Sterrenwachten houden open huis

Topic gezien door 2500 bezoekers
Gestart door Shadow112, do 01 mrt 2012 - 14:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Shadow112

Sterrenwachten houden open huis

Van vrijdag 2 maart tot zondag 4 maart worden in Nederland voor de 36e keer de jaarlijkse Landelijke Sterrenkijkdagen gehouden. Op ruim zestig plaatsen in heel Nederland is jong en oud welkom om een blik door een telescoop te werpen. Iedereen kan zo kennismaken met de wereld van sterren en planeten. De landelijke coördinatie van de sterrenkijkdagen is ook dit jaar weer in handen van Stichting 'De Koepel' in Utrecht.

Spectaculair
Bij helder weer zijn behalve maan en sterren maar liefst vijf planeten zichtbaar: Mercurius (kort na zonsondergang), Venus, Mars, Jupiter en Saturnus (laat op de avond). Vooral het optreden van Venus en Jupiter aan de westelijke avondhemel is de komende weken spectaculair. Bij veel kijkadressen is de toegang gratis, maar bij sommige publiekssterrenwachten wordt een (gereduceerde) entreeprijs gevraagd. Bij bewolkte hemel bieden de meeste locaties een vervangend programma aan.

Bron Nu.nl

zorba

Moet ik toch nog eens een keertje naartoe, lijkt me zeer gaaf! (mits onbewolkt  ;))
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Shadow112

Citaat van: zorba op do 01 mrt 2012 - 15:01
Moet ik toch nog eens een keertje naartoe, lijkt me zeer gaaf!

Ja, echt wel! ben er ook nog nooit geweest. Zit er dit jaar wel over te denken.  ;D

Tyshane

Ja leuk! Interessant en goed dat je het even benoemt Shadow!

Ik hoop ook dat het helder is en alles alles op groen staat, hoop ik ook even langs te kunnen gaan bij een Sterrenwacht. De website van de Koepel, inclusief een overzicht met adressen van alle sterrenwachten die deelnemen aan de Sterrenkijkdagen kun je hier vinden!

Tyshane

Citaat van: Shadow112 op do 01 mrt 2012 - 15:35
Dank voor de link TY. Zit vlak bij mij ??n in Zwolle :P

Helaas zijn de kansen slecht voor Vrijdag en Zaterdag volgens het GFS.  :o

Geen dank, graag gedaan. :) Ja mooi toch zo dichtbij, maar ja als het weer niet meewerkt... Maar als het goed is zijn de meeste sowieso open en zijn er beeldpresentaties of lezingen en kan je van alles bezichtigen. Ook leuk. :) Maar kaarten geven idd geen positief beeld om daadwerkelijk door de scoop te kijken, hopen dan maar op een paar schamele heldere uurtjes...

GekkeLeo

Citaat van: zorba op do 01 mrt 2012 - 15:01
Moet ik toch nog eens een keertje naartoe, lijkt me zeer gaaf! (mits onbewolkt  ;))
Sterrenwacht bij ons in de buurt opzoeken, lijkt mij ook wel leuk om heen tegaan

nop

Bij slecht weer houden veel sterrenwachten een alternatief programma. Dus het is leuk om even aan te waaien.
GFS is trouwens niet zo heel somber meer: http://www.astronomyforecast.com/netherlands.html

Tyshane

Door omstandigheden ben ik niet langs kunnen komen helaas, toch was het nog wel helder. Iemand anders nog geweest en iets moois gezien?

Powered by EzPortal