Winterdiscussie topic 2018/2019 Deel 2

Topic gezien door 133514 bezoekers
Gestart door Armand, di 15 jan 2019 - 15:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

zwoof

Citaat van: Reutel op do 24 jan 2019 - 17:47
Ja, dat zal allemaal wel, maar ik dacht net toch even dat je sneeuwpop een knipoog gaf! Ik moet ook niet zo vroeg van de Mummelmann slurpen...

Haha! Ligt niet aan de mummelman hoor.  De sneeuwpop geeft echt een knipoog. ;D Deze sneeuwpop heb ik samen met mijn zoontje gemaakt in 2013. Van de foto heb ik toen een bewegend gifje gefabriceerd. Thats all  ;)


Kermisspin

Morgen ook sneeuw?

Je hoort er weinig over maar volgens mij wordt het morgen een gevaarlijke dag.

Sneeuw en regen bij temperaturen rond het vriespunt  (noordoosten) die pas in de avond verder omhoog gaat lijkt mij een dag vol ellende op de weg.

Morgen kan nooit zonder slag of stoot gaan  ???
Volvo for life!

Arend

Citaat van: Kermisspin op do 24 jan 2019 - 19:17
Morgen ook sneeuw?

Je hoort er weinig over maar volgens mij wordt het morgen een gevaarlijke dag.

Sneeuw en regen bij temperaturen rond het vriespunt  (noordoosten) die pas in de avond verder omhoog gaat lijkt mij een dag vol ellende op de weg.

Morgen kan nooit zonder slag of stoot gaan  ???

Prima weer morgen bij jou en mogelijk bij ons. Van alles is mogelijk zoals je al schrijft. Goed oppassen dus als je morgenmiddag/avond met winterse condities de weg op gaat, maar dat doet ieder weldenkend mens bij zulke condities toch al?
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Joep


winter67

Meld hier nog steeds sneeuwval:) al 12 uur non stop lichte/mot sneeuwval aardig sneeuwdekje ontstaan. Op buienradar is er geen beweging in dit gebied te krijgen, terwijl er flink zon was berekend heeft iemand een verklaring ervoor?(harz)

Kermisspin

Citaat van: Arend op do 24 jan 2019 - 19:47
Prima weer morgen bij jou en mogelijk bij ons. Van alles is mogelijk zoals je al schrijft. Goed oppassen dus als je morgenmiddag/avond met winterse condities de weg op gaat, maar dat doet ieder weldenkend mens bij zulke condities toch al?

Ik vraag me af waarom er zo weinig aandacht aan wordt besteed in de media. Misschien zit ik er wel helemaal naast hoor maar wat het weer betreft.......lijkt het mij een sneeuw en ijzel dag te worden. Zeker in het  (noord)oosten.....net wat jij zegt!
Volvo for life!

Armand

Voor komende nacht verwacht onder andere Harmonie weer strenge vorst. Dit model berekent ook flinke opklaringen en dat lijkt opnieuw niet te gaan gebeuren. Ik verwacht dus dat de temperaturen niet meer heel veel gaan dalen nu. Mocht er toch een plaatselijke opklaring ontstaan, dan kan het direct even fors afkoelen.

Morgen volgt dan een dooi-aanval, die ditmaal wel gaat slagen. We zien een warmtefront morgenochtend voor de westkust liggen, waarbij een zone met neerslag vanuit het noordwesten over het land zal trekken. Vanuit het zuidwesten lopen de temperaturen overdag al op naar waardes iets boven nul door een toenemende wind uit zuid tot zuidwestelijke richting, waarbij het met name in het noordoosten en oosten waarschijnlijk nog enige tijd blijft vriezen.

Daar in het noordoosten en oosten kan de neerslag dan ook voorafgegaan worden door (natte) sneeuw en nog voor de enige accumulatie en gladheid zorgen. In het zuiden ligt de activiteit van het front wat lager en is de lucht dus ook al wat warmer, hier lijkt (natte) sneeuw slechts tijdelijk bij aanvang van het front mogelijk te zijn. Harmonie laat dit beeld goed zien:


Uiteindelijk zal ook in het noordoosten en oosten de neerslag overgaan in regen bij iets oplopende temperaturen. Dat kan aanleiding geven tot gladheid, waar de regen tijdelijk even kan opvriezen. Deze gladheid lijkt tijdelijk van aard te zijn, zodra in de loop van de avond vanuit het westen de zachtere lucht definitief terrein gaat winnen en de temperatuur wat verder boven nul uit gaat komen. Ook zal de regen die er valt niet onderkoeld geraken door de warmere luchtlagen erboven.

Joep


Arend

Citaat van: Joep op do 24 jan 2019 - 22:30
Pluim sja....

Na het weekend wordt het kouder.  ;) De pluim van Twente is ook wat kouder dan die van De Bilt. Er zit momenteel nog van alles in het ensemble: een vrij warme oper, kansen op matige vorst en vuil winterweer. Het lijkt er in ieder geval op dat we deze maand voor de verandering eens geen Tx dagrecords moeten bijschrijven.  :)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

gilleeesss

Citaat van: Joep op do 24 jan 2019 - 22:30
Pluim sja....

Dat zat ik ook te denken. Hij neigt warmer en warmer te worden,maar toch kan zondag echt terug een kantelpunt worden heb ik het gevoel

Der RoX



Weekend lijkt me duidelijk, daarna terugkeer na de kou ?

WiNtEr!!11!1!@

zwoof

Vandaag alweer de laatste dag van een mooi winterweekje.  Vannacht bleef de vorst wederom getemperd door de bewolking. Het koudst werd het in Westdorpe en Stavoren met minimum temperaturen van -8.2 en -8.1 graden.


Situatie van het dooifront vanmiddag om 14:00 uur.  Nog 1 keer een drop (je) van het witte goud, maar nu dan helaas overgaand in regen.



Kermisspin

Ondanks dat het later gaat regenen pakken we de sneeuw maar mooi weer mee. Zo denk ik dan maar weer  ;D
Volvo for life!

Eveline

Bij ons is veel sneeuw weg. Maar jeetje wat was het glad buiten. Sommige plekken echt glimmende wegen, ijsbanen waren het.. en mistig!!

zwoof

Pluim EC 00Z De Bilt



Kansen voor een eventuele nieuwe winterse periode worden bij EC steeds minder en minder,
maar goed we hebben nog even. Afwachten maar weer.  ;)

Remy

Hier toch mooi een weekje wit geweest.
En het is mooi nog min vijf nu. Met regen wordt het hier echt ene grote ijsbaan vanmiddag.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Zynex

Hoppa, gemiddelde met 4C omhoog.  ::)

Marcellang

Citaat van: zwoof op vr 25 jan 2019 - 09:27
Pluim EC 00Z De Bilt
Kansen voor een eventuele nieuwe winterse periode worden bij EC steeds minder en minder,
maar goed we hebben nog even. Afwachten maar weer.  ;)
Idd afwachten maar weer  ;D, pluim GFS ietsie beter ,maar winter.......
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Lothiriel

Inderdaad geen winterweer meer in de pluim. Vandaag laatste dag om nog te genieten van het sneeuwtapijt!

Vanmorgen nog zachte sneeuw hier maar intussen dooit het en de regen zal ook wel binnenkort gaan vallen.
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Ed Deijkers

Middenmeer kop Noord-Holland nog steeds onder nul, -1,3
Het weer is zoals het is, de emoties komen later

Powered by EzPortal