Zomerverwachting 2012 (discussie)

Topic gezien door 252862 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 04 mei 2012 - 13:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Zomerverwachting 2012

Zoals gewoonlijk besteden wij hier ook aandacht aan een zomerverwachting. Echter het is en blijft een verwachting, dus ga er geen waarde aan hechten en pin je er vooral niet op vast!

Volgens WSI (Weather Service International) zullen de gemiddelde temperaturen in de maanden mei tot en met juli boven het gemiddelde liggen voor geheel Europa, met uitzondering van het zuidoostelijk deel van Europa. De weerpatronen wijken momenteel erg af vergeleken met de voorgaande vier zomers, dit zal resulteren tot een grotere kans op zomerse hitte in het noordelijk en oostelijk en westelijk deel van Europa. De combinatie van een opkomende El Niño, plus een gebrek aan een Noord-Atlantische Oceaan blokkering en relatief koele Noord-Atlantische oceaan moeten leiden tot een omkering van patronen waarmee we de afgelopen zomers mee te maken hebben gehad. Met name deze factoren kunnen leiden tot betere zomer in het noorden en westelijk deel van Europa.



Maar.....
Echter, het Europees weermodel ECMWF laat een heel ander beeld zien dan wat het WSI suggereert. Het Europees rekenbrein verwacht juist het tegenovergestelde. Zoals we op de hierboven getoonde afbeelding zien, zou het oostelijk en het zuidelijk deel van Europa juist te maken gaan krijgen met een te warme zomer. Ook het uiterste noorden van Scandinavië zou te maken kunnen gaan krijgen met een zomer die warmer dan gemiddeld verloopt.

Elders, zoals Nederland, Engeland en Duitsland zullen een "normale" zomer gaan krijgen met gemiddelde temperaturen die rond de 0 tot 0.5 graden te warm zullen zijn volgens de recente berekeningen. Deze berekeningen zijn 180 graden gedraaid sinds de berekeningen van maart. Daarop was te zien dat juist het zuiden kouder dan normaal zou gaan verlopen en het noordelijk, oostelijk en westelijk deel van Europa warmer dan normaal. Kortom, zelfde bewering als WSI nu doet.

Overnemen mag, graag even een PB sturen via forum

                           
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Pascal Soomers

Laten we maar hopen dat WSI gelijk krijgt. :).
When a supercell arrives, you must be prepared.

X-treme

Nou tot nu toe ziet het er niet naar uit dat de maand mei te warm zal verlopen (volgens GFS)
Maar ja, dat kan de volgende run weer anders zijn natuurlijk  :)
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Tyshane

Ah daar is de zomerverwachting! Tja het kan dus alle kanten op, zoals altijd weer duidelijk wordt is er van te voren geen concreet iets over te zeggen, wel leuk om de verschillende verwachtingen te beschouwen en zien welke bewaarheid wordt. Voorts is het gewoon maar zien welke kant het opgaat en verder gewoon genieten van alle fijne en interessante weersomstandigheden!

Jelte

Ach ja, elk weer is mooi weer!
Zon en warm: strand! Jeeeh!
Zon en wind: kitesurfen!
Druilerig: heerlijk frisse natuur, ruikt altijd lekker
Regen en wind: mooi excuus om binnen met een boek op de bank te zitten na een surfsessie op de Noordzee!
Warm afgewisseld met onweer: hele forum blij.

De enige reden dat het me interesseert of het een mooie zomer wordt is dat ik in het toerisme werk en mijn werk een stuk makkelijker wordt wanneer het zonnig en droog is. Maar voor mijzelf maakt het niets uit.

André

Laat het ons hopen dat we een goeie zomer krijgen na die slechte lente .
Demeulemeester André

Weatherboy

Citaat van: André op vr 04 mei 2012 - 17:48
Laat het ons hopen dat we een goeie zomer krijgen na die slechte lente .

Het is eigenlijk een must, want het weer dat nu aan de gang is en de komende 2 weken alles nog gaat verpesten is echt schandalig. Ik heb er geen goed woord voor over. Dit hardnekkige patroon stoort me al dagen. De patronen lijken ergens in de modellen te gaan draaien in een zuidwest stroming en later zelfs een WC (EC). Mogelijk zelfs met een UK hoog, waar GFS en EC toch allebei naar neigen. Iets wat we ná de winterse periode in februari moesten krijgen, kregen we het weer dat we nu moeten hebben. Dit Alles-en-niets weer, met allemaal verkeerde drukverdelingen in de verkeerde seizoenen is al aan de gang sinds zomer 2011. De temperatuur is zelfs nog kouder nu dan met de kerstdagen een +15 graden.

Dit moet echt heel snel ophouden, want de weerhobby slaat zich van de meest slechte kant zien. Verschrikkelijk!! Mogelijk een kleine hoop op een aanhoudende zuid, zuidwest stroming en dat de depressies een andere koers nemen.

