Winterdiscussie topic 2018/2019 Deel 2

Topic gezien door 133308 bezoekers
Gestart door Armand, di 15 jan 2019 - 15:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Joep

Citaat van: Arend op di 22 jan 2019 - 21:41
Bij GFS zijn de warmere oplossingen zo goed als weggepoetst voor het weekend, verbaas me dan ook een beetje over de EC pluim. Wordt het weer een EC vs GFS welles-nietes spelletje? Maar eens kijken wie er deze keer gelijk krijgt. Die neerslag vind ik prima, uiteraard het liefst in winterse uitvoering.

Gfs geeft ook dooi aan in het weekend als je kijkt naar de oper en control. Gemiddelde lijn inderdaad is beter.
Gfs was vanmorgen in ieder geval beter



mochino

Gaat nergens over hier. Sneeuwt nu al bijna 8uur lang. Sneeuwt nu al vanaf een uur of 7 echt goed door.

martijn


Hout

Hier in zuid-oost Drenthe tussen Emmen en Stadskanaal hebben we ongeveer 0,75 cm.

gilleeesss

Citaat van: martijn op di 22 jan 2019 - 22:11
Al 9cm and still counting ::)

Damn netjes. Jullie hebben de jackpot. Geniet ervan!

Ik ben ondertussen benieuwd naar 18z hirlam voor de sneeuw die nog kan komen in belgie

Het kwik wil maar niet dalen in west vlaanderen

martijn

Citaat van: gilleeesss op di 22 jan 2019 - 22:31
Damn netjes. Jullie hebben de jackpot. Geniet ervan!

Ik ben ondertussen benieuwd naar 18z hirlam voor de sneeuw die nog kan komen in belgie

Het kwik wil maar niet dalen in west vlaanderen

TMCThomas

Citaat van: Extremissimorum op di 22 jan 2019 - 21:34
GEM, ook wel bekend als HET KERMISMODEL

Kom kom, als het aan GEM ligt hadden we in 2015 een Elfstedentocht gehad. Zou ik helemaal niet serieus nemen. Net als die vreemde Aziatische modellen die niet eens weten dat Noord-Holland in feite land en niet zee is.
Zeg ook niet dat het klopt, echter zit GEM de afgelopen dagen veel beter met het voorspellen van de nachtvorst dan bijvoorbeeld gfs. Dat is ook terug te zien anomaly correl GEM doet het daarbij beter dan de oper van GFS. En gfs ondanks minder dan EC word hier ook veelvuldig gebruikt.



ook had GEM als een van de weinige de sneeuw van vandaag al vroeg aardig goed in de planning staan, zie hier de kaarten van 14 januari voor vandaag.



Dat kan natuurlijk toeval zijn, en de kans is klein dat hij nu goedt zit zeker met EC en GFS tegen zich over, maar ik zou GEM niet zomaar wegschuiven.

Johannes96

Eindstand midden Friesland 8cm! Niet verwacht maar toch wel een leuke verrassing  8)

Arend

Citaat van: Joep op di 22 jan 2019 - 21:49
Gfs geeft ook dooi aan in het weekend als je kijkt naar de oper en control. Gemiddelde lijn inderdaad is beter.
Gfs was vanmorgen in ieder geval beter

Jammer. GFS 18z gaat ook voor dooi. Weg sneeuwdek (temp + regen), hopen op een wonder.  ::)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

gilleeesss

Hmm hirlam geeft tot 4cm sneeuw aan voor westvlaanderen. Hij lijkt iets minder enthousiast als vanmorgen.

Denk dat pluim nog veel zal verznderen ook komende dagen trouwens

Johannes96

Lijn van Zwolle naar Assen meeste sneeuw lijkt mij, hier ook bijna 10cm. Bleef doorsneeuwen terwijl de radar al anderhalf uur droog liet zien :o

gilleeesss

Volgens mij toch bijna 10cm verse sneeuw in 5u tijd hier in west vlaanderen. Zal een hel worden op de baan

Richard


Joep

Het weekend ziet er mogelijk anders uit dan wat er eerder berekent werd. Volgens de berekeningen van het Europese en ook het Duitse weermodel schakelen we zaterdag, net als de eerdere berekeningen, over op een wisselvallig weertype door lagedruk tussen IJsland en Scandinavië. De stroming draait naar zuidwest en de temperaturen gaan volgens het Europese model (tijdelijk) omhoog naar 7 tot 9°.

Het Britse en ook het Amerikaanse weermodel komt zondag pas met het front en daardoor blijft de wind zaterdag nog zuidelijk met aanhoudend aanvoer van koude lucht. De maxima komen dan wederom niet hoger uit dan rond het vriespunt.

