Winterdiscussie topic 2018/2019 Deel 2

Topic gezien door 133487 bezoekers
Gestart door Armand, di 15 jan 2019 - 15:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 15 gasten bekijken dit topic.

Jasneker

Voorlopig schrijf ik Februari maar af, er kan in Maart altijd nog een koude prik komen, zou mij niks verbazen.
Maar, laten we erlijk zijn, die kansen worden reeel wel steeds kleiner.
De SSW heeft zoals meestal in de USA de meeste uitwerking gehad, niet hier.
Eerst maar genieten van dit prachtige zonnige weer, goed voor de gasrekening en voor mijn humeur  ;D

dennis089


Arend

Hier inmiddels een Tx dagrecord (14,2 vorige: 14,1 februari 1961) en ook de eerste vlinder gespot (citroenvlinder).
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

TMCThomas

Wat een heerlijk weer zeg, moet het toch toegeven dat dit wel weer ff genieten is. Hier tikt het weerstation dat in de zon hangt al bijna de 20 aan, in de schaduw nog netjes 15


dennis089

Ik vind het echt ongelofelijk hoe warm het is wanneer je in de volle zon zit... dit kan echt al branden... is het omdat we dit gewoonweg niet gewend meer zijn na de winter?

zwoof

Citaat van: dennis089 op vr 15 feb 2019 - 14:55
Ik vind het echt ongelofelijk hoe warm het is wanneer je in de volle zon zit... dit kan echt al branden... is het omdat we dit gewoonweg niet gewend meer zijn na de winter?

Nee, het is gewoon zo. Vandaag 32 graden in de volle zon gemeten. De lucht blijft weliswaar 15 graden, maar de materie (in jou  geval je lichaam, in mijn geval het omhulsel van de thermometer) zuigt de warmte op.    ;)

Tam

Wat een weertje vandaag zeg. Lijkt wel winter

Arend

Gisteren 16 stations met een Tx dagrecord. Vandaag een nieuwe ronde? De KNMI guidance meerdaagse verwachting schrijft vandaag:

Citeer
Volgens de experimentele maandverwachting van het ECMWF duurt deze droge periode mogelijk voort tot in maart en de bovengemiddelde temperaturen mogelijk tot minimaal half maart.

Samenvatting EPS-periode:
Temperaturen (ruim) boven normaal en zonnig. Na het volgende weekend geleidelijk meer bewolking en sporadisch kans op een kleine hoeveelheid regen.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Der RoX



We kunnen er vanuit gaan dat Koning Thialf voor de tigste keer de verkeerde afslag heeft genomen...
WiNtEr!!11!1!@

winter67

Belachelijk deze temps en maar mensen denken dat er geen global warming is.

Maxim

Goh was het in 1961 ook al zo belachelijk dan, temperaturen boven +17 ::)

Arend

Volgens mij klopt er iets niet aan het verhaaltje van Weerplaza over de records van vandaag en gisteren. Citaat uit het artikel:
Citeer
Vandaag kunnen we wel datumrecords noteren. In De Bilt was het op 16 februari 1998 12.5 graden, daar zijn we vandaag overheen gegaan. Ook elders in het land zijn datumrecords gebroken. Dit datumrecord is alweer het tweede warmterecord van dit jaar. Op 2 januari konden we ook al een recordzachte dag noteren.

Heb ik iets gemist ofzo? Volgens mij klopt dit niet.

https://www.weerplaza.nl/weerinhetnieuws/weerrecords/warmste-16-februari-sinds-1901/5083/

Weer.nl heeft het beter voor elkaar. http://www.weer.nl/nieuws/detail/2019-02-16-niet-eerder-zo-warm-op-16-februari/
En spreekt van het eerste officiƫle warmterecord van 2019.
Dit geldt ook voor Weeronline. https://nieuws.weeronline.nl/16-2-2019-warmste-16-februari-ooit-gemeten/
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

TMCThomas

Nee inderdaad is pas het eerste warmterecord van dit jaar vandaag.

Der RoX

Dat geblokkeerde weerpatroon hebben wij deze tijd van het jaar liever op een andere plek?
WiNtEr!!11!1!@

Jasneker

Als je winter had gewild, ja, maar dan moet er ook een mooie bel koude lucht in Rusland of boven Noorwegen etc zijn die op transport had worden gezet.
Met deze situatie word alleen maar warme droge lucht aangevoerd uit het zuiden.
En gezien de prognoses blijft dat tot het eind van de maand zo, wat Maart gaat brengen zien we dan wel weer.

Arend

Uiteindelijk hebben gisteren 22 stations een Tx dagrecord bereikt. Vandaag doet Twente in ieder geval niet mee want voor 17 februari staat hier het record op 18,4 graden (1961) en daarmee van alle stations ook de hoogste temperatuur ooit op deze datum gemeten. Andere stations zouden vandaag mogelijk wel een gooi kunnen doen naar een nieuw record.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

SniperEye

Nog nooit eerder meegemaakt. Ik stond vandaag in de file naar het strand. Een parkeerplekje vinden was lastig.

Maar goed, deze temperaturen bieden 0,0 garantie voor de zomer en het voorjaar.

MeesterJ

gister in tshirt wat rondgewandeld smiddags in Maastricht bij 18 graden. Het park lag vol studenten alsof het juni was!

Adrie

Gaat het dan toch nog een beetje winteren vanaf begin Maart?

petertje

Citaat van: Adrie op ma 18 feb 2019 - 21:27
Gaat het dan toch nog een beetje winteren vanaf begin Maart?
ik denk het niet.

Powered by EzPortal