Winterdiscussie topic 2018/2019 Deel 2

Topic gezien door 133348 bezoekers
Gestart door Armand, di 15 jan 2019 - 15:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

TMCThomas

Citaat van: gilleeesss op vr 18 jan 2019 - 17:20
Maar GEM laat echt (net als ukmo) 'hoge' 850hPA temps zien voor aanstaande dinsdag.:o
Doet EC ook maar is nog steeds koud genoeg voor sneeuwval.

Marsel

Citaat van: Armand op vr 18 jan 2019 - 15:11
Geen paniek, even de runs afwachten wat er precies te gebeuren staat. Het lagedrukgebied ligt aanvankelijk boven de Noordzee, waardoor geheel Belgiƫ en Nederland ten zuiden van de kern liggen. Vervolgens trekt de kern snel richting de Middellandse Zee. *knip*

M'n account doet het nog ;). Kon het niet laten om je eerst te complimenteren over de moeite die je nog steeds in de topics stopt. Ondanks dat ik nu alleen meelezer ben wilde ik toch even op je bericht reageren. De depressie, de duiker, waar het al vele dagen om gaat wijkt in weinig opzichten af van de 'normale' depressies die we gewend zijn.

Als je kijkt naar de ontwikkeling van het systeem zie je dat het zich conform de standaard procedure zal ontwikkelen. Beginnend als vlak uitslaande golf op het polaire front met langzaam ontwikkelende vlakke gesloten circulatie op de golftop. Die komt vervolgens gunstig onder de LU van de polaire jet te liggen, waarna snelle uitdieping boven de Labrador Zee plaatsvindt. Het is dus in deze fase gewoon een barokliene depressie, niet een soort CAD in polaire lucht oid.

Daarbij vangt het occlusieproces al vrij vroeg op de oceaan aan, in dit geval ten zuiden van Groenland. Dat zet zich vervolgens voort waarbij de warme lucht in de warme sector ons tegen de tijd dat het front ons op dinsdag bereikt niet meer kan bereiken. Je ziet in de theta-e850 uitvoer duidelijk de ritssluiting dichtgetrokken worden terwijl de warme lucht er als het ware zuidwaarts uit geknepen wordt. De occlusie zelf is daarbij herkenbaar aan de band met hogere theta-e850 lopend richting de kern van de moederdepressie. Het systeem blijft vervolgens ter hoogte van IJsland hangen en vult dinsdag overdag snel op. Het front daarentegen wordt wel onze kant op gestuurd.

Achter de occlusie bevindt zich een nieuw portie getransformeerd maritiem arctische lucht met vanzelfsprekend zeer koude bovenluchten (T500 -40C/Theta-e850 rond 10C). Daarmee verschilt ze nauwelijks van de luchtsoort er vooruit. In werkelijkheid is ze slechts een fractie kouder, met name op hoogte. Dit beeld is overigens ook klassiek voor geoccludeerde gedeelten van het polaire front. De luchtmassa die we nu in huis hebben komt van grofweg dezelfde breedtegraad. Maar daarmee heeft het systeem, zoals je terecht aangeeft, inderdaad koufront eigenschappen.

Maar goed, even terug naar de situatie van dinsdag. We hebben dus een redelijk normaal geoccludeerd front voor de deur liggen. De koude lucht erachter, en met name de advectie ervan richting het zuiden, geeft aanleiding tot het snel verscherpen van de hoogtetrog die het systeem al vanaf morgen op de hielen zit. Juist die ontwikkeling geeft boven de Noordzee aanleiding tot het ontstaan van een grondlaag langs de occlusie (ook een zwakke barokliene zone!) onder het PVA max. van de trog. Uiteraard geeft de koude kolom boven warm zeewater hier een zetje in de rug, maar het is in eerste instantie niet het drijvende proces achter de, overigens niet al te schokkende, uitdieping.

Als in de loop van dinsdag afsnoering plaatsvindt krijgt het systeem wel meer de hoedanigheid van een lagedrukgebied in de koude lucht maar met het wegvallen van de forcering zal snelle opvulling plaatsvinden terwijl het de Benelux passeert. Daar komt ook de deactivatie van het front richting het oosten (met name DU) vandaan. Wat resteert is een vlakke zone met lage druk. Terwijl op woensdag het boven onze omgeving ontstane ULL centraal Europa intrekt zal de belangrijkste forcering aan de zuidflank van het systeem in contact komen met de al aanwezige barokliene zone ter hoogte van Genua. Het gevolg: de vorming van een snel uitdiepend trekpaard aldaar en bij ons het binnenvallen van de door velen zo graag geziene ooststroming aan de noordflank van de laagste druk aan de grond. Daarna volgt dan de verscherping van de kou. Tot zover ;).

dennis089

Citaat van: Marsel op vr 18 jan 2019 - 17:26
M'n account doet het nog ;). Kon het niet laten om je eerst te complimenteren over de moeite die je nog steeds in de topics stopt. Tot zover ;).

