Winterdiscussie topic 2018/2019 Deel 2

Topic gezien door 133539 bezoekers
Gestart door Armand, di 15 jan 2019 - 15:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Armand

Valt behoorlijk tegen hier... Lichte sneeuwval die niet echt blijft liggen. De modellen zater er toch goed naast, maar dat kan nu eenmaal gebeuren met dit soort nauwe situaties

Der RoX

Het natte sneeuwt een beetje, de wind is helemaal weggevallen lijkt het wel ...
WiNtEr!!11!1!@

zwoof

Het front trekt net meer oostelijk dan de modellen aanvankelijk hadden berekend.  Maar er is ook nog een tweede front in aantocht. Volgens Hirlam zal deze ons land morgen tegen middernacht vanuit het zuiden bereiken.  Kan even geen kaartjes plaatsen.... 

xzaz

Citaat van: Extremissimorum op wo 30 jan 2019 - 11:42
Ten eerste voorspellen serieuze weermensen daarom niet, maar stellen ze verwachtingen op.
Dat is logisch vanuit een metereologisch perspectief. Een verwachting is niets anders dan een technische voorspelling. Tenzij er een model is die 100% juist is.
Citeer
Ten tweede zouden die serieuze weermensen niet zo'n kop in de krant plaatsen, al is het al alleen maar omdat de meeste mensen dt verkeerd gaan interpreteren (lees: hypen).
Ik heb het niet over 'weermensen'. Wat zijn dat überhaupt, mensen die uit weer bestaan?
Citeer
Ten derde is de realiteit niet zo anders dan de modellen voorschrijven. Inderdaad niet veel activiteit. In het noorden komt er vanavond mogelijk wat, en het kan ook zomaar helemaal droog blijven daar.
Ik kan je mijn verwachting voor morgen ook geven: het kan morgen in Nederland droog zijn maar mogelijk kan er ook wat regen vallen. De modellen zitten er vaak naast met dit soort neerslag en dat is niet vreemd veel parameters die het gebied beinvloeden. Is ook niet erg maar we moeten het niet onder bank of stoelen schuiven.

Resume: Gister middag zag het nog zo uit: https://www.meteo-service.nl/index.php?action=dlattach;topic=7654578.0;attach=29498;image
Gister avond werdt alles al bijgesteld. En vandaag is het maar de vraag of ook dat gehaald gaat worden.
De winter is nog niet eens begonnen!

Lucas

Hier al zeker een centimeter of 8. Tenminste als ik alle vlokken in de straat achter elkaar leg..
Aanhoudende sneeuwval

Eric

Citaat van: Lucas op wo 30 jan 2019 - 12:26
Hier al zeker een centimeter of 8. Tenminste als ik alle vlokken in de straat achter elkaar leg..
:P ;D

gilleeesss

Damn wat is er met die zone gebeurd?? Enkel de voorspellingen v00r het westen was correct? Hier 12cm. Nu droog en dooi. (West vl) en idd,morgenavond nieuwe kans of gaat dat regen worden?

Lothiriel

Hier in Leuven ook een mooie 5-6 cm gevallen, Gilles. M'n vader werkt in Mechelen en daar is het gewoon kurkdroog. Vreemd is het wel in ieder geval...
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

MeesterJ

Het gekke is als ik de radar bekijk van afgelopen uren en uren vooruit, dat er continue sneeuw wordt weergegeven, terwijl het al van 10u droog is en er met pijn en moeite 1cm ligt.
Lijkt er zelfs op dat de zwaarste neerslag in de Elzas plaatsvindt.

Armand

Delen van België hebben nog geluk gehad met sommige plekken toch enkele centimeters sneeuw. Voor Nederland ziet het er slecht uit. Zowel de zone die eerst boven West-België lag als de zone die vanuit Frankrijk richting de Ardennen heeft zich erg verpieterd. Alleen vlak langs de oostgrens kan er nog wat sneeuw gaan vallen gezien restanten van de occlusie daar via West-Duitsland noordwaarts trekken. Elders ziet het er somber uit, de activiteit van het front dat vanuit het zuidwesten over het land zou trekken is erg laag.