André

We kunnen er maar voorlopig van dromen van een mooie zomer . :'(
Demeulemeester André

jones

Ik denk wel dat we een betere zomer krijgen dan de voorbije jaren, je ziet ook gewoon dat de patronen helemaal anders liggen nu met dit te frisse lenteweer!

André

Ja laat het ons hopen dat we niet van winter naar winter evolueren zonder lente en zomer want nu op vandaag is het wel herfstweer .
Demeulemeester André

Roan

Citaat van: Weatherboy op vr 04 mei 2012 - 21:50
Het is eigenlijk een must, want het weer dat nu aan de gang is en de komende 2 weken alles nog gaat verpesten is echt schandalig. Ik heb er geen goed woord voor over. Dit hardnekkige patroon stoort me al dagen. De patronen lijken ergens in de modellen te gaan draaien in een zuidwest stroming en later zelfs een WC (EC). Mogelijk zelfs met een UK hoog, waar GFS en EC toch allebei naar neigen. Iets wat we ná de winterse periode in februari moesten krijgen, kregen we het weer dat we nu moeten hebben. Dit Alles-en-niets weer, met allemaal verkeerde drukverdelingen in de verkeerde seizoenen is al aan de gang sinds zomer 2011. De temperatuur is zelfs nog kouder nu dan met de kerstdagen een +15 graden.
niemand heeft gezegd dat je in NL moet wonen..

Citaat van: Weatherboy op vr 04 mei 2012 - 21:50
Dit moet echt heel snel ophouden, want de weerhobby slaat zich van de meest slechte kant zien. Verschrikkelijk!! Mogelijk een kleine hoop op een aanhoudende zuid, zuidwest stroming en dat de depressies een andere koers nemen.
Wat versta jij onder weerhobby dan?
Ik vind de luchten die ik op dit moment buiten zie prachtig..

Ontopic:
We zullen het allemaal wel weer zien, ik vind die voorspellingen maar domme onzin.. Er zal altijd wel EEN weerbureau gelijk hebben, maar is toch elke keer weer een andere.. Wel denk ik dat het een weegschaal is, dus als het een periode te koud is geweest zullen we daarna wel weer wat te warm krijgen om zodoende op het gemiddelde uit te komen aan het einde van het jaar..

hoffies

Ik ben gewoon heel benieuwd, van mij mag best wel warmte en 's avonds mooie onweer buien...  8)
Twitter: @hoffnar2911

Weatherboy

Citaat van: Roan op za 05 mei 2012 - 17:08
niemand heeft gezegd dat je in NL moet wonen..
Wat versta jij onder weerhobby dan?
Ik vind de luchten die ik op dit moment buiten zie prachtig..

Ontopic:
We zullen het allemaal wel weer zien, ik vind die voorspellingen maar domme onzin.. Er zal altijd wel EEN weerbureau gelijk hebben, maar is toch elke keer weer een andere.. Wel denk ik dat het een weegschaal is, dus als het een periode te koud is geweest zullen we daarna wel weer wat te warm krijgen om zodoende op het gemiddelde uit te komen aan het einde van het jaar..

Niet iedereen heeft een keus te verhuizen.

Welke luchten? Ik zie alleen maar grijs? Alweer dagen, zo niet weken. 1 dag zon wordt afgestraft met 1 week koud grijs nietszeggend rotweer. Dat mooie onweer was natuurlijk leuk. Dat miste me natuurlijk wel, maar de dag zelf was leuk. Het kan me eigenlijk niet zoveel schelen wat voor weer het nu is, als het minimaal 17 graden is is alles goed. Maar dit is gewoon bagger, het is nog warmer dan december? Dat is pas erg. We horen langzaam een beetje zwoele dagjes te krijgen met af en toe wat onweer, niet volgend week (winterse) buien en een NW aanvoer, dat is voor oktober en november.

Niet te min heb je het toch niet in de hand. Maar storend, saai en overbodig is het wel, gelukkig heb ik andere dingen die me afleiden.


zorba

Achja, het weer is zoals het is,  komt zoals het komt, kunnen we helaas niks aan doen ;) Het enige wat we kunnen is het accepteren ;)
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

aloa

De zomerverwachting van Pietsweer.nl

CiteerKomende zomer flink warm
Vandaag kom ik met mijn voorlopige en globale zomerverwachting. In deze verwachting ga ik uit van een flink warme zomer met een aantal lange(re) perioden van stabiel zomerweer. Kans op een of meerdere warmtegolven en misschien wel weer een hittegolf.

Wij kunnen in juni, juli en augustus een flink aantal stranddagen verwachten. Toch ook zal de komende zomer zijn (korte) inzinkingen kennen en blijft het wat buien betreft grillig. Vooral de warmte kan voor fikse buien met overlast zorgen.

