Winterdiscussie topic 2018/2019 Deel 2

Topic gezien door 133521 bezoekers
Gestart door Armand, di 15 jan 2019 - 15:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Lucas

Sneeuwval hier. Blijft liggen maar na dagen van -1 -2 hier nu net boven nul. :-\
Aanhoudende sneeuwval

Bacci

Ligt het aan mij of blijft er nauwelijks wat van de neerslag over?  wel leuk in het noordoosten, -5 met neerslag op komst

In Engeland trouwens temperaturen van 11 a 12 wat een verschil

Armand

Even een kleine update over hoe nu verder.. ;)

Afgelopen week
We zitten nu ongeveer een week lang in een periode die we toch wel winters mogen noemen. Niet extreem, maar toch ijsdagen, sneeuw, schaatspret en strenge vorst. Dit soort situaties worden waarschijnlijk steeds zeldzamer, dus gelukkig hebben (de meesten) even hiervan kunnen genieten. Ook heeft gelukkig vrijwel geheel Nederland en België een gesloten sneeuwdek gehad! ;)

Dooi-aanval
Momenteel draait de wind vanuit het zuiden uit richting zuidwest en stroomt er al zachtere lucht het land binnen. In de zuidwestelijke helft komt de temperatuur langzaam boven nul uit. Het noordoosten zit echter nog in een koude plaklaag met lichte tot matige vorst. Vanuit het westen en noordwesten trekt de eerste neerslag het land binnen. In het noordoosten en oosten zal dit later door de koude plaklaag beginnend als sneeuw vallen met mogelijk accumulatie en gladheid. Elders in het land kan het kortdurend even (nat) sneeuwen, maar dit wordt vervolgens vrij snel gewoon regen. Ook in het noordoosten en oosten zal in de avond de sneeuw overgaan in regen, waarbij ook daar de temperaturen boven nul gaan uitkomen. Dat kan kortstondig even gladheid opleveren als de eerste regen op de besneeuwde ondergrond valt en vastvriest, maar al vrij snel wordt de watertemperatuur van de regen en de omgevingstemperatuur zodanig hoog dat deze gladheid langzaam verder verdwijnt. Het sneeuwdek zal dan ook overal gaan verdwijnen door oplopende temperaturen en regen.

Ook komend weekend blijft het boven nul met geregeld wat regen en vrij veel wind.

Volgende week even terug wat kouder

Als we maandag achter het lagedrukgebied uitkomen, krimpt de stroming weer naar noordelijke tot noordwestelijke richting en daalt de temperatuur op 850hPa richting waardes van -8 graden:


Dat levert een temperatuurdaling op, waarbij er enkele winterse buien vanuit het noorden en westen over het land kunnen trekken. De grootste kans op (natte) sneeuw hierbij in het binnenland. Overdag zal het voornamelijk gaan om een mengelvorm van neerslag, maar in de nacht en ochtend kan het lokaal toch weer even wit worden tijdens een stevige bui. Ook dinsdag en woensdag blijven we onder invloed van uitzakkende lagedrukgebieden die buien en gebieden met neerslag met zich meebrengen. GFS komt ook met aparte kern ten zuiden van ons land:


Dit soort situaties kunnen onder de juiste omstandigheden ook sneeuwval opleveren, in delen van West-België viel er door zo'n apart laagje in de nacht naar woensdag lokaal 10 centimeter aan sneeuw. Deze details zullen we natuurlijk moeten afwachten, maar in de periode van maandag tot en met woensdag zijn er zeker weer winterse perikelen mogelijk in de vorm van (natte) sneeuw.

Mogelijk opnieuw zachter
Ik had helaas een ander kopje willen typen, maar uit zowel EC als GFS blijkt dat het begin februari mogelijk weer opnieuw zachter gaat worden. Beide modellen bereken een lagedrukgebied dat totaal verkeerd komt te liggen en Europa daardoor laat volstromen met zachtere lucht. GFS is daarbij wel iets hoopvoller dan EC. We beginnen eerst met EC:


Een krachtig lagedrukgebied nabij Ierland laat in een groot deel van Europa zachtere lucht binnenstromen via een zuidwestelijke tot zuidelijke stroming. Koudere lucht vanuit Rusland wordt richting Scandinavië gestuurd en kan de rest van Europa zo niet bereiken. Koudere lucht afkomstig van de Noordpool/Groenland blijft ook gevangen op de Atlantische Oceaan (paarse pijl). Dit scenario is op z'n zachts gezegd niet goed.

