Winterverwachting 2012/2013

Topic gezien door 258315 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 27 sep 2012 - 16:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wat verwachten jullie van de winter 2012/2013

Warme winter zonder sneeuw of ijs
12 (6.1%)
Kwakkel winter met af en toe sneeuw dat zo weer weg is
24 (12.1%)
Matige winter met af en toe sneeuw en vorst
75 (37.9%)
Strenge winter met een aantal sneeuwdagen
52 (26.3%)
Extreme winter met veel sneeuw en vorst met Elfstedentocht
35 (17.7%)

Totaal aantal stemmen: 1

Harry de Hond

Citaat van: jorentje1997 op di 27 nov 2012 - 20:14
In november-december 2010 had de zee dezelfde temperatuur als nu en daar viel er wel al sneeuw (redelijk veel zelf)

Eigenlijk loopt alleen 2009 op dit plaatje uit de maat. De rest is allemaal gelijk rond deze tijd. Ik heb het plaatje ook een aantal keren gepost hier. Het blijft opvallen dat wij allemaal alleen het positieve er uit nemen. Nu 2010 qua sneeuw. Maar ik meen dat ook in 2009 een flinke hoeveelheid sneeuw kende halverwege december. Terwijl de zee temp aanzienlijk hoger is dan in de andere getoonde jaren.
Wat zegt het dan eigenlijk nog? Of klopt mijn herinnering aan december 2009 niet?
Juist.

Joep


Aern

Citaat van: Harry de Hond op di 27 nov 2012 - 20:29
Eigenlijk loopt alleen 2009 op dit plaatje uit de maat. De rest is allemaal gelijk rond deze tijd. Ik heb het plaatje ook een aantal keren gepost hier. Het blijft opvallen dat wij allemaal alleen het positieve er uit nemen. Nu 2010 qua sneeuw. Maar ik meen dat ook in 2009 een flinke hoeveelheid sneeuw kende halverwege december. Terwijl de zee temp aanzienlijk hoger is dan in de andere getoonde jaren.
Wat zegt het dan eigenlijk nog? Of klopt mijn herinnering aan december 2009 niet?

Je herinnering aan 2009 klopt wel hoor! Ook toen ging de winter al in December los, maar veel mensen zijn dit waarschijnlijk vergeten omdat in 2010 de situatie nog wat extremer was in December.


http://www.knmi.nl/klimatologie/maand_en_seizoensoverzichten/maand/dec09.html

Hier boven het overzicht van december 2009 van het KNMI.

jorentje1997

Citaat van: Joep op di 27 nov 2012 - 21:06
Westen ook sneeuw?

Idd ook westen van België.Hopelijk komt dit ook uit ;D


Citaat van: Aern op di 27 nov 2012 - 21:14
Je herinnering aan 2009 klopt wel hoor! Ook toen ging de winter al in December los, maar veel mensen zijn dit waarschijnlijk vergeten omdat in 2010 de situatie nog wat extremer was in December.


http://www.knmi.nl/klimatologie/maand_en_seizoensoverzichten/maand/dec09.html

Hier boven het overzicht van dcember van het KNMI.

Idd! 2010 was gwn zo prachtig dat ik me niets meer van 2009 herinner :o

Joep


Snowman

Zeer mooie pluim voor het begin van de winter.
Nu nog hopen dat het aanhoud.  :)

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op di 27 nov 2012 - 17:38
Als alles meezit openen we morgen een nieuw topic, Johann zal daar dan meer en nader uitleg gaan geven (mits voldoende tijd) Momenteel wel op 2 december een pracht sneeuwkaart, maar ook de kans op ijzel staat er ingetekend voor die dag!

Opvallend hoe GFS en EC nu volhardend zijn met de kou in een configuratie die inderdaad tot sneeuw zou kunnen leiden. Afwachten hoe de daadwerkelijke situatie uit gaat pakken, we zitten nu immers nog steeds op >100h en, zoals altijd, zullen de details beslissen waar het wel en waar het niet tot sneeuwval komt.
Maar goed, een dergelijk topic lijkt me, gezien de huidige setting, absoluut  'gerechtvaardigd'.
Zelfs bij mij winterkriebelt er iets nu ;).

