Onweerskansen 2023 - Algemene vooruitzichten

Topic gezien door 16592 bezoekers
Gestart door TMCThomas, di 04 apr 2023 - 01:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Hoeveel onweersdagen verwacht jij dit jaar?

< 10  (Wordt weer drama, net als vorig jaar)
10 (22.2%)
10-15 dagen (Zeer weinig)
7 (15.6%)
20-25 dagen (Iets minder dan normaal)
5 (11.1%)
25-30 dagen (Normaal)
11 (24.4%)
30-35 dagen (Iets meer dan normaal)
5 (11.1%)
35-40 dagen (Veel)
7 (15.6%)
40-45 dagen (Zeer veel)
0 (0%)
45+ dagen (Extreem veel)
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 45

Stephanie

Er begint al wat te borrelen in het zuidwesten. Is ook erg benauwd vandaag, vind ik.

flyineddy

Kleine update van de Guidance:
CiteerModelbeoordeling:
In de vochtige lucht achter de occlusie komt eerder neerslag voor dan de modellen aangeven; EC lijkt er nog het dichtste bij te zitten, maar heeft ook het precieze neerslagbeeld niet goed te pakken. De temperatuur is in de opklaringen achter de occlusie vanochtend eerder gestegen en heeft lokaal 20 graden in het oosten gehaald. Hierdoor zijn eerder buien, sommige ook met onweer, ontstaan dan de modellen aangeven. Inmiddels is in de vochtige lucht ook meer SC-bewolking ontstaan dan de modellen aangeven, waardoor de temperatuur weer iets getemperd wordt. Op nadering van de bovenlucht trog gaat het de komende uren vanuit het westen meer opklaren en komt de convectie opnieuw op gang.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

TMCThomas

Code geel voor de zeer langzaam trekkende buien voor een deel van het land. Lokaal kan veel neerslag vallen.


Joep

Potentieel onweer vanaf morgenavond! De verwachting is echter zeer onzeker. Er is flinke onstabilieit (CAPE lokaal 2000 J/kg), maar in veel berekeningen wordt het niet warm genoeg (Tconv = ~26°). Alleen bij het bereiken hiervan kans op buien met veel bliksem en wateroverlast.

W.van BernebeekJe hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken. 

Joep

maandag NO zeer veel regen en hoge bliksemaktiviteit mogelijk

Pv forecast


Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Joep

Vanavond kunnen er vanaf 20:00 uur er in het oosten en zuidoosten enkele stevige onweersbuien tot ontwikkeling komen. Bij de buien is er kans op hagel, windstoten en plaatselijke wateroverlast. Later vanavond krijgen ook het noorden en noordwesten met deze buien te maken. In de loop van de nacht zullen de buien geleidelijk verdwijnen. Verkeer en buitenactiviteiten kunnen hiervan hinder ondervinden.

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

LFN

Ik ben eigenlijk alleen een trouwe lezer, maar nu heb ik toch echt m'n twijfels over de voorspellingen dat ik toch jullie zienswijze vraag 😊. Komt er nog wat leuks aan mbt onweer of is het weer een storm in een glas water?

flyineddy

Lastige situatie. Ik heb niet zoveel tijd gehad om er vooraf naar te kijken.

Afgaand op de huidige situatie zeg ik het volgende:
Vanmiddag/begin van de avond zijn er geen buien ontstaan omdat het niet genoeg is opgewarmd. Daarmee zat Harmonie ernaast (die was te warm, dus teveel CAPE). Dankzij forcering van een vore en een hoogtelaagje kunnen er nu in de tweede helft van de avond en komende nacht waarschijnlijk wel enkele buien ontstaan langs de oostgrens, die noordwestelijk trekken. Dit kunnen stevige buien met onweer zijn. Toch zou ik er niet teveel van verwachten. De 2 modellen die ik momenteel het beste op de actuele situatie vind zitten zijn Arome en Harmonie, en beide vind ik niet heel overtuigend qua buien. Maar ALS er buien goed weten te ontstaan, dan kunnen het forse exemplaren zijn.

