Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 2

Topic gezien door 285939 bezoekers
Gestart door Johann, wo 28 nov 2012 - 15:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Roan

heerlijk die regen  :-\ Met die rotwind voelt het echt aan als een diepvries.. *klaagmodus uit*

gilleeesss

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 03 dec 2012 - 07:39


Raar, maar heb dat tijdstip om 7u39 geen vlok sneeuw gezien, ik heb hier niets van sneeuw gezien. Moet het dan toch zijn dat het niet helemaal klopt...? vind jammer, enkel natte sneeuw gehad hoogstens. De eerste blijvende sneeuw moet nog komen van mij ;)

(nog ergens waar er nog sneeuw is blijven liggen?!

Pascal Soomers

Hier vandaag niets van sneeuw blijven liggen. De sneeuw ging om 11:55 deze ochtend al over in regen.. Nou, lekker dus...
Nu ook wel koud met tact 3,1 en regen.
When a supercell arrives, you must be prepared.

jorentje1997

Citaat van: gilleeesss op ma 03 dec 2012 - 17:39
Raar, maar heb dat tijdstip om 7u39 geen vlok sneeuw gezien, ik heb hier niets van sneeuw gezien. Moet het dan toch zijn dat het niet helemaal klopt...? vind jammer, enkel natte sneeuw gehad hoogstens. De eerste blijvende sneeuw moet nog komen van mij ;)

(nog ergens waar er nog sneeuw is blijven liggen?!

Klopt helemaal.. Hier in Oostende heb ik geen vlok sneeuw gezien en bleef het maar regenen ookal was het maar 1°c.

Dus die klaart klopt niet helemaal ;o

gilleeesss

Citaat van: jorentje1997 op ma 03 dec 2012 - 17:43
Klopt helemaal.. Hier in Oostende heb ik geen vlok sneeuw gezien en bleef het maar regenen ookal was het maar 1°c.

Dus die klaart klopt niet helemaal ;o

He, jij bent belgje he op een andere site?/D (gokje???) & Ja het westen is gewoon 'kut' momenteel in deze periode van de winter ;) ik ga maar es verhuizen xD

ron12

In nijmegen is de sneeuw alweer weg,bij plus 3 graden en het is mistig aan het worden,.hier de luchtstroming in west europa de komende dag.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

jorentje1997

Citaat van: gilleeesss op ma 03 dec 2012 - 17:51
He, jij bent belgje he op een andere site?/D (gokje???) & Ja het westen is gewoon 'kut' momenteel in deze periode van de winter ;) ik ga maar es verhuizen xD

Mooie gok! En als je verhuist naar de ardennen weetje dat iedere keer als er neerslag valt (in de winter) sneeuw zal zijn.. Dan is het ook niet meer spannend :D

glenn

1 Ding valt me meteen al op in het ensemble tot 192 u de spreiing begint al zeer vroeg ! met name al vrijdag . welke weg het laag gaat afleggen is nog zeer onduidelijk !

Dennis

De (zware) sneeuwbuien worden getriggert door zeer koude bovenlucht nabij NL : -40 op 5KM hoogte




Danny

GFS geeft weinig onzekerheid voor vrijdag weer als we naar alle afzonderlijke leden kijken zitten ze behoorlijk op 1 lijn! Toch zal het voor ons op de laatste km. aan komen m.b.t. de koers van het Laag of we ook echt sneeuw gaan zien of dat het weer tijdelijk of slechts in een deel van het land het geval zal zijn.

Kevinwinter

Citaat van: Dennis op ma 03 dec 2012 - 18:30
De (zware) sneeuwbuien worden getriggert door zeer koude bovenlucht nabij NL : -40 op 5KM hoogte

Edit zorba: *Knip!!*

Ow, dat ligt dichtbij ja. Maar gaat het vrijdag nu regenen of sneeuwen? Op buienradar (14 daagse verwachting) voorspellen ze op vrijdag, zaterdag en zondag veel sneeuwval...

Remy

Citaat van: Danny op ma 03 dec 2012 - 18:41
GFS geeft weinig onzekerheid voor vrijdag weer als we naar alle afzonderlijke leden kijken zitten ze behoorlijk op 1 lijn! Toch zal het voor ons op de laatste km. aan komen m.b.t. de koers van het Laag of we ook echt sneeuw gaan zien of dat het weer tijdelijk of slechts in een deel van het land het geval zal zijn.
Lol en dan moeten we naar dat eerste plaatje kijken zeker... alles redelijk strak omlijnd met wibbly-wobbly  kleurtjes soep boven zo precies waar onze regionen liggen ;)
Dit plaatje duss: http://forum.meteo-service.nl/index.php?action=dlattach;topic=3259.0;attach=7649;image
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

glenn

de  beste situatie is dat het laag onder belgie trekt voor sneeuwval van betekenis

fritswillem

Ik meen vorig jaar 'ergens' een uitleg van Johann te hebben gelezen over die 520 of 528 grenslijn op de 500hPa geopotentiaalkaart. Onder de 524 was sneeuw goed mogelijk op 0 meter hoogte? (Uiteraard met gunstige verdere factoren).

Iets met klepel en klok, maar ik weet niet meer hoe het precis zat. (Reltop, SVG, https://sites.google.com/site/johannsmeteouitleg/sneeuwvalgrens-1 )

Hierbij lijkt het donderdag een grensgeval te worden hier in het westen. Ik kan het mis hebben hoor, ben maar een leergierige leek.

Dennis

Citaat van: Kevinwinter op ma 03 dec 2012 - 18:42
Ow, dat ligt dichtbij ja. Maar gaat het vrijdag nu regenen of sneeuwen? Op buienradar (14 daagse verwachting) voorspellen ze op vrijdag, zaterdag en zondag veel sneeuwval...

We zien nu steeds een patroon op de kaarten verschijnen van Laag(jes) die vlakbij NL liggen :  In zo'n proces is er ook van-alles mogelijk in ons land (sneeuw/ijzel/regen/vorst/dooi enz) - dit zou volgens de laatste modellen ook nog in het weekend kunnen plaatsvinden

Voor vrijdag is het erg spannend  ... blijft dit mooie forum gewoon volgen  ;)


Danny

Citaat van: Remy op ma 03 dec 2012 - 18:48
Lol en dan moeten we naar dat eerste plaatje kijken zeker... alles redelijk strak omlijnd met wibbly-wobbly  kleurtjes soep boven zo precies waar onze regionen liggen ;)
Dit plaatje duss: http://forum.meteo-service.nl/index.php?action=dlattach;topic=3259.0;attach=7649;image

Klopt de zogenaamde Spaghetti kaart van de Ensembles (leden) van GFS. Laat alle berekening in 1 kaart zien. Zo zie je precies hoe de leden over de verschillende posities van bijv. een Lage drukgebied of, in geval van de Spaghetti kaart van 850 hPa de 0 graden lijn loopt.

Bacci

Morgen vanuit het noorden buien, later op de dag ook weer kans op natte sneeuw?

Remy

Citaat van: Danny op ma 03 dec 2012 - 19:01
Klopt de zogenaamde Spaghetti kaart van de Ensembles (leden) van GFS. Laat alle berekening in 1 kaart zien. Zo zie je precies hoe de leden over de verschillende posities van bijv. een Lage drukgebied of, in geval van de Spaghetti kaart van 850 hPa de 0 graden lijn loopt.
Das een goede om te onhouden,en wat ik tegen klanten ook altijd zeg... Yep u heeft gelijk het is net een bak pastaslierten maar het is gelukkig uw probleem niet :D
En dan laat ik even mijn gereedschap er op los Omnomnom weg :)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

just0408

Ik wacht rustig af. Als ik het goed begrijp kan ik sneeuwbuien verwachten vanaf woensdagmiddag.  8)
Ik ben ook niet van steen.

Powered by EzPortal