Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 2

Topic gezien door 285642 bezoekers
Gestart door Johann, wo 28 nov 2012 - 15:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

just0408

Citaat van: glenn op ma 03 dec 2012 - 23:40
woensdag complete chaos in belgie door mogelijk zeer hevige en uitzonderlijke sneeuwval straks meer !

Dat klinkt wel heel erg heftig. Het zal allemaal wel overdreven zijn. Iemand probeert lollig te zijn.  ::)
Ik ben ook niet van steen.

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

xzaz

Citaat van: Weerfreak op ma 03 dec 2012 - 22:29
Is toch logisch dat het 's nachts kouder is dan overdag?  ???
Ja, wat ook zo is natuurlijk, ik bedoel; het verschil qua temperatuur tussen overdag en 's nachts mag wel wat groter.
De winter is nog niet eens begonnen!

Arend

Als alles zo blijft wordt vrijdag een hele interessante dag.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Duitje

@Kees_Zwaan

Jan van Ooijen

Vrijdag driftsneeuw en sneeuwjacht?

   


De kaarten gaan er per run beter uitzien. De aankomende dagen hebben we te maken met een noordwestelijke stroming, door die noordwestelijke stroming trekken storingen vanaf de Noordzee richting het zuidoosten van het land. De storing waar we aanstaande vrijdag mee te maken gaan krijgen is het interessantst. Wel moeten we even een slag om de arm houden wat betreft aanstaande vrijdag, maar zoals het er nu naar uitziet zal het veel hinder gaan opleveren voor het autoverkeer, spoorwegen en vliegvelden. Op de recente GFS run is vooral de wind fors in kracht toegenomen, momenteel geeft het Amerikaans weermodel een 7 á 8 Bft weer met windstoten van 80 kilometer per uur. Dit zou betekenen dat we te maken kunnen krijgen met sneeuwjacht en driftsneeuw. Sneeuwjacht zal alleen voor de noordelijke en westelijke kustgebieden zijn.



Wat is driftsneeuw?
Driftsneeuw of stuifsneeuw, zoals dat in de meteorologie wordt genoemd, is fijne, reeds gevallen sneeuw die door de wind van de grond opwaait en elders weer wordt afgezet. Sneeuw kan door de wind op drift raken en het hoeft dan dus niet echt te sneeuwen. Zodra er ook werkelijk sneeuw valt wordt dat in de meteorologische berichten gecodeerd als sneeuw. Daarbij kan het zicht aanzienlijk teruglopen, in de regel tot minder dan 1000 meter en soms tot minder dan 50 meter vergelijkbaar met zeer dichte mist. Driftsneeuw kan ervoor zorgen dat schoongemaakte oppervlakten, zoals straten en ijsbanen, toch weer met een laagje sneeuw bedekt worden, wat vooral voor het schaatsen hinderlijk kan zijn. Op plaatsen waar het sneeuwtransport gehinderd wordt of waar luwte heerst, kunnen zich door dit verschijnsel grote hopen sneeuw vormen, die wel sneeuwduinen worden genoemd. Weerkundigen maken onderscheid tussen hoge en lage driftsneeuw. Van lage driftsneeuw is sprake als de sneeuw door de wind tot geringe hoogte boven de grond wordt opgewerveld, waarbij het horizontale zicht op ooghoogte (1,8 meter) niet merkbaar vermindert. Hoge driftsneeuw is sneeuw die door de wind zo hoog wordt opgewerveld dat het horizontale zicht ook op ooghoogte aanmerkelijk verminderd is.



Wat is Sneeuwjacht?
Sneeuw levert de grootste problemen ook als het ook hard waait en vooral als het vriest. Bij een krachtige tot harde wind, windkracht 6 of 7, is tijdens sneeuwval met minder dan 200 meter zicht sprake van een ware sneeuwjacht. De stuifsneeuw, die bij temperaturen onder nul in kieren en gaten doordringt, leidt tot grote overlast: het verkeer en openbaar vervoer worden ontwricht en wegen raken versperd door ophopingen en duinen van sneeuw. In een sneeuwjacht is het zeer onaangenaam, zeker bij temperaturen ver onder nul. Bovendien vermindert het het zicht, afhankelijk van de intensiteit van de sneeuw. Sneeuw en zeker een sneeuwjacht is zeer belemmerend voor het verkeer. Het KNMI geeft bij sneeuw extra waarschuwingen uit. Bij een sneeuwjacht of sneeuwstorm, waarin minstens windkracht 6 wordt bereikt en het zicht minder dan 200 meter is, gaat een Weeralarm uit, zo mogelijk voorafgegaan door een voorwaarschuwing.

Zoals we in de bovenstaande afbeelding kunnen zien dan wordt er in de kustgebieden aardige windstoten verwacht.  Niet alleen windstoten, maar ook een harde tot soms een stormachtige wind 7 á 8 Bft. Als we alles bij elkaar pakken dan komen we op het bovenstaande uit. Voorlopig ga ik uit van 8-10 centimeter sneeuw aanstaande vrijdag. Is dit een voorzichtige verwachting? We zullen het zien.

