Winterdiscussie topic 2018/2019 Deel 2

Topic gezien door 133460 bezoekers
Gestart door Armand, di 15 jan 2019 - 15:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Jenkie

Alle sneeuw die wij van de week niet hadden, valt nu wel! Ik schat nu een cm of 3. De kinderen zijn sneeuwpoppen aan het bouwen. En het sneeuwt nog steeds flink!

Arend

Hengelo is inmiddels helemaal wit, alleen aan de grond gaat het nog iets moeizaam, maar daar zou de komende uren nog verandering in kunnen komen. Als het zo doorgaat valt hier vandaag meer sneeuw dan vorige week.

Wat zien we daar voor de kust?
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

rickus78


riddler

Toch apart, 15 km noord/oost van Haarlem en hier alleen maar vieze motregen

rickus78

Citaat van: Arend op wo 30 jan 2019 - 18:55
Hengelo is inmiddels helemaal wit, alleen aan de grond gaat het nog iets moeizaam, maar daar zou de komende uren nog verandering in kunnen komen. Als het zo doorgaat valt hier vandaag meer sneeuw dan vorige week.

Wat zien we daar voor de kust?


Grappig!! Ik zet 20km verderop in Nijverdal. Geen vlok gezien nog, maar zo te zien gaat er verandering in komen.

Roy85

zakt dat polar  low aub naar het zuiden,wil wel eens een bak met sneeuw in korte tijd duim duim

Lucas

Citaat van: Roy85 op wo 30 jan 2019 - 19:10
zakt dat polar  low aub naar het zuiden,wil wel eens een bak met sneeuw in korte tijd duim duim

Dit is geen polar low. Kenmerk van een polar low is dat het ontstaat hoog (noordelijk) in scandinavie en door de Noord-> zuidwaardsstroming beweegt. aan beide vereisten wordt niet voldaan. gewoon een onrustig gebiedje lage druk, bovenluchten -38 boven de ' warme zee'.  Vanuit Amsterdam meld ik hele grote dikke, vlokken op dit systeempje...
Aanhoudende sneeuwval

pietjelol

Citaat van: Lucas op wo 30 jan 2019 - 19:13
Dit is geen polar low. Kenmerk van een polar low is dat het ontstaat hoog (noordelijk) in scandinavie en door de Noord-> zuidwaardsstroming beweegt. aan beide vereisten wordt niet voldaan. gewoon een onrustig gebiedje lage druk, bovenluchten -38 boven de ' warme zee'.  Vanuit Amsterdam meld ik hele grote dikke, vlokken op dit systeempje...
geen volle 100% Polar low. Al mag je dit wel een polar low noemen genoeg kenmerken voor een polar low.

rickus78

Citaat van: pietjelol op wo 30 jan 2019 - 19:19
geen volle 100% Polar low. Al mag je dit wel een polar low noemen genoeg kenmerken voor een polar low.


Ik denk dat dit een monster gaat worden.
Kijk maar eens wat een pluk achter het lagedrukgebied zit.

riddler

Citaat van: Lucas op wo 30 jan 2019 - 19:13
Dit is geen polar low. Kenmerk van een polar low is dat het ontstaat hoog (noordelijk) in scandinavie en door de Noord-> zuidwaardsstroming beweegt. aan beide vereisten wordt niet voldaan. gewoon een onrustig gebiedje lage druk, bovenluchten -38 boven de ' warme zee'.  Vanuit Amsterdam meld ik hele grote dikke, vlokken op dit systeempje...
Wat, jij ook al, ik zit in Oostzaan ( naast Amsterdam dus ) en hier alleen regen.....

X-treme

Hier in Heerhugowaard auto's wit in een paar minuten  :o
Eerst een beetje tikkende korrelhagel/sneeuw en uit het niets flinke Sneeuw vlokken.
Dit is echt onverwacht.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Lucas

Citaat van: riddler op wo 30 jan 2019 - 19:27
Wat, jij ook al, ik zit in Oostzaan ( naast Amsterdam dus ) en hier alleen regen.....

Het wordt inmiddels wit hier, van +2 de hele middag naar 0,0 in een half uurtje. Als het in de warme stad lukt dan zeker in Oostzaan (even geduld of de buien ook noord van Amsterdam trekken).
Aanhoudende sneeuwval

Joep

In het NW en W trekken inderdaad zwaardere sneeuwbuien binnen.

Kaartje via art of thunder

riddler

Citaat van: Lucas op wo 30 jan 2019 - 19:33
Het wordt inmiddels wit hier, van +2 de hele middag naar 0,0 in een half uurtje. Als het in de warme stad lukt dan zeker in Oostzaan (even geduld of de buien ook noord van Amsterdam trekken).
Het is hier nu ook aan het sneeuwen, maar met regen tegelijk en het blijft zeker niet liggen. Ik ben benieuwd of we na passage van "het oog" nog wat gaan meekrijgen van de buien op de westflank. Mijn barometer gaat tot dusver overigens niet verder naar beneden dan 994 Hpa.

gilleeesss

Zijn er na vrijdag eigenlijk nog winterse settings mogelijk op de kaarten (heb effe niet veel tijd om te bekijken vandaag, volg enkel dit forum atm :D)

Edit; dat laagje op de zee, lijkt me toch een leuke verrassing te worden op sommige plekken :o veel plezier daar! :D

TMCThomas

hopelijk zakt het een beetje hierheen, scheelt nog geen 25 km  ::)

Lucas

Aanhoudende sneeuwval

riddler


Extremissimorum

Nou, ook hier in Hoorn zomaar sneeuw.
Best flink ook, matige sneeuwval. Alles wordt evem wit, maar naar verwachting niet lang blijven liggen. Ben benieuwd wat er nog meer gaat komen maar gezien de lijn van verwachting lijkt dit het voorlopige hoogtepunt.

Donderdag en vrijdag lijkt er een steeds interesanter wordende situatie te ontstaan, anders dan vandaag, maar helaas ook steeds warmer.

gilleeesss

Citaat van: Extremissimorum op wo 30 jan 2019 - 20:22
Nou, ook hier in Hoorn zomaar sneeuw.
Best flink ook, matige sneeuwval. Alles wordt evem wit, maar naar verwachting niet lang blijven liggen. Ben benieuwd wat er nog meer gaat komen maar gezien de lijn van verwachting lijkt dit het voorlopige hoogtepunt.

Donderdag en vrijdag lijkt er een steeds wordende situatie te ontstaan, anders dan vandaag, maar helaas ook steeds warmer.

Ja lijkt sneeuwstoring en erna vrijwel meteen dooi.. Maarja, we krijgen toch iets he deze dagen ;) toch een winter met 'iets' ipv 'niets' :D en wie weet wat brengt februari nog ;)

Powered by EzPortal