Pracht van een onweersbui in de Overbetuwe -- kort verslag van deze bui!

Topic gezien door 5562 bezoekers
Gestart door Wilfred Janssen, do 12 apr 2012 - 15:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wilfred Janssen

"Geduld is een schone zaak." Dit is de zin waarmee ik mijn onweersseizoen wil openen. Na de knaller van 10 september 2011 als afsluiter van vorig seizoen was het gisteren (11 april 2012) weer zover: Alles kon van stal en de eerste pittige exemplaren van onweders trokken over Nederland.

Na een periode van lang wachten, een natte, doch saaie eerste helft van de winter en daarna een pracht van een koudegolf, begon het bij mij toch weer te kriebelen. Na het herhaaldelijk bekijken van enkele livestreams vanuit de Verenigde Staten en het volgen van de eerste onweerskansen dit jaar werd de drang toch weer erg groot om weer onweer te mogen zien. 11 april 2012 was het ook zover: een mooie onweerscell trok vanuit Noord-Brabant het zuiden van Gelderland binnen.

Aan de horizon was inmiddels een donkerblauwe wazige vlek te zien. Deze stelde op het oog niets voor, maar toch wilde ik even gaan kijken. Ik heb mijn spullen gepakt en zag wel waar het schip ging stranden. Toen ik op mijn eerste locatie aankwam zag ik toch een mooi, maar vooral intensief neerslagscherm op me af komen:



Na het observeren van de bui voor ongeveer een tijd van 10 minuten gingen mij enkele dingen opvallen. Aan de linker zijde van de bui werd fractus naar binnen getrokken, de trekrichting begon te veranderen en de wind draaide langzaam (iets wat later ook is bevestigd door mijn weerstation). Aan de linker onderzijde van de bui was dan ook snel een dik pak bewolking zichtbaar. In eerste instantie dacht ik aan de vorming van een arcuskraag, maar later bleek anders...



Op dit moment besloot ik van plaats te gaan verwisselen. Ik moest voor de neerslagkern langs om te kunnen zien wat ik nu precies zag aan de linker onderzijde van de bui. Op de volgende locatie (een weg midden tussen Heteren en Valburg) zag ik ook vrijwel meteen dat de updraft van de bui een stuk scherper werd. Op dit moment zat er nog geen onweer op de bui!!





Na ook hier ongeveer 5 minuten te hebben gestaan, was ik genoodzaakt verder af te zakken richting het zuiden om de updraft te blijven volgen en de neerslagkern te mijden. Ik ben toen net iets ten zuidwesten van Valburg gaan staan op een open plek vlakbij de Betuwelijn. De updraft was in deze tijd nog wat scherper geworden en er was zelfs een conische uitzakking zichtbaar. Ook hier was erg duidelijk te zien hoe de fractusplukken in de stijgstroom verdwenen.
?
Ongeveer 5 minuten later, omstreeks 17:30 uur ongeveer 1 kilometer ten zuidwesten van Valburg, was uiteindelijk het geen zichtbaar waar ik stiekem op hoopte: een funnelcloud. Deze funnelcloud viel echter wel iets grover uit als dat ik had gedacht. Ze ontstond zeer snel, roteerde prachtig in een constant tempo en kwam een heel eind richting de grond! Hieronder wat foto's:





Op dit moment stond ik toch even perplex, vastgevroren op mijn plaats, ik wist ff niet wat ik had gezien. Het was gewoon adembenemend. Maar ondertussen kwam wel het neerslaggebied snel dichterbij. Ik moest me weer eens snel uit de voeten maken!
?
De volgende locatie wat het viaduct over de A15 tussen Elst en Oosterhout. Hier had ik een prachtig uitzicht over de bui en zag ik hoe een gigantisch langgerekte arcus in de maak was. Hier hoorde ik ook de eerste klap onweer vanuit deze bui komen. Toen was voor mij het plaatje helemaal compleet! Oow ja, zal bijna de foto's vergeten van dit prachtige uitzicht! Ook hier was de stijgstroom nog erg scherp, en de luchten zagen er uiterst instabiel uit:










Na de geweldige afsluiter op 10 september 2011, kon ik me geen betere opening van het seizoen wensen als deze bui! Alles gezien wat zo'n beetje is te zien bij een onweersbui. Dit is nog niet m'n eerste echte chase van 2012, maar ik kijk nu al uit naar de eerste 'echte' situatie.
Ik wil ook iedereen meteen heel veel plezier, succes en mooi onweer toewensen in het komende seizoen!

Wilfred Janssen
Operationeel meteoroloog bij Weerplaza
Meer weer: https://twitter.com/WilfredJanssen_

Tyshane

Prachtig zeg, wat een heerlijk foto's en dito verslag, gaaf om zo al het seizoen te kunnen starten. Topwerk!


arjanbruggink

Kijk, kijk, kijk..... Het eerste chaseverslag op Meteo-Service!!
En gelijk een hele beste, goed bezig geweest Wilfred!!
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Ramon Oost


Reutel


Wouter Pringels


Michiel Wesselink


densta

Geweldig verslag heb je er van gemaakt. De foto's zijn zeer indrukwekkend. Mooi gedaan hoor.

Wilfred Janssen

Operationeel meteoroloog bij Weerplaza
Meer weer: https://twitter.com/WilfredJanssen_

Sven

Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Nizinny


Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

SniperEye

Fantastisch verslag en een flinke opening van het seizoen!

Mike25


Gerard1995

Echt Mega-Goeie start van dit seizoen, en dat heb je duidelijk laten zien!!! leuk om te lezen hoe interressant je het zelf vond :D :D
Echt Ga zo Door!!! 8)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Dutchstormchaser

Twitter Dutchstormchase
Website [url=http://dutchst

Jur


Sietse

Prachtig verslag en foto's Wilfred! Ik kijk al uit naar je verslagen over de échte dagen :P

Marcel1976


Powered by EzPortal