Herfstverwachting 2012

Topic gezien door 102838 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 27 aug 2012 - 11:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Weatherboy

Citaat van: Pascal Soomers op zo 02 sep 2012 - 12:39
GFS pakt weer lekker warm uit in deze run! Ook de onweerskansen stijgen weer in de loop van het weekend. Met name zondag 9 september t/m dinsdag 11 september. Uiteraard is het ver kijken, maar de voorpret stijgt ook alweer!

Ziet er leuk uit inderdaad. Helaas ben ik nog gecharmeerd van dit weertype. Het is vanwege de positie van het Hoog alleen maar bewolkt met slechts sporadisch een zonnestraal. Pas als dat Hoog recht boven ons is wordt het pas mooi weer. Dus wat dat betreft gewoon tegenvallend, maar dat zei ik een aantal dagen geleden al. Hoop Noordzee meuk helaas. Wel lekkere temperatuur. :)

Weerfreak 1337

Citaat van: Weatherboy op zo 02 sep 2012 - 13:29
Ziet er leuk uit inderdaad. Helaas ben ik nog gecharmeerd van dit weertype. Het is vanwege de positie van het Hoog alleen maar bewolkt met slechts sporadisch een zonnestraal. Pas als dat Hoog recht boven ons is wordt het pas mooi weer. Dus wat dat betreft gewoon tegenvallend, maar dat zei ik een aantal dagen geleden al. Hoop Noordzee meuk helaas. Wel lekkere temperatuur. :)

Beste is inderdaad boven ons, ten noorden of ten oosten. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

vossejongk

JJJJJJAAAAAAaaaaaaaaaaaaaa langere periode droog met redelijk zon!

WAAROM kan dit niet in hartje zomer :(

Pascal Soomers

Citaat van: vossejongk op zo 02 sep 2012 - 21:30
JJJJJJAAAAAAaaaaaaaaaaaaaa langere periode droog met redelijk zon!

WAAROM kan dit niet in hartje zomer :(

Is al regelmatig gebeurt hoor :). Snap niet waarom men spreekt over een slechte zomer 2012. Ik vond hem goed!
When a supercell arrives, you must be prepared.

Jan van Ooijen

EC is weer goed aan het aftakelen deze run, niets meer te zien van die warmte einde van de week, maar GFS laat wel zomerse temperaturen zien op maandag

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Tyshane

Ik vind dit er ook wel zeer aantrekkelijk uit zien voor morgen:
...........

Dinsdag overdag krijgen we flinke perioden met zon en het blijft droog. In de middag wordt het in het waddengebied rond 20 graden, landinwaarts 22 tot 24 graden. De wind is zwak tot matig, kracht 3 of minder en waait uit uiteenlopende richtingen. (Bron:KNMI)


Roan

Citaat van: Pascal Soomers op ma 03 sep 2012 - 07:46
Is al regelmatig gebeurt hoor :). Snap niet waarom men spreekt over een slechte zomer 2012. Ik vond hem goed!
Ik kan dat bevestigen, voor een ander forum houd ik de warmtegetallen bij (tegenhanger van de winterse Hellmann getallen) en De Bilt staat gewoon keurig 24e in de lijst vanaf 1901, dus hoezo koude zomer? :P
nu snap ik wel dat mensen erover klagen, want deze punten zijn ongeveer voor 90% in 2 a 3 weken gehaald

ontopic:
ziet er goed uit voor komende week (t/m vlg week dinsdag) af en toe zonnetje, temperaturen net iets boven de 20.. HEERLIJK nazomerweer dacht ik, moet de wind echter wel gewoon wegblijven :)

Citaat van: Weatherboy UIT HET ZOMERDISCUSSIETOPIC
Los van het feit dat het in 't verkeerde topic is. Als Amerika een hete zomer heeft, hebben wij een prut zomer. Heeft Amerika een koude winter hebben wij een prut winter. De winter 2011-2012 was ook prut. Alleen februari heeft een geweldig winters moment gegeven. Maar verwachtingen zover vooruit hebben weinig nut.
interessant gegeven, is er echt een correlatie tussen beide? ik ben benieuwd of iemand dat met wat statjes kan bevestigen en ik ben ook reuze benieuwd of het andersom dan ook zo is

Marsel

Heerlijk weer hier op dit moment, een zwak briesje, vrij veel zon en temperaturen weer ruim boven de 20 graden. Ondanks de aanwezigheid van wat bewolking is het de laatste dagen toch erg aangenaam buiten. Laten we hopen dat we dit rustige (maar wel saaie) herfstweer vast kunnen houden.

Mooi om te zien dat wellicht ook op de lange termijn de zone van hoge druk ons weer blijft bepalen. Uiteraard zal de positie van de rug-as en de verschillende kerntjes bepalend zijn voor het weer per dag. Zo zien we bijvoorbeeld komende woensdag weer even wat meer cyclonaliteit terug met mogelijk een enkele spetterbuitje en wat lagere temperaturen. Daarna lijkt de boel weer mooi op te warmen als het hoog met haar kern over- en later oost van NL komt te liggen.