Leuk je te zien Marsel! Deze situatie maakt zelfs bij jou wat los lijkt me  8)

Joep

Sneeuwkaartjes gfs

Verder een klassieke winterse setting! Hogedruk Scandinavie - west Rusland maar liefst oplopend tot 1040 / 1050 hPA

4e en 5e kaartje via alpennweerman

Armand

Citaat van: Marsel op vr 18 jan 2019 - 17:26
*Duidelijk bericht*

Hey Marsel! Leuk dat je (ook in de winter ;D ) nog veelvuldig meeleest en nog leuker dat je nu even de tijd genomen hebt om alles duidelijk uit te leggen. Bedankt voor de uitleg, dat maakt het voor mij ook weer meer begrijpelijk ;)

gilleeesss

GFS beetje zelfde als voorgaande run imo wat betreft dinsdag, westen kans op wat regen eerst overgaand in sneeuw, de rest lijkt me vrijwel 90% alles in sneeuw te zien verschijnen. Interesante setting

SniperEye

@Marsel
Mijn account doet het ook nog  ;D Door drukte door de combinatie werken en een studie niet veel tijd voor het weer. Gelukkig laatste paar dagen weer wat tijd over. Ik ben net als jou geen grote fan van de winter  :)

GeneralDuke

Citaat van: Marsel op vr 18 jan 2019 - 17:26
M'n account doet het nog ;). Kon het niet laten om je eerst te complimenteren over de moeite die je nog steeds in de topics stopt.

Wauw, dat zelfs jij nu uit je winterslaap komt vind ik veelzeggender dan al die pluimen die hier langskomen ;D
Bedankt voor je korte en bondige analyse, leuk weer eens wat van je te lezen!

Fijn dat al die hogeresolutie modellen met eenzelfde sneeuwsetting komen, maar worden die niet grotendeels aangedreven door EC of GFS? In hoeverre is het dan daadwerkelijk 'nieuwe' informatie en niet een dynamische interpolatie naar een hogere resolutie?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

gilleeesss

EC???... Na 168u lijkt hij de mist in te gaan :'( neeee

TMCThomas

Ec werkt niet helemaal mee nee, maargoed 1 run de fout in is nog niet zo erg. Zolang het ensemble nog maar niet meegaat en het er de volgende run maar weer uit gaat.

Bedankt voor de uitleg Marsel, af en toe als meelezer een bericht plaatsen kan geen kwaad  ;)

Joep

Citaat van: gilleeesss op vr 18 jan 2019 - 19:58
EC???... Na 168u lijkt hij de mist in te gaan :'( neeee

Ja een mindere run van EC oper straks pluim kijken

Joep


TMCThomas

oh dat valt reuze mee, gemiddelde op lange termijn is zelfs weer iets van 2 graden gezakt. Het lijkt wel of elk scenario tot winters weer leidt.

Extremissimorum

Citaat van: TMCThomas op vr 18 jan 2019 - 21:23
oh dat valt reuze mee, gemiddelde op lange termijn is zelfs weer iets van 2 graden gezakt. Het lijkt wel of elk scenario tot winters weer leidt.

Nou, niet elk scenario, maar wel de meeste. Spreiding wordt minder, beeld wordt steeds duidelijker. 's Nachts lichte tot matige vorst, overdag net boven 0.

Dinsdag vies dagje, koud, sneeuwrijk en veel wind. Oper zit daar ook op het gemiddelde voor wat betreft winterse neerslag, maar er zijn ook scenario's voor meer of juist geen sneeuw. Ouderwets snowcasten.

Echte verscherping van de kou is nog niet te lezen, maar dat is nog ver weg. Laat eerst de kou maar komen, en zien hoe dinsdag verloopt. Daarna kan die pluim er zomaar helemaal anders uitzien (positief of negatief). Zoals ik het nu zie, nog geen schaatsweer volgende week (behalve op kunstijsbanen of ondergelopen weilanden).

gilleeesss

Valt mee idd. Enkel dinsdag moet tikkektje beter :--) en dan bedoel ik de kou moet langer in het westen blijven.

Edit. Jammer dat ik op mobiel zit. Maar... iemznd 18z van gfs gezien? Zo'n kaarten heb ik toch al lang niet gezien of droom ik? (Lt wel slecht, maar toch speciale situatie lijkt mij) Zal wel een pubrun zijn.

Dinsdag lijkt hetzelfde. Nog steeds regen (west) overgaand in sneeuw

GeneralDuke

Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Joep


Lucas

Alle modellen gaan voor een scandihoog. Nu haakt EC weer af...
Aanhoudende sneeuwval

Joep

Ec is wat positiever wat betreft de sneeuw voor het westen

zwoof

Citaat van: Lucas op za 19 jan 2019 - 09:01
Alle modellen gaan voor een scandihoog. Nu haakt EC weer af...

Zo he, wat een drama run van EC. :o
Zo dadelijk maar even de pluim zien.

De meeste modellen gaan voor 1 tot lokaal 3 cm sneeuw voor dinsdag.
Arpege laat ietsjes meer sneeuw zien.


Edit:

EC Pluim De Bilt 00Z:


Citaat van: Marsel op vr 18 jan 2019 - 17:26
M'n account doet het nog ;). Kon het niet laten..............Tot zover.

Welkom terug Marsel!  :)


Powered by EzPortal