Winterdiscussie topic 2018/2019 Deel 2

Topic gezien door 133724 bezoekers
Gestart door Armand, di 15 jan 2019 - 15:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Joep

Arome is dan weer wat gunstiger voor het westen

flyineddy

Ik verwacht zelf voor mijn omgeving niet zoveel sneeuw morgen. Vorige week viel het ook tegen. Maar wie weet wordt ik verrast. :)


Citaat van: pietjelol op di 29 jan 2019 - 18:47
Citaat van: dennis089 op di 29 jan 2019 - 17:46
Ik moet morgen dus weer ernstig rekening houden met ellende op de Duitse wegen met mijn zomerbanden?  ::) :-[

Off-Topic
Ik raad het je zeer af om met zomerbanden te gaan rijden in duitsland als het sneeuwt.
Mocht je een ongeluk krijgen ben jij namelijk aansprakelijk aangezien het verplicht is in duitsland, tijdens winterse situaties winterbanden te hebben.

Ik raad het sowieso af om met zomerbanden in de sneeuw te rijden. Je brengt niet alleen jezelf in gevaar maar ook anderen.
Ik heb mij in december 2017 eens vergist, ik dacht dat ik all-season banden had, maar dat bleken zomerbanden te zijn (nieuwe auto en niet goed gecontroleerd). Bij bijna alle rotondes gleed de auto spontaan een kant op, ondanks dat ik stapvoets reed. Je hebt dan gewoon nul grip.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

zwoof

EC 12Z
Woensdagavond:


Donderdagochtend:


Arpege 12Z
woe, do en vr animatie:


Citaat van: Joep op di 29 jan 2019 - 16:27
Neerslagzone boven Frankrijk wat bij ons de sneeuw moet gaan brengen.
Hirlam en harmonie verwachten
niet heel veel sneeuw. Limburg/zuid NL wordt meer verwacht.
Edit GFS ook toegevoegd. Westen geen sneeuw?

Als je een paar kaarten verder kijkt zie je toch een behoorlijke hogere verwachting bij harmonie 12Z. We zitten dan inmiddels al wel op de donderdag overigens.  ;)



Arend

Citaat van: Joep op di 29 jan 2019 - 19:55
Arome is dan weer wat gunstiger voor het westen

In de complete run krijgt bijna iedereen een mooie hoeveelheid sneeuw (afsmelt/dooi niet meegerekend).
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

zwoof

Citaat van: Arend op di 29 jan 2019 - 21:09
In de complete run krijgt bijna iedereen een mooie hoeveelheid sneeuw (afsmelt/dooi niet meegerekend).

Klopt Arend! Dat bedoel ik! Zie post hierboven.   :)

Joep

Citaat van: Arend op di 29 jan 2019 - 21:09
In de complete run krijgt bijna iedereen een mooie hoeveelheid sneeuw (afsmelt/dooi niet meegerekend).
Dat is hardstikke mooi :) ik bedoelde gunstiger voor het westen in deze run in vergelijking met andere modellen waar minder of geen sneeuw werd aangegeven voor het westen. Ec is ook mooie run trouwens voor de sneeuw.
Pluim veel spreiding op termijn

winter67

Denk zelf dat er meer kan komen dan verwacht als je nu al kijkt op buienradar. Zie je naast de intensieve neerslag ook een gebied ontstaan met op dit moment mot/lichte regen. En dat is iets wat de modellen vrijwel niet kunnen voorspellen. De trekrichting is daarnaast zeer langzaam te noemen de zone blijft lang hangen een beetje 2010 achtig toen bleef het neerslaggebied ook heel erg hangen

zwoof

En de pluim GFS 12Z De Bilt:

Dat deze oper maar trendsetter naar kouder weer mag zijn. 

Extremissimorum

Citaat van: winter67 op di 29 jan 2019 - 21:29
Denk zelf dat er meer kan komen dan verwacht als je nu al kijkt op buienradar. Zie je naast de intensieve neerslag ook een gebied ontstaan met op dit moment mot/lichte regen. En dat is iets wat de modellen vrijwel niet kunnen voorspellen. De trekrichting is daarnaast zeer langzaam te noemen de zone blijft lang hangen een beetje 2010 achtig toen bleef het neerslaggebied ook heel erg hangen

Ga nou niet 2010 erbij halen. Mag wel, maar dat is echt niet met elkaar te vergelijken. Sterker nog, ik denk dat het grootste deel van het land niet eens een gesloten sneeuwdek zal zien. Ik in ieder geval niet volgens de modellen.

