Windhoos rukt daken van huizen in Suriname

Topic gezien door 1472 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 12 okt 2012 - 11:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Windhoos rukt daken van huizen in Suriname

Tientallen gezinnen in het district Wanica zitten zonder dak boven het hoofd vanwege rukwinden. "Ik zat in de moskee, toen ik de wind hoorde razen, toen ik thuis kwam was mijn dak eraf", zegt René (45). Net zoals bij de buren is zijn inboedel verregend. De energievoorziening is uitgevallen. "Ik weet niet waar ik moet slapen vanavond."

Bij de buren waarschijnlijk niet, daar is het minstens even erg. Het beeld van verwrongen dakplaten is in verscheidene ressorten waar te nemen. Maar ook bedrijvigheid. Familie en vrienden van elders helpen improviseren om de getroffenen tenminste de nacht te helpen doorkomen. "Wat begin je tegen de natuur? We zullen moeten opruimen en repareren", zegt Marie (26). Hulp van de autoriteiten is er vooral in de vorm van patrouillerende politieagenten.

Die nemen poolshoogte en helpen hier en daar puin ruimen. Ook personeel van het Nationaal Coördinatie Centrum Rampenbeheersing biedt hulp. "We hopen dat de regering ons op een of andere manier te hulp schiet", zegt Marie. De meest getroffen gebieden zijn de series A, B en C van het ressort Koewarasan en Santo Boma. Op sommige plaatsen zijn elektriciteitsmasten omver geworpen door het natuurgeweld. Het gebied is drie keer getroffen in relatief korte tijd. De weerdienst voorspelt over het algemeen droog weer, met onweersbuien en windstoten voor sommige plaatsen.

Waterkant
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal