Winterdiscussie topic 2018/2019 Deel 2

Topic gezien door 133245 bezoekers
Gestart door Armand, di 15 jan 2019 - 15:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Energizer85

Snap t niet helemaal. T is ff minder dan gister. Maar nog steeds winters. Oké misschien geen diepvries maar nog steeds genoeg vorst kansen en sneeuwkansen. Zoals meestal in de winter zijn de sneeuwkansen weerbarstig en lastig van te voren precies in te schatten. Gewoon interessant weer waarbij het elke dag wel een beetje anders zal zijn, warmer/kouder.

Armand

Citaat van: Energizer85 op za 19 jan 2019 - 15:54
Snap t niet helemaal. T is ff minder dan gister. Maar nog steeds winters. Oké misschien geen diepvries maar nog steeds genoeg vorst kansen en sneeuwkansen. Zoals meestal in de winter zijn de sneeuwkansen weerbarstig en lastig van te voren precies in te schatten. Gewoon interessant weer waarbij het elke dag wel een beetje anders zal zijn, warmer/kouder.

Precies, zolang er kansen zijn op koud winterweer zie ik geen reden tot klagen. De modellen wisselen nu eenmaal behoorlijk heen en weer, daar moeten we het ook mee doen. Bovendien is er juist door de spreiding vanalles mogelijk, er valt geen duidelijk scenario aan te wijzen. Het zou ook best kunnen dat we afwisselende periodes krijgen met zacht weer, gevolgd door streng winter, met daarna wat gekwakkel. Of juist in een geheel andere volgorde. Koude uitbraken vanuit Groenland zijn mogelijk ook de oorzaak en maken de verwachting uiterst onbetrouwbaar. Het KNMI schrijft ook een stukje hierover in de Guidance:

Echter de verbinding tussen deze twee hogedrukgebieden wordt verbroken door het uitzakken van Groenlandse kou via IJsland richting de Noordzee. Het lijkt de opmaat naar een periode met een sterk meanderende bovenstroming met lopende Rossby-golven. Het zorgt voor een halen en brengen van hoogtetroggen en hoogteruggen richting West-Europa met vaak een wisselvallig en tamelijk koud weertype.

Gedetailleerde uitspraken over aanvoerrichtingen zijn dan ook niet mogelijk. Op sommige dagen is er een mogelijke spreiding van Tx van +10°C en - 6°C voor De Bilt. Ook de spreiding van minima is op sommig dagen erg groot: + 6°C en - 18°C. Afhankelijk van voorgeschiedenis, aanvoerrichting en windsnelheden leveren totaal verschillende weertypen op.

Kortom; veel onzekerheid, maar mogelijk wel een dynamisch weertype met afwisseling. Een wekenlange WC met 'saai' grijs en regenachtig weer lijkt momenteel het minst waarschijnlijk zelfs.

En bovendien, een week lang ijsdagen met matige tot strenge vorst in combinatie met een pak sneeuw is ook vrij uitzonderlijk voor onze omgeving. De winter bestaat hier nu eenmaal vaak uit korte, koude periodes afgewisseld met langere zachte periodes en wat gekwakkel.

MeesterJ

Ik weet niet waarom iedereen hier maar zit te hopen op Scandi-hogen, in mijn beleving is een enorm Groendland-hoog veel interessanter voor langdurig winterweer!

winter67


Adrie

Citaat van: dennis089 op za 19 jan 2019 - 15:42
omg... na de hosanna van gisteren... wat een deceptie vandaag op de kaarten... typerend weer voor de winter in het algemeen... we kunnen winter '18/'19 nu al bij de rest van de 'crap' jaren voegen... tijd voor lente. dit wordt niks meer  ??? ::) :-X :P
lente roepen eind Januari,je gaat toch ook niet eind Juli vragen om Herfst

Joep



TMCThomas

Ik maak me vooral meer zorgen over de sneeuwval voor dinsdag, aantallen worden steeds minder, Icon en GFS parallel laten nauwelijks nog sneeuw zien voor het binnenland.

gilleeesss

Citaat van: TMCThomas op za 19 jan 2019 - 18:01
Ik maak me vooral meer zorgen over de sneeuwval voor dinsdag, aantallen worden steeds minder, Icon en GFS parallel laten nauwelijks nog sneeuw zien voor het binnenland.