En nog een keer, die sneeuwaccumulatiekaarten zijn leuk voor de leifhebbers van meteofictie, maar de sneeuwkansen berekenen 1) natte sneeuw niet mee (blijft sowieso niet liggen) en 2) geen smeltende sneeuw. Kan er dus leuk uitzien, maar dat is dan vooral optisch, m.a.w. leuk om te zien als het valt, maar meer ook niet.

winter67

Citaat van: Extremissimorum op di 29 jan 2019 - 21:39
Ga nou niet 2010 erbij halen. Mag wel, maar dat is echt niet met elkaar te vergelijken. Sterker nog, ik denk dat het grootste deel van het land niet eens een gesloten sneeuwdek zal zien. Ik in ieder geval niet volgens de modellen.

En nog een keer, die sneeuwaccumulatiekaarten zijn leuk voor de leifhebbers van meteofictie, maar de sneeuwkansen berekenen 1) natte sneeuw niet mee (blijft sowieso niet liggen) en 2) geen smeltende sneeuw. Kan er dus leuk uitzien, maar dat is dan vooral optisch, m.a.w. leuk om te zien als het valt, maar meer ook niet.
Wil het ook niet vergelijken, want 2010 was uiteraard een hele andere setting. Bedoel meer van toen hadden de modellen ook niet gelijk hoe en waar de neerslag valt. Het kan tegen maar ook meevallen de temps op hoogte en dauwpunt zijn goed genoeg voor sneeuw alleen aan de grond koelt het nog nauwelijks af.

Extremissimorum

Citaat van: winter67 op di 29 jan 2019 - 21:44
Wil het ook niet vergelijken, want 2010 was uiteraard een hele andere setting. Bedoel meer van toen hadden de modellen ook niet gelijk hoe en waar de neerslag valt. Het kan tegen maar ook meevallen de temps op hoogte en dauwpunt zijn goed genoeg voor sneeuw alleen aan de grond koelt het nog nauwelijks af.

Ah, snap 't. Ik heb die situatie qua buienradar minder goed in mijn hoofd zitten, maar ik geloof je als er toen eem neerslaggebied lang bleef hangen. Maar dat dat nu zal gebeuren zou geen verrassing zijn toch?

Arend

Citaat van: Extremissimorum op di 29 jan 2019 - 21:39
Ga nou niet 2010 erbij halen. Mag wel, maar dat is echt niet met elkaar te vergelijken. Sterker nog, ik denk dat het grootste deel van het land niet eens een gesloten sneeuwdek zal zien. Ik in ieder geval niet volgens de modellen.

En nog een keer, die sneeuwaccumulatiekaarten zijn leuk voor de leifhebbers van meteofictie, maar de sneeuwkansen berekenen 1) natte sneeuw niet mee (blijft sowieso niet liggen) en 2) geen smeltende sneeuw. Kan er dus leuk uitzien, maar dat is dan vooral optisch, m.a.w. leuk om te zien als het valt, maar meer ook niet.

Nou zeg, hoe vaak krijgen we zulke kaarten door de modellen voorgeschoteld? Uiteraard heb je een punt wat betreft natte sneeuw, afsmelt en dooi. Maar voor elke kaart geldt in het algemeen dat deze met een kritische blik bekeken moet worden. Even virtueel genieten en dan morgen de harde werkelijkheid!  ;)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Extremissimorum

Citaat van: Arend op di 29 jan 2019 - 21:55
Nou zeg, hoe vaak krijgen we zulke kaarten door de modellen voorgeschoteld? Uiteraard heb je een punt wat betreft natte sneeuw, afsmelt en dooi. Maar voor elke kaart geldt in het algemeen dat deze met een kritische blik bekeken moet worden. Even virtueel genieten en dan morgen de harde werkelijkheid!  ;)

Laat die harde werkelijkheid maar komen! Mij zul je niet horen klagen!   :P ::)
Maar de temps lijken mij te hoog, 2m en aan de grond, en zeker voor Noord-Holland wordt er de laatste runs niet veel meer berekend.

