Winterdiscussie topic 2018/2019 Deel 2

Topic gezien door 133301 bezoekers
Gestart door Armand, di 15 jan 2019 - 15:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

zwoof

Citaat van: Global warming op di 05 feb 2019 - 00:09
Toch zat deze post niet veraf van de feiten.....ondanks heftige kritiek. Blijf het jammer vinden dat in dit topic warme verwachtingen ongewenst zijn.

Het gaat niet om het gelijk hebben, maar meer om jouw kinderachtige ondertoontje. Het feit dat jij jezelf hier citeert, zegt veel over je karakter. En over feiten gesproken; Ik heb je al eens eerder gezegd dat je dikwijls onterecht over feiten spreekt. Nogmaals, een feit is een omstandigheid waarvan de werkelijkheid vaststaat.

Maar goed, om dan even in te gaan op jou bewering rond de genoemde datum: 
Wisselvallig, overwegend somber weer met temperaturen van 6 tot 10 graden is de verwachting. Dat dit scenario er kan komen, was ook al lang en breed berekend overigens.  ;)

Dat er lente in de winter voor kan komen zal iedereen wel bekend zijn. Velen weten ook dat dit hoogstwaarschijnlijk in de toekomst vaker voor zal komen. Het weer ontkennen zal mij persoonlijk te ver gaan. Er zijn immers al genoeg klimaatontkenners.
Dus als er zich een dergelijke lente situatie voordoet zal ik dat hier uiteraard ook bespreken.

Hier overigens een linkje naar  een mooi artikel met flink wat lentecijfertjes in de winter:
https://nieuws.weeronline.nl/02-02-2017-februariwarmte/
Een dergelijk scenario zou zich ergens midden van de maand zomaar voor kunnen gaan doen. Maar dat is nog te ver om over te speculeren.

Per slot van rekening is dit ook het wintertopic, waar we juist liever speculeren over de mogelijke winterkansen. Deze kansen waren al schaars in Nederland en zullen volgens de wetenschap alleen maar schaarser worden, door de opwarming van de aarde.  Ook het winterseizoen nadert over een dikke maand het einde. Het kan nog best tot een laat wintertje komen , maar zoals Armand al schreef moet er wel snel iets veranderen, want we zien de zoninvloeden alweer terug. De welbekende zaagtand in de pluim typeert het jaargetijde!  :)

gilleeesss

Citaat van: Floris! op di 05 feb 2019 - 11:20
Als het in de winter lente-achtig warm is, moet je dus maar niks zeggen ;)? Vind deze winter maar weinig boeiend tot nu toe. Veel gekwakkel en grijs/grauw. Af en toe een hele mooie winterdag, zoals afgelopen zondag! Dat is echt genieten!

Die globzl warming zit enkel on nuttige dingen te plaatsen als hrt warm is. Is ook bullshit van hem

Jasneker

@ Zwoof, prima verwoord.
Zonnetje erbij nu, 6 graden geen wind prima buitenweer. ( positief voor de gasrekening ;) )
Met 66 jaar zie ik de winters minder  worden sinds mijn jeugd, toch wel prachtige mee gemaakt denk 1963 etc.
Kan je lang op teren ;)
Ik neem de seizoenen zoals ze zijn, wij kunnen toch niks eraan veranderen, en het is nog geen eind Maart..
Geniet van wat je hebt, verkijk je niet op verwachtingen ver vooruit.
Succes allemaal.

dennis089

Wat een emoties vloeien er hier in het wintertopic..  :P
Ik zal er dan niet teveel een schepje bovenop doen maar ik kijk toch wel heel erg uit naar komende dinsdag 12 februari. De meteo winter bijna op zijn einde, de lente zon krijgt steeds meer terrein en laat ik tijdens die zaagtandpluim nu net eens een weekje vrij hebben  8) genieten  8) :D

Arend

Bijzonder winterweer hoeven we voorlopig niet te verwachten, maar misschien zaterdag dan maar even in de gaten houden. Stevige depressie die voor dan in de modellen zit met mogelijk zware windstoten. Onderaan de ontwikkeling van de EC00z vandaag t.o.v. 12z gisteren.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Der RoX



Volgende week lijkt er weer wat te kunnen ontstaan... in deze pluim valt deze week in ieder geval geen Russische beer te zien, maar ook geen korte broeken weer. We gaan het zien...
WiNtEr!!11!1!@


zwoof

Citaat van: Global warming op di 05 feb 2019 - 22:12
@Zwoof bedankt voor de prachtige link.  8)

https://nieuws.weeronline.nl/02-02-2017-februariwarmte/

Graag gedaan! Voor lente moet je het overigens voorlopig nog maar even doen met het linkje, als het aan EC 00Z ligt tenminste.  ;)

Arend

Citaat van: Arend op di 05 feb 2019 - 13:50
Bijzonder winterweer hoeven we voorlopig niet te verwachten, maar misschien zaterdag dan maar even in de gaten houden. Stevige depressie die voor dan in de modellen zit met mogelijk zware windstoten. Onderaan de ontwikkeling van de EC00z vandaag t.o.v. 12z gisteren.

