Winterdiscussie topic 2018/2019 Deel 2

Topic gezien door 133222 bezoekers
Gestart door Armand, di 15 jan 2019 - 15:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

zwoof

Citaat van: Joep op zo 20 jan 2019 - 11:00
Sneeuwaccumulatie dinsdag van een paar modellen Gfs, icon en wrf
Ter aanvulling Arpege dinsdagavond/woensdagnacht;


en Icon woensdagavond  / donderdag nacht:






gilleeesss

Zal heel nipt worden voor west vlaanderen :(

Armand

De intensiteit en timing gaan dinsdag bepalen waar het tot een sneeuwdek(je) gaat komen. Momenteel lijkt het erop dat het front in de ochtend het westen nadert, in de middag boven het midden van de Benelux hangt en richting de avond naar het oosten trekt om daar ergens tot stilstand te komen.

De meest gunstigste condities zijn in de avond, dan daalt de temperatuur weer onder het vriespunt op de meeste plekken en kan de zon geen invloed uitoefenen. Overdag kan het namelijk net iets boven het vriespunt uitkomen en bij een te lage intensiteit kan de zon mogelijk net genoeg straling door de bewolking krijgen om de bodem voldoende op te warmen zodat de sneeuw (in eerste instantie) niet overal blijft liggen. Bij een hogere intensiteit lukt dit niet en zal tevens de temperatuur richting vriespunt zakken.

Daarbij heeft het oosten dus momenteel de beste condities, maar het tweede punt is tot waar de neerslagzone zal geraken en in welke activiteit dat is. De meeste modellen laten het front namelijk in activiteit afnemen en ergens in de buurt van de oostgrens tot stilstand komen. Soms gebeurd dat in een strook van Eindhoven - over de Veluwe - richting het noorden, of rondom de oostgrens, of net over de grens in Duitsland. De plek waar dit precies gebeurt maakt dus bij voldoende intensiteit de meeste kans op een leuk sneeuwdek van enkele centimeters (3-5cm). Voor het oosten dus ook een onzekere situatie; er kan een poedersuikerlaagje ontstaan mocht het front voor de oostgrens tot stilstand komen of er kan misschien wel een dikke 5cm vallen als het front een 50-100km verder tot stilstand komt met een wat hogere intensiteit.

De timing en intensiteit kunnen komende runs nog wat veranderen, daarom valt er voorlopig nog niet heel veel te vertellen over hoeveel er sneeuw er waar gaat vallen.

Verder vind ik GFS06 weer behoorlijk goed. Je ziet volgend weekend een tijdelijke verzachting, gevolgd door mogelijk wat sneeuw en een vrij overtuigende daling op LT. Nu is het LT, maar gezien er maar 3 leden echt een paar graden boven het vriespunt uitkomen ben ik wel redelijk overtuigd ;)


Pluim Zuidoost

Arend

Citaat van: zwoof op zo 20 jan 2019 - 12:38
Ter aanvulling Arpege dinsdagavond/woensdagnacht;

en Icon woensdagavond  / donderdag nacht:

Straks maar eens kijken wat Hirlam, Harmonie en Arome er voor dinsdag van maken.  ;)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Remy

Deze foto heb ik afgelopen vrijdag nog gemaakt. Micro sneeuwbui :D
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Arend

Toch geen ijsdag vandaag ergens in het hoge noorden. Het KNMI had dit in eerste instantie wel in de verwachtingen staan.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

TMCThomas

Scheelt wel echt niks, temperatuur begint nu alweer te dalen. 0,0 was de max.

martijn

Zal de bewolking geen roet in het eten gaan gooien vannacht?

TMCThomas

Citaat van: martijn op zo 20 jan 2019 - 16:12
Zal de bewolking geen roet in het eten gaan gooien vannacht?
Valt wel mee denk ik, het is maar een pluk bewolking die momenteel al weer op lijkt te lossen.

Dat laagje wat ons dat het scandihoog ontneemt zou overigens als het later alsnog afzakt wel weer voor wat anders leuks zorgen. GEM (en in mindere mate GFS) laat zien dat er donderdag ook weer sneeuw uit zou kunnen vallen.



Icon laat voor donderdag ook aardig wat sneeuw zien.



maargoed zover is het nog niet, de eerste kaartjes van de hoge resolutie modellen zijn binnen. Vooral Hirlam vindt ik mooi.
3-4CM goed mogelijk, afhankelijk van waar het front tot stilstand komt nog wat meer maar ik denk dat dat bij hirlam over de grens zal gebeuren.

Lucas

Aanhoudende sneeuwval

Joep

Als dat lage drukgebied boven Nw europa nu eens de ijzige kou uit Regio Groenland meeneemt? Is dat mogelijk?

winter67

Citaat van: Joep op zo 20 jan 2019 - 17:39
Als dat lage drukgebied boven Nw europa nu eens de ijzige kou uit Regio Groenland meeneemt? Is dat mogelijk?
Denk het niet, qua bovenlucht wel maar dat zou onstabiliteit meenemen met gevolg kwakkel weer en regelmatig sneeuw/regen

gilleeesss

Ik zie regen regen en nog eens regen voor west vlaanderen, fml :(

GeneralDuke

Citaat van: Arend op zo 20 jan 2019 - 15:29
Toch geen ijsdag vandaag ergens in het hoge noorden. Het KNMI had dit in eerste instantie wel in de verwachtingen staan.

Ik was het ook al aan het bekijken, helaas net niet gelukt.

Citaat van: winter67 op zo 20 jan 2019 - 17:55
Denk het niet, qua bovenlucht wel maar dat zou onstabiliteit meenemen met gevolg kwakkel weer en regelmatig sneeuw/regen

Inderdaad, dan heb je liever dat die kou een omweg maakt via Moskou en Oost-Europa, dan blijft de lucht iig droog.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Harry de Hond

Citaat van: gilleeesss op zo 20 jan 2019 - 17:58
Ik zie regen regen en nog eens regen voor west vlaanderen, fml :(

Zit er de laatste jaren azijn in het drinkwater bij jullie?
Juist.

gilleeesss

Citaat van: Harry de Hond op zo 20 jan 2019 - 18:17
Zit er de laatste jaren azijn in het drinkwater bij jullie?

Als je al een jaar geen sneeuw hebt gezien (nee ook in december of wnr het effe wit was in de andere delen van de benelux, heeft het hier niet gesneeuwd) en er vorige week een pak sneeuw op de kaarten stond voor dinsdag, als dit nu ook wegvalt, dan is het wel effe een irritatie dat opgewekt wordt bij mij.

Maargoed, er is nog kans, benieuwd wat de pluimen zeggen en wat het vervolg wordt na donderdag

Joep


Joep

Hirlam en arpege geeft wel gewoon sneeuw

TMCThomas

Kijk is naar die grastemperaturen en dat om 7 uur 's avonds. Kunt wel zien dat temperaturen toch wel wat last hebben van de bewolking maar denk niet dat dat heel lang duurt, lost nu snel op en trekt snel weg.



EDIT: Armand zou je dit topic misschien kunnen vast pinnen? Klik nu steeds nog op het oude topic.  :)

Joep


Powered by EzPortal