Onweerskansen 2019 - Algemene vooruitzichten

Topic gezien door 26037 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, zo 19 mei 2019 - 10:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hoeveel onweersdagen verwacht jij?

< 10 (Buitengewoon weinig)
4 (7%)
10-15 (Zeer weinig)
4 (7%)
15-20 (Weinig)
6 (10.5%)
20-25 dagen (Iets minder dan normaal)
10 (17.5%)
25-30 dagen (Normaal)
9 (15.8%)
30-35 dagen (Iets meer dan normaal)
10 (17.5%)
35-40 dagen (Veel)
11 (19.3%)
40-45 dagen (Zeer veel)
2 (3.5%)
45 > dagen (Buitengewoon veel)
1 (1.8%)

Totaal aantal stemmen: 22

flyineddy

Ondanks de droge lucht is er zojuist (waarschijnlijk mede dankzij de hitte) boven de Ardennen een pittig onweersbuitje ontstaan.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

SniperEye

Iemand een toelichting op de kansen komende dagen?

Danny

Citaat van: SniperEye op wo 24 jul 2019 - 22:23Iemand een toelichting op de kansen komende dagen?

Er zijn (toenemende) kansen op buien de komende dagen. Vandaag vooral een kans in het uiterste zuidwesten (Zeeland). Wel een aandachtspunt voor bijv. Noord-Brabant, Limburg en Zuid-Holland (indien een bui in Zeeland) voor outflow van buien boven België en/of Zeeland. Door de droge en hete lucht geven de buien forse windstoten die ook tientallen kilometers verder voor een plotselinge windtoename kunnen zorgen. Zeker niet ongevaarlijk met zulke weer en alle zonneschermen, parasols etc. die overal in de tuinen enz. staan.

Morgen nadert volgens de verwachting een thermisch laag. Onduidelijk nog hoe snel dit laag naderbij komt. Maar met het naderbij trekken komt er ook wat extra vocht mee in de lucht. Dit geeft in de 2e helft van de (mid)dag vermoedelijk vanuit het zuiden toenemende kansen op een enkele (zware) onweersbui met windstoten en evt. hagel.
Het laag blijft ook zaterdag en zondag ergens rondom ons land en geeft dan voornamelijk in de zuidelijke helft kans op regen en onweersbuien die lokaal zwaar zouden kunnen zijn.
Details zijn moeilijk en wisselen per weermodel momenteel. Nowcasten voorlopig en vooral voorbereid zijn dat het zou kunnen gebeuren in de zuidelijke helft. Meer is er voor het moment nog niet echt van te maken in mijn ogen.

SniperEye

Dank. GFS lijkt niet zo heel enthousiast te zijn.

dennis089

je gaat zo kapot hier in limburg he.. en dan in de horizon zie je niks anders dan donkere lucht, flitsen... en dan de wetenschap dat het waarschijnlijk weer onder je door trekt... rotte pulsbuien.. ze pulsen naar het zuiden...

Edit; zoals ik verwachtte.. net onder ons door. 10 km hemelsbreed wel of geen verkoeling. verschrikkelijk dit onweerseizoen. je zou zeggen dat de atmosfeer zou ontploffen nu...

dennis089

in een soort bochtje om midden limburg gaan. geweldig haha. gewoon om mij te kloten ^^

flyineddy

@dennis089
Soms vind ik je een beetje een klager, maar nu heb ik toch wel even met je te doen. Op de bliksemkaart zie ik gewoon letterlijk een cirkeltje van onweer rondom jouw woonplaats.  :-X
Ik hoop voor jou dat er de komende uren toch nog een gunstige outflow komt die ook bij jou onweer doet ontstaan, of dat één van die buien over jou heen trekt. :)

Hier (Hoogeveen en Emmen) is het overigens nog steeds gortdroog en heet en ook de komende dagen weinig kans op onweer.  :(

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

dennis089

haha dankjewel Eddy. Soms is klagen gegrond :p  :-*
ergens is het ook weer apart om dit mee te maken haha

Joep

A level 1 was issued in a belt from NE Spain, through SE France, parts of BENELUX, S Germany, Czech Republic, Slovakia, Austria, Hungary and Slovenia mainly for excessive rainfall, large hail and severe wind gusts.

DISCUSSION

... BENELUX, W Germany E France, NW Italy...

