Het grote vuurwerk topic 2023-2024

Topic gezien door 4076 bezoekers
Gestart door TMCThomas, di 19 dec 2023 - 14:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

TMCThomas

Het grote vuurwerk topic 2023-2024


15 december 2022

Binnen nu en 12 dagen is het weer zover, oudjaarsavond! Een dag die in het teken staat van oliebollen, appelflappen, gezelligheid, vreugdevuren, carbidschieten, Ik Hou van Holland, de klok, de oudejaarsconference en natuurlijk vuurwerk! In het geval van een aantal van deze activiteiten waaronder vuurwerk is het weer een belangrijke factor, en dat luistert nogal nauw. Zo moet je bijvoorbeeld niet al te veel wind hebben, dat verpest de vorm van het vuurwerk en kan in het ergste geval zelfs zorgen voor gevaarlijke situaties. Te weinig wind is echter ook niet gewenst, daarmee creëer je de mogelijkheid voor mist om te ontstaan. Verder is het natuurlijk ook fijn als het droog blijft.

Kijken we als voorbeeld even naar het huidige scenario van gfs dan zien we een ok scenario. Nederland ligt een beetje in niemandsland. Een zwakke westelijke stroming zorgt ervoor dat het niet tot mist kan komen, hier en daar kan wel wat neerslag vallen maar het is toch overwegend droog gedurende de avond. Relatief fris is het wel met zo'n 2-6 graden al is dat niet echt een probleem.



Deze kaart van GFS op deze termijn heeft natuurlijk weinig waarde, de modellen tonen nog te veel spreiding om over de precieze weersomstandigheden te spreken. Wel lijken we de komende tijd in een westelijke stroming te blijven, de kans op mist ligt daarmee lager en de kans op neerslag en veel wind hoger. In de topic blijf je op de hoogte wat het uiteindelijk gaat worden!


flyineddy

Mooi! Het topic is er weer!  ;D

2 weken geleden al mijn bestellingen de deur uit gedaan, dus ik ben al helemaal klaar (voor zover nu mogelijk). Afgelopen vrijdag weer zoals ieder jaar bij de demo in Koekange geweest. Dat was weer erg geslaagd, met ook nog eens best goed weer (al had de weinige wind wel even iets de andere kant op mogen staan). Alleen jammer dat door een probleem met het schietsysteem de helft van de finale show was blijven staan.  :-X

Ik kijk weer met volle teugen uit naar het ophalen op de 28e. En uiteraard naar de dag der dagen zelf.  ;D

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Kermisspin

En langzamerhand gaan we richting oud en nieuw en natuurlijk richting de eerste vuurwerk verkoopdag van dit jaar.

Ik ga eens even neuzen in Duitsland, waarschijnlijk iets verder Duitsland in ivm de drukte.

Nu hopen dat het oudejaarsavond en nacht droog is en daar ziet het er nu wel naar uit. Maja....het is natuurlijk nog een week.

Ik kan me er in ieder geval wel op verheugen  ;D
Volvo for life!

ThaGhostNL

Ik ga dit jaar naar Bottrop en/of Essen, is meestal wel goed te doen. Mocht dat niet lukken dan heb ik nog een optie vanwege werk om de inkopen de dag erna in Osnabrück te doen.


Citaat van: Kermisspin op zo 24 dec 2023 - 13:29En langzamerhand gaan we richting oud en nieuw en natuurlijk richting de eerste vuurwerk verkoopdag van dit jaar.

Ik ga eens even neuzen in Duitsland, waarschijnlijk iets verder Duitsland in ivm de drukte.

Nu hopen dat het oudejaarsavond en nacht droog is en daar ziet het er nu wel naar uit. Maja....het is natuurlijk nog een week.

Ik kan me er in ieder geval wel op verheugen  ;D
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

TMCThomas

Oud en nieuw komt langzaam maar zeker dichterbij en zit nu op +138h in de modellen. Het patroon voor oud en nieuw is inmiddels duidelijk geworden maar de weersituatie die daarbij hoort is nog erg onzeker. Het is duidelijk dat we te maken krijgen met een overwegend westelijke stroming, deze stroming brengt storingen richting Nederland die wind en regen met zich meebrengen. Dat is niet al te best maar in hoeverre wij er last van hebben op oudjaarsavond hangt enorm af van de timing. EC Oper heeft de timing zo dat de neerslag en wind voornamelijk plaatsvind in de ochtend en middag. Oudjaarsavond en dan vooral het 12 uur moment verlopen relatief rustig en droog, zie de pluim hieronder. Wat echter gelijk opvalt is hoe onzeker deze timing nog is, er is totaal geen overeenstemming te vinden onder de leden.



