Winterdiscussie topic 2018/2019 Deel 2

Topic gezien door 133216 bezoekers
Gestart door Armand, di 15 jan 2019 - 15:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

zwoof

Ziet er best hoopvol uit. In elk geval hoge druk waar we het graag zien. Ook de 00Z run van EC was weer goed op weg, maar toch vanaf 216 weer van die 'net niet kaarten'.  Maar goed, in elk geval hoge druk bij Scandinavië op de kaarten. Hopen dat e.e.a. uiteindelijk goed gaat vallen voor een nieuwe winterse periode  :)

En de pluim...Niet slecht.
EC00Z De Bilt:


Koen-IJM

Ondertussen is de onzekerheid voor zondag nog altijd bijzonder groot. Krijgen we een "doorstaande wind" of wordt het een pittige storm? Zowel de pluim voor Schiphol als De Bilt hebben nog altijd extreme berekeningen er tussen zitten ;)

Arend

Citaat van: Koen-IJM op do 07 feb 2019 - 09:45
Ondertussen is de onzekerheid voor zondag nog altijd bijzonder groot. Krijgen we een "doorstaande wind" of wordt het een pittige storm? Zowel de pluim voor Schiphol als De Bilt hebben nog altijd extreme berekeningen er tussen zitten ;)

Inderdaad, hoewel de opers van de modellen momenteel niet echt extreem zijn, zit er blijkbaar nog wel venijn in de ensembles. De kansberekeningen voor De Bilt EC12 gisteren en EC00 vandaag laten dit ook zien. Blijft lastig zo'n randstoring.  :)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

dennis089

Ik ga lekker voor lente... Lang leve de zaagtand! Ik kan niet wachten op de eerste zonnige periodes <3

Joep


SniperEye

Een scandihoog zal denk ik geen hardcore winter opleveren vrees ik. De zonkracht is ook significant aan het toenemen t.o.v. eind december bijvoorbeeld. Ik geloof niet echt in diepvrieskou meer. Eerder maximaal matige vorst in de nacht en in het gunstigste geval een graadje of twee boven 0.

Maxim

Snipereye, als het goed valt kan je perfect diepvries temperaturen hebben in februari, zelfs in maart... Ongeacht de toenemende zonnekracht.

Der RoX

4 maart 2005, s' nachts -20.7 'c

3 februari 2012, bijna - 23'c omgeving flevoland

Afgelopen februari 2018, qua temperaturen misschien niet belachelijk koud, maar de windchill van -18 'c was ook een flinke...
WiNtEr!!11!1!@

Lucas

Het is al sinds november zonkracht 1 in Nederland, pas vanaf begin/half maart gaan we naar zonkracht 2... Het feit dat de zon wat hoger komt te staan doet je aanvoelen dat hij warmer wordt. Dat valt dus qua kracht wel mee.
Aanhoudende sneeuwval

Jasneker

De zon is niet alleen hoger maar staat elke dag ook langer boven de horizon en de nachten worden korter.
Het is niet het enigste wat de kou bepaald, maar ik zie even geen gigantische kou aanval op de kaarten, alleen wat gekwakkel aan het eind van de pluim.
De SSW heeft de USA in de greep gehad en weinig invloed gehad hier, anders had het er wel wat anders uitgezien.
Maar het is nog geen 1/2 Maart, dus wacht ik lekkker af.
8)

gilleeesss

De ec pluim is totaal niet winters. Ik begin de hoop echt op te geven nu

Armand

Tja, het is niet anders. Diepvrieskou gaan we deze winter zeer waarschijnlijk niet meer meemaken. Er zijn ook op langere termijn geen signalen op nog echt koud winterweer. Sterker nog, het kan best aangenaam lenteachtig worden. Dat neemt niet weg dat er in maart nog een periode met wat licht winters weer kan komen, dat kan altijd nog. Alleen serieus winterweer zie ik niet meer gebeuren.

Vanaf februari wordt de zon overigens toch merkbaar sterker. Die sterkte kan hoog genoeg zijn dat lichte sneeuw overdag bij temperaturen net onder 0 niet blijft liggen dankzij straling. Vaak genoeg meegemaakt in februari/maart. Nog een voorbeeld; als er op een zwart voorwerp een klein gat in het sneeuwdek zit (bv een tuintafel), dan kan het gehele sneeuwdek daar wegsmelten bij optimale zonnige omstandigheden. Het zijn dus maar kleine dingetjes, bij een flink pak sneeuw merk je daar veel minder van maar wij moeten het juist hebben van de magere sneeuwkansen en dan valt het op ;)

Der RoX



Het stormachtige weer en de eventuele hoge druk volgende week laten veel onzekerheid zien. Wat gaan de drukgebeiden doen ?
WiNtEr!!11!1!@

AFTH14


Murk

Ooh heerlijk, alvast een vleugje lente. Als het niet echt gaat winteren, doe mij dan maar lente. Dit van de afgelopen (en komende) dagen is 10 keer niks  :P

zwoof

Citaat van: Murk op vr 08 feb 2019 - 13:34
Ooh heerlijk, alvast een vleugje lente. Als het niet echt gaat winteren, doe mij dan maar lente. Dit van de afgelopen (en komende) dagen is 10 keer niks  :P

Ik vind dit weer anders ook best leuk,  zoals zeg maar alle koele weertypes. Beetje lente is ook oké ... wie weet........  ;)

Arend

Het luchtdrukverschil binnen 24 uur op maandag ziet er nogal indrukwekkend uit. Ik heb eigenlijk geen idee hoe bijzonder/uniek een dergelijke luchtdrukstijging is.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Joep

Arpege is wel heel extreem. Windkracht 10 en zeer zware windstoten

Arend

Citaat van: Joep op vr 08 feb 2019 - 20:21
Arpege is wel heel extreem. Windkracht 10 en zeer zware windstoten

Andere modellen vind ik momenteel voor zondag steeds gematigder worden (voor het grootste deel van Nederland). EC laat die trend ook zien in de kansberekeningen. Mogelijk dat België en het zuiden van Nederland nog in de "prijzen" vallen? Voor morgen lijken de zware windstoten vrij zeker voor een groot deel van het land, de laatste run van EC is weer behoorlijk stevig.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

raymond041

GFS noordwest een beetje de weg kwijt denk. Voor morgen6 bft en dinsdag 8 bft?? 

Powered by EzPortal