Winterdiscussie topic 2018/2019 Deel 2

Topic gezien door 133736 bezoekers
Gestart door Armand, di 15 jan 2019 - 15:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

pietjelol

Citaat van: Extremissimorum op di 22 jan 2019 - 15:08
Hier is het gestopt met sneeuwen, op wat gemot na. Mooi laagje, niet helemaal gesloten, maar over het algemeen toch wel een centimeter. En gezien de temperatuursverwachting kan het nog wel even blijven liggen. Mogelijk morgen ook nog een beetje door het omkeren. Ik ben zeer benieuwd naar de temperaturen vannacht.
Inmiddels hier ook gestopt met sneeuwen maar er ligt zeker meer dan 1 centimeter vermoed een centimeter of 3/4.

zwoof

Citaat van: Arend op di 22 jan 2019 - 14:05
Duurt nog wel even voor we aan de beurt zijn (en jij helemaal natuurlijk  ;)). Vanmorgen scheen de zon hier nog volop, inmiddels bewolkt en dik in de plus.

Komt nu zo bij jou Arend.  De koets met het witte goud is zojuist de poort van Twente binnen gereden. Temps dalen ook weer.
De Bilt is de hele dag onder nul gebleven. De eerste landelijke ijsdag van deze winter ligt in 't verschiet :)


Armand

Het front zal naar verwachting ergens rond, of waarschijnlijk net iets over de oostgrens in Duitsland stagneren en flink in activiteit gaan afnemen. Later vanmiddag en vanavond dan voornamelijk in het oosten en noordoosten nog wat sneeuw. Achter het front is de lucht iets onstabiel, waardoor er met name aan de kust een enkele winterse bui kan voorkomen. Vannacht blijft het overigens vrij bewolkt met kans op nevel en mist. Daardoor zullen de temperaturen waarschijnlijk niet veel gaan zakken. Morgen trekt het front weer terug van oost naar west, maar de activiteit lijkt er dan helemaal uit te zijn. Waarschijnlijk blijft het dan op de meeste plekken droog, al kan er wel een beetje motsneeuw vallen op het front. De nacht naar donderdag wordt vervolgens (boven een sneeuwdek) wél een flinke koude nacht.

Arend

Citaat van: zwoof op di 22 jan 2019 - 15:22
Komt nu zo bij jou Arend.  De koets met het witte goud is zojuist de poort van Twente binnen gereden. Temps dalen ook weer.
De Bilt is de hele dag onder nul gebleven. De eerste landelijke ijsdag van deze winter ligt in 't verschiet :)

En we zijn los... Stuivende motsneeuw momenteel. Ja, die ijsdag lijkt op meer plekken te gaan lukken.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

MaikelNL

Borculo meldt ook sneeuw. Alles wordt langzaam wit. :)

TMCThomas

inderdaad een prachtige pluim GFS, zeker voor het oosten, nauwelijks opwarming of je moet die 2 graden op dinsdag veel vinden.



Zeer benieuwd wat EC vanavond doet. Zou de heilige EC toch een keer fout zitten of trekt gfs vanavond weer bij naar EC ik heb eigenlijk geen idee.

Hier ondertussen tegen de 2cm sneeuw aan, motsneeuw nog even door. Heerlijk.




Jenkie

Neee!! Als ik op buineradar kijk, lijkt het net of het voor Denekamp stagneert.... Het komt de Oldenzaalse bult niet over!

Edit: jaaaa, gelukt! Het begint heel zachtjes te dwarrelen....

xzaz

Citaat van: Jenkie op di 22 jan 2019 - 15:47
Neee!! Als ik op buineradar kijk, lijkt het net of het voor Denekamp stagneert.... Het komt de Oldenzaalse bult niet over!

Edit: jaaaa, gelukt! Het begint heel zachtjes te dwarrelen....
Het lijkt net wat in 't midden van het land te stagneren; hopen dat het nog wat doortrekt gezien hier geen cm's uit gaan vallen.
De winter is nog niet eens begonnen!