Kijken we dan naar de andere opers dan word de situatie er nog niet veel duidelijker op. Zo zijn de verschillen in timing en locatie tussen GFS en EC nog enorm, het laag ligt bij gfs op oudjaarsavond bijvoorbeeld bij schotland terwijl het bij EC al helemaal bij de Oostzee is aangekomen. In dit geval zien we dan liever het scenario van EC, bij GFS is meer wind en regen aanwezig. UKMO staat aan de kant van GFS en heeft het laag op ruwweg dezelfde plek liggen, ICON staat dan juist weer aan de kant van EC met het laag ook opvallend dicht in de buurt van EC.



En dan hebben we GEM nog met verreweg het ergste scenario. Hierbij ligt het laag tussen EC en gfs in. S' ochtends hebben we fsn een stevige zuidwester en 's avonds een stevige noordwester met windstoten van meer dan 70km/u voor het gehele land. Laten we hopen dat dat hem in elk geval niet wordt!




flyineddy

Leuke post van Marsel (dabombe) op het vuurwerkcrew forum over het weer op oudejaarsavond:

CiteerOnderstaande afbeelding is niet gefotoshopt. Kijk die kl**tzak boven de Noordzee 's venijnig lachen..... Deze operrun (18z) is trouwens weer slecht, met veel wind en een aantal buien. Windsnelheid vergelijkbaar met vorig jaar, fractie frisser. Nee, dit moet echt beter (lees: sneller doortrekken).

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

En ja, dit is inderdaad de echte kaart (heb hem apart van Wetterzentrale geplukt). C: ;D

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

dennis089

Citaat van: flyineddy op di 26 dec 2023 - 23:19Leuke post van Marsel (dabombe) op het vuurwerkcrew forum over het weer op oudejaarsavond:

En ja, dit is inderdaad de echte kaart (heb hem apart van Wetterzentrale geplukt). C: ;D

Eddy.


WTF. Hij staat echt zo op Wettercentrale. Heb het nagekeken.. Wat is dit voor een vies ding dan zeg. Die wilt ons ons vuurwerkmomentje kapotblazen! : O : >

TMCThomas

Laatste kaarten zijn inderdaad niet best, laten we hopen dat dit er niet in blijft staan.


Energizer85

Pffff hopelijk verschuift t allemaal nog een beetje gunstig. Ziet er niet goed uit

Extremissimorum

Prachtkaarten! Niets meer aan doen! Zou ik zo voor tekenen!  8)  :P  :-X

Ruud

Doe maar lid 11 van GFS met de jaarwisseling. Ziet er nog redelijk uit qua wind en neerslag (voor Friesland)

Energizer85

Zal afhangen van de timing van neerslag en wind.

TMCThomas

Helaas staat er nog steeds vrij veel wind in de kaarten voor oudjaarsavond. Als ik als prikpunt de bilt pak voor 22:00 dan zijn dit de windsnelheden waar de modellen mee komen:

Modelwindstoten (km/u)
ECMWF50-60
GFS50-60
UKMO50-60
Icon-EU50-60
Swiss-MRF~60
GEM80-90
Arpege80-90
WRF50-55

Als we uitgaan van windstoten van 50-60km/u dan zitten we redelijk in lijn met de hoe de wind vorig jaar was. Verre van ideaal maar het kan erger. Met de neerslag valt het het over het algemeen wel mee. Er vallen verspreid over het land buien maar het zijn geen grote hoeveelheden. Een ander pluspunt is dat we dit jaar geen last gaan hebben van mist  ;)

dennis089

Een beetje opletten met wat je doet met vuurwerk en niks aan de hand dus.
Ik ben trouwens wel benieuwd hoe jullie tegen die berichten over een landelijk vuurwerkverbod aankijken.

Ik moet zeggen dat ik het vrij triest vind omdat ik echt mooie herinneringen heb aan vuurwerk.
Zeker ook in de jeugdjaren dingen gedaan die niet netjes waren zoals rotjes/strijkers etc op en in dingen leggen.
Een jaar kan ik mij nog herinneren hadden we zoiets als vlinders heette die uit Belgie gehaald. Heerlijk hoe we daarmee een vogelhuisje kompleet opbliezen. (uiteraard zonder vogels want het is winter)

Zowieso nooit iets gedaan waarmee we letsel aangebracht hebben aan iemand.

Maar ook mooie ervaringen zoals de eerste keer een vuurpijl met papa aansteken. Toen woonde we nog in een klein dorpje waarbij de kans op letsel klein was, hoewel onze buurjongen een vuurpijl in zijn oog had gekregen.

