Lente discussietopic 2021

Topic gezien door 41440 bezoekers
Gestart door TMCThomas, ma 01 mrt 2021 - 16:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TMCThomas

Wil graag 1 control bestellen  ;)



Laten we hopen dat het doorzet, het weer lijkt echter vanaf donderdag/vrijdag significant te gaan verbeteren



Er komt hogedruk boven ons te liggen waardoor het eindelijk zonnig lijkt te worden. Al zal de exacte locatie nog belangrijk gaan worden gfs is bijv. wat minder rooskleurig, hoog ligt wat noordelijker en brengt ons daardoor meer bewolking. later verplaatst het hoog zich , waar dat precies heen zal zijn zal de temperatuur gaan bepalen. In de laatste EC control en oper run is dat aardig zomers te noemen. Maar vind het nog een erg onzekere situatie.

X-treme

De control van GFS is ook heel mooi  ;D

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Ook de zonkans is prima  8)

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Het is nu toch wel zeker dat we beter weer krijgen.
Hoe warm het precies gaat worden, blijft afwachten, maar 20 graden met een zonnetje,ben ik al tevreden mee.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Armand

Citaat van: X-treme op di 25 mei 2021 - 09:05Het is nu toch wel zeker dat we beter weer krijgen.
Hoe warm het precies gaat worden, blijft afwachten, maar 20 graden met een zonnetje,ben ik al tevreden mee.

Precies, als we maar eens van die koude temperatuur afkomen. Het is hier nu nog net geen 8 graden in de regen...  :P Er zijn genoeg dagen geweest in het winterseizoen dat het aangenamer was dan vandaag. Gelukkig komt er inderdaad richting het einde van de week een verbetering. Of het direct ook zonnig met 20+ graden wordt, dat is nog even afwachten, maar we gaan in elk geval naar normale temperaturen voor de tijd van het jaar. Voor veel mensen wellicht een opluchting ;D

TMCThomas

GEM oper ook erg mooi, komt 4 juni met 30+ overdag en om 2 uur 's nachts nog steeds lokaal 24 graden. dat zou een hele flinke omslag zijn. Maar dan moet wel echt alles goed vallen  ;)





EC zeker op lange termijn wat minder vergeleken met gister.


X-treme

De laatste pluim van EC is inderdaad minder dan die van gisteravond.
Maar de ochtend pluim is de laatste dagen meestal minder warm.

De pluim van vanmorgen is bijna een kopie met die van gister ochtend.
Maar even afwachten of de avondpluim weer warmer is (wat ik wel verwacht).
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Armand

Een komen en gaan van buien vandaag hier. Soms met een flinke intensiteit, wat kleine hagel en enkele windstoten. In het begin van de middag heb ik ook wat onweer gehoord in de verte. Tijdens de buien keldert de temperatuur flink, als minimum heb ik bijna 6 graden bereikt vanmiddag... Op veel plekken hier in Zuid-Limburg toch wel 20-30mm aan regen.

Gelukkig lijkt het vanaf het einde van de week toch echt een stuk aangenamer te worden. EC van vanmorgen is inderdaad weer iets voorzichtiger, de details van de positie van het hogedrukgebied zullen bepalen of het licht wisselvallig weer wordt met 17-23 graden of toch meer een zomers weertype met meer zon en enkele zomerse dagen (25+ graden). Het lijkt in elk geval wel warmer en droger te worden ;D

In het zuiden van Spanje en Portugal arriveert komende dagen langzaam steeds warmere lucht. Vanaf het weekend kan het daar in het binnenland ook met gemak 35+ graden worden, later lokaal zelfs de eerste 40 graden van het seizoen aldaar!

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.


X-treme

De nieuwe pluim van EC.

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Iets verbeterd tegen de ochtend pluim.
Ik had hem wel iets warmer verwacht (of gehoopt).
Maar zeker niet slecht in vergelijking met het weer van nu  :)
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Eveline

Is even geleden maar het rommelt buiten.. lekker hoor even wat onweer voor het slapen gaan haha

X-treme

00z run van GFS, niks meer aan doen  8)
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Remy

Een beetje warmer weer zou welkom zijn.
Je zou bijna gaan denken dat het nooit meer zomer word 🤔
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

X-treme

Citaat van: Remy op wo 26 mei 2021 - 12:41Een beetje warmer weer zou welkom zijn.
Je zou bijna gaan denken dat het nooit meer zomer word 🤔

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Warm genoeg?  ;D
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

TMCThomas

Nieuwe gfs is ook weer mooi inderdaad. Het hele weekend stralend zonnig en een aangename 20 graden, vanaf volgende week steeds meer warmte. Tot we uiteindelijk op die 30 graden zitten.





zou leuk zijn na al dit slechte weer.

