Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 2

Topic gezien door 285943 bezoekers
Gestart door Johann, wo 28 nov 2012 - 15:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Weerextrem

Citaat van: winter op di 04 dec 2012 - 17:34
Nu even weg van vrijdag, temperatuur momenteel redelijk snel aan het dal brabant/limbrug onder de 4 graden en er volgt nog een neerslag gebied die daar waarschijnlijk tot laat in de avond blijft hangen.
Sneeuw in zuidoost brabant???

Met neerslagafkoeling is het echter wel mogelijk, gezien 850 hPa (-4/-6 later -6/-8).

maar zeg nooit nooit.

Jan van Ooijen

Ook het stukje van mijn werk hier maar even bijzetten. Stukje is afkomstig van http://sneeuwhoogte.nl/

Update winterweer Nederland
Ook in ons eigen Nederland zijn er steeds meer winterse signalen te bespeuren, die duiden op wellicht wat serieuzer winterweer op termijn. Ondanks dat er morgenavond ook wat sneeuwsignalen zichtbaar zijn op een vanuit het noorden afzakkende storing wil ik met nadruk de situatie van aanstaande vrijdag wat nader onder de loep nemen. De situatie is dan voor ons sneeuwliefhebbers bijzonder interessant! Een met koude lucht gevuld lagedrukgebiedje trekt volgens de laatste clusters in de loop van de dag via het zuiden van ons land richting de Jura. Vooral de exacte koers van deze storing zal gaan bepalen waar en hoeveel sneeuw er in Nederland zou kunnen gaan vallen. Vooral een iets zuidelijkere koers is gunstig voor sneeuwminnend Nederland omdat de wind dan grotendeels aflandig kan blijven. Boven het nog relatief warme Noordzeewater zal het op nadering van het laag in eerste instantie gaan regenen, maar doordat de wind (bij gunstige koers!) krimpt naar zuid tot zuidoostelijke richting zal in de onderste laag van de atmosfeer koude continentale lucht gaan instromen zodat de regen landinwaarts al snel zal kunnen overgaan in vaste vorm=sneeuw!

Naarmate het sneeuwlaagje verder naar het oosten wegtrekt draait de wind naar  meer noordoostelijke tot noordelijke richtingen en kan in de nacht naar zaterdag nog wat koudere lucht Nederland gaan binnenstromen, waardoor het op uitgebreide schaal licht kan gaan vriezen. Daar waar zich een sneeuwdek heeft gevormd kan het door  nachtelijke uitstraling nog veel kouder worden! Of dit de aanzet is tot echt serieus winterweer is nog even afwachten. We zien in de loop van de periode wel steeds meer een patroon van hoge luchtdruk ten noorden en noordoosten van ons land. De stroomopwaarts aanwezige koude lucht moet echter wel op transport gezet worden wil de winter in Nederland genadeloos kunnen gaan toeslaan. En daar ontbreekt het tot op dit moment nog aan, maar de koude lucht ligt inmiddels wel steeds prominenter op de loer!
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

jorentje1997

Citaat van: Dennis op di 04 dec 2012 - 12:53
Woensdag avond "Lake Effect" ?

Het warmwatereffect of lake-effect snow is het verschijnsel dat wanneer tijdens de winter koude landlucht over relatief warm water van een zee of meer strijkt, de lucht onstabiel wordt, en er wolken ontstaan, waaruit hevige sneeuw- of regenbuien kunnen vallen. Het fenomeen komt vooral voor in het gebied van de Grote Meren in de VS en het noorden van Japan. Minder vaak komt het in Europa voor, wanneer tijdens een oostcirculatie lucht van het Europese vasteland over de Noordzee trekt. In dat geval kunnen de Wadden en het oosten van Engeland te maken krijgen met vaak vrij hevige sneeuwbuien, die een sneeuwdek tot meer dan een halve meter kunnen opleveren.

De rest van de Belgische en Nederlandse kust kan daar niet mee van profiteren? ;o

dondertje127

Vrijdag 7 december 2012 een dag om in de gaten te houden. Heerlijk als het echt zou gaan sneeuwen en daarmee de toon (winter) is ingezet!

Snowman

Vrijdag begint het maar het einde is er nog niet op te zien :o





Edit:

GFS denk er alleen zo over op vrijdag en zaterdag.