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

just0408

Interessant hoor. Ik hoop echt op sneeuw man. Het zaakje moet ook wel een beetje westelijker sneeuw geven vind ik.
Ik ben ook niet van steen.

Jur

Citaat van: glenn op ma 03 dec 2012 - 23:40
woensdag complete chaos in belgie door mogelijk zeer hevige en uitzonderlijke sneeuwval straks meer !

Ik hou niet echt van dit soort stemmingmakerij.
Maak melding van situaties onderbouwd met kaarten of wacht met melden tot je de kaarten daadwerkelijk kan tonen.

Kevinwinter

Citaat van: just0408 op di 04 dec 2012 - 08:49
Interessant hoor. Ik hoop echt op sneeuw man. Het zaakje moet ook wel een beetje westelijker sneeuw geven vind ik.

Ow sorry verkeerd geplaatst :P Maar die run ziet er toch wel heel goed uit...

René

Citaat van: Jur op di 04 dec 2012 - 08:53
Ik hou niet echt van dit soort stemmingmakerij.
Maak melding van situaties onderbouwd met kaarten of wacht met melden tot je de kaarten daadwerkelijk kan tonen.
helemaal mee eens
Waddinxveen

just0408

Inderdaad. Het gaat gewoon ook voor het westen sneeuw geven.
Jan geeft al aan dat vliegvelden last zullen krijgen en Schiphol ligt in het westen. Dus ik heb goede hoop.
Ik ben ook niet van steen.

dondertje127

Zo overdreven lijkt het me niet. En ook de neerslagpluim van de 15 daagse pluim geven groene strepen aan dat er veel neerslag 'mogelijk' is vrijdag.

Wat ik mij alleen nog afvraag: De 2 bijgevoegde vooruitzichten (Bron: weer.nl) geven ook sneeuw aan voor vrijdag en geven ook aan dat het overdag -4 gaat worden en 's nachts -7. Dit zie ik niet volledig (maximum) terug in de pluim onderaan (Bron: KNMI)



Govert

dondertje, aan de OPER zie ik wel de -4/-7 voor de 17e.

Jan van Ooijen

Het noorden kan morgen ook het een en ander aan sneeuwbuien verwachten

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!


Jan van Ooijen

Citaat van: Kevinwinter op di 04 dec 2012 - 09:32
Het word nog heel spannend:

Je kan de afbeeldingen ook uploaden via het forum ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Zynex

ohhh hier zitten al mijn vertrouwde weermensen :P

De pluimen zien er goed uit toch haha?

Kevinwinter


arjanbruggink

ff stukkie KNMI Guidance:

SYNOPTISCHE SITUATIE:
Een aantal lage drukgebieden liggen van Groenland via Schotland tot boven het midden van de Noordzee. Een van deze kernen boven de Duitse Bocht beweegt over het noordoosten van Nederland zuidoostwaarts. Het bijbehorende geoccludeerde frontale systeem ligt net ten noordoosten van ons land en draait om het laag heen in onze richting en beweegt van noord naar zuid over ons land. Erachter draait de stroming dan naar een noordelijke richting en wordt de aangevoerde polaire lucht weer een stuk kouder (Theta-w 850 = -2 C). De occlusie blijft slepen boven het zuiden met alle neerslag en wolkenperikelen (lage stratus) tot gevolg. Hirlam laat vanavond voor de Noorse westkust een aparte kern uitdiepen die woensdagmiddag met een kerndruk van 987 hPa en een weliswaar klein, maar krachtig windveld, net ten noorden van de Wadden ligt. Het laag trekt zuidoost, langzaam opvullend Duitsland in, het windveld trekt over noordoost Nederland.

BEWOLKING:
Enkele wolkenvelden, maar op nadering van de occlusie neemt de bewolking toe. Nabij de occlusie kunnen ook enkele verscholen CB's voorkomen, een en ander wordt goed weergegeven in de progtemps en de doorsnedes. Ook is nabij de occlusie ST mogelijk. De occlusie blijft over het zuiden van het land slepen, ook dat zit goed in deze run. Ten noorden van de occlusie berekent Harmonie een significante hoeveelheid ST, Hirlam en EC hebben dit totaal niet. Nabij de occlusie neemt de onstabiliteit toe naar FL250. Kouw is van 80 tot 96 % naar 40 tot 60 % gedaald. Het lagedrukgebied voor morgen wordt als een kommastructuur weergegeven.

NEERSLAG:
Lokaal enkele regenbuien. Op de terugkerende occlusie buiige neerslag (korrelhagel en onweer mogelijk gezien de onstabiliteitsdiepte, zie ook "bewolking"). Ook na frontpassage blijven nog enkele lichte buien mogelijk, het front stagneert boven het zuiden, daar vrijwel de gehele dag buiige neerslag. Woensdag nog steeds buien, geleidelijk met een meer winters karakter.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Powered by EzPortal