GFS:

Deze kaart ziet er iets hoopvoller uit voor de termijn erna. Ook hier gaan we eerst niet ontkomen aan een flinke aanvoer van zachtere lucht over Europa. Wel zijn er wat positieve verschillen met EC. Zo is er boven Scandinavië een iets hogere luchtdruk, waardoor de kou zich daar wat beter kan concentreren en via die weg later mogelijk eerder de rest van Europa binnen kan stromen. Verder is de koudere lucht vanuit het noorden achter de kern van het lagedrukgebied veel dichterbij (opnieuw paarse pijlen) en zal ons in het vervolg van de run ook weer kunnen bereiken. Dat kan later dan opnieuw weer wat winterse neerslag opleveren.

Toch lijkt het vrij zeker te worden dat er begin februari weer verzachting aan gaat komen. Helaas staan de kaarten er momenteel zo voor.

TMCThomas

Ondanks dat de pluim op het moment geen echt winterweer toont, betekent het ook niet dat we in een volle WC terecht komen. Zeker niet als we GFS mogen geloven, die komt met een kwakkelpluim die voor de sneeuwliefhebbers opzich nog niet eens zo slecht is.




sjaak_trekhaak

Net over de grens waarschuwen de Duitsers voor gevaarlijke gladheid door de aankomende buien.
Is daar hier (NO-NL) geen sprake van?

edit: oa provincie Drenthe meldt net dat ze gaan strooien.

xzaz

Goed, dit was het dan voor dit deel van de winter. Kijken wat het tweede deel van februari gaat brengen; eerste deel is gekwakkel met geen echt winter weer.
De winter is nog niet eens begonnen!

Marcellang

Citaat van: sjaak_trekhaak op vr 25 jan 2019 - 12:36
Net over de grens waarschuwen de Duitsers voor gevaarlijke gladheid door de aankomende buien.
Is daar hier (NO-NL) geen sprake van?
edit: oa provincie Drenthe meldt net dat ze gaan strooien.
Idd, nu raakt de neerslag de grond nog niet maar zal zo gaan gebeuren denk.
Daarnaast denk ik dat het wel even duurt voordat de grond HIER boven 0 komt, of het moet 20 mm warm water regenen  :P
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

flyineddy

Hoogeveen meldt nu al een tijdje lichte sneeuwval. Of het blijft liggen kan ik nu niet zien, aangezien in uitkijk over een dak waar nog sneeuw op ligt.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Marcellang

Citaat van: flyineddy op vr 25 jan 2019 - 14:37
Hoogeveen meldt nu al een tijdje lichte sneeuwval. Of het blijft liggen kan ik nu niet zien, aangezien in uitkijk over een dak waar nog sneeuw op ligt.
Eddy.
Jawel hoor tact -3,3 celcius.
In Hollandscheveld blijft het gewoon liggen ( nog effies)
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Global warming

Kleine ijstijd hier voorbij.  ;) Inmiddels flink boven 0. Laatste GFS pluim volgt gelukkig de EC.

Dagen worden langer, temps gaan omhoog.....spring is coming  8)

Johannes96

Hier al 2 uren lang lichte sneeuwval, zeker een kleine cm er bij gekomen. Nog steeds -2,5c en alles wit met een sneeuwdek nog van 7cm. Lekker winterprikje met sneeuw en kou! Nu hopen op de volgende ronde volgende week!  8)

Arend

Begint hier te motsneeuwen, hopen op een mooie afsluiter van deze winterweek.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

zwoof

Citaat van: Marcellang op vr 25 jan 2019 - 11:30
Idd afwachten maar weer  ;D, pluim GFS ietsie beter ,maar winter.......

Neuh voorlopig niet, maar hopelijk volgt er nog weer een mooie winterse periode ergens in februari of maart. Voor de tijd van het jaar kan het nog zat in elk geval, de officiële winter is pas op de helft.   ;)

Lothiriel

Hier Leuven, Vlaams-Brabant hadden we eventjes sneeuw nog maar nu regen. Intussen ook temperatuur van zo'n 2 graden.

