Lente discussietopic 2023

Topic gezien door 36733 bezoekers
Gestart door TMCThomas, wo 01 mrt 2023 - 16:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

dennis089

Eindelijk. De zomer is in aantocht. Zelfs met noord en oost stromingen!  8)  8)  8)  8)

dennis089

Heerlijk zonnen  8)  8)  8)
De hangmat hangt klaar. Geniet ervan allen. Hier hebben we op gewacht ^^

TMCThomas

Pluim nog wat verbeterd ten opzichte van vanmorgen, veel van de leden met koudere maxima zijn verdwenen,  leden zitten nu meer geclusterd bij Oper. Mooie ontwikkeling bij EC dus maar vooralsnog zitten de modellen wat betreft deze ontwikkeling niet op 1 lijn, dus blijft het even aankijken. De situatie is vrij fragiel, koudere lucht kan in deze situatie ook vrij makkelijk de weg naar Nederland vinden.


TMCThomas

Helaas de laatste ec run doet wederom een grote stap terug.

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

TMCThomas

Vandaag is dan eindelijk de eerste 25 graden genoteerd. Station Hupsel heeft tot nu toe de 25.4 bereikt.



GFS geeft bijval aan de koudere leden van EC, de gevreesde noordelijke stroming is terug in deze GFS run. De 850hpa temperaturen vallen in deze run terug naar -5! Ukmo & Icon doen ineens iets soortgelijks wat toch wel een beetje zorgelijk is. EC oper zit er ook niet zo heel ver vanaf, eigenlijk is momenteel GEM oper de enige die dit helemaal niet zit zitten, en gewoon voor warmte gaat. Als deze ontwikkeling niet weg is uit de avondsruns dan vrees ik toch dat de geplande opwarming wederom afgeblazen gaat worden. Momenteel staat nog niks vast maar het moet wel snel weer terugveranderen.


dennis089

Ik zag het ook al vanochtend Thomas... je lijkt toch gelijk te gaan krijgen dat de zonnige constante warmte toch weer afgeblazen wordt en de Koude, natte en grijze noordelijke stroming gewoon weer keihard doorgang gaat vinden.
Wie zei hier ook alweer dat het elke week sinds weet ik hoeveel weken steeds raak is midden in de week...

Ook die kan weer 1 weekje toevoegen aan de noordelijke stroming hel waar we ons al sinds maart in bevinden.. WTF gewoon  :o  :(  >:(  ::)  :-[  :'(

dennis089

Citaat van: Bubba op di 16 mei 2023 - 12:25Het is een wat mindere terugval dan deze week, maar ik blijf het bijzonder vinden, voor de vierde week op rij.

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

In Italië zijn ze ook niet blij.

https://www.nu.nl/wielrennen/6263873/giro-gaat-vrijdag-wegens-hevige-sneeuwval-toch-niet-over-hoogste-punt.html

Hebben we dit overigens allemaal te danken aan de door de zogenaamde winterliefhebbers bejubelde SSW?

maak er maar een 5de week op rij van :P

vivalavida

Hou op met me hoor  :-X het is erg hardnekkig die noordstroming. Iedere keer 2-3 dagen wat warmer en dan weer die dip in. En dan elke keer toch weer hoopvolle runs en dan kabammm grapje.  :o  ::)

TMCThomas

Oper en control zijn beroerd, spreiding is enorm. Woensdag de 31e kan het volgens de huidige voorspelling zowel 12 als 29 graden worden. Best een flink cluster warme leden maar ik ben er bang voor dat dat hem niet gaat worden.


dennis089

ik denk idd ook dat het die 4 a 5 dagen 15 graden gaat worden wat de control en oper zeggen ^^
het begint wel heel erg bijzonder te worden dit jaar haha.
straks krijgen we nog sneeuw in de zomer.

flyineddy

Citaat van: dennis089 op ma 22 mei 2023 - 23:24ik denk idd ook dat het die 4 a 5 dagen 15 graden gaat worden wat de control en oper zeggen ^^
het begint wel heel erg bijzonder te worden dit jaar haha.
straks krijgen we nog sneeuw in de zomer.

