Onweerskansen 2019 - Algemene vooruitzichten

Topic gezien door 26328 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, zo 19 mei 2019 - 10:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hoeveel onweersdagen verwacht jij?

< 10 (Buitengewoon weinig)
4 (7%)
10-15 (Zeer weinig)
4 (7%)
15-20 (Weinig)
6 (10.5%)
20-25 dagen (Iets minder dan normaal)
10 (17.5%)
25-30 dagen (Normaal)
9 (15.8%)
30-35 dagen (Iets meer dan normaal)
10 (17.5%)
35-40 dagen (Veel)
11 (19.3%)
40-45 dagen (Zeer veel)
2 (3.5%)
45 > dagen (Buitengewoon veel)
1 (1.8%)

Totaal aantal stemmen: 22

Joep


GeneralDuke

Afgaande van de GFS soundings zou een temperatuur van ~26 voldoende moeten zijn voor surface-based convectie. Dat lijkt nu in ieder geval nog niet aan de orde.
Forcering vanaf middelbaar niveau kan dan wel nog steeds gebeuren, maar dan zijn de randeffecten minder extreem, zoals Armand al zei.

Edit
In de guidance update van 12.42 worden nog steeds tropische temperaturen in het zuid-oosten verwacht, dus dan zal 26 graden over de oostelijke helft van het land ook nog wel binnen de verwachtingen liggen. We gaan het zien...
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Danny

Citaat van: Koen-IJM op di 04 jun 2019 - 13:31
Het wil met de temperatuur nog niet echt vlotten :( Ook al redelijk wat bewolking/neerslag op komst vanuit het zuid(westen). Worden het enkele (pittige) buiten vanavond of krijgen we noodweer? De komende uren worden spannend...

De bewolking, en het gespetter hier en daar op de radar geeft de passage van het warmtefront weer. Hiermee komt dus de luchtsoort die we nodig hebben voor de (zware) buien het land pas in. Vanuit het zuiden lopen ook nog weer wat opklaringen binnen en moet de temperatuur omhoog kunnen schieten in korte tijd. Al is de temperatuur momenteel ook al niet heel laag maar er mogen nog wel een graadje of wat bij.

En de echte basis voor de buien ligt in Frankrijk. Daar is het al langere tijd zonnig geweest en flink warm geworden.

Voorlopig nog geen reden voor zorgen in ieder geval. Zeker ook gezien de pluk regen op de Noordzee veelal ook in diverse model uitvoeren terug te vinden is. 

Armand

Temperatuur is inderdaad belangrijk voor de opbouw van onstabiliteit in de lucht, maar er zijn natuurlijk ook andere factoren. Vocht en forcering zijn ook belangrijk voor de vorming van onweersbuien.

Momenteel trekt het warmtefront over. NoodweerBenelux heeft daar een mooi plaatje van gemaakt:


Het warmtefront is zichtbaar als een rode lijn die langzaam in noord-noordwestelijke richting over Nederland trekt. Daarachter zit de lucht van de onstabiele sector. Dankzij opklaringen gaat de temperatuur vanuit het zuiden uit enkele graden oplopen. In Noord-Frankrijk is het al plaatselijk 30 graden en ook in Zuid-België en Luxemburg stroomt langzaam warmere lucht verder noordwaarts. Hier in Maastricht komen de opklaringen zojuist binnen en stijgt de temperatuur al van 22 naar 24 graden. De maximumtemperaturen worden dus bereikt achter het warmtefront met de bijbehorende bewolking en soms zelfs wat lichte neerslag. Ik vermoed dat we zeker in het (zuid)oosten nog wel zomerse waardes gaan halen. Bovendien is er ook redelijk wat vocht aanwezig. Het dauwpunt vormt hierbij een belangrijk meetpunt. Achter het warmtefront loopt dit al gauw op tot waardes boven de 16 graden, in Centraal/Noord Frankrijk zitten we zelfs al op waardes rond 18/20 graden. Dit staat garant voor een bulk aan onstabiliteit en energie voor het creëren van zwaar onweer.

