Winterdiscussie topic 2018/2019 Deel 2

Topic gezien door 133212 bezoekers
Gestart door Armand, di 15 jan 2019 - 15:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Joep

Citaat van: zwoof op za 19 jan 2019 - 21:19
Pluim EC 12Z

Na alle berichten vind ik het nog wel aardig meevallen. Kansen genoeg op LT.

Zo is het zwoof. T/m vrijdag prima pluim daarna te veel spreiding om er iets zinnigs over te zeggen

TMCThomas

Helaas GFS volgt EC, idee is nu hetzelfde.





Trouwens wel een erg apart laag ten noorden van Engeland bij schotland. Blijft gewoon even 48 uur lang stil op de plek liggen, apart..
Lijkt medeverantwoordelijk te zijn dat het scandihoog niet door gaat. Vindt het wel erg vreemd heeft iemand toelichting op hoe dat kan? (kijkt meelezer marsel lief aan ;)  ::))


gilleeesss

Ik graak gefrustreerd dat het maar niet wil lukken voor benelux ..

Arend

Citaat van: gilleeesss op za 19 jan 2019 - 23:29
Ik graak gefrustreerd dat het maar niet wil lukken voor benelux ..

Wat wil niet lukken, wat is jouw ideaal? Gooi het eruit! Zelf vestig ik mijn hoop op dinsdag, misschien dat we dan eens iets meer dan alleen een natte flats te zien krijgen.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Global warming

Tip voor de winterliefhebbers:
1. Geniet van het mooie winterweer op dit moment.
2. Laat je niet frustreren door pluimen van de toekomst.

Tips voor de winterhaters:
1.Geniet van het mooie winterweer op dit moment.
2.Het wordt over 40 dagen weer lente  ;D (meteorologisch gezien dan... )

gilleeesss

Citaat van: Arend op za 19 jan 2019 - 23:38
Wat wil niet lukken, wat is jouw ideaal? Gooi het eruit! Zelf vestig ik mijn hoop op dinsdag, misschien dat we dan eens iets meer dan alleen een natte flats te zien krijgen.

Mijn ideaal is meerdere dagen sneeuw. Nog idealer is paar dagen vorst erna.

Mijn ideaal in de huidige 2019 is zoals hij er stond 1 dag geleden. 1 dag sneeuw met erna opbouw hoge druk in scandinavie , transportkou. Afsluitend met nog eens een sneeuwdagje.

Maar nu moeten we al geluk hebben op een gesloten sneeuwdek en tot donderdag wat kou. Ik weet het, wie het kleine niet eert, is het grote......

Hopelijk valt dinsdag mee, en de kaarten kunnen zoals ze nu negatief gedraaid zijn in 1 dag,misschien tegen dinsdag weer positief gedraaid zijn..

En @global warming; genieten heb ik zeer zeker al gedaan, hopelijk dinsdag nog een sneeuwwandeling ^^ hehe


#LetItSnowLetItSnow (a)

Bacci

Zoveel onzekerheid nog, zowel op korte termijn als lange. Na vrijdag is het al helemaal onzeker.
Maar het leuke is, elke dag komen er weer nieuwe oplossingen tevoorschijn, nieuwe situaties etc. misschien nieuwe sneeuwmomenten etc.

Edit: toch nog strenge vorst

zwoof

Citaat van: Bacci op zo 20 jan 2019 - 01:52
Zoveel onzekerheid nog, zowel op korte termijn als lange. Na vrijdag is het al helemaal onzeker.
Maar het leuke is, elke dag komen er weer nieuwe oplossingen tevoorschijn, nieuwe situaties etc. misschien nieuwe sneeuwmomenten etc.

Edit: toch nog strenge vorst


Inderdaad Bacci.
-10.2 graden gemeten op station Leeuwarden. De de eerste strenge vorst in 2019 is een feit.:)


Lucas

 Leeuwarden -10,2 en op meerdere plaatsen -8 tot -9 gemeten terwijl volgens het KNMI vannacht-6 / -7 wel het minimum zou zijn. Zo zie je maar weer.
Het lijkt verder steeds aannemelijker dat we volgend weekend overschakelen naar een meer vuil weer type. we gaan meer sneeuw zien en minder vorst. Niet getreurd en staat genoeg interessants op het programma, genoeg sneeuwkansen vanaf dinsdag. En mogelijk dat de echte uitwerking van de SSW zich pas begin februari openbaart want de kaarten blijven afwijkende patronen signaleren.
Aanhoudende sneeuwval

Neochamp

Citaat van: Mrkos op za 19 jan 2019 - 19:06
Leuk om te volgen deze youtubekanaal.