Arend

Citaat van: Marsel op di 27 nov 2012 - 21:52
Zelfs bij mij winterkriebelt er iets nu ;).

Is het ons dan eindelijk gelukt? Je was al opvallend veel aanwezig. ;)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

xzaz

Werdt er in die pluimpjes nou wel of geen rekening gehouden met stralingskou indien er sneeuw ligt. Naar mijn weten van vorig jaar was dit niet het geval?
De winter is nog niet eens begonnen!

matroesjka-world

Ik wil wel even de complimenten geven aan Glenn, die deze voorspelling al lang van tevoren aan heeft gegeven, terwijl velen er de neus bij ophaalden (incl. ikzelf :-[)... Ik kan zijn voorspelling even niet meer terug vinden helaas, maar Glenn jonguh: Supergoed gezien, gevoeld en gedaan hoor !!!  ;)
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Harry de Hond

Citaat van: matroesjka-world op di 27 nov 2012 - 22:01
Ik wil wel even de complimenten geven aan Glenn, die deze voorspelling al lang van tevoren aan heeft gegeven, terwijl velen er de neus bij ophaalden (incl. ikzelf :-[)... Ik kan zijn voorspelling even niet meer terug vinden helaas, maar Glenn jonguh: Supergoed gezien, gevoeld en gedaan hoor !!!  ;)

Citaat van: glenn op do 15 nov 2012 - 18:00

Begin december grote kans op forse sneeuw !


Gfs komt opnieuw met een zeer mooie run op de proppen . rond 24 November begint er zich een grote weersomslag voor te doen !

momenteel zitten we in een zeer saai weerbeeld . Grijs ,fris en kil weer houd ons in zijn greep .

Vanaf 24 November wordt er een lagedrukgebied afgesnoerd richting zuid europa (opzich is dit niet heel speciaal)
tegelijk komt er een opkomend hogedrukgebied op de kaarten aangestormt richting scandinavie .

en dan ....

Naarmate we 1 december zullen gaan berijken wordt het steeds duidelijker dat we een volle no stroming zullen krijgen !
dit houd in dat het gevoelig kouder wordt met kans op matige nachtvorst tegelijkertijd zakt er een pooldepressie af die het hogedrukgebied in 2 hogedrukgebieden zal kappen .
Er wordt een zeer sterk groenland hoog gevormd !

door de noordelijke stroming waar we dan in terecht komen en die de weg helemaal open zet voor koude lucht is er vanaf 1 december een grote kans op winterweer

hierbij mogen we denken aan , sneeuwbuien,sneeuwzones , koude temperaturen en wie weet mogelijk hier en daar zelfs een extreem vroege ijsdag .

blijf de kaarten volgen

Alstu. :)
Juist.

bliksems

onze eigen nederlandse piers corbijn.
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

glenn

dankjullie wel ! ben blij dat mijn verwachting toch min of meer uitkomt en dat er hier toch ook gewaardeerd wordt wat ik doe al is het soms niet allemaal even goed ! 

alvast bedankt

bliksems

jan en johann kunnen wel inpakken haha.

maarre..wanneer komt de rest van de pluim?
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

matroesjka-world

Citaat van: glenn op di 27 nov 2012 - 22:08
dankjullie wel ! ben blij dat mijn verwachting toch min of meer uitkomt en dat er hier toch ook gewaardeerd wordt wat ik doe al is het soms niet allemaal even goed ! 

alvast bedankt

Ja Glenn, ik heb steeds aan je gedacht, en ik vond het nu de tijd om er iets over te zeggen ;)
Goed gedaan, en ga zo door hoor !

Kom maar op met die sneeuw !!!  ::)
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Marsel

Citaat van: Arend op di 27 nov 2012 - 21:56
Is het ons dan eindelijk gelukt? Je was al opvallend veel aanwezig. ;)

Haha, ik denk het. Ach, niets menselijks is mij vreemd hoor ::).

Citaat van: xzaz op di 27 nov 2012 - 21:58
Werdt er in die pluimpjes nou wel of geen rekening gehouden met stralingskou indien er sneeuw ligt. Naar mijn weten van vorig jaar was dit niet het geval?

In principe wordt in ieder model rekening gehouden met warmtefluxen in de grenslaag. Probleem is vaak dat details (zoals bijvoorbeeld de hoeveelheid en timing van opklaringen, aanwezigheid van bodemijs, daadwerkelijke sneeuwbedekking ed) in modellenland vaak niet volledig zijn of niet volledig overeen komen met de werkelijkheid. Uiteraard afhankelijk van de resolutie van het model.
Een extreem lage T2m is 's nachts boven een sneeuwdek van veel lokale effecten afhankelijk, hetgeen bijna niet te vatten in een globaal model als EC bijvoorbeeld. Zeker niet te zien in een pluim aangezien dat maar op een enkel roosterpunt berekend is.

Ow, enne kudo's voor Glenn inderdaad  ;D.

jorentje1997

Citaat van: matroesjka-world op di 27 nov 2012 - 22:01
Ik wil wel even de complimenten geven aan Glenn, die deze voorspelling al lang van tevoren aan heeft gegeven, terwijl velen er de neus bij ophaalden (incl. ikzelf :-[)... Ik kan zijn voorspelling even niet meer terug vinden helaas, maar Glenn jonguh: Supergoed gezien, gevoeld en gedaan hoor !!!  ;)

Dat heeft hij idd heel mooi gedaan!
Ookal komt zijn voorspelling een weekje later dan hij dacht maar voor de rest is het helemaal perfect!

Zelf begon ik ook wat te twijfelen toen ECMWF en GFS toch weer voor wat warmere opties gingen maar ondertussen staat de kou alweer helemaal op kaarten!

Nopie

Beter volgt GFS het voorbeeld van ECMF met mooie kaarten.

Bacci

Na het weekend wordt de spreiding wel erg groot, erg spannend dus, regen of sneeuw.....


SniperEye

Citaat van: Marsel op di 27 nov 2012 - 21:52
Opvallend hoe GFS en EC nu volhardend zijn met de kou in een configuratie die inderdaad tot sneeuw zou kunnen leiden. Afwachten hoe de daadwerkelijke situatie uit gaat pakken, we zitten nu immers nog steeds op >100h en, zoals altijd, zullen de details beslissen waar het wel en waar het niet tot sneeuwval komt.
Maar goed, een dergelijk topic lijkt me, gezien de huidige setting, absoluut  'gerechtvaardigd'.
Zelfs bij mij winterkriebelt er iets nu ;).

Ik vind de euforie hier op het forum veel te voorbarig en haast van verafgoding weg hebben. Mij wekt de euforie de indruk dat we volgende week langlaufend naar het werk kunnen. Volgens mij vergeet men een belangrijk aspect, namelijk de warmte die nog in de aardbodem zit. Het heeft nagenoeg niet gevroren afgelopen weken en zal sneeuw niet snel blijven liggen. Pas als er sprake is van flinke hoeveelheden is er kans dat het blijft liggen.

Dan speelt de temperatuur ook nog een belangrijke rol. Ik heb het gemiddelde in de pluimen nog niet echt fatsoenlijk onder 0 zien zakken. Zelfs een significant aantal leden gaat nog gewoon voor temperaturen boven 0.

Zoals ik al eerder schreef denk ik dat er enkel sprake zal zijn van een stapje terug in de temperaturen maar van echt winterse settings nog geen sprake zal zijn. Ik ben benieuwd of iemand dit kan beamen of juist niet. Ik ben maar een burgerlijke mafketel die het weer bovengemiddeld in de gaten houd :)

Powered by EzPortal