EDIT: Let trouwens goed op de zonkracht, je hebt het de afgelopen tijd door het slechte weer mogelijk niet gemerkt maar de zonkracht is al weer richting zijn hoogtepunt. Dit weekend hebben we bijvoorbeeld zonkracht 7 volgende week mogelijk nog wat hoger.




Armand

Citaat van: TMCThomas op wo 26 mei 2021 - 14:20EDIT: Let trouwens goed op de zonkracht, je hebt het de afgelopen tijd door het slechte weer mogelijk niet gemerkt maar de zonkracht is al weer richting zijn hoogtepunt. Dit weekend hebben we bijvoorbeeld zonkracht 7 volgende week mogelijk nog wat hoger.

Sow, inderdaad je zou het bijna vergeten ;D Maar op 2 juni al boven de 8 in Belgiƫ, dat is toch vrij hoog voor de tijd van het jaar niet? Ik dacht altijd dat zonkracht 8 zowat het maximale is in Nederland en dat zou je dan verwachten rond 21 juni als de zon het hoogste staat. Als zonkracht 8 nu al enkele weken eerder haalbaar is, halen we misschien de 9 wel. Ik heb wel ergens voorbij zien komen dat de maximale zonkracht in Nederland langzaam iets omhoog kan gaan, maar de oorzaak daarvan is me even ontschoten.

X-treme

Wat een verschil tussen GFS en EC  :o

GFS voor vrijdag 4 juni.

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

EC voor vrijdag 4 juni.

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Ik weet wel voor welk model ik ga   8)
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

TMCThomas

Citaat van: Armand op wo 26 mei 2021 - 16:41Sow, inderdaad je zou het bijna vergeten ;D Maar op 2 juni al boven de 8 in Belgiƫ, dat is toch vrij hoog voor de tijd van het jaar niet? Ik dacht altijd dat zonkracht 8 zowat het maximale is in Nederland en dat zou je dan verwachten rond 21 juni als de zon het hoogste staat. Als zonkracht 8 nu al enkele weken eerder haalbaar is, halen we misschien de 9 wel. Ik heb wel ergens voorbij zien komen dat de maximale zonkracht in Nederland langzaam iets omhoog kan gaan, maar de oorzaak daarvan is me even ontschoten.

Die op 2 juni zit inderdaad tegen de max aan van wat je rond deze tijd van het jaar ziet. Maar zoals de stippellijn laat zien is het al wel is eerder gebeurd. Het hoogste ooit was op 11 juni 2017. Toen de zonkracht 8.7 aantikte. Maar dat was toen ook wel uitzonderlijk hoog. Normaal kom je voor de bilt eigenlijk nooit over de 8 heen. In Brussel hadden ze op diezelfde dag zonkracht 9. Al weet ik niet of dat een afgeronde waarden was. Maar goed dat word inderdaad goed smeren  8)



kleine kanttekening bij deze data, loopt pas sinds 2002.

GFS weer mooi inderdaad. Hele vasteland rood tot ver in de termijn.



EDIT: GEM komt ook met dertigers.

X-treme

EC word ook wakker  ;D

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

We gaan in iedergeval een lekker weekje tegemoet  8)
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

X-treme

Haha, nu is het omgedraaid  :P

Gfs vrijdag 4 juni.

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

EC vrijdag 4 juni.

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Edit:

De pluimen van beide modellen zijn top.

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Eveline

Heerlijk zeg,  eindelijk. Was gisteren zo fris, loop gewoon nog in mijn winterjas... eind mei!!!

TMCThomas

Laatste gfs oper is ook weer minder, gelukkig zitten modellen zoals EC en Icon wel mee. ook de GFS ensemble is beter dan opper, maar echt een uitbijter is het ook niet.



Maargoed dan hebben we het over ruim een week in de toekomst. Vanaf morgen ziet het er dagenlang gewoon erg mooi uit. een pluim die zoveel zon laat zien is ook alweer een tijd geleden.


X-treme

GFS heeft er de laaste paar runs, geen zin meer in.
De echte warmte is er uit  :(

De pluim van EC ziet er wel goed uit.
Geen extreme warmte, maar lekkere temperaturen tussen de 20 en 25 graden  :)

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Powered by EzPortal