Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 2

Topic gezien door 285849 bezoekers
Gestart door Johann, wo 28 nov 2012 - 15:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

just0408

Citaat van: Kevinwinter op di 04 dec 2012 - 12:15
Maar die 10-20 cm sneeuw in midden en oosten. Klopt dat denken jullie?

Dat zullen we vanzelf gaan merken.  :P
Ik ben ook niet van steen.

just0408

Citaat van: Jan van Ooijen op di 04 dec 2012 - 12:16
Mooi, laat maar komen. Daarna lekker naar Breuil-Cervinia waar het al goed winters is. Momenteel ligt daar een kleine 260cm aan sneeuw: http://sneeuwhoogte.nl/wintersport/itali%C3%AB/aosta/breuil-cervinia/breuil-cervinia

Wat lekker zeg. Even een frisse neus halen daar.  8)
Ik ben ook niet van steen.

Erik V

Ik ben er klaar voor! Winterhanden, check, slee, check, laarzen voor als het hier in het zw toch regen blijkt, check:-)

Marco uit Hangar 5

Even over de actualiteit.. Het regent op Schiphol pijpestelen op dit moment het waait erg harden het likt wel nacht zo donker als het is.. Zag op buienradar 1 bliksem hier vlakbij.. Verbaast me niets.
Marco Nierop
http://zweef.nl/

Jmanig

Lange tijd niet meer actief geweest, toch maar de draad weer eens oppakken, haha!!!

Vrijdag a.s. heb ik feest van mijn ouders, omdat ze allebei 50 worden. Zal een dolle boel worden in Enschede, als het waar is dat er zoveel sneeuw komt!!!
<a href="http://www.hetweeractueel.nl/weer/enschede/actueel/" target="_blank">[img width=189 height=

Dennis

Woensdag avond "Lake Effect" ?

Het warmwatereffect of lake-effect snow is het verschijnsel dat wanneer tijdens de winter koude landlucht over relatief warm water van een zee of meer strijkt, de lucht onstabiel wordt, en er wolken ontstaan, waaruit hevige sneeuw- of regenbuien kunnen vallen. Het fenomeen komt vooral voor in het gebied van de Grote Meren in de VS en het noorden van Japan. Minder vaak komt het in Europa voor, wanneer tijdens een oostcirculatie lucht van het Europese vasteland over de Noordzee trekt. In dat geval kunnen de Wadden en het oosten van Engeland te maken krijgen met vaak vrij hevige sneeuwbuien, die een sneeuwdek tot meer dan een halve meter kunnen opleveren.






SniperEye

Jammer dat dit dan enkel voor de wadden en Oost Engeland zou zijn. Had het hier wel willen zien.

just0408

Het ziet er allemaal erg fijn uit.
Ik ben ook niet van steen.

adebos

Als ik het goed lees is het bij een oost circulatie dat de wadden en oost engeland hier "profijt" van hebben.
Maar op dit moment hebben we toch een meer noord / noord-west circulatie... Dus mag ik daaruit concluderen dat dan juist ons landje in het geheel hier de invloed van zal merken?

Arend

Citaat van: Dennis op di 04 dec 2012 - 12:53
Woensdag avond "Lake Effect" ?

Misschien zie ik iets over hoofd, maar ik zie geen oostcirculatie. Dit is wel een oostcirculatie:
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Dennis

Citaat van: adebos op di 04 dec 2012 - 13:15
Als ik het goed lees is het bij een oost circulatie dat de wadden en oost engeland hier "profijt" van hebben.
Maar op dit moment hebben we toch een meer noord / noord-west circulatie... Dus mag ik daaruit concluderen dat dan juist ons landje in het geheel hier de invloed van zal merken?

Komt woensdagavond een NO toevoer


Dennis

Citaat van: Arend op di 04 dec 2012 - 13:17
Misschien zie ik iets over hoofd, maar ik zie geen oostcirculatie.