Widespread thunderstorms are forecast to initiate during the day in uncapped airmass with low LFCs. While weak vertical wind shear will preclude well organised storms, forecast profiles suggest high precipitation efficiency in the environment of high RH throught the deep layer of troposphere, low LCLs and significant warm cloud depth. Excessive precipitation will be primary concern and the threat seems to be elevated especially over Belgium / S Netherlands along the stalling boundary and over the Alps, where numerous rounds of storms will be possible.Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

flyineddy

Ik heb hier nu toch iets raars meegemaakt.
Er kwam ineens allemaal water uit de lucht vallen. :o
Is dat nu dat "regen" waar sommige mensen het over hebben? :P

Er zat zo nu en dan ook nog een hard donderend/krakend geluid bij. Het leek wel wat op het geluid van "onweer" wat ik wel eens in filmpjes heb gezien. Bijzonder. :P

Nu even zonder gekheid. :)
Hier nu eindelijk weer eens een verfrissend (onweers-)buitje.
Niks bijzonders, maar het werd wel weer eens tijd.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

flyineddy

Na de hele middag al donkere wolken rondom mij heen te hebben gezien is er nu dan eindelijk wat regen gevallen. Niet heel veel, maar wel genoeg om even de grond lekker nat te maken.
Daarnaast ook telkens wat gerommel rondom, met af en toe een flits. Ook nog 1 fraaie CC gezien. :)

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

dennis089

Volgens mij wordt het tijd dat de 'normaal' wordt aangepast voor het aantal onweersdagen 😂

Ik had 20-25 dagen, iets minder dan normaal. Denk laten we niet te gek doen. Maar verder dan 10 gaat het niet komen dit jaar weer hoor. Volgens mij al 3 jaar op rij nu echt weinig onweer. Begin dan ook te snappen waarom bij zovele onweerliefhebbers deze hobby wat verwaterd is. Kan me nog onze hoogtijdagen in 2012 - 2015 herinneren. Toen ging het echt regelmatig ook los. (denk aan pukkelpop bijv, wel minder dat er ook slachtoffers vallen) 😪

Jasneker

"Normaal" is een greep uit een hele reeks jaren en daar het gemiddelde van, dus onweer rijke jaren en wat minder onweer rijke jaren.
Dat je in jouw plaats wat minder onweer hebt wil niet betekenen dat dat over heel Nederland ook zo is, hier in het Noorden is meestaal de prut er wel uit als het onweer uit Frankrijk komt, maar toch dit jaar al een behoorlijk aantal dagen met onweer gehad.

Bovendien gaat onweer en over het algemeen storm etc gepaard met schade en soms ook persoonlijk leed, daar zitten we niet op te wachten.

Hoe mooi extreem weer ook is, persoonlijk leed is iets wat niemand wil.

flyineddy

Morgen weer kans op een paar onweersbuien, met name in het zuidoostelijke deel van het land.

Zie hier de Guidance van het KNMI:
Citaat van: undefinedGuidance modelbeoordeling
Modellen algemeen tot +48 uur, geldig tot vrijdag 09 augustus 2019 24.00 locale tijd

Guidance modelbeoordeling voor Nederland, de Nederlandse kustwateren en de Noordzee, gebaseerd op de HIRLAM run van 12 UTC en de overige genoemde modellen en gidsen met bijbehorende runtijd.
Modelbeoordeling door meteoroloog

Synoptische situatie:
Rug van hoge druk (ZO-NW) verlaat het noordoosten komende nacht. Ondertussen nadert een lagedrukgebied van het zuidwesten uit de Britse Eilanden, morgenavond ligt dit laag boven Ierland. Bijbehorende frontale systeem passeert ons land morgen. In de ochtend en begin van de middag trekt eerst het warmtefront over waarna de aangevoerde lucht warm en vochtig wordt. Het koufront volgt in de middag. Op hoogte gaat dit wat sneller dan aan de grond hetgeen ook goed te zien in de diverse modeluitvoer. Boven het zuidoosten lijkt het front enigszins te golven waardoor het daar pas in de avond passeert. Overigens is de lucht achter het koufront ook nog steeds vrij warm. Het eerdergenoemde lagedrukgebied trekt verder naar Schotland waar het zaterdagmiddag aankomt. Op de gehele zuidflank van dit laag is een sterk windveld aanwezig waar wij ook mee te maken krijgen.

Modelbeoordeling:
Twee aandachtspunten, morgen betreft dat buien met lokaal veel regen, zaterdag betreft dat de wind. Wat betreft de buien: Aangevoerde lucht wordt erg vocht. PW loopt in het zuidoosten naar boven de 50mm. Modellen laten dan ook forse neerslaghoeveelheden zien. Hirlam en EC met 20-40 mm, Harmonie 36 lokaal met 40-70. De wind neemt zaterdag aan de kust toe tot 8 bft. Alle modellen geven dat aan. Dat lever met name langs de kust zware windstoten op. Omdat de wind erg gekrompen blijft komen deze zware windstoten niet veel verder landinwaarts, mogelijk alleen in de kop van Noord-Holland.

