Onweerskansen 11 en 12 april

Topic gezien door 43014 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 08 apr 2012 - 11:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tyshane

Ziet er prima uit nog inderdaad, voor woensdag iets beter, donderdag iets minder... WeerDirect-kaartjes:


Pascal Soomers

Even wat dynamische kaartjes pakken. Zoals Jan al duidelijk beschreven heeft, stelt het qua dynamiek niet veel voor.







Bron:Lightningwizard
When a supercell arrives, you must be prepared.

Ramon Oost

EC geeft tot maximaal 150 J/lg cape aan woensdag. Niet veel maar toch. In de gaten houden in ieder geval.

EC12 (08april):

TaL

Citaat van: Ramon Oost op ma 09 apr 2012 - 00:00
EC geeft tot maximaal 150 J/lg cape aan woensdag. Niet veel maar toch. In de gaten houden in ieder geval.



Ec is altijd terughoudend wat Cape betreft.
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Jan van Ooijen

Citaat van: TaL op ma 09 apr 2012 - 00:20
Ec is altijd terughoudend wat Cape betreft.

Dat is altijd, zal voornamelijk aan de dauwpunten liggen
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Pascal Soomers

Hier nieuw uitdraai Cape & Lifted GFS:

Woensdag


Donderdag


Bron: Wetterzentrale.
When a supercell arrives, you must be prepared.

Weatherboy

Citaat van: Gerrit Ottermans op ma 09 apr 2012 - 00:23
Hier nieuw uitdraai Cape & Lifted GFS:

Begint weer angstvallig op het afgelopen jaar te lijken, alleen voor het binnenland. Maar we zeuren niet, we gaan positief beginnen! De kans is toch aannemelijk dat er een aantal mooie onweersbuitjes gaan vormen.

Pascal Soomers

Nja, het is afwachten. Ik heb er enigszins wel al vertrouwen in. De termijn wordt ook elke run steeds korter. Dus kun je een duidelijkere schets geven van de situatie.
When a supercell arrives, you must be prepared.

Michaeltje1986

Citaat van: Weatherboy op ma 09 apr 2012 - 00:42
Begint weer angstvallig op het afgelopen jaar te lijken, alleen voor het binnenland. Maar we zeuren niet, we gaan positief beginnen! De kans is toch aannemelijk dat er een aantal mooie onweersbuitjes gaan vormen.

Ja je kan niet met iedereen rekening houden :P Zolang ik maar goed zit hahahah

Ramon Oost

Nog steeds qua dynamiek niet veel, woensdag ligt de 0-1km shear rond de 3m/s en 0-6km shear tussen de 10-20m/s. Donderdag 0-1km shear maar 1m/s en 0-6km shear 9-12m/s. De cape ligt op beide dagen rond de 300J/kg met een LI van maximaal -1.

Cape woensdag en donderdag


0-6km shear woensdag en donderdag

Jan van Ooijen

Ook de percentage berekeningen van WOM blijft het onweer nog steeds een kansje houden

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Op de Hirlamkaart is de trog goed te zien in het zuidwesten van Belgie cq noordwesten van Frankrijk

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Pascal Soomers

De Theta- E waardes zijn ook niet sterk zeg... Tot nu toe alleen een onstabiele factor door beide modellen, geen dynamische setting.

When a supercell arrives, you must be prepared.

Jan van Ooijen

Citaat van: Gerrit Ottermans op ma 09 apr 2012 - 10:44
De Theta- E waardes zijn ook niet sterk zeg... Tot nu toe alleen een onstabiele factor door beide modellen, geen dynamische setting.



Net als afgelopen 28 juni, toen waren ze 72 tot 78 geloof ik, die tijd krijgen we nog wel dit jaar
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Pascal Soomers

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 09 apr 2012 - 10:49
Net als afgelopen 28 juni, toen waren ze 72 tot 78 geloof ik, die tijd krijgen we nog wel dit jaar

Ja, het is ook nog vroeg in het seizoen wil je zo'n setting krijgen als toen... Volgende maand zal misschien al iets serieuzer kunnen zijn.
When a supercell arrives, you must be prepared.

Tyshane

Best jammer dat het qua dynamiek niet heel veel voorstelt, maar dat is inderdaad ook niet in de lijn der verwachting rond deze tijd van het jaar, al moet ik zeggen dat ik me wel erg verheug op dat soort toestanden weer hoor. Maar deze kans ziet er ook wel erg goed uit en onweer is onweer, dus ook dit is spannend als het allemaal doorgaat.

Wanneer was vorig jaar trouwens ook alweer de eerste echte memorabele onweersdag?

Citaat van: Weatherboy op ma 09 apr 2012 - 00:42
Begint weer angstvallig op het afgelopen jaar te lijken, alleen voor het binnenland. Maar we zeuren niet, we gaan positief beginnen! De kans is toch aannemelijk dat er een aantal mooie onweersbuitjes gaan vormen.

Niet zo zeuren inderdaad Rico! ;)

Sven

Citaat van: Tyshane op ma 09 apr 2012 - 11:26
Best jammer dat het qua dynamiek niet heel veel voorstelt, maar dat is inderdaad ook niet in de lijn der verwachting rond deze tijd van het jaar, al moet ik zeggen dat ik me wel erg verheug op dat soort toestanden weer hoor. Maar deze kans ziet er ook wel erg goed uit en onweer is onweer, dus ook dit is spannend als het allemaal doorgaat.

Wanneer was vorig jaar trouwens ook alweer de eerste echte memorabele onweersdag?

Niet zo zeuren inderdaad Rico! ;)

Ik kan hem wel begrijpen, reeds kansen die geweest zijn tot nu toe, ok het zijn er niet veel, maar elke kans is er één. Waren verre van gunstig voor de kust. Alles voor het binnenland en oosten. Dan ga je weer terugkijken naar vorig jaar, was het nagenoeg precies hetzelfde. Maar goed idem als slechte lente mooie zomer verhaal. Moeten we niet kijken naar vorig jaar, er zijn jaren super geweest voor de kust en elders in het land, dus afwachten wat de rest van het seizoen doet, al wil iedereen natuurlijk zijn portie onweer krijgen. We zitten met z'n allen te springen. Maar ben benieuwd naar woensdag! En eerste echte onweersdag vorig jaar, was 27 april voor zover ik weet.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Jan van Ooijen

En ook in deze run blijft alles aanwezig, de lifted is ietsjes lager (gunstiger), in het midden van Belgie is die -2 en elders rond de -1. Naast de lifted is er ook nog wat onstabiliteit aanwezig. SB CAPE ongeveer tussen de 200 en de 600 J/KG. Het lijkt iets positiever te zijn geworden voor de mensen die het onweer interessant vinden. In posting nummer twee van dit topic zullen ook de kaarten staan.





Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Pascal Soomers

Hier de nieuwe KO-index kaarten, het is niet veel maar toch iets..



Woensdag:


Donderdag

Bron: Wetter3
When a supercell arrives, you must be prepared.

Weerfreak 1337

Citaat van: Pascal Soomers op ma 09 apr 2012 - 12:16
Hier de nieuwe KO-index kaarten, het is niet veel maar toch iets..


Zie ik daar iets van kustconvergentie op woensdag? :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Powered by EzPortal