Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 2

Topic gezien door 285615 bezoekers
Gestart door Johann, wo 28 nov 2012 - 15:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Arend

Citaat van: Jan van Ooijen op za 01 dec 2012 - 13:38
NAE is volgens mij de high res. van UKMO, tenminste dat heb ik Johann horen zeggen

Heb het even opgezocht, inderdaad hoge resolutie UKMO. Volgens wikipedia:

Citeer
Global Model ("normale" UKMO)
Approximately 25 km resolution with 70 vertical levels[11]. Covers the entire globe and 144 hours in the future twice a day. The Global model provides boundary information for the North Atlantic European (NAE) model, for which additional shorter runs (48 hours) are produced twice a day. The model is kept close to the real atmosphere using hybrid 4D-Var data assimilation[12] of observations.
Citeer
North Atlantic and European model (NAE)
The Met Office's North Atlantic and European model (NAE) model has 70 levels with a 12 km resolution[11]. It is run out to 48 hours from start. Because the UK is at a northern latitude the computer transposes the model area to an equatorial location so the grid points give an area that is more square. This reduces the load on the model, allowing it to run more quickly. The model is kept close to the real atmosphere using 4D-Var data assimilation of observations.

Laatst met de mist-/zicht-situaties leek het wel goed te presteren.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

dondertje127

Vol verwachting klopt mijn hart, met een slag om de arm. Ik ben vooral benieuwd of het vandaag echt gaat lukken voor het eerst. Ik zit te hopen op de eerste sneeuwvlokken :)

Arend

Karim op http://severeweatheroutlook.blogspot.nl/

Zaterdag 1 december 2012
++ ER IS EEN WAARSCHUWING VOOR SNEEUWVAL VAN KRACHT VOOR ZATERDAG, ZONDAG EN MAANDAG ++

Deze avond bereikt een klein lagedrukgebied/short wave upper trough, ontwikkeld langs de Noorse kusten, de Benelux. Bij en vooral achter dit grondlaag bevindt zich advectie van koudere lucht op 500 hPa met een T500 rond -37°. Morgen zondag komt er vanaf het westen snel WAA af aan de warme kant van een jetstreak over de lage landen.
Ik verwacht een toenemende buienactiviteit over de zuidelijke Noordzee en vervolgens ook over de kustgebieden en deze namiddag en vooral vanavond ook landinwaarts door toenemende cyclonale kromming en afkoelende bovenluchten. Tevens bevinden we ons in de linker uitgang van een jetstreak welke de buienactiviteit in de hand werkt. Vooral het noordelijke deel van NL heeft met de koudste bovenluchten te maken bij een T500 rond -37° vannacht. In combinatie met een zeewater temperatuur nabij 8-9° geeft dit een grote onweerskans in deze gebieden, evenwel zonder dynamische bijverschijnselen. Door de diepe relatief onstabiliteit (tot ca. 6km) kan de bliksemactiviteit voor deze periode van het jaar significant zijn en bij de buien is de kans op hagel groot (1-2 cm). In de loop van de avond en de nacht valt uit de buien ook steeds meer neerslag onder vaste vorm, evenwel niet blijven liggend op de grond. Daarvoor is de stroming vanaf zee, aan de zuidflank van het kleine low te sterk, en wordt de relatief warme zeelucht te diep landinwaarts gevoerd. De natteboltemperatuur blijft daarom positief. Enkel in de gebieden nabij de Duitse grens flirt Tw met het vriespunt en kan de sneeuw tijdelijk blijven liggen. De diktewaarden tussen 500 en 1000 hPa zijn theoretisch koud genoeg voor sneeuw, doch zoals zo vaak mij aanlandige wind in onze regio (zee effect) is de diktewaarde tussen 850 en 1000 hPe te hoog, m.a.w in de onderste 1 ?  1.5 km  is het te warm om de sneeuw onder vaste vorm te houden, zeker in de gebieden te dicht bij zee.
Het vriesniveau schommelt in de westelijke regio's rond 700-800m, maar dieper het binnenland in zakt deze snel naar zo'n 300m. Ik voorzie dus in gebieden >200 m een significante kans op sneeuw welke wat kan blijven liggen. Boven 400m is deze kans groot en in de Hoge Venen voorzie ik tegen zondagochtend een sneeuwlaag van zo'n 5-10 cm sneeuw. Veel hangt af van de buienactiviteit in deze gebieden en door stuweffect kan dit net in deze gebieden een stuk hoger zijn dan elders landinwaarts.

