Winterdiscussie topic 2018/2019 Deel 2

Topic gezien door 133728 bezoekers
Gestart door Armand, di 15 jan 2019 - 15:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

zwoof

Citaat van: Lucas op zo 27 jan 2019 - 09:11
Op korte termijn wordt EC beter met wat oostcomponenten. Maar zo 4 ijsdagen mogelijk. Hogedruk vanuit Rusland wil zich er ook mee gaan bemoeien, maar de laatste kaarten zijn erg rommelig en onheilspellend...

Edit: pluim van vanmorgen

leuke vooruitzichten op de korte termijn.  8)

Marcellang

Citaat van: zwoof op zo 27 jan 2019 - 10:22
leuke vooruitzichten op de korte termijn.  8)
Ja he', verder kijk ik nog maar niet  :P
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Joep

Gfs 00 verwacht woensdag groot deel van de dag sneeuw.ook Ec geeft sneeuw maar in mindere mate

dennis089

niet alweer sneeuw  ::) :-[ ik moet nog twee weken stage in Duitsland... daarna mag het sneeuwen  ::) ::) ::)

zwoof

Citaat van: Marcellang op zo 27 jan 2019 - 10:25
Ja he', verder kijk ik nog maar niet  :P

Inderdaad Haha! GFS 06Z laat dit overtrekken.  8)




Marcellang

Citaat van: zwoof op zo 27 jan 2019 - 11:15
Inderdaad Haha! GFS 06Z laat dit overtrekken.  8)
Mooi man, dan zitten we allebei goed  :D
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Armand

Die sneeuwverwachtingen van GFS en ook EC worden veroorzaakt door een apart lagedrukgebied dat door de straalstroom zich kan uitdiepen. Dit laag trekt waarschijnlijk via Frankrijk opvullend in noordoostelijke richting. Bijbehorend bij dit laag zitten actieve storingen die toch wel leuke hoeveelheden sneeuw met zich mee kunnen brengen.

GFS geeft het laag hier weer boven Frankrijk ten noorden van Bordeaux:


Het laag diept eerst boven Frankrijk nog iets verder uit en gaat vervolgens via Luxemburg opvullend naar West-Duitsland:


De koers en mate van uitdieping zijn uitermate belangrijk voor de sneeuwkansen voor onze omgeving. In dit scenario levert het voor de gehele Benelux een leuke sneeuwsituatie op. Er zijn echter ook opties dat het laag een andere koers trekt, meer richting Zuid-Duitsland en dan blijven bijbehorende storingen buiten onze omgeving.

Helaas heb ik komende woensdag een belangrijke opdracht waaraan ik moet werken, dus ik ben ditmaal niet beschikbaar voor uitgebreide updates en analyses.

winter67

Gfs word op kt alsmaar kouder ook lijkt de verzachting van vrijdag weg te gaan echt winterweer zit nog niet in de kaarten maar wel positief dat er een mogelijke ijsdag aan zit te komen. Sneeuwkansen zijn groot

gilleeesss

Pluim is niet slecht, kan nog veel veranderen tegen vrijdag ook idd ;) dat laagje dat GFS berekent, wordt wel door veel modellen anders berekent, hopelijk krijgt GFS hierin gelijk

Jasneker

Sneeuw in Moskou is geen garantie voor dat spul hier, zeker met een westelijke stroming.
Deze week zie ik vuil winterweer, wat regen waterkoud en kans op hagel/natte sneeuw.
In het weekend volgens de pluim gaat de temperatuur weer iets omhoog.
Gelukkig hebben we heel februari nog en begin maart...  8)

Jenkie


Mdelaat97

Komende 2 weken geen winter in Nederland aldus de beste weerman van ons land op Facebook. (Ik noem geen namen)

TMCThomas

tja het is natuurlijk maar net wat je opvat als winter, voor mij komen dit soorten kaarten (Weer GFS 06) toch best wel over als winter.



urenlang sneeuwval, in grote delen van Nederland zelfs meer dan 24 uur lang aan een stuk door.



Mocht het uitkomen voor mij toch wel echt winter hoor :)

Lucas

Heerlijk Gifje, dank!

Zowel 'de beste' weerman van NL als Helga van Leur zijn ook afhankelijk van de momentopnames van de weerkaarten dus alles op die termijn even met een korreltje strooizout nemen. Ik hou het bij 3-5 dagen vooruit kijken aangezien de werking van de Ssw nog steeds doordruppelt naar onze leefomgeving en het GFS nog steeds niet gerepareerd is.
Aanhoudende sneeuwval

Arend

Citaat van: TMCThomas op zo 27 jan 2019 - 15:35
tja het is natuurlijk maar net wat je opvat als winter, voor mij komen dit soorten kaarten (Weer GFS 06) toch best wel over als winter.

urenlang sneeuwval, in grote delen van Nederland zelfs meer dan 24 uur lang aan een stuk door.

Mocht het uitkomen voor mij toch wel echt winter hoor :)

Inderdaad Thomas, prima runs allemaal. Laten we hopen dat de modellen dit vasthouden. Heerlijk winterweer op deze manier.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Joep


Adrie

Mooie vooruitzichten,als er sneeuw komt dat is mooi winterweer :P

gilleeesss

Misschien niet perfecte setting, maar dit zijn toch al betere kaarten dan vorige run, ofniet?


winter67

Gfs laat het dinsdag op woensdag langdurig sneeuwen. Aangezien de temps goed zijn zal er een sneeuwdek van enkele cm kunnen ontstaan. Vrijdag volgt er een dooifront eerst sneeuw dan overgaand in regen veel valt daar nog niet over te zeggen

winter67

Citaat van: gilleeesss op zo 27 jan 2019 - 17:34
Misschien niet perfecte setting, maar dit zijn toch al betere kaarten dan vorige run, ofniet?
Is een betere setting maar blijft matig aangezien de stroming uit het w tot nw komt. Word gewoon echt vies winterweer met kwakkel

Powered by EzPortal