Arend: dat stukje tekst is in mijn visie mbt circulatie dan ook niet goed: je hebt toevoer over warm zeewater nodig (dus niet over Land)
Bij een N-NO windstroming hebt de "de Noordzee" wel als invloed

Gr Dennis

Jan van Ooijen

Meteoconsult komt nu ook met een optie sneeuwjacht! Hier een citaat



Deze weerkaart willen we jullie niet onthouden. De kaart voor aanstaande vrijdag. Je ziet een lagedrukgebied voor de westkust liggen. Aan de voorzijde is de wind zuid tot zuidoost, continentaal dus. In de koude lucht kan er in de nacht naar vrijdag en een (aanzienlijk) deel van de overdagperiode sneeuw vallen. Landinwaarts... De vraag is, tot hoe ver naar de kust kan de neerslag in sneeuw transformeren? Let ook op de luchtdruklijnen die dicht bij elkaar staan: veel wind. Risico dus op 'sneeuwjachten'.

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

puntakotta

Goedemiddag beste leden,

Na actief te zijn geweest op het "oude" forum van Jan, nu ook maar hier aangemeld.  ;D

Ik kijk met spanning uit naar met name woensdag avond en nacht en de vrijdag. Ik heb al een aankondiging gedaan aan mijn collega uit Maastricht.
Ik moet namelijk vanuit Noord-Holland naar Maastricht met de auto, ik verwacht dat met de voorspellingen dit een erbarmelijke reis zal gaan worden..haha!

adebos

Thnx Dennis, dan kan ik hem volgen :D

Dennis

KNMI: Sneeuwjacht
Sneeuw levert de grootste problemen ook als het ook hard waait en vooral als het vriest. Bij een krachtige tot harde wind, windkracht 6 of 7, is tijdens sneeuwval met minder dan 200 meter zicht sprake van een ware sneeuwjacht. De stuifsneeuw, die bij temperaturen onder nul in kieren en gaten doordringt, leidt tot grote overlast: het verkeer en openbaar vervoer worden ontwricht en wegen raken versperd door ophopingen en duinen van sneeuw. In een sneeuwjacht is het zeer onaangenaam, zeker bij temperaturen ver onder nul. Bovendien vermindert het het zicht, afhankelijk van de intensiteit van de sneeuw.

Sneeuw en zeker een sneeuwjacht is zeer belemmerend voor het verkeer. Het KNMI geeft bij sneeuw extra waarschuwingen uit. Bij een sneeuwjacht of sneeuwstorm, waarin minstens windkracht 6 wordt bereikt en het zicht minder dan 200 meter is, gaat een Weeralarm uit, zo mogelijk voorafgegaan door een voorwaarschuwing. Sneeuwval of driftsneeuw bij windkracht 8 of meer wordt een sneeuwstorm genoemd,



Jan van Ooijen

Citaat van: puntakotta op di 04 dec 2012 - 13:55
Goedemiddag beste leden,

Na actief te zijn geweest op het "oude" forum van Jan, nu ook maar hier aangemeld.  ;D

Ik kijk met spanning uit naar met name woensdag avond en nacht en de vrijdag. Ik heb al een aankondiging gedaan aan mijn collega uit Maastricht.
Ik moet namelijk vanuit Noord-Holland naar Maastricht met de auto, ik verwacht dat met de voorspellingen dit een erbarmelijke reis zal gaan worden..haha!

Welkom! Het lijkt mij verstandiger als je de avond daarvoor gaat zoals de kaarten er nu voorliggen. Vanmorgen heb ik al een kleine update gedaan over sneeuwjacht en drift sneeuw, maar de kansen daarop zijn toegenomen. Je wil daar echt niet inzitten.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weerfreak 1337

Hoop dat de wind genoeg aflandig word voor sneeuw hier aan de kust aanstaande vrijdag. Afwachten maar. :)

Hoe denken jullie daarover Jan/Dennis/Johann als ik vragen mag?

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

SuperGrover

Van het andere forum hierheen verhuisd.
Zoals iedereen weet wordt het spannend de komende dagen.
Iemand meer inzicht wat de verwachtingen zijn voor Zeeland a.s. vrijdag ?


Powered by EzPortal