De EC 12z run van gisteren en 00z van vandaag. Wat opvalt is dat EC nu voor zondag een randstoring berekent en vooral de oper ziet er dan zeer extreem uit. Andere modellen laten nog weinig zien m.u.v. ICON dat met een kanaalrat voor zondag op de proppen komt. Het zijn momenteel natuurlijk alleen maar signalen, de komende dagen en runs zullen misschien meer duidelijkheid geven. Het kan natuurlijk ook ineens uit de modellen verdwijnen (wat meestal gebeurt).
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Armand

Je ziet dit ook mooi terug in de expert windstotenpluim van EC:



Zaterdag bij de depressie vrij zeker dat het wat harder gaat waaien, waarschijnlijk met zware windstoten. Zondag kan er een aparte depressie ontstaan die onder de juiste omstandigheden flink kan uitdiepen. Of deze depressie ontstaat en welke koers deze gaat nemen is uiterst onzeker, vandaar de enorme spreiding in de pluim voor zondag. Overigens kan achter het lagedrukgebied wat winterse neerslag voorkomen als de wind later op zondag naar noordwest gaat draaien.

Op langere termijn nemen de hogedrukinvloeden significant toe. De hogedrukas wordt dan bepalend voor het temperatuurverloop. Ligt de as ten zuiden en oosten van onze omgeving, dan geeft dat vrij zachte (lenteachtige) temperaturen. Komt de as rondom onze omgeving of ten noorden en westen, dan wordt het iets koeler met enkele graden vorst in de nachten en overdag ook fris.

TMCThomas

Voltreffer! Eindelijk weer positieve winterse singalen! EC komt met scandihoog in laatste run, lijkt weer wat verbetert ten opzichte van de vorige.



Op grote hoogte koud genoeg, ben benieuwd of het aan de grond ook wil lukken.



EDIT: Volgende frame +216h


winter67

Citaat van: TMCThomas op wo 06 feb 2019 - 19:44
Voltreffer! Eindelijk weer positieve winterse singalen! EC komt met scandihoog in laatste run, lijkt weer wat verbetert ten opzichte van de vorige.


Op grote hoogte koud genoeg, ben benieuwd of het aan de grond ook wil lukken
Grote kans op koude uitbijter. Vind het best kansloos dat mensen de winter met het warme weer per direct afschrijven... Zelfs zondag is het weer moeilijk te bepalen na de storm kan er zomaar een kou uitbraak komen

Joep


zwoof

Citaat van: Jasneker op di 05 feb 2019 - 12:54
@ Zwoof, prima verwoord.
Zonnetje erbij nu, 6 graden geen wind prima buitenweer. ( positief voor de gasrekening ;) )
Met 66 jaar zie ik de winters minder  worden sinds mijn jeugd, toch wel prachtige mee gemaakt denk 1963 etc.
Kan je lang op teren ;)
Ik neem de seizoenen zoals ze zijn, wij kunnen toch niks eraan veranderen, en het is nog geen eind Maart..
Geniet van wat je hebt, verkijk je niet op verwachtingen ver vooruit.
Succes allemaal.

Haha! ja voor de gasrekening prima zo, vooral nu je voor het gas de hoofdprijs moet betalen. Elk nadeel heeft z'n voordeel. 1963 niet meegemaakt, maar 1979 wel. Voor mij was dat de mooiste winter van mijn leven. Ik zou nog graag weer eens zo'n winter meemaken.  :)

Citaat van: Joep op wo 06 feb 2019 - 21:25
Pluim

Toch weer ietsjes kouder dan de 00Z  :)

winter67

De wind zit sws goed in de pluim vanaf volgende week een nieuwe kans op een oost stroming

Lucas

Het valt me op dat er weinig depressie-activiteit op de oceaan is ook 8)
Aanhoudende sneeuwval

Der RoX

Ineens weer een glijbaantje naar beneden, gaan we nog een leuke klapper maken ?
WiNtEr!!11!1!@

winter67


TMCThomas

Yep! Nog niet helemaal zoals we em willen zien maar het begin is er   :)



GFS doet er iets langer over maar komt uiteindelijk ook met een prachtig scandi-hoog.


TMCThomas


Powered by EzPortal