Straks in de tweede helft van de middag/tegen de avond neemt de forcering vanuit de hoogtetrog verder toe en zijn de temperaturen maximaal. Dit vormt het punt waarbij zich de eerste buien zullen gaan vormen, waarschijnlijk in of ten oosten van de getekende zwarte cirkel.

Vanaf dat punt wordt het dus interessant of er zich voldoende onstabiliteit en warmte opgebouwd heeft en of de buien zich zullen organiseren. Daar valt momenteel nog steeds geen zekerheid over te zeggen. Vermoedelijk wordt het wel warm genoeg voor het voorkomen van randverschijnselen (hagel, windstoten, etc.)

GeneralDuke

Ahja... ik was het warmtefront even vergeten. Doorgaans wordt het daarna warmer ::)
Even door deze grijze boel heen komen dus en daarna kan het lekker plakkerig worden! ;D
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

flyineddy

Het KNMI heeft zojuist code oranje afgegeven voor Zeeland, Noord-Brabant en Zuid-Holland, van 18:00 uur tot 21:00 uur.

CiteerOnweersbuien met (zeer) zware windstoten, hagel en lokaal veel neerslag
Vanavond trekken onweersbuien van het zuidwesten naar het noordoosten over het land. Daarbij is er kans op zeer zware windstoten van 75 tot 100 km/u. Ook hagel en lokaal veel regen is mogelijk.

Vanaf 18:00 uur geldt code oranje in Zeeland, Zuid-Holland en Noord-Brabant. Voor de overige provincies geldt voor nu code geel.

Uitgifte: 04/06/2019 14:51 uur LT

Actuele waarschuwingen:


Eddy.
Bliksems wat een gedonder.


flyineddy

Citaat van: jelliiee op di 04 jun 2019 - 15:20
Dat gaat zich sowieso nog wel uitbreiden naar Noord-Holland en Utrecht.

Dat zou mij ook niks verbazen.
Ik denk dat ze voor de rest van het land nog even afwachten wat er gebeurd, maar het zuidwesten nu alvast de waarschuwing geven, omdat dat gebied het eerst aan de beurt is.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

GeneralDuke

Ik zou zeggen dat Limburg en Gelderland ook oranje krijgen toch? Later op de dag, maar als die surface-based convectie loskomt dan gaat het ook wel los.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

flyineddy

In het (noord-)westen van Frankrijk begint het nu te borrelen. Het begin is er. :)

Het zuidoostelijke deel van Nederland lijkt nu ook duidelijk wat op te warmen, temperaturen al omstreeks 25 graden. 8)

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

GeneralDuke

Weerplaza heeft een kaartje gemaakt met verwachte aankomsttijden van de onweersbuien
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

flyineddy

Estofex komt op dit moment met een Mesoscale Discussion voor België en Noord-Frankrijk:





CiteerMesoscale Discussion
Valid: Tue 04 Jun 2019 13:00 to Tue 04 Jun 2019 16:00 UTC
Issued: Tue 04 Jun 2019 13:33
Forecaster: GROENEMEIJER

At 13 UTC, scattered towering cumulus across the northern Pays de la Loire, Normandy and Hauts-de-France regions were developing below a cirrus deck. Within this region, low-level humidity has gradually risen and 17-18°C dew point temperatures are observed at 13 UTC. Storm initiation seems imminent in this region. Given the strong deep-layer shear, they may develop quickly into supercells or bowing structures.

Across the northern half of the MD regions, winds are easterly north of a diffuse warm front, and strong low-level directional shear is occurring and increasing. Any storm that develops in this regime has a marked potential to develop strong low-level rotation and become tornadic. That said, convective initiation seems more hesitant here. The region should be monitored close for storm development.
Bron = http://www.estofex.org/cgi-bin/polygon/showforecast.cgi?text=yes&fcstfile=2019060416_201906041333_0_mesoscalediscussion.xml

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

gerald2231

Hier in Lunteren nog wel bewolkt.
Komen de opklaringen nog vanavond, of is het nu warm genoeg?

