Winterverwachting 2012/2013

Topic gezien door 258319 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 27 sep 2012 - 16:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wat verwachten jullie van de winter 2012/2013

Warme winter zonder sneeuw of ijs
12 (6.1%)
Kwakkel winter met af en toe sneeuw dat zo weer weg is
24 (12.1%)
Matige winter met af en toe sneeuw en vorst
75 (37.9%)
Strenge winter met een aantal sneeuwdagen
52 (26.3%)
Extreme winter met veel sneeuw en vorst met Elfstedentocht
35 (17.7%)

Totaal aantal stemmen: 1

Harry de Hond

Citaat van: SniperEye op di 27 nov 2012 - 22:47
Ik volg je gedachte wel hoor. In zekere zin ben ik het er mee eens. Als er sneeuw komt, en daar lijkt het wel een beetje op, dan is het vast snel weg. Dat brengt voor mij dan ook niet de jubbelstemming. Ik ben in jubbelstemming OMDAT er misschien sneeuw valt. Juist dat brengt de euforie naar boven. Ik denk dat dit voor de meesten hier geldt.
Heerlijk, die kou en straks wellicht die witte vlokken. Al is het maar voor even.  ;D
Juist.

Marsel

Citaat van: SniperEye op di 27 nov 2012 - 22:47
Ik vind de euforie hier op het forum veel te voorbarig en haast van verafgoding weg hebben. Mij wekt de euforie de indruk dat we volgende week langlaufend naar het werk kunnen. Volgens mij vergeet men een belangrijk aspect, namelijk de warmte die nog in de aardbodem zit. Het heeft nagenoeg niet gevroren afgelopen weken en zal sneeuw niet snel blijven liggen. Pas als er sprake is van flinke hoeveelheden is er kans dat het blijft liggen.

Dan speelt de temperatuur ook nog een belangrijke rol. Ik heb het gemiddelde in de pluimen nog niet echt fatsoenlijk onder 0 zien zakken. Zelfs een significant aantal leden gaat nog gewoon voor temperaturen boven 0.

Zoals ik al eerder schreef denk ik dat er enkel sprake zal zijn van een stapje terug in de temperaturen maar van echt winterse settings nog geen sprake zal zijn. Ik ben benieuwd of iemand dit kan beamen of juist niet. Ik ben maar een burgerlijke mafketel die het weer bovengemiddeld in de gaten houd :)

Helemaal mee eens! Ik heb het enkele pagina's terug (pagina 39) ook al meerdere malen aangegeven. Het spreekwoord met de hete soep en het opeten ervan....
Meer dan een licht winters weerbeeld zal het komend weekend hoogstwaarschijnlijk ook niet worden(!). Dat lijkt de 12Z EPS data van EC ook wel te bevestigen (hoewel de spreiding na het weekend erg groot wordt).
Toch kunnen we er niet omheen dat de kans op (natte) sneeuw en andere winterse neerslag binnen onze landsgrenzen vooral tijdens t weekend en op maandag aanwezig lijkt, uiteraard lang niet overal en al helemaal geen dikke pakken met bijbehorende problemen.  Dan kan een topic daarover geen kwaad mijn inziens.
Overdag ook gewoon overal temperaturen ver boven nul, dus als er überhaupt al wat gevallen is zal dat vrij snel een drapzooitje worden.
Dus, zoals je zelf al aangeeft, geen rede voor paniek, of woorden met een soortgelijke strekking.
Ik blijf ook ten alle tijden sceptisch tegenover het 'zoeken' naar winterweer achter de 100h horizon, maar die koudere dagen tijdens t komende weekend en maandag lijken er toch wel persistent in te zitten. Tja, dan gaan die winterkriebels wel eens opspelen ;).

Maar ik kan me voor de volle 100% in jouw plaatje vinden, maar dat lijkt me duidelijk ;).

In dit jaargetijde lijkt er op de verschillende fora te snel een halleluja stemming te heersen. 9 van de 10 keer vaak volledig ten onrechte.

Ramon Oost

Mooi de spreiding te zien na het weekend in deze maximum temperatuur pluim (ECMWF12)


Bacci

Citaat van: Ramon Oost op di 27 nov 2012 - 23:48
Mooi de spreiding te zien na het weekend in deze maximum temperatuur pluim (ECMWF12)


klopt het is echt 50/50

Harry de Hond

gfs is weer wat minder deze morgen.... kijken wat EC gaat doen.
Juist.