De meeste buien vallen sowieso over NL en de oostelijke tot noordoostelijke gebieden van BE. Dit heeft meerdere redens, waaronder het schaduweffect van Engeland, de locatie van de koudste bovenluchten en de locatie van de jetstreak. Terwijl elders in de regio de buien morgen nog tijdelijk actief zijn, is het erg waarschijnlijk dat in het SW van BE het helemaal droog is.

Samengevat verwacht ik vanaf vanavond onweersbuien over een groot deel van NL, de meeste in het NW. Sneeuw welke mogelijks tijdelijk verkeersbelemmerend kan zijn voorzie ik vannacht en morgenvroeg ver landinwaarts en vooral >200m, maar echt significante kansen op een sneeuwlaag de naam waardig voorzie ik toch pas over het Ardens reliëf en vooral >300m.
Moet ik nog vermelden dat de depressie ook redelijk wat wind geeft en dit in combinatie met temperaturen rond het vriespunt betekent dit vannacht en deels morgen een gevoelstemperatuur rond -4°, over de Hoge Venen rond -7°, dus sneeuwwandelaars morgen zijn bij deze verwittigd.

Een volgende potentiële sneeuwsituatie dient zich maandag aan bij nadering van een warmfron(occlusie) maar dit wordt in een latere berichtgeving behandeld.
Karim Hamid
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Bacci

Daar komen wel heel wat buitjes aan....

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

pietjelol

Hopelijk zakt de temp hier nog wat. Het is nu 3.5 graden
edit nu hagel

Stephanie

Op twitter nu volop meldingen van natte sneeuw in NL.

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

jorentje1997

Citaat van: Jan van Ooijen op za 01 dec 2012 - 17:39
Ook in Limburg nu sneeuw

Leuke kaartjes Jan

Mag ik vragen van waar je ze haalt? =$

winter

Net hier in zuidoost brabant regen met natte sneeuw.
Maar komt nog een intensievere buienlijn rond 7 uur dit zal waarschijnlijk droge sneeuw opleveren.
Want, temperatuur daalt nu redelijk hard zal dan hopelijk rond het vriespunt zitten of er onder

Tyshane

Mooi bericht van Karim! :) We gaan het zien, we gaan het zien. Altijd leuk gecombineerde sneeuw- en onweerskansen. Momenteel behoorlijk fris hier en neerslag, zou mooi zijn als het zou overgaan in natte sneeuw edoch droge sneeuw (uiteraard). Wat een heerlijk decemberweertje zo! :)

bliksems

ja idd Jan,want ik zit hier op de sneeuwradar van buienradar te kijken en ik zie geen sneeuw.
is die radar niet accuraat of ben jij toe aan een nieuwe monitor?;)
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Southman

I like extreme weather!

bliksems

"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Tyshane

In de buurt van Apeldoorn ook natte sneeuw.

ron12

weer in het nieuws al gelezen op http://www.weer.nl  lekker koud in scandinavie
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Sven

Nu ook sneeuw in delen van Overijssel

Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Marcel1976

Haha, net als in de zomer met het onweer komt de sneeuw pas op de kaarten zo gauw de grens met Duitsland gepasseerd is.  Maar ben evengoed benieuwd, dat 2e deel is een stuk actiever, en door de neerslag wordt de koude bovenlucht omlaag getrokken he.

frankaloe

ook hier nu flinke grote sneeuwvlokken in beek en donk. N-Brb
natte sneeuw dus
http://88.159.160.138/view/viewer_index.shtml?id=303 webcam
niets zo veranderlijk als het weer

ron12

nijmegen nu ook natte sneeuw bij plus 0.9 graden
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Powered by EzPortal