Anticyclonale Vortex

Topic gezien door 11302 bezoekers
Gestart door Johann, di 28 feb 2012 - 23:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johann

Dit soort "vortexen" zie je eigenlijk alleen maar op het zuidelijke halfrond waar de lucht om de depressies heen (itt hier) met de wijzers van de klok meedraait. Iemand een verklaring voor dit "fenomeen" ???  ;)



Ciao Johann


Dennis

Anticyclonale luchtbeweging
Luchtstroming rondom een hogedrukgebied. Op het noordelijk halfrond stroomt de lucht, van boven af gezien, in de richting van de klok rond het hogedrukgebied. Op het zuidelijk halfrond precies andersom.

Jan van Ooijen

Citaat van: Dennis op di 28 feb 2012 - 23:30
Gaat dit hier om een depressie?  Lijkt mij een Hoog waaromheen dit trekt .....

Anti cycloon (cyclonaal)
Een relatief druk maximum. Een andere naam voor een hogedrukgebied. Is een oppervlakte van druk dat wordt gekenmerkt door divergerende winden en een rotatie tegengesteld aan deze van de aarde, dit is in wijzerzin op het noordelijk halfrond en in tegen de wijzers in op het zuidelijk halfrond.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Johann

Citaat van: Jan van Ooijen op di 28 feb 2012 - 23:33
Anti cycloon (cyclonaal)
Een relatief druk maximum. Een andere naam voor een hogedrukgebied. Is een oppervlakte van druk dat wordt gekenmerkt door divergerende winden en een rotatie tegengesteld aan deze van de aarde, dit is in wijzerzin op het noordelijk halfrond en in tegen de wijzers in op het zuidelijk halfrond.

Juist, zie ook  >> http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,9.0.html
Maar wat zien we precies op de sat. foto animatie >> immers een hoog (anti-cycloon) betekent  toch juist  subsidentie en subsidentie heeft in het algemeen een gunstige invloed op het weer.  Dalende luchtbeweging  >> aanwezige wolkendruppeltjes verdampen, de bewolking dunner wordt of  verdwijnt ????

Ciao Johann

Dennis

ah zit heel toevallig (deze week) aan de rand van dit Hoog (Harz-gebied Duitsland) en had vandaag de hele dag motregen en laaghangende bewolking

Johann

Citaat van: Dennis op di 28 feb 2012 - 23:45
ah zit heel toevallig (deze week) aan de rand van dit Hoog (Harz-gebied Duitsland) en had vandaag de hele dag motregen en laaghangende bewolking

Je bent niet de enige ! Oostelijke Alpen hele dag regen en sneeuw en stormachtige wind.

http://www.uwz.at/at/de/karte/alle_warnungen/niederoesterreich

Ciao Johann

MeteoPeet

Citaat van: Johann op di 28 feb 2012 - 23:22
Dit soort "vortexen" zie je eigenlijk alleen maar op het zuidelijke halfrond waar de lucht om de depressies heen (itt hier) met de wijzers van de klok meedraait. Iemand een verklaring voor dit "fenomeen" ???  ;)

Ciao Johann

Hoi Johan en anderen,

Op de Iphone en met de app WeatherPro onder de knop Sateliet is dit beeld ook te zien. Gezien jouw reactie en die van anderen, lijkt dit geen alledaags iets te zijn.
Ik ben een leek, veel termen moet ik opzoeken en dan nog maar afwachten ..of het doordringt:-)
De link naar Jan's uitleg heb ik ook gelezen, toch rest de gedachte nog ...rondom een hogedruk draait de stroming er omheen, toch altijd met de klok mee?

Peet

Weerfreak 1337

Citaat van: Johann op di 28 feb 2012 - 23:41
Juist, zie ook  >> http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,9.0.html
Maar wat zien we precies op de sat. foto animatie >> immers een hoog (anti-cycloon) betekent  toch juist  subsidentie en subsidentie heeft in het algemeen een gunstige invloed op het weer.  Dalende luchtbeweging  >> aanwezige wolkendruppeltjes verdampen, de bewolking dunner wordt of  verdwijnt ????

Ciao Johann

Ja, maar omdat de lucht door de rustige luchtstroming maar weinig in beweging is, kan het vocht en dus ook de bewolking maar moeilijk wegbewegen, ook is de bewolking hardnekkig waardoor de zon vrij veel moeite heeft er doorheen te schijnen, hierdoor blijft het vocht en de bewolking hangen en zitten we in dit miezerige, grauwe weer. Ook al is er een hogedrukgebied in de omgeving.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Johann

Citaat van: Weerfreak op wo 29 feb 2012 - 11:28
Ja, maar omdat de lucht door de rustige luchtstroming maar weinig in beweging is, kan het vocht en dus ook de bewolking maar moeilijk wegbewegen, ook is de bewolking hardnekkig waardoor de zon vrij veel moeite heeft er doorheen te schijnen, hierdoor blijft het vocht en de bewolking hangen en zitten we in dit miezerige, grauwe weer. Ook al is er een hogedrukgebied in de omgeving.

Dat zou kunnen maar dan alleen in de lagere atmosfeer (inversie, afkoeling bodem)  Dit is niet het geval,  daarnaast zien we dat de bewolking behoorlijk vlot in anti-cyclonale voortbeweegt.  ;)

Ciao Johann

Johann

Citaat van: MeteoPeet op wo 29 feb 2012 - 08:17
Hoi Johan en anderen,
Op de Iphone en met de app WeatherPro onder de knop Sateliet is dit beeld ook te zien. Gezien jouw reactie en die van anderen, lijkt dit geen alledaags iets te zijn.
Ik ben een leek, veel termen moet ik opzoeken en dan nog maar afwachten ..of het doordringt:-)
De link naar Jan's uitleg heb ik ook gelezen, toch rest de gedachte nog ...rondom een hogedruk draait de stroming er omheen, toch altijd met de klok mee?
Peet

Klopt, maar wat veroorzaakt die mooie "spiraal" met bewolking ?