Weatherboy

Citaat van: Marsel op ma 03 sep 2012 - 12:54
Heerlijk weer hier op dit moment, een zwak briesje, vrij veel zon en temperaturen weer ruim boven de 20 graden. Ondanks de aanwezigheid van wat bewolking is het de laatste dagen toch erg aangenaam buiten. Laten we hopen dat we dit rustige (maar wel saaie) herfstweer vast kunnen houden.

Mooi om te zien dat wellicht ook op de lange termijn de zone van hoge druk ons weer blijft bepalen. Uiteraard zal de positie van de rug-as en de verschillende kerntjes bepalend zijn voor het weer per dag. Zo zien we bijvoorbeeld komende woensdag weer even wat meer cyclonaliteit terug met mogelijk een enkele spetterbuitje en wat lagere temperaturen. Daarna lijkt de boel weer mooi op te warmen als het hoog met haar kern over- en later oost van NL komt te liggen.

Eindelijk! Geweldig weer in aantocht. Geen regen, geen wind. Gewoon heerlijk rustig en voornamelijk zonnig weer, dat met name vanaf het weekend. Hier wordt een mens blij van! :D

arjanbruggink

Mooie vooruizichten, ben er wel blij mee..... Laat het maar lekker lange tijd mooi weer zijn tijdens mijn vakantie  8)
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Weatherboy

Citaat van: Roan op ma 03 sep 2012 - 11:09
interessant gegeven, is er echt een correlatie tussen beide? ik ben benieuwd of iemand dat met wat statjes kan bevestigen en ik ben ook reuze benieuwd of het andersom dan ook zo is

Statistieken kan ik zo gauw niet voor je vinden. Wel een uitleg. Meteo consult heeft daar ook al eens een stukje over geschreven. Het onderstaand kaartje laat uitstekend zien waarom wij een slechte zomer gehad hebben.

Het stromingspatroon heeft dit jaar 3 toppen en 4 dalen gehad. Dé reden waarom het in West-Europa zo teleurstellend was. West-Europa lag precies in een golf dal. Dat houd in, dat er onverminderd lagedrukgebieden afzakken tot Nederland waardoor we voortdurend regen, kou en wind hebben gehad. Je ziet ook 3 opvallende pieken.

1e: Amerikaanse continent: Daar was het bijzonder warm en droog, met enorm hoge temperaturen tot bijna 50 graden aan toe. Erg zeldzaam, vooral aan de westkant.

2e: Tegen Zuid Groenland aan: Grote warmte opstuwing naar het Poolgebied. Dat zal zeer waarschijnlijk de reden zijn waardoor het ijs daar zo een dieptepunt heeft bereikt. Warme golfstromen onder het ijs, en het ijs wordt snel dunner en verdwijnt.

3e: Over Centraal naar Oost-Europa: Mei, juni en juli kenmerkte zich daar als extreem heet, met grote hoeveelheden bosbranden en zo goed als geen regen. Tot diep in Siberië zijn bijna records verbroken.

Dit patroon zie je eigenlijk al vanaf 2007 in de zomer. Dat lijkt voor mij dan ook de meest voor de hand liggende reden dat vanaf 2007 de IJskap zo hard achteruit is gegaan. De zomers in Nederland zijn vanaf 2007 vaak teleurstellend en bijzonder nat. Dat houdt in dat er in Groenland voortdurend warm weer en warme stromingen aanwezig zijn, met alle gevolgen van dien.

Momenteel is dit straalstroom plaatje aan het verschuiven. Zoals GFS en EC laten zien is dat de Depressies zich gaan laten sturen in de richting van de Azoren. Dat betekent dat wij in West-Europa in een 'top' vallen waardoor wij erg aangenaam nazomer weer gaan krijgen, dat misschien wel een hele lange tijd gaat aanhouden. En de 'dalen' liggen nu dus bij West-Amerika, Azoren, en Oost-Europa/Rusland. Ook ziet het er naar uit dat het ijs op de Noordpool eindelijk weer gaat aangroeien omdat er wat meer Depressies gaan rondtollen daar, en dat Hoog eindelijk afstand gaat doen. 
Er zit slechts een kleine 'maar' aan. De ex-orkanen kunnen het straalstroompatroon( wat een woord) flink in de war sturen als ze afbuigen naar het noorden. Dat verklaart de tegenstrijdigheid van de modellen en vooral het continue verwisselen van de kaarten.