Kijk ook altijd naar hun uitzendingen. Zeer interessant zijn die.

zwoof

Citaat van: Lucas op zo 20 jan 2019 - 09:02
Leeuwarden -10,2 en op meerdere plaatsen -8 tot -9 gemeten terwijl volgens het KNMI vannacht-6 / -7 wel het minimum zou zijn. Zo zie je maar weer.
Het lijkt verder steeds aannemelijker dat we volgend weekend overschakelen naar een meer vuil weer type. we gaan meer sneeuw zien en minder vorst. Niet getreurd en staat genoeg interessants op het programma, genoeg sneeuwkansen vanaf dinsdag. En mogelijk dat de echte uitwerking van de SSW zich pas begin februari openbaart want de kaarten blijven afwijkende patronen signaleren.

Harmonie had deze minima wel in de verwachtingen. Edit:  Ook morgen lage minima bij harmonie.



Pluim EC 00Z :


Lucas

Citaat van: zwoof op zo 20 jan 2019 - 09:17
Harmonie had deze minima wel in de verwachtingen. Edit:  Ook morgen lage minima bij harmonie.

Die had ik niet gezien, je hebt gelijk. Maar toch stonden er hogere minima ingetekend.
Verder vind ik deze ontwikkeling erg positief, als dit waarheid wordt dan krijgen we begin februari ook nog genoeg kansen denk ik

Aanhoudende sneeuwval

zwoof

Citaat van: Neochamp op zo 20 jan 2019 - 09:11
Kijk ook altijd naar hun uitzendingen. Zeer interessant zijn die.

Dat stemmetje het lijkt op Philippe Geubels. Tjonge jonge... ;D

Citaat van: Lucas op zo 20 jan 2019 - 09:42
Die had ik niet gezien, je hebt gelijk. Maar toch stonden er hogere minima ingetekend.
Verder vind ik deze ontwikkeling erg positief, als dit waarheid wordt dan krijgen we begin februari ook nog genoeg kansen denk ik

Dat is inderdaad vreemd. Gisteren stond zowel bij de 12Z als de 18Z strenge vorst opgetekend. Harmonie is nog wel een model dat door het KNMI gehanteerd wordt.  De indicaties voor februari zijn inderdaad hoopvol, ook al een beetje in de pluim op LT terug te zien.  Hopen maar dat deze trend doorzet :)

Der RoX



Super veel duidelijker geworden met deze pluim ????

WiNtEr!!11!1!@

Jasneker

Nog geen probleem toch? volgend weekeinde even beetje warmer dan weer de kou in.
-7 Vanmorgen hier in Sneek, frisjes.... maar zonnetje erbij nu nog -2.2.
Februari is meestal de koudste maand en daar gaan we naar toe, geniet nu van elke dag ;)

Joep

Sneeuwaccumulatie dinsdag van een paar modellen Gfs, icon en wrf

winter67

Dat het even warmer word lijkt wel heel zeker. Daarna bieden er zich weer nieuwe kansen wederom gaat er een groot lagedrukgebied naar zuid Europa verschuiven waardoor we met opnieuw een oost stroming te maken krijgen en ook nog opbouw scandihoog

Kermisspin

Knmi verwacht morgen mogelijk regen in het noorden.  :o
Volvo for life!

SniperEye

Als we e.e.a. in perspectief plaatsen dan zien we dat we echte winters niet zo heel vaak tegenkomen in Nederland. Weken aaneengesloten sneeuwdek? Volgens mij laatste keer in 2010? Laatste keer dusdanige lange periode vorst dat er een Elfstedentocht gereden kon worden? 1997, meer dan 20 jaar geleden.

Rendementen uit het verleden bieden geen garantie op de toekomst. En zo is het ook met het weer.

Arend

De kaartjes van Joep laten het ook al zien, het westen lijkt dinsdag de meeste kans op sneeuw te maken. WRF 4 km laat hetzelfde zien. Hier in het oosten dus weer wel de lasten maar niet de lusten.

Verhaaltje van Weerplaza over dinsdag: https://www.weerplaza.nl/weerinhetnieuws/dinsdag-grote-kans-op-sneeuw/5005/
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Powered by EzPortal