Zomer discussietopic 2020

Topic gezien door 47636 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, ma 01 jun 2020 - 12:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

flyineddy

Citaat van: Extremissimorum op ma 17 aug 2020 - 17:24Vandaag net aan de 25 aangetikt. Morgen wordt het naar verwachting wat koelerz dus waarschijnlijk blijven we steken oo 13 dagen. Komt daarmee wel in de top 5 langste waargenomen hittegolven in De Bilt.

En wie weet? Morgen lijkt het wat droger te worden, misschien ook zonnigdler, en dan kan het in het meest gunstige scenario toch net nog 25 graden worden. Maar ik vrees voor een 24-er.

Het lijkt erop dat je vrees uit gaat komen.
De maximum temperatuur in De Bilt op dit moment is 24,0. :-X

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

zwoof

Citaat van: SjustInKees op zo 16 aug 2020 - 12:14Als je ff snel kijkt, lijkt het alsof het aantal warme dagen niet echt toeneemt, maar het aantal koude dagen achterblijft. Klopt dat, of kijk ik verkeerd? Uiteraard stijgt het gemiddelde hierdoor wel.


Deze grafiek kwam ik zojuist tegen en gaat over het aantal warme dagen in een jaar sinds 1901 (tot en met vandaag). 






Bron: datagraver.com

TMCThomas

Terwijl het morgen lokaal weer tropische gaat worden zien we in gfs de Polar Vortex weer ontwaken uit zijn zomerslaap. Dat klein strookje boven groenland is het eerste teken dat begin september de polar vortex weer opgestart wordt. Laten we hopen dat hij het dit jaar wat rustiger aan doet, vorig jaar was hij zo sterk dat we hier eigenlijk geen winter weer gehad hebben, blokkades kregen gewoon de kans niet.


Armand

Overigens is de landelijke hittegolf 2 dagen geleden beƫindigd, het werd niet warmer dan 24.0 graden in De Bilt:



In het zuidoosten werd het wel nog warmer dan 25 graden, daar duurt de hittegolf nog voort. Ook vandaag wordt het met name in het zuidoosten weer tropisch warm. Morgen kan het in het oosten opnieuw nog even tropisch warm worden, voordat het koufront overtrekt. In het zuidoosten kan de hittegolf dus uiteindelijk 17 dagen gaan duren!

De hittegolf in De Bilt duurde 13 dagen en dat is een record voor augustus. Het is nog niet eerder voorgekomen dat een hittegolf gestart in augustus zolang heeft geduurd. Een ander record dat verbroken werd, is het aantal aaneengesloten tropische dagen (8), zoals eerder vermeld. Al met al dus een bijzondere hittegolf.

Van die hitte zijn we nog niet echt verlost. Gisteren werd het opnieuw zomers warm, vandaag en vrijdag kan het plaatselijk weer tropisch warm worden. Bovendien zijn de nachten toch ook weer opvallend warm. Vannacht werd het niet veel kouder dan 18/19 graden:



Komende nacht lijkt het zelfs nog wat warmer te worden. Dan komt de temperatuur op veel plekken niet beneden de 20 graden. 

Akito

Volgens de verwachtingen zou het hier richting de 28 graden gaan vandaag... ik zie dat voorlopig niet gebeuren. Als Nederlander heb ik natuurlijk altijd wat te klagen: maar ik vind die 22 graden nu wel fris aanvoelen en die 28 had ik best graag gehad :D

Hoe dan ook, we liggen er nu (10:45u) zo bij:

flyineddy

Citaat van: Akito op do 20 aug 2020 - 11:15Volgens de verwachtingen zou het hier richting de 28 graden gaan vandaag... ik zie dat voorlopig niet gebeuren. Als Nederlander heb ik natuurlijk altijd wat te klagen: maar ik vind die 22 graden nu wel fris aanvoelen en die 28 had ik best graag gehad :D
Het is even afwachten, maar met afgaand op hoe benauwd warm het nu al is hier in zuid Drenthe (Hoogeveen) denk ik dat de temperatuur snel kan stijgen als de zon er ook maar even aan te pas komt. Het is hier ook al 24 graden, dus dat schiet ook al aardig op. :)

Citaat van: Akito op do 20 aug 2020 - 11:15Hoe dan ook, we liggen er nu (10:45u) zo bij:
(knip plaatje)
Mooi die krul met dikke bewolking en direct daaronder een heel helder stuk boven Engeland/westelijke Noordzee! ;D

EDIT (14:37 uur):
De 30 graden is inmiddels bereikt in Maastricht. :)

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

vlerk

Toch al heel de dag zwaar bewolkt hier in het oosten van Brabant, niet zo heel erg vind ik persoonlijk, de warmte blijft nu mooi buiten ipv in huis :)

Maxim

Blijft hier absurd warm met +27 net iets voor middernacht, puffen!

Adrie

Heerlijk weer vanaf Zaterdag en de rest van de week 20graden🤗🤗

Koen-IJM

Wat een bizarre temperaturen om 06:00 zo vlak voor zonsopgang.