Al met al, een hele lap tekst verder. Is dit genoeg uitleg, en heb je er wat aan gehad? ;) Toch verwacht ik, zoals we elke jaar hebben tegenwoordig, een mooie nazomer die best eens tot oktober kan gaan aanhouden.

jones

Er is nog geen topic voor, maar intussen ook een vroege winterverwachting van Accuweather voor de US:

http://www.accuweather.com/en/weather-news/snow-for-i-95-corridor-northeast-winter/69820

Ze hebben het over 'blocking highs' bij Canada en Groenland, dus kan voor ons ook best interessant worden.

André

Terug een heerlijke dag geweest .
Demeulemeester André

Dennis


Weerfreak 1337

Citaat van: jones op ma 03 sep 2012 - 16:54
Er is nog geen topic voor, maar intussen ook een vroege winterverwachting van Accuweather voor de US:

http://www.accuweather.com/en/weather-news/snow-for-i-95-corridor-northeast-winter/69820

Ze hebben het over 'blocking highs' bij Canada en Groenland, dus kan voor ons ook best interessant worden.

Ja, mocht dat uitkomen zouden wij in zo'n "dal" (trog) belanden (zie stukje Weatherboy hierboven), en hebben we een sneeuwwinter(tje) doordat telkens koude lagedrukgebieden vanaf de poolstreek naar beneden kunnen afzakken.
Mochten er "blocking highs" bij groenland optreden, hebben we kans op noordelijke stromingen. Geen elfstedenwind dus, maar gewoon echte water(sneeuw)koude windrichting. Temperaturen rond het vriespunt, 's nachts eronder en bakken met (natte)sneeuw en uiteraard ook af en toe regen/ijzel.
En een tip: Ik leg uit wat er dan volgens deze verwachting dan mogelijk zou kunnen zijn, en ga je er zeker niet op vastpinnen. ;) Maar dat is wel vaker verteld. :)

Sneeuwwind (water)koud en vochtig



Elfstedenwind (zeer)koud en droog

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Tyshane

Wat een weertje vandaag zeg, genoten weer. Morgen lijkt helemaal mooi te worden! Hier in het topic wordt al druk over de winter gespeculeerd, een beetje te vroeg wat mij betreft.

bliksems

Citaat van: Tyshane op ma 03 sep 2012 - 23:29
Wat een weertje vandaag zeg, genoten weer. Morgen lijkt helemaal mooi te worden! Hier in het topic wordt al druk over de winter gespeculeerd, een beetje te vroeg wat mij betreft.

beter te vroeg dan te laat,zeg ik altijd maar;)
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Jan van Ooijen

Nog steeds zomerse temperaturen op de EC run (oper)

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Tyshane

Beoordeling lange termijn
Geldig van donderdag 06 september tot dinsdag 18 september

Synoptische ontwikkeling
We hebben tot en met ongeveer 13 september te maken met een noordelijk gelegen westelijke stroming waarbij opeenvolgende hogedrukcellen over onze omgeving oostwaarts trekken. Tussen de cellen passeren inactieve frontale systemen. Dit gebeurt vrijdag 7 september en rond maandag 10 september. Na 13 september wordt de stroming zuidelijk of zuidwestelijk tussen een afsnoerend laag op de Oceaan en het hoog, dat dan boven Oost-Europa ligt.

Modelbeoordeling en onzekerheden

De Uitvoer is tot en met ongeveer 12 september zeer consistent en eensluidend. De aandachtspunten liggen in de grenslaag. Donderdag en vrijdag lijkt de kans op mist zeer klein (polaire lucht), en is daarna volgens de objectieve kansverdeling op gunstige voorwaarden ook niet meer dan 15%. De temperaturen lopen vanaf zaterdag weer sterk op. De neerslagkans loopt pas na het weekeinde wat op, maar blijft met 40-50% aan de lage kant. Na 13 september ontstaan verschillen in de oostwaartse verplaatsing van het hoog en het gedrag van het laag op de Oceaan. In het algemeen trekt het trog-rug systeem langzaam oostwaarts en op september is in ongeveer 35% van de Leden de hoogtetrog vanaf de Oceaan gepasseerd en is de stroming noordwestelijk. In de rest van de Leden is de stroming zuidwestelijk.

Samenvatting meerdaagse-periode:

Perioden met zon en droog, in het weekeinde op veel plaatsen zonnig en zomers warm.

Samenvatting EPS-periode:
Aanvankelijk droog en warm nazomerweer, geleidelijk naar ongeveer 40% toenemende kans op wisselvallig weer met lagere temperaturen.

Paraaf meteoroloog: Huiskamp
Uitgifte: 04/09/2012 04.05 uur LT

........

Bron: Knmi / Guidance
(On)weerbegrippen & uitleg vind je hier...

........

Marsel

Genieten dit! Heerlijk, wat een weertje momenteel, je zou er spontaan vrolijk van worden :).
Perfect om even een wandelingetje door de natuur te maken. Zo her en der al duidelijke tekenen van de aankomende herfst trouwens.

Powered by EzPortal