Maar we gaan her zien! En als het toch anders is dan ik nu vermoed, zul je zeker van mijn kant horen dat ik ernaast zat.

zwoof

Citaat van: Extremissimorum op di 29 jan 2019 - 21:59
Laat die harde werkelijkheid maar komen! Mij zul je niet horen klagen!   :P ::)
Maar de temps lijken mij te hoog, 2m en aan de grond, en zeker voor Noord-Holland wordt er de laatste runs niet veel meer berekend.

Maar we gaan her zien! En als het toch anders is dan ik nu vermoed, zul je zeker van mijn kant horen dat ik ernaast zat.
Als het aan harmonie 12Z ligt dan komen de temperaturen morgen in een groot deel van het land nauwelijks boven nul uit.

dennis089

Ik rij ook liever niet in Duitsland met sneeuw maar zal helaas moeten. Heb nog anderhalve week stage in Mönchengladbach. Zal er toch heen moeten. Zeker morgen aangezien ik dan mijn beoordeling krijg ervoor.

Is het wel echt zo dat zelfs een Nederlandse verzekering moeilijk gaat doen in Duitsland? Wij hoeven in Nederland ja ook niet winterbanden..

Dit staat overigens los van de discussie over het voeren van die banden. Mits ik het geld had zou ik zeker op winterbanden rijden. Ik ken het verschil. Wel moet je op zowel winter als normale zomerbanden je snelheid matigen.

gilleeesss

Als ik het zo zie, zie ik wel een 3-5cm hier in west vlaanderen vannacht, maar het zal rap terug gaan wegsmelten hier, vrees tegen de avond weeral zo goed als weg.

Arend

Citaat van: Extremissimorum op di 29 jan 2019 - 21:59
Laat die harde werkelijkheid maar komen! Mij zul je niet horen klagen!   :P ::)
Maar de temps lijken mij te hoog, 2m en aan de grond, en zeker voor Noord-Holland wordt er de laatste runs niet veel meer berekend.

Maar we gaan her zien! En als het toch anders is dan ik nu vermoed, zul je zeker van mijn kant horen dat ik ernaast zat.

Met harde werkelijkheid bedoel ik natuurlijk dat de uitkomst meestal voor een groot deel in de praktijk tegenvalt. Dus ja, er zullen waarschijnlijk mensen teleurgesteld worden, maar dat is met bijzondere weersituaties vaak het geval.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Extremissimorum

Citaat van: zwoof op di 29 jan 2019 - 22:03
Aks het aan harmonie 12Z ligt dan komen de temperaturen morgen in een groot deel van het land nauwelijks boven nul.

Akkoord, maar ik doelde ook op donderdag. Maar dan kan het ook nog wat kouder zijn door wat ee eventueel morgen allemaal valt. Maar dit voelt toch anders dan de vorige keer niet zo lang geleden.

Ach ja, we gaan het zien. Lekker snowcasten!

Arend

Citaat van: dennis089 op di 29 jan 2019 - 22:04
Ik rij ook liever niet in Duitsland met sneeuw maar zal helaas moeten. Heb nog anderhalve week stage in Mönchengladbach. Zal er toch heen moeten. Zeker morgen aangezien ik dan mijn beoordeling krijg ervoor.

Is het wel echt zo dat zelfs een Nederlandse verzekering moeilijk gaat doen in Duitsland? Wij hoeven in Nederland ja ook niet winterbanden..

Dit staat overigens los van de discussie over het voeren van die banden. Mits ik het geld had zou ik zeker op winterbanden rijden. Ik ken het verschil. Wel moet je op zowel winter als normale zomerbanden je snelheid matigen.

Alles over winterbanden in Duitsland:

https://www.anwb.nl/auto/themas/winterbanden/winterbanden-in-duitsland
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

gilleeesss

Even niet over de sneeuw;;

Pluim de bilt: (ec 12z)

(ik vind 'm tegenvallen hoor, of kijk ik te negatief?)

edit: was al gepost zag ik

Powered by EzPortal