Onweerskansen 11 en 12 april

Topic gezien door 43355 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 08 apr 2012 - 11:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Severe Weather Outlook Benelux

Een hoogtetrog bepaalt de komende dagen het weerbeeld over West-Europa. Daarbij zakt T500 richting -30° op woensdag en donderdag. De dynamiek is grotendeels afwezig en enkel bepalend onder de vorm van buienlijnen welke in de stroming worden meegenomen. Ook de barokliene zone bevindt zich uit onze buurt dus veel shear moet ook niet worden verwacht.



Verwacht wordt dus typische convectie gekoppeld aan de dagelijkse gang waarbij de toppen van de buien door kunnen stoten tot zo'n 5 ?  7 km en dus de kansen op onweer zijn groot met lokaal wat stofhagel. Dit zowel op woensdag en donderdag vooral vanaf rond de middag tot in de vroege avond. Zwaar onweer is niet aan de orde.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Ramon Oost

Hoogtetrog mooi te zien op de laatste satrep (KNMI)


Pascal Soomers

Morgen is dan de dag. We zullen zien wat het oplevert, maar spectaculair gaat het niet worden.
When a supercell arrives, you must be prepared.

Leon Eikenaar

Geweldig!
Eerste echte onweersbui van 2012!!
Gelukkig ben ik morgen vrij.

Kan ik mooi de berichtgeving en de radars in de gaten houden :)
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

Cdtj3

 ;D Kijk eens naar zuid frankrijk. Als dat nou eens hier was xD
Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

Marsel

Citaat van: Team_SSC op di 10 apr 2012 - 16:51
Geweldig!
Eerste echte onweersbui van 2012!!
Gelukkig ben ik morgen vrij.

Kan ik mooi de berichtgeving en de radars in de gaten houden :)

Ik zou er niet voor op pad gaan inderdaad ;).
Maar goed, de situatie zoals hij zich nu boven de Britse Eilanden en het westen van Frankrijk voordoet met enkele (onweers)buien is eigenlijk een beetje een blik in de toekomst. Morgen vergelijkbare setting voor onze omgeving.
Fototoestellen in de aanslag.

JorisK

Jep, dat kunnen mooie plaatjes worden morgen, ik hoop dat er nog wat buitjes in de buurt zijn als ik uit m´n werk kom. Ik werk namelijk in de bouw en dan kan ik moeilijk een grote tas met dure cameraspullen mee nemen :P

Jevgeni

Morgen vanaf 13:00 ben ik zeker vrij dus ik hoop wat leuke platen te kunnen schieten!!! Nu nog hopen dat ik hier wat te zien ga krijgen!!

Leon Eikenaar

Nouja hievoor ga ik ook weer niet op pad maar iedergeval heb ik dan wel een mooi uitzicht als de bui aankomt ;)
Dan zet ik de livestream aan. (als er onweer komt)
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

Marcel1976

Ook ik zal m'n camera eens bij de hand houden morgen, hoop eindelijk weer eens wat plaatjes te kunnen schieten..

Cdtj3

Iemand enig iedee waneer het onweer in het midden van het land wordt verwacht? Moet namelijk morgen avond voetballen  :-\
Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

Marsel

Citaat van: Cdtj3 op di 10 apr 2012 - 18:15
Iemand enig iedee waneer het onweer in het midden van het land wordt verwacht? Moet namelijk morgen avond voetballen  :-\

Slechte vraagstelling, zeker gezien de bovenstaande pagina's vol met informatie en de geschiedenis die deze vragen oproept....:(. Bovendien getuigen dergelijke vragen van enige luiheid (het antwoord is al gegeven namelijk).
Maar goed, om toch maar antwoord op je vraag te geven: lastig te zeggen, zeker in het geval van morgen.
Situatie voor morgen is geschikt voor de vorming van losse buien gedurende de middag (zoals boven Engeland en west Frankrijk vandaag) waarvan enkele pittig zijn met onweer en hagel. Verwacht geen zomers aandoende lichtshows, het betreft hier polair onweer met een vrij wispelturig 'popcorn gehalte'.
En of jij morgen tijdens je training precies een bui met onweer overhead hebt kan geen meteoroloog of model je vertellen.
Houd de lucht morgen maar in de gaten, meer kun je niet doen.

Weerfreak 1337

Laatste GFS Run (12Z)
Cape en Lifted waarden, 500hPa op woensdag en de neerslagsom tot en met donderdag.


Cape/Lifted


500hPa, behoorlijk lage temperaturen tot -30, goed voor de buienontwikkeling.


Neerslagsom tot en met donderdag.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Jan van Ooijen

KNMI Guidance met bijbehorende neerslagkaart...