Zie een bericht dat ik vorig jaar juni plaatste:
Citaat van: flyineddy op ma 06 jun 2022 - 01:22ik heb al eens vaker gezegd dat de winterse settings pas in het voorjaar komen, maar het slaat nu toch wel een beetje door.  :-X

Nog even en er staat een Elfstedentocht op de kaarten in juli.  ;D  :P

Eddy.

Maar volgens mij is dit gewoon Moeder Natuurs wraak op jouw commentaar op de winter @dennis089  :P  ;)  ;D

EDIT:
Zat net nog even wat oude posts terug te lezen. Van mij mag er deze zomer wel weer eens een situatie voorkomen vergelijkbaar met deze uit juni 2021:
https://www.meteo-service.nl/index.php?topic=7654804.msg1257575#msg1257575
 :o

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Koen-IJM

Wordt toch maar weer tijd voor de winterjas volgende week  :-\
Daar is de volgende dip al weer. Weliswaar met aardig wat zon en nauwelijks neerslag.
Als we deze NO-stroming toch eens in de wintermaanden gehad zouden hebben...  ;)

dennis089

Haha nee. Die hadden we niet in de wintermaanden helaas. Ook ik vind dat jammer want hou net zoveel van sneeuw en extremen als de rest hier.

Over extremen gesproken en flyineddy aan te halen.
Mijn meest memorable weersituatie was toch wel pinkpop 2014.

Ik was toen op onweerchase en was vanuit Echt-Susteren richting Maastricht/ Valkenburg vertrokken om midden in de level 3 storm te komen.

https://www.ad.nl/binnenland/pinkpop-hield-adem-in-bij-noodweer~a5ef6f1e/

Het betreft de dag van dit artikel.

Ik weet nog hoe het complex met een van de ziekste squall lines die ik me herinner kwam opzetten. Midden in de storm was alles om me heen gifgroen en ik zag niks meer door de torrential rainfall.

Het zou me niks verbazen als dat onweerscomplex dicht bij het vormen van een Tornado zou zijn geweest en het was de eerste en enige keer dat ik echt een beetje met angst aan een chase had deelgenomen.

Die tijden mis ik wel enorm want de jaren rond 2014 waren in onweersettings veel heel veel meer interessanter dan de laaste paar jaar.

Denk ook bijv aan het stormdrama van pukkelpop.
Vele weten het misschien niet meer maar wat een kracht liet moeder natuur toen zien.

Uiteraard betreur ik alle slachtoffers.

flyineddy

Citaat van: dennis089 op di 23 mei 2023 - 10:57Haha nee. Die hadden we niet in de wintermaanden helaas. Ook ik vind dat jammer want hou net zoveel van sneeuw en extremen als de rest hier.

Over extremen gesproken en flyineddy aan te halen.
Mijn meest memorable weersituatie was toch wel pinkpop 2014.

Ik was toen op onweerchase en was vanuit Echt-Susteren richting Maastricht/ Valkenburg vertrokken om midden in de level 3 storm te komen.

https://www.ad.nl/binnenland/pinkpop-hield-adem-in-bij-noodweer~a5ef6f1e/

Het betreft de dag van dit artikel.

Ik weet nog hoe het complex met een van de ziekste squall lines die ik me herinner kwam opzetten. Midden in de storm was alles om me heen gifgroen en ik zag niks meer door de torrential rainfall.

Het zou me niks verbazen als dat onweerscomplex dicht bij het vormen van een Tornado zou zijn geweest en het was de eerste en enige keer dat ik echt een beetje met angst aan een chase had deelgenomen.

Die tijden mis ik wel enorm want de jaren rond 2014 waren in onweersettings veel heel veel meer interessanter dan de laaste paar jaar.

Denk ook bijv aan het stormdrama van pukkelpop.
Vele weten het misschien niet meer maar wat een kracht liet moeder natuur toen zien.

Uiteraard betreur ik alle slachtoffers.