Ik vrees voor veel plekken in Nederland dan toch een groene dag helaas. Er kan zeker wat lichte sneeuw vallen (valt hier nu momenteel ook weer), maar de intensiteit is te laag en de temperatuur te hoog voor een sneeuwdek. Zo kan het gaan, van verwachtingen van 5-10 centimeter naar helemaal niks  :P

Maxim


Lothiriel

Citaat van: Armand op wo 30 jan 2019 - 13:17
Delen van België hebben nog geluk gehad met sommige plekken toch enkele centimeters sneeuw. Voor Nederland ziet het er slecht uit. Zowel de zone die eerst boven West-België lag als de zone die vanuit Frankrijk richting de Ardennen heeft zich erg verpieterd. Alleen vlak langs de oostgrens kan er nog wat sneeuw gaan vallen gezien restanten van de occlusie daar via West-Duitsland noordwaarts trekken. Elders ziet het er somber uit, de activiteit van het front dat vanuit het zuidwesten over het land zou trekken is erg laag.

Ik vrees voor veel plekken in Nederland dan toch een groene dag helaas. Er kan zeker wat lichte sneeuw vallen (valt hier nu momenteel ook weer), maar de intensiteit is te laag en de temperatuur te hoog voor een sneeuwdek. Zo kan het gaan, van verwachtingen van 5-10 centimeter naar helemaal niks  :P

Op sommige plaatsen in West en Oost-Vlaanderen is 16 cm gemeten. Ik ben hier eens met m'n lat gaan meten en ik kom uit op ongeveer 7 cm. M'n vriendin zit in Hamont (Belgisch Limburg) en daar niks, zelfde voor de hele provincie Antwerpen. Zelden dat het zo hard afwijkt op minder dan 50 km afstand - afgezien van het microklimaat in de Ardennen. Daar valt het overigens ook erg tegen qua hoeveelheden. Toch opnieuw het westen dat in de prijzen is gevallen deze keer. Waar men vorige keer te voorzichtig was in de verwachtingen was men nu misschien iets te zeker van de zaak?

Hier sneeuwt het nog steeds heel erg zacht maar heb de indruk dat het sneller smelt dan bijvalt, vooral op straat/stenen. Het is duidelijk dat de grond niet geschikt is voor een sneeuwdek door gebrek aan vrieskou.
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Arend

Hier begint nu iets van lichte motsneeuw te vallen.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Jenkie

Citaat van: Arend op wo 30 jan 2019 - 14:28
Hier begint nu iets van lichte motsneeuw te vallen.

Inderdaad Arend. Je moet wel heeeeel goed kijken, maar toch..... :)

Arend

Citaat van: Jenkie op wo 30 jan 2019 - 14:57
Inderdaad Arend. Je moet wel heeeeel goed kijken, maar toch..... :)

Iets hogere intensiteit nu, zou het bestempelen als lichte sneeuwval. Maar de temperatuur moet nu rap omlaag anders blijft er niks van liggen. Op geringe afstand waarschijnlijk al grote verschillen met het huidige neerslaggebied.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Adrie


TMCThomas

Ik heb er eigenlijk al sinds die runs van gisteravond weinig vertrouwen in, echter begint het front nu wel ietsje sneller te verplaatsen en weer iets te actieveren. Wellicht valt er nog wat.

rickus78

Ik weet niet waarom, maar ik heb er nog wel vertrouwen in. Je ziet dat het occlusiefront en het lagedruk gebied samenvoegen tot een geheel. Intensiteit lijkt weer wat toe te nemen. Ik zie het voor zo,o midden en noorden nog wel gebeuren. Temperatuur daalt nu ook weer.

Roy85

eindhoven ook licht motsneeuw temperatuur daalt wel al goed .
op Eindhovens dagblad hebben ze het er al over dat er niks meer komt . maar alles lijkt me.toch behoorlijk te activeren

Adrie

Jammer dat de temperatuur nog boven nul is , sneeuw blijft niet liggen.

Powered by EzPortal