Winterdiscussie topic 2018/2019 Deel 2

Topic gezien door 133339 bezoekers
Gestart door Armand, di 15 jan 2019 - 15:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

SniperEye

Citaat van: Extremissimorum op do 31 jan 2019 - 07:40
Dit is een van de meest zinnige opmerkingen die je nu kunt maken op basis van de pluim. Dank je.

Werd zojuist positief verrast doordat er vannacht nog wat bijgevallen is hier. Gesloten sneeuwdekje van een centimeter à anderhalf, maar zorgt al zeker voor de mooie plaatjes.

Correctie: meerdere pluimen op rij.

riddler

Valt hier in Oostzaan toch nog steeds wat sneeuw, wel afgewisseld met motregen.

Jenkie

Het begon hier zojuist te regenen! Gelukkig een klein buitje...

Pieter78

Citaat van: riddler op vr 01 feb 2019 - 16:20
Valt hier in Oostzaan toch nog steeds wat sneeuw, wel afgewisseld met motregen.
he riddler kijk jij nog wel is op je app 😂😂

Joep

Hirlam komt morgen met kleine sneeuwkansjes her en der

Joep


wazzie

Hier even een vraagje van mij, ik zit forum nou al een paar jaar te volgen omdat ik net als jullie gek ben op de aanval van koning winter.
Maar nou heb ik toch even iets wat ik mij al die tijd afvraag, wellicht dat 1 van jullie daar antwoord op heb.
Het valt mij op dat altijd als er een extreem winterfenomeen afspeeld in de verenigde staten zoals nu in Newyork, dan lijkt het wel of hun alle kou volledig weg trekken hier vandaan.
Nu weer, hun hebben de aanval van koning winter, en onze pluim begint weer warmer te worden.
Als hun een zware winter hebben dan is de winter hier volledig bagger.
Klopt dit of is het steeds toeval.

Armand

Citaat van: wazzie op vr 01 feb 2019 - 16:57
Hier even een vraagje van mij, ik zit forum nou al een paar jaar te volgen omdat ik net als jullie gek ben op de aanval van koning winter.
Maar nou heb ik toch even iets wat ik mij al die tijd afvraag, wellicht dat 1 van jullie daar antwoord op heb.
Het valt mij op dat altijd als er een extreem winterfenomeen afspeeld in de verenigde staten zoals nu in Newyork, dan lijkt het wel of hun alle kou volledig weg trekken hier vandaan.
Nu weer, hun hebben de aanval van koning winter, en onze pluim begint weer warmer te worden.
Als hun een zware winter hebben dan is de winter hier volledig bagger.
Klopt dit of is het steeds toeval.

Klopt, dat kan er zeker mee te maken hebben, maar dit is een vrij complexe theorie. Het zou overigens best kunnen dat die extreme kou in de VS het gevolg is de van de eerdere SSW. Die SSW hoeft namelijk niet persé winterweer te leveren in Europa, maar dat kan ook in bijvoorbeeld de VS en Rusland gebeuren zoals nu. Vaak worden gebieden met koudere lucht en warmere lucht ook golvend afgewisseld. Of het allemaal met elkaar te linken valt durf ik niet met zekerheid te zeggen. Nu is het ook zo dat extreem koude en extreem warme situaties in de VS elkaar kort kunnen afwisselen. Op sommige plekken waar het eerst -40 was, zou het komende dagen dik boven 0 kunnen worden om maar iets te noemen. Dat komt daar simpelweg door de noord-zuid georiënteerde gebergtes aan de oost- en westkust die als het ware een blokkade vormen voor invloed vanaf zee. Zo kan extreem warme lucht vanuit het zuiden tot ver in Canada geraken en extreem koude lucht vanuit Canada weer tot ver in de VS. Hier in Europa zijn de gebergtes west-oost georiënteerd en bevindt zich veel meer water t.o.v. land om ons heen, waardoor de invloed van de Oceaan veel groter is hier.