Aandachtspunten

Temperatuur:

Vannacht grote verschillen, in het noordoosten onder de rug plaatselijk beneden de 10°C terwijl het in het zuiden mogelijk niet kouder wordt dan 18°C. Morgen overdag is de Tx sterk afhankelijk van de hoeveelheid zon, in het uiterste oosten en zuidoosten daarom mogelijk nog 27°C, elders onder de bewolking zien we temperaturen van 22-25°C. Mogelijk kunnen de opklaringen later in de middag in het westen ervoor zorgen dat de maxima ook daar alsnog boven de 25°C uitkomen (zie Harmonie36)

Wind:
Morgen overdag zien met een zuidoostenwind alleen verder buitengaats tijdelijk een 6 Bft. Bji de buien boven land zien we geen hogere uitschieters dan lokaal 30 kn, vanwege de erg vochtige lucht speelt NAPE amper een rol. Waterloading en uitwisseling wel. Zaterdag met name langs de kust zware windstoten van 75-90 km/uur. Landinwaarts lijkt het vooralsnog onder de 75 km/uur te blijven.

Bewolking:
Vanavond en in de nacht naar vrijdag slechts enkele Ac-of hoge Sc-velden. Morgen overdag in het oosten en zuidoosten aanvankelijk nog opklaringen. Verder zien we dan veel middelbare bewolking op nadering en passage van warmtefront. In de warme sector ook Sc-bewolking. Tevens zien we dan ook convectieve bewolking die vanaf enige hoogte ontstaat, in het zuidoosten mogelijk vanaf de grond. Toppen dan tot ca. FL400. In de avond en nacht naar zaterdag met name in de kustgebieden af en toe een bui (occlusierestanten en kustconvergentie).

Neerslag:
Het warmtefront levert zeer waarschijnlijk een mengeling van stratiforme en convectieve (middelbare onstabiliteit) neerslag. Voor en op het koufront enkele forse buien. De meeste activiteit zit in het zuidoosten. Daar de hoogste CAPE 1500-2000 J/kg, lokaal mogelijk nog hoger. Effectieve schering tussen de 20-30 kn, indien convectie vanaf de grond ontstaat zelfs nog meer. Goed georganiseerde multicells zijn mogelijk. De PW-waarden zijn waardes rond de 50 mm erg hoog. De kans op stevig onweer is reëel, de EPS van Harmonie laat een 30% kans zien op meer dan 100 ontladingen in een SSG, in het zuidoosten zelfs 50%. KOUW daarentegen komt met vrij lage kansen op meer dan 50 ontladingen. De kans op grote hagel lijkt vooralsnog niet heel groot.

Zicht:
In de polaire lucht buiten de buien goede zichtcondities. Komende nacht bij de rug in het noordoosten kans op nevel en mist, de beide Harmonies geven hier een signaal voor. Vrijdag in zwaardere buien slechte zichten.

Paraaf meteoroloog: nolet

Uitgifte: 08/08/2019 19.15 uur LT.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Eric

Iemand nog een update voor vanavond?Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

dennis089


boxer

Daar gaan wij niets van mee krijgen. Hooguit dat Limburg er een staartje van meepikt. Als west en midden NL nog kans willen maken moet het veel meer west ontstaan.

Energizer85

Ik zie t nog wel zitten hoor... wordt hier ineens broeierig warm met een zonnetje. Prima om straks richting de avond wat te laten ontstaan. (Harmonie ziet t ook)

dennis089

beetje regen en dat was het dan wel weer. en de rest van augustus is het 20graden met een harde dikke WC die tot volgend jaar lente doordendert. dit jaar komt het aantal onweersdagen niet hoger dan 5. net als vorig jaar. en net als vorig jaar daarvoor.

Eigenlijk net zoals de wintertopics. xD tijd voor een nieuwe hobby xD

Energizer85

Citaat van: dennis089 op vr 09 aug 2019 - 18:05beetje regen en dat was het dan wel weer. en de rest van augustus is het 20graden met een harde dikke WC die tot volgend jaar lente doordendert. dit jaar komt het aantal onweersdagen niet hoger dan 5. net als vorig jaar. en net als vorig jaar daarvoor.

Eigenlijk net zoals de wintertopics. xD tijd voor een nieuwe hobby xD


Oké, als jij het weer kan voorspellen tot volgend jaar lente, Damn wat een geld zou jij gaan verdienen zeg....

Overigens, dit jaar (hier) een mooi jaar tot nu toe gehad... een aantal middag/avonden/nachten zeer mooi onweer gehad... soms ongekend mooi zelfs....

Maar ff serieus... die negativiteit helpt mij niet, en maakt van jou vorige post, voor mij een volstrekt nutteloze post.

Overigens ik verwacht hier nog wel wat... t is nog broeierig warm en ineens zonnig en zal me niks verbazen als er de komende 2 uur nog wat gaat ontstaan (linkeruitgang jet)

Edit, oh en, neem het weer lekker zoals het komt... dat scheelt een hoop teleurstelling...

Powered by EzPortal