Akito

Citaat van: Koen-IJM op vr 21 aug 2020 - 06:18Wat een bizarre temperaturen om 06:00 zo vlak voor zonsopgang.

Ja inderdaad, ik werd een uurtje geleden wakker om 6:15.... liep de achtertuin in met m'n bakje koffie en ik verbaasde mij over hoe heerlijk het aanvoelde! 23.6C, bakje koffie... genot.

vlerk

En wederom richting de 31 graden!

TMCThomas

Vandaag was hoogstwaarschijnlijk de laatste dag van de lokale hittegolf in delen van Nederland. We gaan nu een duidelijk koelere periode. In welke we volgens EC zelfs onder normaal gaan met volgend weekend slechts een graad of 15-16.



Aandachtspunt licht deze week bij woensdag, dan zouden we wel eens met een storm te maken kunnen krijgen, van een zomerse hittegolf naar koud en een (kleine) storm. Een scherpe overgang richting de meteorologische herfst.

EC berekent nu windstoten van 100+ km/u aan de kust



Icon ziet voor zeeland in de nacht van dinsdag op woensdag 110-120 km/u ook nog wel zitten.

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Zeker iets om in de gaten te houden.

TMCThomas

Flinke windstoten bij de nieuwste icon, tot wel 138km/u aan de kust. Ook in het binnenland 110+ niet uitgesloten.

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

flyineddy

Het KNMI kondigt vanaf morgenavond 22:00 uur code geel af voor windstoten langs de westkust:
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Woensdag vanaf 08:00 uur volgt ook het binnenland:
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Ook blijft het buiig, waarbij onweer niet uitgesloten is.
Dit is wat de Guidance erover zegt:
CiteerGuidance modelbeoordeling
Modellen algemeen tot +48 uur, geldig tot dinsdag 25 augustus 2020 24.00 locale tijd

Guidance modelbeoordeling voor Nederland, de Nederlandse kustwateren en de Noordzee, gebaseerd op de HARMONIE run van 06 UTC en de overige genoemde modellen en gidsen met bijbehorende runtijd.
Modelbeoordeling door meteoroloog

Synoptische situatie:
Een westelijke stroming voert maritiem polaire lucht aan. Vanmiddag blijven restanten van een occlusie min of meer west-oost georienteerd in een vore net ten noorden van ons land liggen. Boven land bepaalt dan vooral de dagelijkse gang het neerslagpatroon. Aan het einde van de middag en avond passeert een zwakke rug, later in de avond en in de nacht naar dinsdag gevolgd door een zwakke occluderende frontale zone die momenteel nog boven zuidwest Engeland ligt. Dit systeem trekt gedurende de nacht en ochtend noordoostwaarts over het land. Ondertussen trekt dinsdag in de loop van de dag een actief laag via Ierland naar het noorden van Engeland en trekt in de nacht naar woensdag oostwaarts over de noordelijke Noordzee. Dit laag heeft vanwege de verwachte impact in de UK een naam gekregen: 'Storm Francis'. Bijbehorende frontale systeem trekt dinsdag over het land. Op nadering hiervan neemt de zuidwestelijke stroming geleidelijk in kracht toe. Het koufront passeert dinsdagavond van west naar oost het land. Doordat de jet een grote hoek met het koufront maakt, passeert het hoogte-koufront al enkele uren eerder (split-front). Achter het koufront wordt met een stevige stroming maritiem polaire lucht aangevoerd.

Modelbeoordeling:
Synoptisch gezien zijn de modellen consistent en bruikbaar. Detailverschillen zijn er wel; de activiteit en de timing van het occluderende frontaal systeem van vanavond verschilt enigszins. De verschillen zijn ten opzichte van de voorgaande runs kleiner geworden, maar Hirlam blijft wel het actiefst. Morgen overdag hebben alle modellen significante neerslag op passage van het frontale systeem, waarbij in Hirlam de neerslag enkele uren voorloopt op de rest van de uitvoer. In de warme sector en achter het (split-)koufront neemt de wind in alle modellen flink toe, waarbij opvalt dat in EC de wind net wat hoger uitvalt dan in de overige modeluitvoer. Dit past ook in het beeld wat we vanuit de verificatie kennen, waarbij EC altijd wat te hoog zit met de wind.

Aandachtspunten
Temperatuur:

Geen bijzonderheden.

Wind:
Windstoten bij buien 25-30 kn. Belangrijkste aandachtspunt is het windveld behorend bij Storm Francis op dinsdag/woensdag, in de loop van de avond buitengaats mogelijk ZW 8 Bft en mogelijk al windstoten tot 80-90 km/uur op de kust. Woensdag overdag in het hele land kans op windstoten boven de 75 km/u en in het noordwesten is er een kleine kans dat de windstoten rond de 100 km/u uitkomen.