Marlieke

Citaat van: Harry de Hond op di 27 nov 2012 - 23:02
Citaat van: SniperEye op di 27 nov 2012 - 22:47
Ik volg je gedachte wel hoor. In zekere zin ben ik het er mee eens. Als er sneeuw komt, en daar lijkt het wel een beetje op, dan is het vast snel weg. Dat brengt voor mij dan ook niet de jubbelstemming. Ik ben in jubbelstemming OMDAT er misschien sneeuw valt. Juist dat brengt de euforie naar boven. Ik denk dat dit voor de meesten hier geldt.
Heerlijk, die kou en straks wellicht die witte vlokken. Al is het maar voor even.  ;D

En dat is het ook voor mij. Lekker sneeuw opvangen in je mond en 's avonds lantaarnpalen staren.  :D
Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

bliksems

EC ziet er goed uit deze morgen.
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

bliksems

eh,geen goeie run dan?(oops?)
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Jan van Ooijen

Citaat van: bliksems op wo 28 nov 2012 - 09:59
eh,geen goeie run dan?(oops?)

Zowel EC als GFS is minder ten opzichte van de voorgaande runs. Vanmiddag zal Johann daar verder op in gaan in een nieuw topic.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

bliksems

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 28 nov 2012 - 10:25
Zowel EC als GFS is minder ten opzichte van de voorgaande runs. Vanmiddag zal Johann daar verder op in gaan in een nieuw topic.

o nee toch he,laat alles ajb niet in duigen vallen godsamme hehe.
*desperate mode on* nee maar ok,het is maar een run die zeker niet 100% het juiste weerbeeld kan weergeven,in vergelijking als we een bepaalde dag op de korte termijn-dag of LT,zelf aan het ervaren zijn.dat kan dat nog net goed uitpakken.*desperade mode off*
maar ik ben benieuwd later,wat johann er over te zeggen heeft met zijn professionele visie,altijd interessant wat ie over dingen te zeggen heeft ookal begrijp ik er de helft niet van met al die termen..,en dan hopen dat het uitpakt aan de positieve kant voor ons uiteindelijk.we zullen het zien.
het is in ieder geval spannend,vergeleken met vorig jaar rond deze tijd en dat is al winst voor de winterliefhebber.
en nu al zo vroeg deze kaarten,dat KAN wat beloven voor de rest van de wintermaanden...
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

SniperEye

@Marsel

Thanks voor de bevestiging. Laat er overigens geen misverstand over bestaan, een mooi besneeuwd landschap is prachtig maar ligt nu niet voor de hand :)


bliksems

Citaat van: SniperEye op wo 28 nov 2012 - 10:41
@Marsel

Thanks voor de bevestiging. Laat er overigens geen misverstand over bestaan, een mooi besneeuwd landschap is prachtig maar ligt nu niet voor de hand :)

nee,maar voor je het weet kunnen we zomaar verrast worden...DAT is het mooie..
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Nizinny

nee,maar voor je het weet kunnen we zomaar verrast worden...DAT is het mooie..


De enige verrassing die nu te zien is dat er misschien zaterdag al wel wat sneeuw kan vallen in het oosten van het land.
Voor de rest moeten we realistisch blijven  ;)

bliksems

gelukkig woon ik niet helemaal aan de kust,dus ik hoop ook wat kans te hebben;).we zullen het zien.ik kijk naar deze spannende dagen uit.
en ja daar heb je zeker gelijk in dat we realistich moeten blijven.
maar ik bevind me wel tussen hoop en vrees nu hahaaaaaaaa.
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

4seasons

Citaat van: bliksems op wo 28 nov 2012 - 11:27
gelukkig woon ik niet helemaal aan de kust,
Jammer, dan had je deze dubbele regenboog kunnen zien, als je in de buurt van Egmond aan Zee woont:

http://www.telegraaf.nl/binnenland/21114828/__Dubbele_regenboog__.html


Alleen dit snap ik dan niet uit het artikel:
CiteerMet een super groothoeklens is dit fenomeen te fotograferen of zoals  de fotograaf  heeft gedaan: een aantal foto's aan elkaar plakken !
Was die dubbele regenboog er vanochtend nu wel of niet? 


iemand nog meer dit gezien??

ron12

staat een leuk stukje op weer.nl voor de komende weken bij weer in het nieuws http://www.weer.nl
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

4seasons


Jur

Diverse meldingen van een verdwaald sneeuwvlokje in Nederland...

klikkerdeklik

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

gilleeesss

Hej. Ik ben nieuw  hier op dit forum. maar dat doet er niet toe.

Het stuk is mooi geschreven, en is positief voor winterweer! Het blijft spannend voor dit weekend.
Blij dat er toch iets winters zit aan te komen. Want ben dit weer eerlijk gezegt beetje beu. het is tussen de 2.

Powered by EzPortal