Morgen overigens ook een aparte dag. Ik kan zo op het eerste gezicht niet echt 2 modellen vinden die qua synoptische situatie met elkaar overeenkomen. Vrijwel elk model berekent apart een andere situatie. Sneeuwgebieden circuleren rondom onze omgeving namelijk, maar het kan ook net weer 1 of 2 graden te warm worden waardoor deze gebieden regen produceren. Zeer lastig om een verwachting te maken, ik denk dat we dat ook beter niet kunnen doen en kunnen (s)nowcasten. Ik kom er niet wijs uit wat het morgen nu gaat geven..  :P ;D

TMCThomas

Citaat van: wazzie op vr 01 feb 2019 - 16:57
Hier even een vraagje van mij, ik zit forum nou al een paar jaar te volgen omdat ik net als jullie gek ben op de aanval van koning winter.
Maar nou heb ik toch even iets wat ik mij al die tijd afvraag, wellicht dat 1 van jullie daar antwoord op heb.
Het valt mij op dat altijd als er een extreem winterfenomeen afspeeld in de verenigde staten zoals nu in Newyork, dan lijkt het wel of hun alle kou volledig weg trekken hier vandaan.
Nu weer, hun hebben de aanval van koning winter, en onze pluim begint weer warmer te worden.
Als hun een zware winter hebben dan is de winter hier volledig bagger.
Klopt dit of is het steeds toeval.

Ik hoor verschillende dingen binnen de weer community, de een zegt dat het totaal niet uitmaakt en we tegelijk winter kunnen hebben de ander zegt van niet, ik denk dat het vooral van de situatie afhangt, zie ook het artikel van weer.nl dat ik zo in het weernieuws board plaats.

Joep

Gfs komt met 10-12 graden volgend weekend

Joep

Citaat van: wazzie op vr 01 feb 2019 - 16:57
Hier even een vraagje van mij, ik zit forum nou al een paar jaar te volgen omdat ik net als jullie gek ben op de aanval van koning winter.
Maar nou heb ik toch even iets wat ik mij al die tijd afvraag, wellicht dat 1 van jullie daar antwoord op heb.
Het valt mij op dat altijd als er een extreem winterfenomeen afspeeld in de verenigde staten zoals nu in Newyork, dan lijkt het wel of hun alle kou volledig weg trekken hier vandaan.
Nu weer, hun hebben de aanval van koning winter, en onze pluim begint weer warmer te worden.
Als hun een zware winter hebben dan is de winter hier volledig bagger.
Klopt dit of is het steeds toeval.

Weer.nl heeft hier een mooi stukje over

http://www.weer.nl/mobiel/nieuws/detail/2019-02-01-amerikaanse-kou-nekt-onze-winter/


Joep


Jeroen22

hoe komen die modellen aan dat het gaat sneeuwen morgen. In de 24 uur buienradar niks te zien van sneeuw in de kaarten???

gilleeesss

Deze keer is het de beurt aan de anderen zie ik :P En het zou meteen de hoofdprijs zijn ook als die ARPEGE en ALARO kloppen (tot 20cm voor Antwerpen etc) Zou wel iets nice zijn als dit zou uitkomen :D

Ondertussen kijk ik (hoop ik vooral) dat de pluimen plots weer omslaan vanavond of morgen.. Want ik wil wel nog wat winter krijgen, is opzich nog 6 weken mogelijk (kans wordt kleiner en kleiner natuurlijk, maar het kan) :o

TMCThomas

Citaat van: Jeroen22 op vr 01 feb 2019 - 19:31
hoe komen die modellen aan dat het gaat sneeuwen morgen. In de 24 uur buienradar niks te zien van sneeuw in de kaarten???
De 24 uur buienradar is gebaseerd op Harmonie (model), en die geeft op het momenteel nog vrijwel niks aan maar laat alles in Duitsland vallen. Het verschilt nog zeer sterk per model

Joep

Blijft toch spannend of hogedruk gaat overwinnen op termijn

Joep

EC geeft ook sneeuw aan morgen. Spannend  :)

gilleeesss

Toch apart, die verschillen...

Dit lijkt me toch een dikke 10+cm in dat roze gedeelte? (Lig net op de rand van regen deze keer. :( )

SniperEye

Uhhh de laatste kaartjes geven de cumulatieve aan. En ik lees daar geen 10 cm.... Probeer jezelf niet rijk te rekenen, dan valt het namelijk altijd tegen.

Powered by EzPortal