Bewolking:
Bij de occlusie cumuliforme bewolking, bij buien aanvankelijk ook nog St, toppen tot FL200-250, lokaal tot FL300. Achter de occlusie op dagelijkse gang enkele CB's met top-hoogte tot FL200. Op het frontale systeem dat later in de avond en in de nacht en ochtend noordwaarts beweegt ook wat gelaagde bewolking (Sc/Ac) en boven land slechts beperkte onstabiliteitsdiepte waarin door inzaaiing wel wat ondiepe TCu kan ontstaan. In deze zone kan zich door convergentie en neerslag ook St vormen. Morgen overdag een dik frontaal pakket bewolking (Cu/Sc/Ac/in het noordwesten ook Ns). Kans op St boven land is klein, boven zee is dit lokaal wel mogelijk. Op het koufront zien we slechts een beperkte onstabiliteitsdiepte boven land (onder rechter-uitgang). Noordelijker in de FIR zijn er vooral west van het koufront Cb's mogelijk.

Neerslag:
Vandaag overdag met name boven het noorden en noordoosten buien soms met onweer, dieper landinwaarts meer buiige regen. Ca. 500 J/Kg MuCape, eff. schering ca 25 kn, dus convectieve modus is multicel. Met de wat koudere bovenlucht is in het noorden lokaal ook kleine hagel niet helemaal uit te sluiten (tot nu toe hebben we dit nog niet gezien in de waarnemingen). In de kustgebieden zou zeer plaatselijk veel regen kunnen vallen, de Harmonies geven hier een indicatie voor. Is ook goed te verklaren (warme zeewater, convergentie). Op het frontale systeem van vanavond/komende nacht buiige regen. CAPE is dan beduidend minder boven land, boven zee daarentegen nog ca. 300 J/kg. Morgen overdag komen alle modellen met 10-20 mm regen in het noordwesten, in het zuidoosten daarentegen veel minder, 1-3 mm. Achter het koufront zien we de CAPE boven het noordwestelijk deel van de Noordzee, maar ook in het Waddengebied naar waarden tussen 400-700, lokaal tot ca 1000 J/Kg. De effectieve schering achter het koufront neemt toe naar 25 kn, lokaal 30 kn. Met name in het noordwestelijk kustgebied kan dit pittige, goed georganiseerde convectie opleveren in het multicel-regime.

Zicht:
Alleen zichtbeperking in zwaardere buien. In de nacht naar dinsdag ten noorden van de frontale zone kans op nevel en mogelijk mist.

Paraaf meteoroloog: boonstra

Uitgifte: 24/08/2020 09.53 uur LT.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Akito

Leuk! Weer eens wat anders dan we de afgelopen weken hebben gehad.

Benieuwd wat voor mooie weerplaatjes ik hier uit ga halen.

flyineddy

Estofex komt met een Level 1 voor noord Duitsland, Denemarken, zuid Zweden en een stukje noordoost Nederland, voornamelijk voor (convectieve) windstoten:

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

CiteerA level 1 was issued for parts of the Netherlands, Germany, Denmark and South Sweden mainly for severe convective wind gusts.

Citeer.... Germany, the Netherlands, Denmark and South Sweden ....

A deep surface cyclone is expected to form in the North Sea on Tue 25/08 as a response to a strong mid-level vortex. A jet stream will be wrapped in the southern belt of the cyclone and will affect the largest part of Western Europe with very strong wind speeds that can be translated to the surface. Rather high low-level moisture content ahead of the cyclone may result in convective activity, and inside the level-1 threat area, we expect severe convective wind gusts. Moreover, we expect numerous non-convective wind gusts that can be locally extreme, especially near the coasts. Some brief tornadoes during the night cannot also be ruled out.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Akito

Citaat van: flyineddy op di 25 aug 2020 - 02:12Estofex komt met een Level 1 voor noord Duitsland, Denemarken, zuid Zweden en een stukje noordoost Nederland, voornamelijk voor (convectieve) windstoten:

Eddy.

Zo, dat kan nog interessant gaan worden hier vanavond / vanacht.
Ik heb hier 2 antenne's staan. Die voor de weerplaatjes blijft staan, want daar is ie voor... de andere ga ik preventief toch maar even van het dak af halen vanmiddag.

Ik heb weer een paar mooie opnames ondertussen.
Hier een knappe jongen van gisteravond 21u. Heel scherp front bij Ierland. Op deze manier heb ik het niet vaak gezien:


En vanuit een andere satelliet zie je dit ook heel mooi:


Ondertussen is dit uitgebreid tot dit, om 8u vanochtend:



Het volgende plaatje komt niet uit mijn eigen keuken, maar vind het wel leuk om even met jullie te delen.
Tyfoon Bavi die op Zuid Korea afstevend. Langs de kust van China en Z. Korea waait er nu nog een windje van 4bft. Richting de tyfoon zelf waait een fris briesje van windkracht 11. Dat hoop ik komende nacht hier toch niet mee te maken met die level 1 :D
Dit was gisteravond:

blabla

Zit zelf in een tent in bebost gebied direct aan de kust van Bornholm, het uiterste oosten van het level 1 gebied. Hoop dat dat vannacht hier allemaal goed gaat. 😊

Akito

Opname van 11u... Daar komt wat aan :)




De komende uren kan ik alleen nog plaatjes binnen krijgen in lage resolutie omdat deze satelliet nu tot vanavond buiten het bereik van mijn ontvangst vliegt.

Powered by EzPortal