Heb nu wel spijt dat ik alsnog geen ski-vakantie gepland heb... Was voorbije week al blij omdat er een mooie winterse periode voorspeld werd. Helaas! Geniet nog van de tijdelijke sneeuw daar in het noorden en oosten! :)
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

flyineddy

Voor het Noordoostelijk deel van het land (Groningen, Friesland, Drenthe en Overijssel) heeft het KNMI nu code oranje afgegeven voor gladheid door sneeuw en ijzel.
Er zijn op diverse plekken daardoor ook al ongelukken gebeurd hoorde ik van een collega.

Actuele Waarschuwingen:


Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Ploeps

Toch vreemd dat er voor zo'n klein land als Nederland zo slecht kan worden berekend of er neerslag zal gaan vallen en in welke vorm die zich zal manifesteren. Ik heb de afgelopen 12 uur alleen maar waarschuwingen voorbij zien komen op alle weerapps voor sneeuwval, in het Oosten misschien wel 2cm. En er zijn hier een paar minivlokjes gevallen, dat was het dan. Nu wat gemiezer, maar geen gevaarlijke situatie.

Zijn die weer computers nou zo slecht of worden er verkeerde conclusies getrokken? Dit is geen aanval op wie dan ook, het valt mij alleen op dat er de laatste tijd heel veel misgaat met de code geel- en oranje-meldingen. En dat lijkt me een gevaarlijke ontwikkeling, want op een gegeven moment zullen mensen zich niets meer gaan aantrekken van die waarschuwingen...
Liefhebber van weer-uitersten.

Jenkie

Vooralsnog motsneeuw hier..... Hoop dat de ijzel nog even wegblijft..... of helemaal....

xzaz

Van -6 naar +6 in 24 uur.

Citaat van: Ploeps op vr 25 jan 2019 - 16:38
Toch vreemd dat er voor zo'n klein land als Nederland zo slecht kan worden berekend of er neerslag zal gaan vallen en in welke vorm die zich zal manifesteren. Ik heb de afgelopen 12 uur alleen maar waarschuwingen voorbij zien komen op alle weerapps voor sneeuwval, in het Oosten misschien wel 2cm. En er zijn hier een paar minivlokjes gevallen, dat was het dan. Nu wat gemiezer, maar geen gevaarlijke situatie.

Zijn die weer computers nou zo slecht of worden er verkeerde conclusies getrokken? Dit is geen aanval op wie dan ook, het valt mij alleen op dat er de laatste tijd heel veel misgaat met de code geel- en oranje-meldingen. En dat lijkt me een gevaarlijke ontwikkeling, want op een gegeven moment zullen mensen zich niets meer gaan aantrekken van die waarschuwingen...
Het is gewoon erg lokaal; hier is het op dit moment weer compleet wit en zijn de wegen toch behoorlijk glad. Afgelopen maandag dinsdag zou het hier ook sneeuwen maar heeft dat 't amper gedaan; lijn bleef hangen bij zwolle / arnhem.
De winter is nog niet eens begonnen!

Joep

Citaat van: Ploeps op vr 25 jan 2019 - 16:38
Toch vreemd dat er voor zo'n klein land als Nederland zo slecht kan worden berekend of er neerslag zal gaan vallen en in welke vorm die zich zal manifesteren. Ik heb de afgelopen 12 uur alleen maar waarschuwingen voorbij zien komen op alle weerapps voor sneeuwval, in het Oosten misschien wel 2cm. En er zijn hier een paar minivlokjes gevallen, dat was het dan. Nu wat gemiezer, maar geen gevaarlijke situatie.

Zijn die weer computers nou zo slecht of worden er verkeerde conclusies getrokken? Dit is geen aanval op wie dan ook, het valt mij alleen op dat er de laatste tijd heel veel misgaat met de code geel- en oranje-meldingen. En dat lijkt me een gevaarlijke ontwikkeling, want op een gegeven moment zullen mensen zich niets meer gaan aantrekken van die waarschuwingen...
Knmi heeft vanmorgen al code geel afgegeven voor mogelijke ijzel en sneeuw. Dat hebben ze nu voor NO opgeschaald naar oranje. En terecht want gebeuren nu veel ongelukken. Prima waarschuwingen lijkt mij. En dat er bij jou een paar vlokjes vallen het blijft een verwachting. En die is bij een dooiaanval gewoon heel lastig

Remy

CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Powered by EzPortal