Remy

Begint hier nu ook te sneeuwen. Het wit op de akker is nog van afgelopen weekeind. Dus denk dat de sneeuw wel blijft liggen   8)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

GeneralDuke

Citaat van: zwoof op di 22 jan 2019 - 14:50
Nou hier ook eindelijk wat motsneeuw. Stelt nog niet veel voor, wellicht over een uurje of 2 een gebroken dek met deze intensiteit.   ;D

Edit: (15:05 uur) Gaat toch sneller dan ik dacht. Het kleurt al wit ! 8)

Zo zien we de buienradar het liefst toch ;D
Heerlijk om al die berichten hier binnen te zien druppelen van waar het sneeuwfront zich bevindt. Zijn er regio's die ernaast grijpen? Hoe zit NO Groningen?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Jenkie

Ik hoop toch zo dat we het hier ook niet hoeven te doen met dat beetje dat er nog ligt.....  :'( Het is inmiddels weer droog. Kan een van de experts me vertellen wat de prognose is? Gaat het front nog oostwaarts trekken of blijft het nu liggen waar het ligt?

flyineddy

Hoogeveen meldt ook al een tijdje lichte sneeuwval. Er is hier nu al een mooi laagje van misschien een halve tot 1 cm gevallen.
Of het overal een helemaal gesloten dek is kan ik op dit moment niet zien.

Het front lijkt wel langzaamaan verder te trekken, maar ondertussen lijkt de voorzijde wat te verpieteren.
Hopelijk trekt het nog wat verder voordat het helemaal stagneert of verpietert, zodat ik bij mij thuis ook een mooi sneeuwdekje krijg. :)

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Remy

Citaat van: GeneralDuke op di 22 jan 2019 - 16:26
Hoe zit NO Groningen?

Zie paar reacties terug. Begint hier net te sneeuwen :)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

xzaz

Citaat van: Jenkie op di 22 jan 2019 - 16:28
Ik hoop toch zo dat we het hier ook niet hoeven te doen met dat beetje dat er nog ligt.....  :'( Het is inmiddels weer droog. Kan een van de experts me vertellen wat de prognose is? Gaat het front nog oostwaarts trekken of blijft het nu liggen waar het ligt?
De meeste modellen berekende van wel; maar 't lijkt wat eerder te komen.

Met andere woorden: ik denk dat het oosten van 't land pech heeft en 't mid-oosten gedeelte meer krijgt dan berekend.
De winter is nog niet eens begonnen!

zwoof

Citaat van: TMCThomas op di 22 jan 2019 - 15:43
inderdaad een prachtige pluim GFS, zeker voor het oosten, nauwelijks opwarming of je moet die 2 graden op dinsdag veel vinden.

Zeer benieuwd wat EC vanavond doet. Zou  de heilige EC toch een keer fout zitten of trekt gfs vanavond weer bij naar EC ik heb eigenlijk geen idee.

Hier ondertussen tegen de 2cm sneeuw aan, motsneeuw nog even door. Heerlijk.


Dat is zeker een mooie pluim Thomas! Die 'heilige' EC.... Haha! 
GFS is wel vaker trendsetter geweest. Fingers crossed straks. :)

Jenkie

Citaat van: xzaz op di 22 jan 2019 - 16:30
De meeste modellen berekende van wel; maar 't lijkt wat eerder te komen.

Met andere woorden: ik denk dat het oosten van 't land pech heeft en 't mid-oosten gedeelte meer krijgt dan berekend.

Verdorie, zooooo dichtbij......

Murk

In Delft toch wel een cm of 3-4 gevallen denk ik. Leuk ook om al die kleine sneeuwduintjes tegen stoepranden e.d. te zien.  :D

ThaGhostNL

Het is toch wat met al die sneeuw. Bijna 4cm gevallen, het zorgt wel voor hele mooie plaatjes.
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

TMCThomas

Nieuwste harmonie is zojuist binnengekomen, die zegt toch dat de sneeuw ook het oosten nog zal bereiken, maar hij lijkt zoals nu ook op de radar te zien is eerder te verpieteren, oostwaartse beweging lijkt er nog wel in te zitten.



hoeveelheden nemen dus wel af maar er lijkt nog wel iets aan te komen.

xzaz

Citaat van: TMCThomas op di 22 jan 2019 - 16:45
Nieuwste harmonie is zojuist binnengekomen, die zegt toch dat de sneeuw ook het oosten nog zal bereiken, maar hij lijkt zoals nu ook op de radar te zien is eerder te verpieteren, oostwaartse beweging lijkt er nog wel in te zitten.

hoeveelheden nemen dus wel af maar er lijkt nog wel iets aan te komen.
Totaal geen intensiteit meer.
De winter is nog niet eens begonnen!

Powered by EzPortal