Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 2

Topic gezien door 285590 bezoekers
Gestart door Johann, wo 28 nov 2012 - 15:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Duitje

NS en sneeuw is geen goede combi ;) Ik zou het niet gokken.
@Kees_Zwaan

winter

Ricardodimm
Zou gewoon lekker gaan maar zou wel een slaapzak meenemen en eten en geld.
Want, waarschijnlijk moet je eerste een nachtje overnachten op het station op z'n minst!:)

Peter van H.

De noorse weersite yr.no laat ineens veel kouder weer zien voor komende dagen. Ik hou Tiel aan.
Hulde voor deze site en haar leden.

Joep


Ed Deijkers

Hallo Allemaal,

Ook ik heb de verhuizing gedaan van OO naar MS.
Aangezien ik voornamelijk een "lezer" ben, wel wat meteo kennis heb vanuit de luchtvaart, is deze site een verademing om te lezen.
De nadruk licht hier overigens naar mijn mening ook iets meer op de Nederlandse weerverschijnselen i.p.v de Belgische, die voor mij in Noord Holland wat minder van belang zijn.
Ook de berichten zijn van wat serieuzere aard in vergelijking met OO.

Jan en Johan, prima initiatief, forumleden, ga door op de ingeslagen weg en laten we het leuk houden.

Nu on topic, zalig die winterverwachtingen:)

Groet,

ed
Het weer is zoals het is, de emoties komen later

Weerfreak 1337

Zeer goede 10-daagse. Het gemiddelde van zaterdag is volledig onderuit gehaald en over de hele periode komt de temperatuur eigenlijk volgens gemiddelde en oper nog maar amper boven nul uit.


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Roan

Citaat van: Peter van H. op di 04 dec 2012 - 21:34
De noorse weersite yr.no laat ineens veel kouder weer zien voor komende dagen. Ik hou Tiel aan.
Hulde voor deze site en haar leden.
yr.no is gewoon 'ook' een visualisatie van de EC run, neemt niet weg dat we komende dagen lekker winters weer gaan krijgen

Joep

Wow wat een pluim zeg, vrijdag al rond nul en veel neerslag :)

Sven

Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Cdtj3

Nou, kan niet meer stuk zou je zeggen :D
Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

Zynex

Jan neemt dat kaartje met strenge vorst ook al een mogelijk sneeuwdek mee in zijn berekeningen? :o

Btw echt vet om te zien dat dit forum al zo actief is haha.

Joep

Ik zag dat Karim op de andere site aangaf dat het voor het westen misschien lastig wordt donderdag al sneeuw.
Dat laat hij nu ook weer zien in zijn plaatje voor donderdag.
Wat denken jullie hiervan?

Weerfreak 1337

Citaat van: Joep op di 04 dec 2012 - 21:57
Ik zag dat Karim op de andere site aangaf dat het voor het westen misschien lastig wordt donderdag al sneeuw.
Dat laat hij nu ook weer zien in zijn plaatje voor donderdag.
Wat denken jullie hiervan?

Dat komt doordat donderdag de stroming nog aanlandig is. (NW/N) Hierdoor word zachtere lucht de kustprovincies ingeblazen waardoor de neerslag als natte sneeuw of hagel zal vallen.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

jorentje1997

KMI voorspelling is super! Maar echt super! Ook voor de kust

Unknown-user1778

@johann. mooi plaatje! wat een hopen. en dan nog te bedenken dat amper een week geleden het groene gras nog bij je te zien was! :o

Reutel

Karim ziet het ook helemaal zitten!  8)


Blog - weather links - info - webcams - disclaimer
dinsdag 4 december 2012
++ 04/12 20Z: ER IS EEN WAARSCHUWINGEN VAN KRACHT VOOR SNEEUWVAL IN HOOG-BELGIE OP WOENSDAG EN ALGEMENE SNEEUWVAL VAN BETEKENIS OP DONDERDAGNACHT EN VRIJDAG OVERDAG ++

Met een straalstroom en bijhorend polair front wel bezuiden de Lage landen, is de luchtmassa bij ons actueel polair van oorsprong. De komende dagen zal de subtropische lucht ons nooit bereiken waardoor het relatief koud blijft. De aangevoerde lucht is hoofdzakelijk maritiem/aanlandig waardoor de westelijke regio's steeds teveel invloed van het relatief warme zeewater kennen om daadwerkelijk neerslag onder vaste vorm te kennen (SST rond +8°).