Aandachtspunten:
- Zwaartepunt: Met name het oosten en noorden van het land (brede lijn van Twente naar de afsluitdijk), later mogelijk ook verder naar het noordoosten (Groningen, Drenthe).
- CAPE: Tussen 1000 en 2000J/kg (Aldus KNMI Guidance, maar mogelijk is dit nu lager).
- Windschering: rond 15-20kn.
- Organisatiegraad: Mogelijk geclusterde multicel. (ik vermoed mede dankzij dynamische forcering van de vore/hoogtelaag bovenop de geringe schering)
- Randverschijnselen: Naast onweer met name veel regen. Treksnelheid van de buien is vrij laag.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

flyineddy

Ik had al mijn twijfels over de CAPE waarden en de nieuwste Guidance lijkt dat te bevestigen. CAPE vannacht slechts in de orde 400J/kg.
Buien verplaatsen zich ook sneller westwaarts dan in de modellen.

Morgen overdag op dagelijkse gang boven het uiterste oosten waarschijnlijk wel CAPE van 2000J/kg mogelijk. Buien zijn waarschijnlijk vooral weggelegd voor Duitsland.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

flyineddy

@TMCThomas zei het vrijdag al in het Zomer discussietopic 2023, maar na een lange saaie periode gebeurd er nu eindelijk wat. Vandaag (zondag) viel er verspreid over het land al een klein beetje regen. Dinsdag lijkt er nu ook eindelijk weer een (mogelijk forse) onweerskans in het verschiet te zijn. Het is nog vroeg voor concrete details, maar hier alvast een vooruitzicht (op basis van de KNMI Guidance van 18/06/2023 23.35 uur LT).

Situatie
In de loop van de nacht verlaat een warmtefront het noorden van het land. Dit warmtefront is verantwoordelijk voor de lichte regen verspreid over het land. Hier vlak achteraan komt een inactief koufront welke in de loop van maandagochtend het noordoosten van het land verlaat. Ten zuiden van ons land ligt het verlengde van dit front, dat in de nacht naar dinsdag weer als warmtefront vanuit het zuiden over ons land gaat trekken. Daar achteraan volgt op dinsdagmiddag een thermisch laag welke voor stevige onweersbuien kan zorgen.

    Aandachtspunten (voorlopig)
    • Zwaartepunt: Nu nog moeilijk met zekerheid te zeggen. Harmonie komt met een buiencomplex dat van zuidwest naar noordoost in een brede strook over het midden van het land trekt. In het noordwesten lijkt de kans voorlopig het kleinst.
    • CAPE: ~2000J/kg
    • Windschering: Effectief 20-30kn, in de avond toenemend (richting het noordoosten van het land).
    • Organisatiegraad: Multicell/Squalline.
    • Randverschijnselen: Zware windstoten mogelijk boven 100km/u (Harmonie komt met uitschieters tot 70kn/130km/u). Lokaal is hagel tot enkele cm mogelijk. En uiteraard veel regen in korte tijd.

    Neerslagkaartjes van Harmonie van vanavond:
    Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

    Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

    Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

    Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

    Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken. 
    Bron: Buienradar 

    Houd er rekening mee, het duurt nog ruim anderhalve dag en meerdere modelruns voordat de kans daar is. Het zal dus ongetwijfeld nog (flink) veranderen.  ;)

    Eddy.
    Bliksems wat een gedonder.

    Extremissimorum

      Citaat van: flyineddy op ma 19 jun 2023 - 01:54Neerslagkaartjes van Harmonie van vanavond: Bron: Buienradar  Houd er rekening mee, het duurt nog ruim anderhalve dag en meerdere modelruns voordat de kans daar is. Het zal dus ongetwijfeld nog (flink) veranderen.  ;) Eddy.[/list]
        Erg grote onzekerheid nog over timing, locatie en intensiteit, maar dát er morgenavond wat gaat gebeuren, is wel duidelijk. Kan ook mooie plaatjes opleveren, want zo te zien zou er een shelfcloud kunnen ontstaan en die zijn altijd al de moeite waard.  8)

      TMCThomas

      Bedankt @flyineddy voor de mooi uiteenzetting! Ziet er inderdaad uit als een potente situatie, als het er vanavond nog steeds instaat (en dat lijkt me wel) maak ik er een los topic voor. KNMI heeft in elk geval de code geel alvast uitstaan.