Zynex

Ik ben echt benieuwd!
Wat is de winter toch een leuke tijd :D

Dennis

Citaat van: jorentje1997 op di 04 dec 2012 - 18:00
De rest van de Belgische en Nederlandse kust kan daar niet mee van profiteren? ;o

Dat stukje tekst klopt in mijn visie niet helemaal: lake-effect (zee(warmwater) -efffect) is idd mogelijk aan een kust-lijn (zie je ook wel in andere seizoenen)
Maar in winter praat je over zeer koude lucht uit Noorden met bron Noorwegen/Poolcirkel -40 op 5KM hoogte (noordelijk Noordzee) wind meer uit een NO hoek en dan praat je meer over N NW-Nederland  (ligt ook aan een koers van Laag) en waar de kou zit

Jan van Ooijen

Even een compliment naar de leden toe, het valt mij op dat hier niet om de 3 berichten ingegrepen hoeft te worden. Toppie!
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Dennis

Citaat van: Jan van Ooijen op di 04 dec 2012 - 18:24
Even een compliment naar de leden toe, het valt mij op dat hier niet om de 3 berichten ingegrepen hoeft te worden. Toppie!

Idd :) heerlijk forum!

Weatherman

Citaat van: Jan van Ooijen op di 04 dec 2012 - 18:24
Even een compliment naar de leden toe, het valt mij op dat hier niet om de 3 berichten ingegrepen hoeft te worden. Toppie!
Ja Jan dat is fijn, er is een leuke sfeer hier.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

zorba

Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Koen-IJM


just0408

Citaat van: Jan van Ooijen op di 04 dec 2012 - 18:24
Even een compliment naar de leden toe, het valt mij op dat hier niet om de 3 berichten ingegrepen hoeft te worden. Toppie!

Komt ook een beetje door Koning Winter natuurlijk. Die lijkt ons op onze wenken te gaan bedienen.  ;)
Ik ben ook niet van steen.

TaL

Morgenavond zou droge sneeuw aan de kust niet echt een probleem moeten zijn, alle factoren werken mee, behalve 2meter maar dat zegt niets tot weinig

1. Dauwpunt
2. Neerslag
3. 850hpa temperatuur
4. 2m temperatuur
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

jorentje1997

Citaat van: Jan van Ooijen op di 04 dec 2012 - 18:24
Even een compliment naar de leden toe, het valt mij op dat hier niet om de 3 berichten ingegrepen hoeft te worden. Toppie!

Idd Jan, er is zo'n andere weersite (jeweetwel) waar je nog niet 1x oftopic kan praten of je bericht word verwijderd.. Ook worden er heel de tijd opmerkingen gemaakt om plaatjes en lange citaten te verwijderen..

Hier gaat alles rustig,leuk,gezellig en staan er niet overal opmerkingen van mods/admins

Leuk dat we op zo'n manier naar dit super winterweer kunnen kijken!


Bernardo

Vrijdag word dus een spannend dagje, hoeveel sneeuw kunnen we verwachten, mocht het uitkomen in Friesland? Mijn vriendin werkt bij een koerier bedrijf en zit hele dag op de weg.

glenn

Citaat van: Bernardo op di 04 dec 2012 - 19:08
Vrijdag word dus een spannend dagje, hoeveel sneeuw kunnen we verwachten, mocht het uitkomen in Friesland? Mijn vriendin werkt bij een koerier bedrijf en zit hele dag op de weg.

ze zal niet veel moeten rondrijden ze zal voornamelijk in de file staan ! in belgie wordt er zo een 10 tot 15 cm sneeuw verwacht ! nederland ongeveer hetzelfde

simonelgersma

@Jan. En jij kan gewoon lekker je werk doen ipv je te ergeren!!

IK volg je sinds 2006(en vele anderen) en dat doen we niet voor niks!!  Dus een compliment voor jou(en crew) is ook wel op z'n plaats, bij deze!!

Keep up the good work!!!

SniperEye

Deze situatie nowcasten is vergelijkbaar met het onweer in de zomer nowcasten. Prachtig om de ontwikkelingen op de kaarten te zien en de visie van de experts te mogen lezen :)

bliksems

Citaat van: jorentje1997 op di 04 dec 2012 - 19:04
Idd Jan, er is zo'n andere weersite (jeweetwel) waar je nog niet 1x oftopic kan praten of je bericht word verwijderd.. Ook worden er heel de tijd opmerkingen gemaakt om plaatjes en lange citaten te verwijderen..

als ze slim zijn verwijderen ze die quote-knop,want het loopt helemaal uit de hand daar..etcetc..
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Powered by EzPortal