Vannacht en dat tot donderdagmiddag staat ons weer onder invloed van een hoogtetrog met eerst een T500 rond -35 tot -37°. Het weerbeeld kent daarbij een buiig karakter met landinwaarts buien van smeltende sneeuw of regen, boven 500m onder de vorm van sneeuw. Een neerslagzone bevindt zich actueel net benoorden NL en daarachter bevindt zich koudere polaire lucht met een EPT op 850 hPa rond 10° en lager. Deze barokliene band trekt vannacht traag van noord naar zuid over NL. De neerslag op deze band in aan de zuidkant meest vloeibaar, aan de koude noordkant meer en meer vast. Op de barokliene band ontwikkelt zich wel een lagedrukgebied welke morgen overdag over N-NL trekt en tijdelijk een warmere wig laat binnenkomen waardoor de neerslag bezuiden het low even meer vloeibaar wordt. Wanneer dit laag over Duitsland aankomt , spoelt opnieuw de koude polaire lucht de Benelux binnen. We schrijven dan woensdag-avond- en nacht, en ook donderdagvoormiddag. Mede door de doortocht van een hoogtetrog, gevuld met koude bovenluchten tot -38°, kunnen er dan verspreid over de regio enkele sneeuwbuien vallen. In een brede kuststreek echter is dit eerder sleet.

Donderdag overdag zorgt een rug van hoge druk en een mobiele grondwig tijdelijk voor stabilisering zodat de buiigheid instuikt.

Vervolgens is het uitkijken voor een actief frontaal systeem, verbonden aan een depressie die vrijdagmorgen over de Noordzee aankomt. De luchtmassa over de Benelux is vlak voor het arriveren van de neerslag koud met een EPT850 rond +9°. De voorspelde sounding laat een T-curve zien welke volledig in de negatieve zone zit. Omdat de frontale structuur volledig occludeert is er in de hoogte weinig advectie van warme lucht en blijft de T-curve tot bijna de middag negatief. Enkel de T2m wordt overdag licht positief in het binnenland maar met een negatieve Td lijkt de natteboltemperatuur rond het vriespunt te blijven. De neerslag lijkt dan ook volledig als sneeuw te gaan vallen over gans de regio, en gezien de neerslaghoeveelheden gaat dit om een sneeuwcumulatie van 5-10 cm tussen vrijdag 0z en vrijdag 12z.

De depressie zal vervolgens over de regio trekken waardoor zachte lucht geen kans ziet de Benelux te bereiken. De stroming is bij de depressie veranderlijk en dus is er geen grote maritieme invloed waardoor de onderste luchtlagen niet erg opwarmen. Ik verwacht vrijdag overdag nog wat sneeuw, doorgaans licht. Enkel in het westen van BE kan de neerslag tijdelijk overgaan in smeltende sneeuw.

Het is evident dat er voor donderdagnacht en vrijdag overdag een gevaarlijke situatie opduikt. Een level 2 niveau is dan ook gerechtvaardigd, mede door de persistentie in de modellen en de eensgezindheid tussen de modellen. Wanneer de situatie morgenvoormiddag wordt bevestigd, dient over te gaan worden naar een level 3, aangezien de zekerheid daarvoor dan groot genoeg is.
Voor woensdagavond- en nacht is een level 1 niveau van kracht door de sneeuwbuien welke de wegen lokaal glad kunnen maken. Aangezien er de komende 48 uur steeds sneeuwbuien over het Ardens Reliëf kunnen vallen, is daar een level 1 niveau van kracht, omdat daar de sneeuw cumulatie kan aandikken tot een extra 10 cm.

Joep

Karim bedoelt met het westen een brede kuststrook als ik het goed begrijp.
Dus mogelijk donderdag wel sneeuw voor westen?

Reutel

Donderdagnacht ja.

Ik voel trouwens een "Sneeuwval des doods" topic aankomen op GS... ;)

Koen-IJM

Max. temperatuur voor zaterdag is wel erg laag berekend door de Oper. Maar de spreiding voor volgende week lijkt dus echt af te hangen van wat er vrijdag gaat gebeuren?

Reutel

Citaat van: Koen-IJM op di 04 dec 2012 - 22:18
Max. temperatuur voor zaterdag is wel erg laag berekend door de Oper. Maar de spreiding voor volgende week lijkt dus echt af te hangen van wat er vrijdag gaat gebeuren?

Yep, daar lijkt het wel op. De oper gaat deze keer voor een flinke laag sneeuw en daardoor gaan, zeker 's nachts, de temperaturen flink onderuit.

Powered by EzPortal