      TMCThomas

      Zeer pittige windstoten in de laatste uitdraai van ICON-d2. Komt lokaal met 138km/u, harmonie zit ter vergelijking wat lager met zo'n 105 km/u als piek.




      Joep

      Windstoten zijn gelukkig een stuk minder nu bij Icon.

      Hieronder de kaartjes van Icon12 voor de onweersbuien morgen avond.

      Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.   

      Joep


      Morgenmiddag krijgen we te maken met een koufront vanuit het zuidwesten. Voor het front zitten we in warme en vochtige lucht. De temperaturen kunnen oplopen in het binnenland naar 30 graden of zelfs nog wat meer. Het zal drukkend aanvoelen. Vanaf een uur of vier moeten we de radarbeelden goed in de gaten houden, want er komen buien opzetten vanuit het zuidwesten. De eerste exemplaren worden rond vijf uur verwacht in Zeeland en trekken vervolgens verder naar het noordoosten.
      De meeste modellen laten een sterk convectief signaal zien, maar het is altijd lastig aan te geven waar de meeste regen precies gaat vallen. Dat springt van run op run in de modellen. Dat er lokaal tientallen millimeters in korte tijd kunnen vallen laten de meeste wel zien, maar er zullen zeker plekken zijn waar er weinig regen valt.
      Daarnaast kunnen bij de zwaarste exemplaren ook zware windstoten voorkomen. Harmonie en ICON-D2 laten windstoten tot 90 km/u voorkomen. Zeer lokaal misschien nog wat hoger. Ook is er kans op hagel van 1 á 2 centimeter.
      Samenvatting: in de loop van morgenmiddag- en avond enkele stevige regen- en onweersbuien vanuit het zuiden met kans op hagel, zware windstoten en veel regen. Waar precies de zwaarste exemplaren gaan vallen is lastig aan te geven. Advies: de radarbeelden morgen goed in de gaten houden. Zeker bij buitenactiviteiten.


      Robert de Vries

      Joep

      Later vandaag felle onweersbuien
      Aan het begin van de middag ontstaan in het grensgebied tussen België en Frankrijk de eerste onweersbuien, die vervolgens al activerend naar het noordoosten trekken en ons land vanaf het einde van de middag bereiken, het eerst in Zeeland. Door de grote hoeveelheid energie die in de atmosfeer aanwezig is, kunnen die buien flink uitpakken, met onweer, hagel en zware windstoten gepaard gaan en kunnen ze in korte tijd veel neerslag achterlaten. Feitelijk heel het land kan ermee te maken krijgen, maar er zijn modelberekeningen die het zwaartepunt via West-Nederland naar het noorden van het land laten trekken. Het is een kwestie van de ontwikkelingen vanavond goed in de gaten houden.

      Weer.nl

      Joep

      A level 2 was issued for NE France and parts of BeNeLux mainly for large hail, severe wind gusts, and heavy precipitation. A tornado cannot be excluded.

      Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

      dennis089

      Ik heb te doen met diegene die vandaag achter het net vissen.
      Het is kurkdroog. Water is broodnodig. Maar er gaan er buiten de boot vallen. Misschien wel wij in Limburg.
      En het gevolg gaat een helse plaknacht opleveren.

      flyineddy

      @Joep Er is nu een apart topic voor de kans van vandaag, mocht je die nog niet gezien hebben. ;)
      https://www.meteo-service.nl/index.php?topic=7654932.msg1261244;topicseen#new

      Eddy.
      Bliksems wat een gedonder.

      flyineddy

      Lijkt momenteel een pittig onweersbuitje op zuid Limburg af te stormen.  8)

      Eddy.
      Bliksems wat een gedonder.

      Powered by EzPortal