Voor zondag is de verwachting nog onzekerder. Alle weermodellen berekenen het lagedrukgebied, ook wel depressie lop een andere plaats. Het Europese weermodel komt met de kern ten noorden van Polen, terwijl het Amerikaanse model de kern berekent bij de Noordzee. Het Britse en het Duitse model zitten er een beetje tussenin. De kans op (winterse) neerslag is dan ook groot bij waarschijnlijk temperaturen enkele graden boven nul.

Ook volgende week blijft het te koud voor de tijd van het jaar met regelmatige kans op (winterse) neerslag. De winter is nog lang niet voorbij...

De komende dagen zal het vanzelf duidelijk worden hoelang de koude lucht ons nog in de greep houdt. Sowieso tot en met vrijdag, maar mogelijk dus ook nog in het weekend. Met de stevige vorst in de nacht en ochtend en in de middag rond of misschien een fractie boven nul neemt de kans op schaatsplezier op lokale ijsbanen en ondiepe sloten toe!

Alppenweerman

zwoof

Citaat van: Joep op wo 23 jan 2019 - 07:17
Het weekend ziet er mogelijk anders uit dan wat er eerder berekent werd. Volgens de berekeningen van het Europese en ook het Duitse weermodel schakelen we zaterdag, net als de eerdere berekeningen, over op een wisselvallig weertype door lagedruk tussen IJsland en Scandinavië. De stroming draait naar zuidwest en de temperaturen gaan volgens het Europese model (tijdelijk) omhoog naar 7 tot 9°.

Het Britse en ook het Amerikaanse weermodel komt zondag pas met het front en daardoor blijft de wind zaterdag nog zuidelijk met aanhoudend aanvoer van koude lucht. De maxima komen dan wederom niet hoger uit dan rond het vriespunt.

Voor zondag is de verwachting nog onzekerder. Alle weermodellen berekenen het lagedrukgebied, ook wel depressie lop een andere plaats. Het Europese weermodel komt met de kern ten noorden van Polen, terwijl het Amerikaanse model de kern berekent bij de Noordzee. Het Britse en het Duitse model zitten er een beetje tussenin. De kans op (winterse) neerslag is dan ook groot bij waarschijnlijk temperaturen enkele graden boven nul.

Ook volgende week blijft het te koud voor de tijd van het jaar met regelmatige kans op (winterse) neerslag. De winter is nog lang niet voorbij...

De komende dagen zal het vanzelf duidelijk worden hoelang de koude lucht ons nog in de greep houdt. Sowieso tot en met vrijdag, maar mogelijk dus ook nog in het weekend. Met de stevige vorst in de nacht en ochtend en in de middag rond of misschien een fractie boven nul neemt de kans op schaatsplezier op lokale ijsbanen en ondiepe sloten toe!

Alppenweerman

'De winter is nog lang niet voorbij'  Dit stukje tekst van Johann maakt me erg blij op deze vroege morgen. Hij had het niet mooier kunnen opschrijven. Haha!  Daarbij een leuk pakketje sneeuw nu, ik schat hier tegen de 5 cm. Dat is meer dan waar ik op gerekend had. Die (tijdelijke) verzachting lijkt me overigens wel vrij zeker, maar deze en afgelopen winterse dagen zijn alvast binnen. Komende dagen zal het hier in elk geval ook wit blijven. Heerlijk!  8)

Kermisspin

Hier in het noordoosten is het inmiddels weer begonnen met sneeuwen. Het komt redelijk naar beneden vallen.

Hier is sowieso meer gevallen dan de modellen in eerste instantie hadden aangegeven.
Volvo for life!

zwoof


Arend

Citaat van: zwoof op wo 23 jan 2019 - 09:16
Pluim EC 00Z De Bilt:

Stevige neerslagpluim De Bilt en daaronder de pluimen voor Twente. Op basis van die laatste zou je zeggen dat er mogelijk meer sneeuw in het vat zit.  :)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

GeneralDuke

Citaat van: zwoof op wo 23 jan 2019 - 09:16
Pluim EC 00Z De Bilt:

Control heeft er wel zin in ;D
Hopen dat het in het weekend niet té warm wordt, maar ik vrees dat het mooie sneeuwdekje er toch aan moet geloven.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Jenkie

Is de temp daarvoor niet te hoog Arend? Zelfs in Twente?

Edit: Sorry! Ik dacht dat je het specifiek over dit weekend had. Maar ik neem aan de periode daarna....

Posts samengevoegd. Indien mogelijk graag je post wijzigen/verwijderen, om het topic een beetje schoon te houden! -- GeneralDuke

Powered by EzPortal