Eigenlijk moeten ouders misschien beter stilstaan bij de risico's met hun kinderen. Want als kind zag ik geen risico's, maar nu wel.

Maar toch vind ik dat het moet blijven.

Kermisspin

Verbod op vuurwerk? Zo'n vaart zal het niet lopen denk ik. Ook de overheid verdiend genoeg aan belastingen en btw van de verkoop van vuurwerk.

Van mij mag het blijven  ;D
Volvo for life!

zwoof

Ik ben zelf persoonlijk niet principieel tegen vuurwerk, sterker nog; ik was vroeger zelf een halve pyromaan. Mijn zoon is / was er ook helemaal wild van. Maar een verbod omwille van de overlast die het elk jaar geeft, de dieren en de zorg die er extra mee belast wordt, is best te rechtvaardigen vind ik. Als je bijvoorbeeld alleen al bedenkt dat 45% van de slachtoffers omstander of toevallige passant is, wordt pijnlijk duidelijk dat massaal afsteken van vuurwerk op hetzelfde tijdstip eigenlijk een hele maffe en gevaarlijke bezigheid is en niet thuishoort in onze woonwijken. Een mogelijk vuurwerkverbod is bij ons thuis ook nog wel eens onderwerp van discussie. Sinds ik zelf vader werd is mijn zienswijze op dit onderwerp aan het veranderen. Ik kan mezelf de laatste jaren steeds meer vinden in het idee om vuurwerk in de toekomst verder in te perken en de verkoop ervan aan consumenten in Europa te verbieden.   Dit jaar moest zoon (inmiddels 16 jaar oud) zijn vuurwerk zelf kopen en hij heeft besloten om geen vuurwerk te kopen omdat hij het zonde van het geld vind. Daar wil hij, hoewel hij het makkelijk kan, zijn verdiende geld toch niet aan uitgeven. Hoe ouder hoe wijzer zeggen ze toch?  ;)

Hier nog het rapport 2022-2023 'ongevallen met vuurwerk' van het kenniscentrum letselpreventie. Best wel interessant om in te zien  ↓

https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2023D00131#:~:text=2.1-,Vuurwerkslachtoffers%202022%2D2023,10%20procent%20van%20alle%20vuurwerkslachtoffers).


grizzrh

Laten we het weer gericht houden en niet de politieke kant op gaan.

Steek je vuurwerk gewoon normaal en veilig af dan zijn er geen problemen.



Doenrade, Limburg

zwoof

Citaat van: grizzrh op za 30 dec 2023 - 00:30Laten we het weer gericht houden en niet de politieke kant op gaan.

Steek je vuurwerk gewoon normaal en veilig af dan zijn er geen problemen.



Ik dacht dat dit meer een vuurwerk gericht topic was. Het staat er notabene in grote letters boven. Volgens mij moet het toch gewoon kunnen dat iemand vraagt hoe mensen hier tegen een vuurwerkverbod aankijken en daar vervolgens gewoon normale antwoorden op krijgt.  :)

grizzrh

Citaat van: zwoof op za 30 dec 2023 - 00:58Ik dacht dat dit meer een vuurwerk gericht topic was. Het staat er notabene in grote letters boven. Volgens mij moet het toch gewoon kunnen dat iemand vraagt hoe mensen hier tegen een vuurwerkverbod aankijken en daar vervolgens gewoon normale antwoorden op krijgt.  :)


Nou het is een vuurwerk gericht topic op een meteorologisch forum. Aldus mij lijkt het weer type bespreken mbt het afsteken van het vuurwerk met oud op nieuw. Zijn genoeg forums van vuurwerk om te kunnen discussiëren.

Hier zijn in iedergeval de nieuwe käarten mbt tot neerslag en wind.



Doenrade, Limburg

zwoof

Citaat van: grizzrh op za 30 dec 2023 - 09:34Nou het is een vuurwerk gericht topic op een meteorologisch forum. Aldus mij lijkt het weer type bespreken mbt het afsteken van het vuurwerk met oud op nieuw. Zijn genoeg forums van vuurwerk om te kunnen discussiëren.

Hier zijn in iedergeval de nieuwe käarten mbt tot neerslag en wind.


Tja, het is maar hoe je het interpreteert.  Er bestaat hier al jaren;  'Het grote vuurwerk topic'  en het gaat naast het weer voor oud en nieuw dikwijls over vuurwerk,  vuurwerkshows, waar men het vuurwerk koopt en andere vuurwerk gerelateerde zaken. Het lijkt me dan niet dat dit topic alleen maar weer-gerelateerd is. We hebben daar dus een verschil van mening/inzicht over. Moet ook gewoon kunnen.  ;) 

Powered by EzPortal