Blue flash

Topic gezien door 3015 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 02 mrt 2012 - 09:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Zeldzame Blue flash

We hebben allemaal gehoord van de groene flits, het smaragdgroene licht dat soms net boven de ondergaande zon te zien is. Eens werd er gedacht dat een fabel was. Maar hoe zit het met de nog zeldzamere blauwe flits? Nou, dat is echt ook. Peter Rosen fotografeerde het vanuit Stockholm, Zweden op 29 februari: "Ik was de zonsondergang aan het fotograferen, de zon stond op het punt stond te verdwijnen achter de toppen van de bomen, daar zag ik een grote blauwe flits", zegt Rosen.



Blue flash ontstaat op dezelfde wijze als groene flits. De groene flits ontstaat door het afbuigen van lichtstralen door de atmosfeer. Licht beweegt met verschillende snelheden door verschillende luchtdichtheid (sneller bij lagere dichtheid). Hierdoor buigt het licht van de zon dat horizontaal door de atmosfeer gaat, enigszins naar beneden af, zodat je de zon nog kunt zien wanneer deze in feite al onder is. Het afbuigen is afhankelijk van de kleur van het licht. De zon zendt alle kleuren licht uit, en daarvan buigt het groen en blauw licht meer af dan het rode en gele licht. Zodoende is er een klein stukje zonneschijf, aan de bovenkant, dat enigszins groenig kleurt.

©Meteo-Service
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

SniperEye

Chique! Is de kans op zo'n blue of greenflash overal op de wereld mogelijk, of enkel in de nabijheid van de poolcirkel?

MeteoPeet

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 02 mrt 2012 - 09:33
Blue flash

We hebben allemaal wel eens gehoord van green flash, het smaragdgroene licht dat soms net boven de ondergaande zon te zien is. Eens werd gedacht dat een fabel was. Maar hoe zit het met de nog zeldzamere blauwe flits? Nou, de zogenaamde blauwe flits (Blue flash) blijkt ook te bestaan. Peter Rosen fotografeerde een blue flash in Stockholm (Zweden), op 29 februari. "Ik was de zonsondergang aan het fotograferen toen plotseling, net als de zon op het punt stond te verdwijnen achter de toppen van de bomen er een grote blauwe flits zichtbaar was", zegt Rosen.

Blue flash wordt op dezelfde manier gevormd als de groene flits. De groene flits ontstaat door het afbuigen van lichtstralen door de atmosfeer. Licht beweegt met verschillende snelheden door verschillende luchtdichtheid (sneller bij lagere dichtheid). Hierdoor buigt het licht van de zon dat horizontaal door de atmosfeer gaat, enigszins naar beneden af, zodat je de zon nog kunt zien wanneer deze in feite al onder is. Het afbuigen is afhankelijk van de kleur van het licht. De zon zendt alle kleuren licht uit, en daarvan buigt het groen en blauw licht meer af dan het rode en gele licht. Zodoende is er een klein stukje zonneschijf, aan de bovenkant, dat enigszins groenig kleurt.

?Meteo-service.nl

Wel gaaf om te zien en helemaal als je de kans hebt het vast te leggen  8)

Peet

Tyshane

Mooi fenomeen, zowel de groene als de blauwe variant. De groene kende ik, maar de blauwe is nieuw voor me. Toch eens wat beter opletten. ;)

Wouter Pringels

Ziet er mooi uit die flash, mooie foto.

GekkeLeo

Schitterend en het dan met eens vastleggen prachtig

arjanbruggink

Kan het aan mij liggen of is het niet meer zichtbaar (de evt. geplaatste foto)??
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

zorba

Citaat van: arjanbruggink op za 03 mrt 2012 - 09:03
Kan het aan mij liggen of is het niet meer zichtbaar (de evt. geplaatste foto)??

Idd, zie ook niks.
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Powered by EzPortal