Onweerskansen 20 & 22 juni

Topic gezien door 7736 bezoekers
Gestart door TMCThomas, di 20 jun 2023 - 01:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

flyineddy

Citaat van: Serge op do 22 jun 2023 - 12:15De bui van 20-06 had wel een behoorlijke rotatie boven Brummen (gld), dikke valwind vanaf het bos zo over ons weiland
Was een vette bui, was weer veel te lang geleden
filmpje


Even de doppler erbij gezocht en inderdaad, aan de voorzijde van de bui bij Brummen laat de radar rotatie zien.

Zie de groene vlek midden tussen het rode nabij Zutphen:
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

flyineddy

Estofex komt nu met een Mesoscale Discussion voor het gebied in west Duitsland waar actueel al een supercell gaande is:

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Citeer*** Severe threat increasing rapidly in the next hours ***

Radar and satellite imagery show a rapidly developing storm east of Bonn that seems to have a deviant rightward motion. This storm is developing in the zone of easterly low-level flow and T/Td of 23/17. Tornado risk will be present with the storm (or other storms that develop in this airmass) in case it will be able to stay surface-based as it moves NE away from the front. Further storms are initiating to the south over France. These storms will spread NEwards and will likely become supercells. South of the warm front, 28 - 30 deg T and up to 20 deg of Td will contribute to substantial CAPE and moderately high LCLs. Expect threat of very large hail and damaging wind gusts here. The supercells that develop in warmer airmass need to be monitored for a potential upscale growth into a bow-echo.

Hier de doppler van de supercell ten zuidoosten van Keulen (zie links op de afbeelding bij de plaats Asbach):
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Armand

Forse bui inderdaad boven West-Duitsland en ook boven Frankrijk groeit er momenteel een forse onweersbui:

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

In de Benelux valt het voorlopig nog goed mee met vooral wat lichte buiige regen. In de zwarte cirkel zitten wat stevigere buien met af en toe wat ontladingen. Lang niet zo heftig als boven Duitsland/Frankrijk, maar het is de verwachting dat deze buien komende uren wel wat gaan intensiveren. De trekrichting is NNO, dus dan zouden ze ergens boven Belgisch/Nederlands Limburg terecht gaan komen. We houden het in de gaten! ;) 

Eric

@Armand kan het zo zijn dat het niet genoeg opwarmt om de buien te intensiveren?

Armand

Citaat van: Eric op do 22 jun 2023 - 14:17@Armand kan het zo zijn dat het niet genoeg opwarmt om de buien te intensiveren?

Je ziet op het moment van schrijven (14:45) de buien in de zwarte cirkel voorzichtig wat activeren, maar inderdaad, er is weinig energie voorradig hier in onze regio. Vanwege de organisatiegraad verwacht ik wel dat deze buien in stand blijven en wellicht ook nog wat verder zullen activeren.

Actueel zouden ze volgens de aanwezige trekrichting vol over Limburg trekken. Er is echter een 'risico' dat ze meer oostwaarts trekken richting Duitsland, alwaar het warmer is en er dus ook meer energie voorradig is. Zeker als er ook rotatie in gaat komen (zie de bui die eerst rond Keulen lag).

Samenvattend zien we de buien aan de oostzijde van het regengebied momenteel goed intensiveren. De trekrichting blijft echter nog onzeker.

EDIT:
Hier zie je ook goed dat actueel (14:40) de buien vol richting Limburg trekken. Maargoed, dat kan nog wel veranderen

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

htevents

Het lijkt er dus sterk op dat Limburg het enige deel in NL is dat wat van deze heftigere buien mee pakt. Het zit dus allemaal iets te oostelijk om ook het oosten van NL, zoals de Achterhoek en Twente te doen. Heb ik dit correct?

dennis089

ik moet wel zeggen dat ik zo mijn twijfels heb bij de neerslaghoeveelheden in Limburg.
Volgens de pluim zou het vanaf 12u flink moeten regenen maar het heeft een uurtje wat geregend en toen weer droog.

flyineddy

Citaat van: htevents op do 22 jun 2023 - 15:01Het lijkt er dus sterk op dat Limburg het enige deel in NL is dat wat van deze heftigere buien mee pakt. Het zit dus allemaal iets te oostelijk om ook het oosten van NL, zoals de Achterhoek en Twente te doen. Heb ik dit correct?

Volgens mij is dat nog onduidelijk. Limburg lijkt inmiddels vrijwel een zekerheid te zijn, maar ik denk dat Twente en de Achterhoek zomaar nog wat pittige buien mee kunnen pakken. Maar pin me er niet op vast.  ;)

@dennis089
De onweersbuien die nu boven de Ardennen steeds verder activeren komen straks over Limburg. Daar zal de meeste neerslag uit vallen.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

dennis089

Citaat van: flyineddy op do 22 jun 2023 - 15:07Volgens mij is dat nog onduidelijk. Limburg lijkt inmiddels vrijwel een zekerheid te zijn, maar ik denk dat Twente en de Achterhoek zomaar nog wat pittige buien mee kunnen pakken. Maar pin me er niet op vast.  ;)

@dennis089
De onweersbuien die nu boven de Ardennen steeds verder activeren komen straks over Limburg. Daar zal de meeste neerslag uit vallen.

Eddy.

dat gaat niet veel worden hoor. dat complex boven Duitsland bij Koblenz trekt alle energie naar zich toe.
het heeft wat geregent, 1 uurtje lang. en het Zal nog wel wat regenen maar de neerslaghoeveelheden die voorspeld waren en waarvoor code oranje is gegeven gaan bij lange na niet vallen.

Armand

Citaat van: dennis089 op do 22 jun 2023 - 16:29dat gaat niet veel worden hoor. dat complex boven Duitsland bij Koblenz trekt alle energie naar zich toe.
het heeft wat geregent, 1 uurtje lang. en het Zal nog wel wat regenen maar de neerslaghoeveelheden die voorspeld waren en waarvoor code oranje is gegeven gaan bij lange na niet vallen.

Gelukkig zijn die 75+ mm niet gevallen (op grote schaal), dat wil toch niemand. Zeker hier in Limburg niet na alle ellende van 2021 die overigens op sommige plekken nog niet helemaal hersteld is.

Zoals ik eigenlijk al een beetje verwachtte, trokken de zwaarste buien via de Ardennen, net onder Limburg door, richting Duitsland. De zuidelijke en oostelijke helft van Zuid Limburg kreeg toch nog een flinke vlaag mee. Hier viel op veel plekken toch 20 tot plaatselijk 50mm in een dik uur tijd. Dat zijn behoorlijke neerslagsommen, zeker als je bedenkt dat de zwaarste neerslag nog langstrok.

Dit heeft op verschillende plekken tot wateroverlast geleid. Waaronder, opnieuw, Valkenburg... Ditmaal niet door de rivier de Geul gelukkig, maar opnieuw toch wel forse wateroverlast op enkele plekken. Ook elders in het heuvelland meldingen van wateroverlast. Geïnteresseerden kunnen dat hier volgen:

https://heuvellandvandaag.nl/straten-onder-water-op-verschillende-plekken-in-het-heuvelland-2023

Ik vind daarmee de code oranje nog wel best gerechtvaardigd (voor Zuid-Limburg sprekende dan uiteraard). Zeker als je bedenkt dat een kleine verschuiving van enkele tientallen kilometers nog grotere gevolgen kon hebben.

Joep

As zaterdag weer kans op onweer

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Powered by EzPortal