Ik kom 31 mei met mijn definitieve zomerverwachting.

Piet Paulusma

Jan van Ooijen

De meteorologische zomer begint wat "frisjes", maar.... 

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

hoffies

Volgens mij zitten we er best warmpjes bij...
Twitter: @hoffnar2911

frankaloe

Citaat van: Jan van Ooijen op do 24 mei 2012 - 21:46
De meteorologische zomer begint wat "frisjes", maar.... 


heerlijke temperaturen om je verjaardag te vieren  8) 8)
http://88.159.160.138/view/viewer_index.shtml?id=303 webcam
niets zo veranderlijk als het weer

Ries

Pff, ik  hoop dat ik deze keer in mijn vakantie (half juni-half juli) eindelijk 'ns mazzel heb met 't weer. Dat is al jaren niet voorgekomen; altijd mooi als ik werk, slecht als ik vrij heb. Het weer van dit Pinksterweekend wil ik die hele vakantie wel!

jones

Ook Accuweather heeft zijn zomervoorspelling voor Europa gemaakt:

Summer Forecast 2012

This year's summer forecast is already starting to show in the late spring here. One of the keys to this forecast is to remember that though there may be a few hot days or cold days, you have to look at the averages. I'm worried about how the heat may take shape here in the end of the period and how extreme it could get, but more on that later.



First, let's start at the overall look at the summer above. Notice how we are calling for some near-normal temperatures and also near- to even above-normal rainfall over western and northern Europe. This is a far cry from last year when we saw the extreme drought over much of Spain and Portugal and even pushing into France. Temperatures were also above normal in Spain, while much of central and eastern Europe was looking to see pretty normal weather with some more rainfall. That wet, cool weather was seen over Greece and into the rest of eastern Europe through the winter, but it looks like that will break here in the next few months, and already has. The mild temperatures over southeastern Europe will be very extreme, and in the heart of July and August, if there is any extreme heat that will be coming in, we could see temperatures near 40 degrees C, which for those overseas is over 100 degrees F. This, combined with the lack of precipitation in the summer and the wetness we saw this winter and early spring could lead to fire issues over much of Greece, through Ukraine and even into southern Poland.



Now for the temperatures. We see no below-normal temperatures for the summer average over Europe. Notice this will likely be a warm summer over the entire continent. I am nervous that we just see the mild temperatures over the entire summer with no relief, and with humidity, we will not see temperatures over much of southern Europe drop much, leading to very mild nights that just allow the temperatures to continue to rise more and more in the sunshine. Much of central and even northern Europe do not have much in the way of air conditioning, and this could be a problem this summer. In the end of the summer, despite the entire continent being hot, we are worried that the mild air could push in from the Atlantic and bring some mild air that will be quite stagnant. And during this time is the Summer Olympics. Normal highs in England are only in the lower 20s C, or near 70 degrees F, so most locations will not see as much of an issue, but if temperatures soar into the middle 30s, London might not be prepared for the heat. If London climbs into the middle 30s, we will likely see highs near and even into the lower 40s in southern France, Spain and even Italy.

Again, a normal summer can still have extreme heat in it, and a warm summer can have near-normal temperatures sometimes too. I'm also worried about some of the temperatures over Greece and southeastern Europe. This heat will be quite a difference from the winter where temperatures were quite frigid. So, swinging from below normal for Greece for the winter to above normal for the summer will make for an extreme change in temperatures. And also note the economic concerns for Greece, and mild temperatures will make for some higher energy use, so this could turn into a story for the summer.
And the rainfall forecast is also looking to be feast or much more famine as the way the ridge of high pressure sets up.



Rainfall over central and into eastern Europe will end up being quite low as the ridge of high pressure will be centered over the area. This will lead to some welcome rainfall over France, northern Spain and western Germany along with some above-normal rainfall for much of northern Europe. I could see how the above-normal rainfall extends into the U.K. also, but with the mild temperatures there for the end of summer, I am not ready to call it wet at this time. However, the above- normal rainfall will be as storms come in from the Atlantic Ocean and bring their moisture northward as they get forced north from the high pressure area. But we could easily see some locations in southern Europe see rainfall of 10-20% of normal, which would amount to barely anything for the summer. If something like this happens, wildfires will not just happen, they could be very widespread.
So, that is about it for today. Let's just hope the sunny and comfortable temperatures try and dominate the forecast for Europe instead of the heat and even humidity.

Conclusie: ze verwachten extreem heet en droog weer in Zuid-Oost Europa die zorgwekkend kan zijn, verder een normale zomer in het noorden en westen en een te warme in het centrale deel van Europa, alhoewel dit niet wil zeggen dat er hier geen extreme hitte kan voorkomen.

In hoeverre we dit moeten geloven natuurlijk, want dit was hun voorspelling voor de zomer 2011:


Powered by EzPortal