GeneralDuke

Op de satellietbeelden lijkt het inderdaad wat op te klaren, er blijft wel sluierbewolking hangen.
In het zuidoosten zou de temperatuur ongeveer genoeg moeten zijn voor surface-based convectie, maar ik heb werkelijk geen idee hoe betrouwbaar GFS soundings zijn (dat is waarop ik baseer dat 26C voldoende is voor SBC).
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Tyshane

Het is hier einde van de middag toen het zonnetje door kwam flink warmer geworden. Dan ga je even de supermarkt in (fris) en dan kom je buiten en dan merk je ineens hoe warm en klef het eigenlijk is. Spannend allemaal weer!

Joep

Eerste onweer nw frankrijk

Kaartje via jantje

Tevens foto's van de buien in Nw frankrijk


dennis089

Kanonnen zeg :o :o :o daar komt me een hels complex aan!!! Limburg wordt platgewalst :o

Tyshane

Citaat van: dennis089 op di 04 jun 2019 - 17:52
Kanonnen zeg :o :o :o daar komt me een hels complex aan!!! Limburg wordt platgewalst :o

Zandzakken voor de deurrrr! :P

MeesterJ

Toch zie ik nog nergens een voorzichtige supercell ontstaan ten oosten van die buienlijn in FR. Denken jullie dat die nog gaan ontploffen in België/ZO NL? Het is hier in Maastricht wel 27 graden nu!

flyineddy

In Limburg is het in korte tijd nog even flink opgewarmd.
Maastricht volgens het KNMI om 18:20 een temperatuur van  27,9 en Arcen 27,2.
Ook bij Volkel 27,1 graden.

Edit:
Citaat van: MeesterJ op di 04 jun 2019 - 18:36
Toch zie ik nog nergens een voorzichtige supercell ontstaan ten oosten van die buienlijn in FR. Denken jullie dat die nog gaan ontploffen in België/ZO NL? Het is hier in Maastricht wel 27 graden nu!

Kijkend naar de laatste Harmonie run en de huidige situatie (satelliet) denk ik niet dat we een (losstaande) supercel krijgen. Ik denk eerder aan een Squall-line bestaande uit verschillende cellen, waarvan een enkele cel misschien supercel karakteristieken heeft. Maar dat is puur op gevoel, want ik ben geen meteoroloog. ;)

Edit2: Maastricht 28 graden op 18:30, volgens het KNMI.

Edit3:
Update van Estofex (Mesoscale Discussion) omtrent de huidige weersituatie in Noord Frankrijk:

CiteerMesoscale Discussion
Valid: Tue 04 Jun 2019 16:00 to Tue 04 Jun 2019 19:00 UTC
Issued: Tue 04 Jun 2019 16:23
Forecaster: GROENEMEIJER

At 15:30 UTC, scattered storms have developed within the southern 2/3rds of the indicated area, but they have not intensified rapidly, probably because of limited upper-level support and the relatively strong wind shear. Within the area, substantial (1000 - 2000 J/kg) CAPE should be available and gradually the storms are becoming better organized. A few well-organized supercells are likely to develop with a primary risk of large hail, alongside a more limited risk of all other severe weather hazards.

Along the cold front, some linear organization has taken place and this cluster seems to have the highest potential to produce severe wind gusts as it evolves and moves northeastward during the coming hours and clusters with nearby storms. The amount of upscale evolution into bow-echo-like system is uncertain at the time, not the least because NWP guidance strongly diverges.

North of the warm front, mesoscale lift has not been sufficient for convective initiation. In that strongly-sheared environment that boasts high storm-relative helicity a high potential for severe weather would exist with any storm that forms.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Powered by EzPortal