Ondanks dat het hier in Drenthe toen niet tot erg memorabel onweer kwam kan ik mij beide keren (Pinkpop en Pukkelpop) nog wel herinneren. Beide waren best wel monster settings, met meerdere zware onweerscomplexen binnen een paar dagen. Iets wat we de laatste paar jaar bijna niet gezien hebben. Die jaren rond 2014 zag je ook regelmatig (als in: een paar keer per jaar) CAPE kaarten tot 4.000 J/kg. Dat hebben we vorig jaar helemaal niet gezien en het jaar daarvoor alleen maar in die setting die ik in mijn vorige post linkte. De zwaarste onweerssetting van vorig jaar (bow-echo over het oosten) ging op iets ongeveer 2.000 J/kg.

Wat je zei over het mogelijk vormen van een tornado toen bij Pinkpop had ik eerst mijn twijfels bij, want bij mijn weten was die bui een squall-line/MCS. Niet de meest waarschijnlijke tornado-kandidaat dus. Maar even de buienradar teruggekeken en nu zie ik dat hoewel het inderdaad een squall-line was, er precies boven zuid-Limburg ineens een bijna haakse knik in de lijn komt. Zou dus best kunnen dat er op dat punt een circulatie in zat (Dit soort dingen zie je wel vaker bij buienlijnen met embedded supercells).  8)

Voor mij één van de meest memorabele onweersbuien was deze van 27 en 28 juli 2013:
Op 27 juli gold code oranje vanwegen een squall-line die richting het eind van de ochtend vanuit het zuiden het land binnenkwam. Op die squall-line zat ook een dikke shelfcloud, onder andere boven het TT-circuit Assen, waar die dag als ik mij goed herinner het Truckstar Festival aan de gang was.
Na die squall-line klaarde het op. Aan het eind van de avond ontstond boven het midden en zuidwesten van het land opnieuw een groep onweersbuien. In eerste instantie leken deze buien niet heel indrukwekkend, het waren meerdere kleine cellen met veel prut (regen) ertussen. Maar daar bleef het niet bij. Deze buien clusterden zich tot één krachtige bui (MCS) boven Overijssel, om vervolgens om 3:00 uur op 28 juli zuidoost Drenthe van stroboscoop-onweer  :o  te voorzien en flinke windvlagen (Partytent van de buren die met lijnen en haringen aan de grond vastzat is weggewaaid, bovenop meerdere auto's).
Deze onweerssituatie zal mij altijd bijblijven. Het laat ook heel mooi zien hoe onweersbuien kunnen clusteren tot één monsterbui.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Maxim

Ik was aanwezig op pukkelpop, wat een dag was me dat amai. Nooit zo'n groene lucht gezien, moest ik dat nog eens zien dan weet ik wel wat te doen.

Armand

Indrukwekkend om die extreme onweerssituaties weer eens terug te lezen ja! Ik kan me Pinkpop 2014 hier in Zuid-Limburg ook echt nog goed herinneren. Wat een monsterlijke bui was dat toen. Die jaren was het inderdaad regelmatig goed raak qua zwaar onweer. Het blijft een machtig fenomeen.

Meest angstaanjagende onweer wat ik heb meegemaakt was ook ergens in 2015 geloof ik (weet de datum niet precies). Dit was niet eens een grootschalige situatie met zwaar onweer, maar juist een compacte bui die zeer opvallend bijna alleen maar CG's produceerde. De frequentie was ongeveer 1 CG per minuut. Er zaten heel weinig CC's tussen. Het was dus letterlijk wachten op de volgende inslag en dat vond ik best angstaanjagend, zeker gezien die inslagen allemaal dichtbij waren. Ook dat krakende geluid wat dan vrijkomt schrikt wel af.

Situaties die ook indruk op me achtergelaten hebben zijn de watersnood van juli 2021 en december 2010. Juli 2021 met de extreme hoeveelheden regen en wateroverlast. Iets wat ik nog nooit op zulke schaal in mijn woongebied heb meegemaakt en weerkundig gezien ook wel een interessante situatie. December 2010 was natuurlijk een stuk 'leuker' met echt vuil winterweer en veel sneeuw. Als toppunt toen natuurlijk een Witte Kerst, en hoe, met dik 30cm!

