemaakt.
Het is niet veel maar het begin is er!

(foto is van sneeuw wat een beetje op een container is blijven liggen)


Waar is ie gemaakt? :)

Johann

Citaat van: marja1701 op di 04 dec 2012 - 22:38
Deze foto heb ik net, 1min, geleden gemaakt.
Het is niet veel maar het begin is er!
(foto is van sneeuw wat een beetje op een container is blijven liggen)


Citaat van: Johann op di 04 dec 2012 - 20:16
Eelde nu natte sneeuw, zou zelfs een laagje kunnen gaan vallen vanavond -vannacht (MOS 2cm)

Zat EC-MOS toch aardig goed !  ;)

Weerextrem

Citaat van: SniperEye op di 04 dec 2012 - 22:39
Ik proef bij Johann wat onzekerheid wat betreft de sneeuw. Kan zijn dat ik het verkeerd "proef". Ik ben benieuwd naar zijn uitgangspunt. De pluim van het KNMI is nog steeds standvastig.

Het gaat om hoeveelheden, maar ook de koers van de laag. Alles is bepalend, maar het ziet vrij standvastig uit. toch beetje niet te hoopvol zijn jongens.

Onno_D

Citaat van: SniperEye op di 04 dec 2012 - 22:39
Ik proef bij Johann wat onzekerheid wat betreft de sneeuw. Kan zijn dat ik het verkeerd "proef". Ik ben benieuwd naar zijn uitgangspunt. De pluim van het KNMI is nog steeds standvastig.
Die twijfel lijkt me ook niet zo vreemd. Het is allemaal zeer fragiel. Mocht er nu een detail anders verlopen kan het laagje zo over N-NL of over de Noordzee trekken. Het ziet er (zeer) goed uit, maar niks is nog zeker  ;) Een ding is zeker. Er breekt een zeer interessante periode aan :)

Joep

Vrijdag veel sneeuw (overlast) in Nederland
Komende zeven dagen blijft het zeer spannend aan het West-Europese weer (kaarten) front waarbij de top vrieskoude met minima tot ruim minus 20 ! graden nog steeds boven Zuid-Scandiland en zelfs bij Midden-Denemarken bivakkeert en er hoeft maar weinig te gebeuren of het noordoostelijke koudereservoir stroomt deels uit richting de Lage Landen.



In potentie wordt de vrijdag interessant met kans op + significante sneeuwval en dit dan in een flink deel van Nederland.

Sneeuwjachtachtige condities zijn mogelijk, vooral benoorden de lijn Haarlem-Almere-Hengelo en er kan tot 10 cm. vallen!

Alles zal gaan afhangen van de precieze positie van het neerslagrijke lagedrukgebied (hoe zuidelijker ---->> meer sneeuw)

Voor het (spits) verkeer zal dit waarschijnlijk de lastigste situatie worden sedert begin februari van dit bijna gelopen jaar..



Als het nadien flink uitklaart in de nachten naar zaterdag en zondag kan het boven de sneeuw lokaal tot 12 graden vriezen.

Daarna geraken we in een fase waarin we richting Totalwinter kunnen evolueren, maar ook eventueel naar wat meer zonaliteit.

Voor medio december blijft GFS aanhoudend met + koude scenario's komen, zie bijvoorbeeld 't plaatje voor 17-12 aanstaande.

Ook het ECMWF (en opnieuw GFS) komt dinsdagmorgen 4-12 met zeer winterse weerkaarten voor met name half december.


Dinsdagavond komt het GFS met een klassieke blokkade met eerst 1055 mb. bij St. Petersburg rond 12 december en later deze

conventionele blokkade (rond 15 dec.) met zelfs retrograde(!) aspiraties van de anticyclonaliteit richting IJsland en Groenland.

Zouden we na precies 50 jaar (1962-1963) aan de vooravond staan van een grote, klassieke ijswinter die z'n weerga niet kent..?


just0408

Een pluim voor de nieuw pluim trouwens. Ziet er goed uit. :D
Ik ben ook niet van steen.

Aern

Mooie sneeuwstorm des doods weer op de kaarten.  ;D  en zaterdag eerste ijsdag?

Isabelle

Dat worden spannende dagen! Zeker nu we hier in ons Belgenland 2 kerncentrales uit de running hebben...Ik zeg "Black-Out"!
8)

Weerextrem

Citaat van: Onno_D op di 04 dec 2012 - 22:43
Die twijfel lijkt me ook niet zo vreemd. Het is allemaal zeer fragiel. Mocht er nu een detail anders verlopen kan het laagje zo over N-NL of over de Noordzee trekken. Het ziet er (zeer) goed uit, maar niks is nog zeker  ;) Een ding is zeker. Er breekt een zeer interessante periode aan :)

Juist niet, het gaat om meer om dat laag niet te noordelijk ligt of te oostelijk, dan zou neerslag in grotendeels regen vallen, oosten wel enige tijd sneeuw.

door naar meerdere factoren bekeken, lijkt het laagje zo doorheen te komen. echter kan hier en daar beetje van richting veranderen.

Johann

Citaat van: SniperEye op di 04 dec 2012 - 22:39
Ik proef bij Johann wat onzekerheid wat betreft de sneeuw. Kan zijn dat ik het verkeerd "proef". Ik ben benieuwd naar zijn uitgangspunt. De pluim van het KNMI is nog steeds standvastig.

Ik heb alleen gekeken wat EC-MOS er van maakt vanavond. Zegt opzich op deze termijn niet alles temeer MOS nog wel eens de situatie "onderschat". Veel zal gaat afhangen van details koers (wind). Potentiaal voor sneeuwdek (3-30cm) zeker aanwezig. Morgen heb ik meer tijd dan eens even goed analyseren het geheel adhv de modellen. Dan ook meer "meso" info.  (na Alpenweerbericht).

Remy

Ah hier begint het nu ook heel lichtjes te sneeuwen,en het vriest heel licht aan de grond dus hier en daar blijft het ook liggen :)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

pietjelol

ook hier dwarrelt er af en toe een vlokje naar beneden temp 1,1 boven nul

Powered by EzPortal