Bijzondere Venusovergang zichtbaar bij zonsopkomst

Topic gezien door 14118 bezoekers
Gestart door Shadow112, ma 07 mei 2012 - 15:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tyshane

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 06 jun 2012 - 00:41
Inderdaad, kijk ook deze stream even. Helaas kan ik deze niet plaatsen hier want geeft een of andere fout aan: Venus Transit from Keck Observatory
Thanx! Goeie stream; Interessante bijgaande informatie door de mensen aldaar!  ;)


Citaat van: zorba op wo 06 jun 2012 - 00:41
Letterlijk een "once in your lifetime opportunity" !
Nou bijna dan, in ons geval twice. ;) ik geloof in 2004 was er nog één, maar de eerstvolgende na vandaag is dan weer in 2117 dacht ik, dus een onduidelijk ritme. Even gekeken naar de andere data, maar het komt eens in de 110 tot 130 jaar voor en dan 8 jaar daarna weer, voorts weer gemiddeld 120 jaar wachten en dan weer 8 jaar daarna.

Over het algemeen hebben we kans op 'twice a lifetime' als je de eerste meemaakt. Als je namelijk net wordt geboren na de tweede venusovergang van die eeuw, dan red je de volgende van 120 jaar later natuurlijk net niet! ;)

zorba

Oke Tyshane, dan heb ik die eerste duidelijk gemist, dus voor mij wel een once in a lifetime  :P. Aparte cyclus dan inderdaad, 8 jaar, en de volgende pas weer in 2117 inderdaad.. Ondanks dat wij het hier niet kunnen zien door de bewolking (dat is dan wel weer jammer) toch fijn om die streams mee te pakken!
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Tyshane

Citaat van: zorba op wo 06 jun 2012 - 01:11
Oke Tyshane, dan heb ik die eerste duidelijk gemist, dus voor mij wel een once in a lifetime  :P. Aparte cyclus dan inderdaad, 8 jaar, en de volgende pas weer in 2117 inderdaad.. Ondanks dat wij het hier niet kunnen zien door de bewolking (dat is dan wel weer jammer) toch fijn om die streams mee te pakken!

Ja gek toch, die eerste heb ik ook helemaal gemist. Maar gelukkig maken we deze bewust mee, vind het ook erg jammer van de bewolking want ik was van plan om er morgen op uit te gaan. Maar helemaal mee eens dat we blij moeten zijn met die streams, pak je er toch even wat van mee!

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Tyshane

Mooie platen zitten er tussen, zeker die platen waar je mensen 'en profile' op ziet met subtiel Venus erbij...

Fanatic

ik mag niet vloeken... maar.... K.U.T. Bewolking vanmorgen! :( helaas.. dan in mijn volgende leven nogmaals proberen.. haha
wat een mooie shots heb ik voorbij zien komen vanmorgen! heerlijk!
..:: Get out of my way!! I have a storm to catch!! ::..

Tyshane

Citaat van: Fanatic op wo 06 jun 2012 - 10:52
ik mag niet vloeken... maar.... K.U.T. Bewolking vanmorgen! :( helaas.. dan in mijn volgende leven nogmaals proberen.. haha
wat een mooie shots heb ik voorbij zien komen vanmorgen! heerlijk!

Ja balen he van die bewolking. Het was ook niet gewoon 1 wolkje ofzo, maar één enorm dikke laag wolken met regen.  :-X Heel jammer, maar de foto's maken een hoop goed ja.  :D

Fanatic

eigen pics zijn altijd beter.. xD ahuum prettiger.. haha
..:: Get out of my way!! I have a storm to catch!! ::..

Tyshane

Dat ben ik met je eens! Maar het zelf waarnemen, ook zonder foto's, is ook prima, maar ja dat geldt met alles wel denk ik.

Fanatic

..:: Get out of my way!! I have a storm to catch!! ::..

Sven

Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Sven

verbluffend mooi kiekje van de Venusovergang

We hebben al heel wat foto's van de Venusovergang voorbij zien komen, maar dit kiekje, gemaakt door een Amerikaans-Japanse ruimtetelescoop spant toch echt de kroon. Wat is 'ie mooi!



Gisteren vond de Venusovergang plaats. Hierbij bewoog Venus voor de zon langs. Vanaf de aarde zagen we Venus als een zwart stipje over die grote zon bewegen. De Venusovergang was in Nederland – met uitzondering van het Waddengebied en een stukje Friesland – door bewolking niet te zien. Maar in andere delen van de wereld hadden mensen er een fantastisch zicht op. En ook enkele satellieten en zelfs astronauten in de ruimte volgden de Venusovergang op de voet. De mooiste foto's verzamelden we gisteren al op Scientias.nl.

Maar nu blijkt dat het allermooiste kiekje in dat overzicht ontbreekt. NASA heeft namelijk zojuist een fantastische foto vrijgegeven. De foto is gemaakt door de ruimtetelescoop Hinode. De telescoop is ontwikkeld door NASA en JAXA (de Japanse ruimtevaartorganisatie) en bestudeert het magnetisme op de zon. Tijdens de Venusovergang bevond de telescoop zich op de eerste rij en maakte een verbluffend mooie foto van Venus voor de zon. En die wilden we u toch echt niet onthouden. Dus bij dezen: alstublieft!



Bron: Scientias
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Tyshane

Ik maar zoeken naar een stipje voor die zwarte bol, is de zwarte bol dus juist Venus, lol! Nog niet helemaal wakker vandaag?! :P Mooie plaat dus inderdaad, scherp en mooi zo met de zonnevlammen!

Powered by EzPortal