Een lagedrukgebied boven het noorden van de Noordzee beweegt langzaam noordwaarts. Het koufront ligt boven het oosten met een golf nabij Limburg, deze trekt noordoostwaarts. Woensdagochtend passeert op 500 hPa een hoogtetrog, in de avond gevolgd door de 300 hPa-trog. Overdag passeert er aan de grond een zwakke rug, later in de middag en avond gevolgd door een zwakke vore.



Signaal bij de golf in de Hir Uitvoer OK. In de Hir Uitvoer overdag vooral in het N een signaal, in de Harmonie Uitvoer ook elders. In de avond komt er een actief buiengebied van het zuidwesten uit over het zuiden van het land, gekoppeld aan 300 hPa-trog. EC laat een soortgelijk beeld zien. Bij de buien is een klap onweer en hagel niet uit te sluiten.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weatherboy

Hmmm. Met een beetje geluk komt dat feestje na 17 uur hier, als het hier komt. Hoe meer naar het noorden hoe slechter, maar een ZW stroming is voor regio Amsterdam vaak wel een voltreffer. We wachten af. Ik werk aan het IJ, en we hebben 8 verdiepingen dus ik neem even plaats voor een momentje mocht het kunnen.

Mijn verwachting: Hoe meer naar het Noord(west)en hoe slechter.


Pascal Soomers

Het is en blijft afwachten voor morgen. Ik ben er wel benieuwd naar, kijken waar ESTOFEX mee zal komen.
Lange tijd geleden!
When a supercell arrives, you must be prepared.

Ramon Oost

Update onweerskansen 11 en 12 april


Op het luchtdruk kaartje van het GFS is de hoogtetrog (uitloper van een lagedrukgebied op de weerkaart van ruim 5km hoogte (500hPa) mooi ingetekend. Daarbij ligt de temperatuur op 500hPa ongeveer rond de -30 ?  -31 graden. 


T500 GFS12z

Morgen en overmorgen krijgen we te maken met een hoogtetrog waarbij de onstabiliteit licht toeneemt. Op woensdag liggen de cape waardes in het midden en zuiden van het land het hoogst met 100 ?  200J/kg. De LI daarbij is 0 ?  -1. Donderdag ziet er qua cape er het beste uit. De cape waardes liggen dan tussen 0J/kg in het noordwesten tot zo'n 400J/kg in het midden en zuiden van het land. De LI ligt dan gemiddeld op -1 lokaal -2. Op beide dagen ligt de MLcape (Mixed Layer Convective Available Potential Energy) maximaal rond de 200J/kg.


Surface Based Cape GFS12z

Als we naar de dynamiek kijken stelt dat weinig voor. De 0-6 km shear is op beide dagen maximaal 15m/s. De 0-1 km shear stelt al helemaal niks voor die komt namelijk niet hoger dan zo'n 5m/s.

Hieronder zie je de neerslag kaarten van Hirlam 12z. Morgen kunnen er vooral in het midden en zuiden van het land buien met kans op onweer en hagel gaan voorkomen. Ook de overige delen van het land maken kans op buien al is de kans op onweer daar iets kleiner.
Donderdag ziet er vrijwel hetzelfde uit als woensdag al maakt dan ook het noorden meer kans op een klap onweer mede door de betere ML cape en SB cape.


Neerslag Hirlam12z

© Meteo-service, Ramon Oost

Wouter Pringels

Mooie update, ben benieuwd voor morgen hier.

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Stukje KNMI Guidance

Een vlak lagedrukgebied boven het noorden van de Noordzee verandert weinig van plaats. De bijbehorende 500 hPa trog ligt ook stationair en is gevuld met koude lucht (-31 / -33gr op 500 hPa). In deze trog trekken trekken verschillende troglijnen/convergentielijnen mee die voor een opleving van de buienintensiteit zorgen. Rond de middag passeert een convergentielijn (mogelijk getriggerd door het Kanaal en dynamische forcering op nadering van 500 hPa-trog ), rond middernacht een eerste hoogtetrog en morgen middag een tweede trog, de eerste met een eigen zwakke lagedrukkern.

Vanmiddag mogelijk getriggerd door het Kanaal (Convergentielijn) buien. Komende nacht duidelijk gekoppeld aan de trog een actief buiengebied van het zuidwesten uit. EC laat een soortgelijk beeld zien. Morgen overdag opnieuw opleving door een volgende trog Bij de buien is een klap onweer en hagel niet uit te sluiten als we kijken naar de winterkouw en de nieuwe HARM-Bliksemontladingen-kaartjes.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal