Winterverwachting 2012/2013

Topic gezien door 257083 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 27 sep 2012 - 16:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wat verwachten jullie van de winter 2012/2013

Warme winter zonder sneeuw of ijs
12 (6.1%)
Kwakkel winter met af en toe sneeuw dat zo weer weg is
24 (12.1%)
Matige winter met af en toe sneeuw en vorst
75 (37.9%)
Strenge winter met een aantal sneeuwdagen
52 (26.3%)
Extreme winter met veel sneeuw en vorst met Elfstedentocht
35 (17.7%)

Totaal aantal stemmen: 1

klimascepie

Roan, de activiteit van de zon is niet de enige oorzaak van wel of geen elfstedentocht. Wel is het 1 van de grote krachten er achter. Als je kijkt naar de cyclus van 11 jaar dan klopt het verhaal vrij aardig. Dingen als wat doet de straalstroom en het weer in het algemeen. Maar ook iets onbenulligs als gemalen die door blijven pompen zijn van belang.

Het grootste deel van de mensheid blijkt graag te willen geloven maar wil geen kennis vergaren om te

Jan van Ooijen

IRI laat gewoon een normale winter zien, maar goed dat is wel bekend met dit model

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

SniperEye

Wat bedoel je met dit model? Betrouwbaar of onbetrouwbaar?

Jan van Ooijen

Citaat van: SniperEye op do 04 okt 2012 - 09:13
Wat bedoel je met dit model? Betrouwbaar of onbetrouwbaar?

Niet erg betrouwbaar als ik het zou gaan vergelijken met vorig jaar en dat jaar daarvoor
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

jones

Citaat van: Jan van Ooijen op do 04 okt 2012 - 09:49
*cfs kaartjes*
Als ik die kaarten goed begrijp, zouden we toch met een flinke Russische Beer zitten deze winter, en zo te zien lijken wij dan nog net in de oostelijke stroming te zitten, al is dat een randgeval (dus volgend deze voorspelling bereiken de koudste temperaturen ons waarschijnlijk net niet en blijven net ten oosten). Afwachten dus.

Jan van Ooijen

Citaat van: jones op do 04 okt 2012 - 11:30
Als ik die kaarten goed begrijp, zouden we toch met een flinke Russische Beer zitten deze winter, en zo te zien lijken wij dan nog net in de oostelijke stroming te zitten, al is dat een randgeval (dus volgend deze voorspelling bereiken de koudste temperaturen ons waarschijnlijk net niet en blijven net ten oosten). Afwachten dus.

Het ziet er in ieders geval al een beetje beter uit dan halverwege september:

http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,2912.msg28221.html#msg28221
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Diem

Ik heb een voor een kwakkelwinter gestemd. Ik verwacht een normale tot iets te zachte winter. Gewoon omdat ik dat denk ;)
Van mij mogen er best een paar hele koude periodes komen, al heeft zacht weer ook wel z'n voordelen, zoals een grotere kans op (zware) stormen :)

Scully

Ik baseer het nergens op maar heb op een matige winter met af en toe sneeuw en ijs gestemd. Ik hoop echter op een winter met veel sneeuw en een periode met een goede ijslaag.

Johann

Kijk, dat is het betere werk. Eerst "Westwindwetter" volgende week met lokaal zeer veel neerslag in oa  de Alpen. ECMWF berekent voor de noordkant tot 175mm. Dan volgt een uitgesproken hoogtetrog gevolgd door markant kouder weer. Wat een dynamiek, in de Middelgebergtes en Alpennoordkant winterinval met sneeuw. Veel neerslag mogelijk in volgende weekend door Genuacyclgenese !

Kaarten ECMWF 100hPa en 500 hPa 14 oktober

Snowman

Dit is toch het zelfde maar dan in kindertaal (voor amateurs als mij zelf ) of ?

MamaAs

Tuuuuurlijk ga ik voor een strenge winter MET Elfstedentocht.
Na de misser van begin dit jaar, en al die ijsmetingen, foto's en updates moet het er nu wel van komen  ;D
E wij hebben het hier al getroffen met het onweer, dus nu daar ook maar mee, haha.
Winter, komt u maar! Ik kan niet wachten om de schaatsen weer uit het vet te halen.

Dennis

Mijn keuze voor deze winter was: Extreme winter met veel sneeuw en vorst met Elfstedentocht :)

Ik zal veel online zijn  ;)

Weerfreak 1337

Citaat van: Snowman op vr 05 okt 2012 - 01:26
Dit is toch het zelfde maar dan in kindertaal (voor amateurs als mij zelf ) of ?


Erg ver weg nog, maar dat zou wel een erg vroege winter zijn in Europa, zie wel dat het om 7 uur 's ochtends is, dus dat zou hier wat nachtvorst betekenen, wat vrij normaal is voor oktober. Reken er maar niet op dat de winter dan al toeslaat in ieder geval, is nog erg ver weg en vrijwel zeldzaam eind oktober, op een paar jaren na.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Dennis

EC met "frisse kaarten" vanaf half oktober

KNMI: Volgend weekend (half oktober) zien we dit hoog naderbij komen waardoor een noord-stroming van koele polaire lucht inzet

Weatherboy

Citaat van: Dennis op vr 05 okt 2012 - 21:50
EC met "frisse kaarten" vanaf half oktober

KNMI: Volgend weekend (half oktober) zien we dit hoog naderbij komen waardoor een noord-stroming van koele polaire lucht inzet


Jammer genoeg zou het dus te vroeg zijn voor een Noord stroming:( Laat dit halverwege november gebeuren en we kunnen de sneeuwschep met massa gaan gebruiken ;) Oktober is gewoon veels te vroeg voor winterse perikelen

Weerfreak 1337

Citaat van: Weatherboy op za 06 okt 2012 - 01:22
Jammer genoeg zou het dus te vroeg zijn voor een Noord stroming:( Laat dit halverwege november gebeuren en we kunnen de sneeuwschep met massa gaan gebruiken ;) Oktober is gewoon veels te vroeg voor winterse perikelen

Het is zeldzaam, maar niet uniek. Ik verwacht in ieder geval voorlopig nog niks. Alleen nachtvorst, wat vrij normaal is voor oktober.
Zullen waarschijnlijk gewoon waterkoude dagen worden met een bak regen.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

TaL

Citaat van: Jan van Ooijen op do 04 okt 2012 - 11:36
Het ziet er in ieders geval al een beetje beter uit dan halverwege september:

http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,2912.msg28221.html#msg28221

Dat bewijst wel weer hoe vaak modellen van gedacht veranderen.
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Snowfreak

tweet van onze goede vriend joe bastardi: https://twitter.com/BigJoeBastardi/status/254696977978245122

laten we hopen dat hij het juist heeft!

bliksems

"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Powered by EzPortal