Dat ook, maar begin me ook zorgen te maken op het vervolg erna om eerlijk te zijn (ookal is dat dan iets verdere termijn natuurlijk)

Het is net of het laagje maar een deeltje laat afzakken en de rest gewoon blijft op dezelfde plek, en daardoor roet in het eten gooit voor eventuele hoge druk opbouw rond scandinavie of omstreken.

Edit: als ik ensembles kijk zakt het laagje voor de meeste wel snel genoeg door en zien we een scandihoog, het is 50/50 denkik. Denk dat de pluim ook weer iets zoals vanmiddag zal zijn

winter67

Citaat van: gilleeesss op za 19 jan 2019 - 18:11
Dat ook, maar begin me ook zorgen te maken op het vervolg erna om eerlijk te zijn (ookal is dat dan iets verdere termijn natuurlijk)

Het is net of het laagje maar een deeltje laat afzakken en de rest gewoon blijft op dezelfde plek, en daardoor roet in het eten gooit voor eventuele hoge druk opbouw rond scandinavie of omstreken.
Heb de overige leden doorgenomen. Oper heeft niet heel veel steun rond 150 uur. Ong de helft komt toch met scandihoog spreiding zal enorm zijn. Eerste gedeelte van de pluim is redelijk, vervolgens gewoon 2 clusters of temps van normaal of vrij koud beiden kansen zijn 50%

gilleeesss

Veel spreiding vanaf 24/25ste.. 2m temp & 850hPa pluim



Mrkos

Leuk om te volgen deze youtubekanaal.


Joep


gilleeesss

Tsjaah, ik ben benieuwd naar morgen ;) dan komen ook de KT modellen aan voor de neerslag op dinsdag ;) EC en gfs zijn compleet het tegenovergestelde van elkaar, kan je niks van maken dit, tot donderdag redelijk winterweer (licht) & erna is nog een verrassing, is opzich ook wel al langere termijn, dus niks aan het handje

Johannes96


Joep


Arend

Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

TMCThomas

Gelukkig laat nog niet elk weermodel ons in de steek, zie GEM is gaan  ;D



Wat betreft GEM gaat de vriezer open naar europa.



ook JMA doet zijn best.



Wat dat betreft vindt ik GFS ook nog niet super slecht, er word in tegenstelling tot ECMWF nog wel gewerkt aan een scandi-hoog, echter is die niet sterk genoeg en voor de echte kou Nederland kan bereiken zakt hij al weer weg.



en kijk is wat een verschil met EC op zo'n +150h, zolang de modellen niet wat meer op 1 lijn komen is nog niks bepaald.



Wel toepasselijk op het moment trouwens  ;D https://www.meteo-service.nl/index.php/topic,3463.0.html

Joep

Het patroon van vandaag houdt tot en met maandag aan. Rustig, droog en vrij zonnig weerbeeld, met nog wat lagere waarden, in de nacht en ochtend -3/-8 C, overdag maar enkele uren nipt boven het vriespunt.

Fase 2 start dinsdag, zie 1e weerkaart.

Lagedruk nadert vanuit het noordwesten en trekt iets ten westen ons gebied verder zuid/zuidoost waarts het Europese continent op.
Dinsdag en woensdag daarom meer bewolking en enige sneeuwval, minima door bewolking minder laag 0-/5 C, overdag maxima rond het vriespunt, slechts in een smalle kuststrook enkele graden erboven.

Fase 3 start donderdag (2e kaart).

Modellen laten vandaag beduidend minder overtuigend opbouw van een Scandisch Hoog zien, maar de drukstijgingen daar blijven als het ware een onderdeel van een gordel van hogedruk dat vanaf de Azoren daarheen loopt. Leidt tot een patroon dat een beetje op dit weekend lijkt.

Donderdag tot en met volgend weekend daarom opnieuw stabilisering naar een droog weertype, zonnige perioden en verscherping van de vorst, in de nacht naar -5/-10 C, overdag rond het vriespunt.

Fase 4 vanaf volgend weekend,3e kaart.

Opnieuw vertoont zich diepe lageduk nabij Ijsland, en opnieuw lijkt eea te gaan verlopen zoals dit weekend en midden komende week.
Dus ook dan aanhoudend winters koud maar wel weer stijging van de kansen op sneeuwval.

Mvg, Ronald de Wildt

zwoof

Pluim EC 12Z



Na alle berichten vind ik het nog wel aardig meevallen. Kansen genoeg op LT. 

Powered by EzPortal