TMCThomas

EC een van de betere runs van deze avond, dat ondanks dat oper vrij dramatische eindigt. Ook zien we enorme verschillen in het weerbeeld tussen het noordwesten en het zuidoosten van het land. Zuidoost ziet er prima uit, zeker control gaat in deze run de goede kant op. De onzekerheid blijft enorm er zijn ook nog genoeg leden die met een zomerse 25 graden komen. Al met al geen slechte run voor het zuidoosten.



Kijken we dan naar het noordwesten dan ziet dat er toch een heel stuk minder prettig uit. Oper is ronduit dramatisch met temperaturen die vanaf volgende week maandag de 15 graden niet eens meer halen. Uiteraard hier ook die onzekerheid maar dit is geen fijne pluim voor de tijd van het jaar.
De grootste factor hierin is de noordwestelijke stroming die de momenteel berekende locatie van het hoog met zich meebrengt. Met zeewater temperaturen langs de kust van zo'n 12-13 graden is de invloed van de Noordzee in deze tijd van het jaar nu eenmaal nog erg hoog. Zelfs relatief warme bovenluchten zoals op woensdag (12 graden op 850hpa) hebben dan weinig effect. Heb je diezelfde bovenluchten vanuit een zuidoostelijke hoek dan lopen de temperaturen ook aan de kust op tot zomerse waarden.



Icon oper is ook geen slechte run, voor de kunstprovincies pakt deze run bijvoorbeeld een stuk positiever uit met een beter gepositioneerd hoog wat de aanvoerrichting wat oostelijker maakt. Daardoor krijgen we een relatief homogeen temperatuur verdeling van zo'n 22-23 graden in heel het land met uitzondering van de wadden.



De andere modellen dan? Het is allemaal wel iets hersteld van de horror kaarten maar erg bijzonder is het allemaal niet. Bij GFS zien we volgende week even kort een eendagszomer op woensdag, met voorderest voornamelijk noordelijke invloeden. GEM begint goed maar gaat al vrij snel de verkeerde kant op, met een diepe noordoostelijke stroming. UKMO is op +168h niet meer dramatisch maar ook niet om over naar huis te schrijven, vrij koel voor het hele land.

Oftewel van alles wat. Er zitten zeker leuke leden bij maar over het algemeen is het nog steeds niet best. Ik zou wel stellen dat het vooruitzicht ten opzichte van vanmorgen wat verbeterd is. Er hoeft ook echt niet veel aan de vorm en locatie van het hoog te gebeuren om gewoon volop zomer deze kant op te sturen dat laat een groepje leden dan ook zien, echter de kans op het relatief koele weer blijft vooralsnog aannemelijker zeker gezien de voorgeschiedenis.

dennis089

Het is verschrikkelijk die noordstroming..
We hebben een zoontje van 10mnd en ik wil graag met hem naar de zee gaan voor 1 dag.

Maar dan moet het wel minstens tegen de 25graden zitten aan zee.

En weinig tot geen wind.

Deze noordstroming tot t eind vd pluim is killing.

Bubba

Citaat van: dennis089 op wo 24 mei 2023 - 05:32Het is verschrikkelijk die noordstroming..
We hebben een zoontje van 10mnd en ik wil graag met hem naar de zee gaan voor 1 dag.

Maar dan moet het wel minstens tegen de 25graden zitten aan zee.

En weinig tot geen wind.

Deze noordstroming tot t eind vd pluim is killing.

Nou weten we het wel dennis :P  Het is het weer, daar doe je niks aan, accepteer het als een vent ;D
Ik heb een moestuin daar gaat het ook erg moeizaam, en vanmorgen zat ik op de fiets en ik vroeg me af waar mijn handschoenen waren, notabene eind Mei :P
En ik denk dat 80% van Nederland dit weer wel meer dan zat is, maar je doet er niks aan.

Energizer85

En daarbij, was heerlijk zaterdag en zondag aan zee. Prima strand dagen. Zee is toch te koud om te zwemmen ook al was t nu 25+

Het is eigenlijk gewoon heerlijk lenteweer met gematigde temperaturen, de zon maakt veel goed.

Powered by EzPortal