Het wordt weer lichter en het begint vandaag

Topic gezien door 980 bezoekers
Gestart door TMCThomas, di 15 dec 2020 - 14:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TMCThomas

Het wordt weer lichter en het begint vandaag


Foto gemaakt door Anne-Marie van Iersel - Vlissingen - Het eerste lichtpuntje

Nee, je gaat er nu waarschijnlijk niets van merken, maar het is wel een fijn idee: heel binnenkort worden de dagen weer langer, en het eerste begin wordt vandaag gemaakt.

De winter kan een fantastisch seizoen zijn, maar het grootste nadeel: het is zó donker. Met dit grijze, druilerige weer lijken de donkere dagen voor kerst nog net even iets donkerder. Een vooruitzicht van vijf weken lockdown maakt het er ook al niet lichter op. Toch is er een lichtpuntje te vinden vandaag, in de letterlijke zin van het woord.


Eerste winst
Vanaf nu gaat de zon namelijk weer wat later onder. Het scheelt per dag maar een halve minuut, maar toch. Gisteren was de zonsondergang om 16.27 uur (afgerond), en vandaag om 16.28 uur. Winst! Het is de eerste aanwijzing dat het tij weer gaat keren.

Schuin
De kortste dag van het jaar moet natuurlijk nog komen. Daarmee bedoelen we de dag waarin de tijd tussen zonsopkomst en zonsondergang het kortst is: 21 december. Dan duurt de daglichtperiode om precies te zijn 7 uur en 44 minuten. Omdat de aarde een beetje schuin staat, draaien wij op het noordelijk halfrond in de winter wat van de zon af. Daardoor krijgen we steeds iets minder licht; het allerminste licht dus op die kortste dag.

Zonnewende
Het korter worden van de dagen stopt als de winterzonnewende plaatsvindt. Dit jaar is het exacte moment van de zonnewende op 21 december om 11.02 uur 's ochtends. De zon heeft dan voor ons de meest zuidelijke positie van het hele jaar, dus staat ie bij ons het laagst aan de hemel. Dit is ook het begin van de (astronomische) winter.

Veranderingen rondom de kortste dag
Dat betekent niet dat de zon op die dag ook het laatst opkomt, en het vroegst ondergaat. Dat loopt niet helemaal gelijk. Dat heeft te maken met de ellipsvormige baan van de aarde om de zon. Er zit een soort overgangsperiode rondom die kortste dag van bijna drie weken. Die begint met het weer later ondergaan van de zon, waar we nu dus mee beginnen. Het eindigt met het weer eerder opkomen van de zon. Dat punt bereiken we pas in de eerste dagen van januari. Vanaf dat moment wordt er aan beide kanten weer iets van de lange nachten afgesnoept.

Beetje bij beetje
In eerste instantie gaat dat nog heel langzaam, met enkele tientallen seconden per dag. Dat merk je nauwelijks. Maar ook de snelheid waarmee de dagen langer worden, gaat geleidelijk oplopen. Rondom de lente-equinox, op 21 maart, winnen we het meest per dag. Dan komt er dagelijks bijna 5 minuten daglicht bij. Dat kun je heel goed merken.

Lockdownhobby?
Maar je hoeft uiteraard niet tot maart te wachten tot het merkbaar is. Meestal gaat het in de loop van januari al echt opvallen dat het lichter wordt. Vooral als je elke dag om dezelfde tijd je hond uitlaat, uit bed komt, of een wandelingetje maakt. Misschien leuk om de komende weken in de gaten te houden, tijdens de lockdown. Want het wordt – hoe dan ook – langzaam weer zomer. Vanaf vandaag.

Door: Dorien Bouwman
Bron: weer.nl

TMCThomas

Normaal hou ik er totaal niet van dat het weer lichter word, zeker richting februari merk je dan gewoon dat de winter tegen zijn einde loopt. Echter heb er dit jaar door corona er toch wel een heel ander gevoel bij, ik zou mijn favoriete seizoen dit jaar net zo lief willen overslaan, simpelweg omdat we dan waarschijnlijk weer een beetje van corona afkomen. Het eerste jaar dat ik berichten zoals deze niet vervelend vind.

Armand

Citaat van: TMCThomas op di 15 dec 2020 - 14:40Normaal hou ik er totaal niet van dat het weer lichter word, zeker richting februari merk je dan gewoon dat de winter tegen zijn einde loopt. Echter heb er dit jaar door corona er toch wel een heel ander gevoel bij, ik zou mijn favoriete seizoen dit jaar net zo lief willen overslaan, simpelweg omdat we dan waarschijnlijk weer een beetje van corona afkomen. Het eerste jaar dat ik berichten zoals deze niet vervelend vind.

Kan ik me wel helemaal in vinden! Het is voor vele mensen een sombere en moeilijke periode. Zeker in deze periode van het jaar met weinig natuurlijk licht is de stemming van veel mensen toch wat somberder. En laten we eerlijk zijn, afgelopen jaren vielen de winters behoorlijk tegen en dat maakt het seizoen nog wat minder interessant voor mij persoonlijk. Ik hoop echter nog steeds op een fatsoenlijke winterse periode, maar het verlangen daarna is inderdaad wel 'anders' dan andere jaren.

flyineddy

Ik hoop met al dat corona gedoe juist extra op een stevige winterse periode! Dikke vrieskou en een flink pak sneeuw, waardoor de weg op gaan praktisch onmogelijk wordt en we met zijn allen rond het huis moeten hangen, sneeuw ruimen, kinderen die volop in de sneeuw spelen. Ik denk dat dat juist een hele hoop goed kan doen èn een plezier met zich mee kan brengen.  ;D

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Powered by EzPortal