Ciao Johann

Reutel


arjanbruggink

Citaat van: Johann op wo 29 feb 2012 - 11:46
Klopt, maar wat veroorzaakt die mooie "spiraal" met bewolking ?

Ciao Johann
De straalstroom die er op hoogte op staat?? Dat is mijn ingeving.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

MeteoPeet

Citaat van: Johann op wo 29 feb 2012 - 11:46
Klopt, maar wat veroorzaakt die mooie "spiraal" met bewolking ?

Ciao Johann

Die van binnenuit naar buiten ook hoger lijkt te worden?

Ik moet in ieder geval het antworod schuldig blijven, reken op jullie met wel het goeie antwoord.:p

Peet

Johann

Citaat van: MeteoPeet op wo 29 feb 2012 - 12:39
Die van binnenuit naar buiten ook hoger lijkt te worden?
Ik moet in ieder geval het antworod schuldig blijven, reken op jullie met wel het goeie antwoord.:p
Peet

Wat we zien is dat in de hogere luchtlagen zeer zachte maar ook vochtige lucht in de hoogte in de  circulatie van hoog Eitel wordt (warmtefront -sector) opgenomen. Dit warmtefront en de warmtefrontsector met de vochtige lucht (wolkenscherm) zien we terug op de satellietfoto. Versnellen we de animatie dan lijkt het net een depressie  zoals we ze normaal op het zuidelijk halfrond zien.  Immers daar draait alles precies in de omgekeerde richting: het schijnt zelfs zo te zijn dat bv ook de draaikolk in een leeglopende badkuip in precies de andere richting verloopt en dat zelfs de varkens een andere, tegen de wijzers van de klok in, krul in hun staart hebben. In hoeverre dit laatste ook klopt is mij niet bekend.  ;D
Wellicht heeft iemand daar een antwoord op !?   

Ciao Johann

Weerfreak 1337

Citaat van: Johann op wo 29 feb 2012 - 13:07
Wat we zien is dat in de hogere luchtlagen zeer zachte maar ook vochtige lucht in de hoogte in de  circulatie van hoog Eitel wordt (warmtefront -sector) opgenomen. Dit warmtefront en de warmtefrontsector met de vochtige lucht (wolkenscherm) zien we terug op de satellietfoto. Versnellen we de animatie dan lijkt het net een depressie  zoals we ze normaal op het zuidelijk halfrond zien.  Immers daar draait alles precies in de omgekeerde richting: het schijnt zelfs zo te zijn dat bv ook de draaikolk in een leeglopende badkuip in precies de andere richting verloopt en dat zelfs de varkens een andere, tegen de wijzers van de klok in, krul in hun staart hebben. In hoeverre dit laatste ook klopt is mij niet bekend.  ;D
Wellicht heeft iemand daar een antwoord op !?   

Ciao Johann



Ik heb ooit eens op discovery channel gezien dat de draaikolk in de badkuip/gootsteen wel dezelfde richting indraait :P
Maar zou dit niet een soort van "thermisch" (misschien ietwat overdreven) laagje kunnen zijn ivm de zeer zachte lucht?

Edit: Oh nee lagedruk draait linksom :D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

frankaloe

Citaat van: Johann op wo 29 feb 2012 - 13:07
  Immers daar draait alles precies in de omgekeerde richting: het schijnt zelfs zo te zijn dat bv ook de draaikolk in een leeglopende badkuip in precies de andere richting verloopt en dat zelfs de varkens een andere, tegen de wijzers van de klok in, krul in hun staart hebben. In hoeverre dit laatste ook klopt is mij niet bekend.  ;D
Wellicht heeft iemand daar een antwoord op !?   

Ciao Johann
dan komt er bij mij een vraag naar boven hoe het dan zit op de evenaar m.b.t. deze fenomenen  :o :o :o ;D
http://88.159.160.138/view/viewer_index.shtml?id=303 webcam
niets zo veranderlijk als het weer

Johann

Citaat van: frankaloe op wo 29 feb 2012 - 13:36
dan komt er bij mij een vraag naar boven hoe het dan zit op de evenaar m.b.t. deze fenomenen  :o :o :o ;D

Heffen elkaar op (centrifugaal krachten) !  :D
Badkuip loopt dus niet leeg, varkens geen krul in staart 

Ciao Johann

Tyshane

Interessant dit soort vraag en antwoord topics, leuk & leerzaam!

Citaat van: Johann op wo 29 feb 2012 - 15:02
Heffen elkaar op (centrifugaal krachten) !  :D
Badkuip loopt dus niet leeg, varkens geen krul in staart 

Ciao Johann

Lol, ging ik toch even twijfelen... ;)

frankaloe

Citaat van: Johann op wo 29 feb 2012 - 15:02
Heffen elkaar op (centrifugaal krachten) !  :D
Badkuip loopt dus niet leeg, varkens geen krul in staart 

Ciao Johann
jammer dat het zo ver fietsen is ,anders ging ik het zelf bekijken daar lolll
http://88.159.160.138/view/viewer_index.shtml?id=303 webcam
niets zo veranderlijk als het weer

Powered by EzPortal