Winterdiscussie topic 2018/2019 Deel 2

Topic gezien door 133223 bezoekers
Gestart door Armand, di 15 jan 2019 - 15:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

gilleeesss

pluim beetje te warm voor grote delen benelux voor eventueel sneeuwdagen vrees ik.. oosten misschien wel goed

winter67

Citaat van: gilleeesss op ma 21 jan 2019 - 21:23
pluim beetje te warm voor grote delen benelux voor eventueel sneeuwdagen vrees ik.. oosten misschien wel goed
Daar valt niks over te zeggen. Stel het valt snachts is de timing goed en overdag kan er altijd nog afkoeling treden tijdens intense buien

gilleeesss

Citaat van: winter67 op ma 21 jan 2019 - 21:28
Daar valt niks over te zeggen. Stel het valt snachts is de timing goed en overdag kan er altijd nog afkoeling treden tijdens intense buien

en is nog LT, wie weet verandert het keer positief ipv negatief :P Nuja goed, spannende dag morgen, jammer dat ik moet werken :(

Joep

Weerpraatje over de komende dagen.

En weer een zonovergoten weerdag. Met de koudste nacht van de winter tot nu, maar ook door een aanlandige aanvoer zeer flinke pluswaarden tot 7 C aan toe.

Allemaal het gevolg van het ontbreken van een winters patroon, de kou van de laatste dagen is stralingskou (wel onverwachte lage minima) maar het is uiterst fragiel bleek vandaag als het windje van zee komt, die door alle zachtheid van de laatste 10 maanden vanzelf nog bovennormale watertemperaturen heeft van 7-10 C.

Maar het patroon gaat de komende dagen weer verwintersen om het maar zo te zeggen. Gevolg van lagedruk ten noordwesten dat de komende 48 uur zich ten westen van ons land zuidwaarts gaat afsplisten waarbij een deel zich richt op Zuid-Europa waar zich dan flinke lagedruk gaat ontwikkelen.

Hierdoor bij ons vanaf morgenochtend tot en met woensdagavond periodiek sneeuwval, na minima -2/-7 C, overdag waarden rond het vriespunt, alleen een smalle kuststrook enkele graden boven nul, vooral Noord-Holland lijkt hiervoor gevoelig, daar dan ook af en toe natte sneeuw en regen.

Woensdagavond neemt de kans op neerslag af en dan wordt het tot het weekend droog en koud, met oosten aanvoer, minima -5/-10 C, overdag rond het vriespunt.

Voor het weekend wordt de laatste 2 dagen vrij algemeen door de modellen een tijdelijke verzachting voorzien door toenemende invloed van Ijslandlagedruk, 1e kaart. Dit terwijl de dagen daarvoor juist verscherping van de kou werd voorzien door krachtige hogedruk boven Scandinavie.

En laten de Engelsen nou vanmiddag met een tussenoplossing komen, zie 2e kaart. Lagedruk komt ook in dit model opzetten, maar tegelijk flinke drukstijgingen boven Scandinavie. Bij ons hierdoor stijgende sneeuwkansen maar aanhoudend koud.

Interessante optie, wordt vervolgd, mvg Ronald de Wildt






vossejongk

Alles goed en wel, maar een pluim met voornamelijk nachtvorst is toch drama eind januari ;) Pas als we minima van -10 en maxima van pak en beet -3 gaan krijgen kan je het echt winter noemen. Af en toe sneeuw is leuk maar als het drab wordt heb je er zo weinig aan :P

Hopen dat komende dagen de pluimpjes weer wat gaan verbeteren ri het koude!

Edit: zoiets zou leuk zijn (Let op pluim van 2012)

Lothiriel

Waarom koelt het in het noorden van Nederland amper af? Helft van NL zit nog in de plus, en het is al 22u.
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

gilleeesss

Citaat van: Lothiriel op ma 21 jan 2019 - 22:00
Waarom koelt het in het noorden van Nederland amper af? Helft van NL zit nog in de plus, en het is al 22u.

Bewolking waarschijnlijk

Joep


zwoof

Hirlam 18Z



Eerlijk verdeeld lijkt me  ;)

gilleeesss

Citaat van: zwoof op ma 21 jan 2019 - 22:42
Hirlam 18Z

*plaatje*

Eerlijk verdeeld lijkt me  ;)

Waarschijnlijk al tijd geleden gevraagd, maar is dit met of zonder de eerste smelt gerekent? Zou wel ideaal zijn als dit uitkomt.

***Afbeeldingen niet mee citeren aub***

TMCThomas

Citaat van: gilleeesss op ma 21 jan 2019 - 22:49
Waarschijnlijk al tijd geleden gevraagd, maar is dit met of zonder de eerste smelt gerekent? Zou wel ideaal zijn als dit uitkomt.

***Afbeeldingen niet mee citeren aub***
Dit is als ik het goed heb zonder smelt.

winter

Spannende dag morgen. Kan flink tegenval, maar we kunnen ook zeer zeker verrast worden als het neerslaggebied toch actiever wordt door het relatief warme zeewater voor de kust!
Maar op dit moment gewoon van een poederlaagje uitgaan, zodat je niet teleurgesteld wordt morgen ;)

glenn

Wat denken jullie over dit aparte laag? Mogelijk een serieuze verassing voor België?

TMCThomas

Icon berekent die ook ja, kan woensdagnacht nog wat extra sneeuw opleveren voor belgië als stelt het niet heel veel voor.



Volgens hirlam zou het lokaal wel voor flink wat extra's kunnen zorgen.



Denk dat het een kwestie van snowcasten wordt  :)

apart de 18z run van harmonie komt niet binnen.

gilleeesss

Volgens hirlam krijgt zuidoost het meeste. & dat apart laagje vanavond geraakt Belgie net niet in :(

zwoof

Citaat van: gilleeesss op di 22 jan 2019 - 06:53
Volgens hirlam krijgt zuidoost het meeste. & dat apart laagje vanavond geraakt Belgie net niet in :(

Hier het kaartje.
Hirlam 00Z


Arome 00Z berekent de hoofdprijs voor het noordoosten


Lekker Snowcasten  8)


Kermisspin

Heey goeiemorgen,

Lekker snowcasten inderdaad. Ik moet in ieder geval gewoon weer de hele dag de weg op.

Na vandaag staan er ook nog een paar mooie dagen op het programma wat winterweer betreft. In mijn ogen gewoon genieten. Goed........we leven nu eenmaal niet in de alpen of waar dan ook.

Nee......Holland......dus dit is weer mooi meegenomen  ;D
Volvo for life!

JerryL

Succes op de weg, maar verder genieten.

benjamin112

De bui trekt op het moment wel erg noorderlijk.

zwoof

Pluim  EC 00ZDe Bilt



We kunnen een paar koude nachten tegemoet zien met mogelijk lokaal strenge vorst.
EC 00Z Twente

Powered by EzPortal