Winterdiscussie topic 2018/2019 Deel 2

Topic gezien door 133283 bezoekers
Gestart door Armand, di 15 jan 2019 - 15:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Joep

Wat een spreiding in EC en ook GFS kan echt alle kanten op ???

gilleeesss


Der RoX



Volgend weekend, wordt daar weer een nieuwe slag gestreden?  ????
WiNtEr!!11!1!@

xzaz

Volgende week zaterdag is het over met de pret.
De winter is nog niet eens begonnen!

Der RoX

Wie weet? Er zijn immers ook signalen dat er eindelijk een scandi hoog zou kunnen onstaan en met deze zwabberpluimen is het maar afwachten ????

Eerst maar eens kijken hoe de neerslag dinsdag valt ...
WiNtEr!!11!1!@

Bacci

Komt helemaal goed, eerst maar concentreren op aanstaande dinsdag  8)

Eerst was er niet eens sneeuw op de planning, geeft maar aan hoeveel er kan veranderen in korte tijd. Ook de dagen erna blijft er kans op neerslag, wat mij betreft nog genoeg kansen op dan wel sneeuw/ijs of beide.


TMCThomas

Essemble gfs nog altijd goed inclusief oper die prachtig een scandihoog maakt.




Ook ukmo, gem, navgem en jma staan samen met gfs nog aan onze kant en laten er gewoon een hoog komen.

Even afwachten nog dus zou ik zeg, ik heb namelijk normaal wel het meeste vertrouwen in ec namelijk maar goed hij zou natuurlijk en hopelijk een keer fout kunnen zitten.

Der RoX

WiNtEr!!11!1!@

Joep

Weermodel ICON doet weer wat de winterliefhebbers willen. Hogedruk richting Spitsbergen en lagedruk boven de Middelandse Zee. Daardoor kan koude lucht ons land bereiken.

Robert de vries

winter67

Gfs begint er ook al niet goed uit te zien hoog word naar zuiden gedrukt waardoor er een westcirculatie inzit, heb weer een gevoel dat de winterkansen fors naar beneden gekelderd zijn. Maar echt warm word het er niet door vervolg een laag met zeer koude bovenluchten

Joep

Citaat van: winter67 op za 19 jan 2019 - 11:31
Gfs begint er ook al niet goed uit te zien hoog word naar zuiden gedrukt waardoor er een westcirculatie inzit, heb weer een gevoel dat de winterkansen fors naar beneden gekelderd zijn. Maar echt warm word het er niet door vervolg een laag met zeer koude bovenluchten

Klopt overdag beetje gekwakkel maar snachts 4-6 graden vorst. Ook nemen de sneeuwkansen toe eind volgende week in deze run.

gilleeesss

Gfs (p) geeft zelf geen hogedruk meer bij scandinavie. (Volgens mij control ook niet meer) Pffff zo maar de pluim en ens eens bekijken

Edit. Gfs 6z is ook ferm verminderd qua sneeuwhoeveelheid.

Der RoX

Een aantal forecasters op Twitter blijven hameren op een 1985 danwel 2012 scenario, waarin straks de poorten van Siberië volledig opengaan. Nu wordt dat al maanden gesuggereerd, maar de volhardendheid van deze mensen en het feit dat er nog steeds signalen van zijn te zien in de modellen doet me toch denken ????????????




.
WiNtEr!!11!1!@

Lothiriel

Ik had me gelukkig al voorgenomen er niet te hard in te gaan geloven en dat blijkt wederom terecht :P. Hoe komt het toch dat modellen zo goed zijn in berekenen in de zomer en er vaak volledig naast zitten in de winter :P

Dat gezegd zijnde, ik zie een "vuil" winterstype ook wel zitten, zolang het dan ook daadwerkelijk sneeuw is, want op drab en ijzel zit ik absoluut niet te wachten, laat dan de lente maar beginnen!
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Floris!

Ik ga volgende week skiën en gisteren stond er nog -13 overdag in het dal (en dus rond de -20 op 2km hoogte). Ben er niet heel rouwig om dat die snijdende kou niet doorgaat. Vandaag staan er normale temperaturen van rond het vriespunt in de dalen - dat is een stuk prettiger :-)

TMCThomas

 Ik wacht het nog even af, eerst de avondruns maar is kijken. Als het daar misgaat dan raak ik het vetrouwen ook wel een beetje kwijt. Overigens zou ik vuil winterweer indd ook niet erg vinden zolang het sneeuw is.

gilleeesss

Citaat van: TMCThomas op za 19 jan 2019 - 13:31
Ik wacht het nog even af, eerst de avondruns maar is kijken. Als het daar misgaat dan raak ik het vetrouwen ook wel een beetje kwijt. Overigens zou ik vuil winterweer indd ook niet erg vinden zolang het sneeuw is.

ec berekent nog 1-2cm sneeuw voor meeste plekken. Oosten iets meer, maar dat is vrijwel niks meer over.. benieuwd naar vanavond, laatste hoop ook voor mij

GeneralDuke

Ach, net als dat één ijskoude run altijd met een korrel zout genomen moet worden, denk ik dat we deze warmere run ook niet als de onbetwistbare waarheid moeten zien. Eens afwachten of er een patroon ontstaat bij de komende runs, dan is er pas reden tot zorg.

Voor nu hup naar buiten en genieten van dat zonnetje! 8)
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Armand

De spreiding in de pluimen is weer terug, ook bij de GFS06z run (midden NL):



Eerst leek er vrij gemakkelijk een Scandi-Hoog in te zitten, nu blijft dit een stuk moeizamer te gaan. Dat kan nog allemaal gaan veranderen, maar ook indien er geen Scandi-Hoog ontstaat, kan het natuurlijk toch gewoon redelijk winters worden. Vandaar ook de spreiding in de pluim. Helaas ligt ons land niet in een omgeving waar koude luchtmassa's gemakkelijk terrein kunnen innemen.

Dinsdag staan de sneeuwkansen nog op de kaarten, maar de activiteit van het front lijkt wel wat afgenomen te zijn. Het blijft dus nog een beetje de vraag hoe ver en welke staat het front richting het oosten trekt.

dennis089

omg... na de hosanna van gisteren... wat een deceptie vandaag op de kaarten... typerend weer voor de winter in het algemeen... we kunnen winter '18/'19 nu al bij de rest van de 'crap' jaren voegen... tijd voor lente. dit wordt niks meer  ??? ::) :-X :P

Powered by EzPortal