Onweerskansen 10 augustus 2018

Topic gezien door 9306 bezoekers
Gestart door Marsel, do 09 aug 2018 - 21:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marsel

Citaat van: trudy op vr 10 aug 2018 - 15:39
Enig idee hoelang t gaat duren.....als ik zo 24uurs kijk, zal de duur een klein uurtje zijn, of de hele avond en nacht?

Naar verwachting komt het systeem rond 20-21u lokale tijd tegen de westkust te liggen. Met name de staart (met KF eigenschappen) zal ons land in de uren die volgen doortrekken waarbij de activiteit boven land langzaam afneemt. Gaat onder invloed van de inkomende jet vrij rap, denk dat je inderdaad met uurtje of zelfs nog minder er wel doorheen bent. Organisatie zal overigens lijnvormig zijn, mogelijk zelfs LEWP-achtig wanneer het tegen de kust aan ligt. Vooral opletten op zware windstoten. De cloudhead inclusief kleinschalig laag trekt overigens net ten noorden van het land langs.

GeneralDuke

Citaat van: Marsel op vr 10 aug 2018 - 16:54
Organisatie zal overigens lijnvormig zijn, mogelijk zelfs LEWP-achtig wanneer het tegen de kust aan ligt. Vooral opletten op zware windstoten. De cloudhead inclusief kleinschalig laag trekt overigens net ten noorden van het land langs.

Vraagje, ook nog n.a.v. je openigspost. Wat bedoel je precies met comma en cloudhead? Bedoel je met comma de structuur die je bij zo'n systeem op de radarbeelden kunt zien, die dan een kommavorm kan aannemen? Gaandeweg had ik trouwens opgepikt dat je dat soort structuren (comma, LEWP) pas kunt 'zien' als het zover is, op de radar dus. Aan de hand van wat soort parameters is dat van tevoren al aannemelijk te maken?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Eric

Citaat van: GeneralDuke op vr 10 aug 2018 - 17:10Aan de hand van wat soort parameters is dat van tevoren al aannemelijk te maken?
Das een goeie vraag General! Precies wat ik ook dacht!

riddler

Mooi stuk, duidelijk Marsel, we gaan het meemaken hier op Texel. Afgelopen nacht toch behoorlijke windstoten gehad, en vanmorgen vroeg was er 21 mm neerslag in de meter.

X-treme

Het lijkt toch wel wat eerder te komen dan 20:00uur.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

RealDeal

Citaat van: X-treme op vr 10 aug 2018 - 12:35
Vanavond start het vuurwerkfestival Scheveningen weer, maar gezien de verwachting ben ik bang dat het vanavond niet door gaat.
Het start om 21:45
Gaat inderdaad niet door : https://nos.nl/artikel/2245530-vuurwerkfestival-scheveningen-afgelast-vanwege-harde-wind.html

Voelt nu voor mijn gevoel al een beetje herfstachtig aan. Ik ben niet zo van de hele erge warmte maar zelfs ik ben er gewend aan geraakt  8)
Maar goed de regen had iedereen wel nodig, dus we gaan het vanavond wel zien wat erbij komt.

Pieter78

Citaat van: riddler op vr 10 aug 2018 - 17:32
Mooi stuk, duidelijk Marsel, we gaan het meemaken hier op Texel. Afgelopen nacht toch behoorlijke windstoten gehad, en vanmorgen vroeg was er 21 mm neerslag in de meter.
he riddler hoe is het nu op texel  ??

Marsel

Citaat van: X-treme op vr 10 aug 2018 - 18:03
Het lijkt toch wel wat eerder te komen dan 20:00uur.

Het gaat uiteraard om de achterste begrenzing. De staart, het KF. Maar dan nog, loopt inderdaad iets voor,

X-treme

Citaat van: Marsel op vr 10 aug 2018 - 19:25
Het gaat uiteraard om de achterste begrenzing. De staart, het KF.

Ja dat idee kreeg ik al, want wat er nu te zien is/valt stelt niet zo veel voor  :)
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

riddler

Citaat van: Pieter78 op vr 10 aug 2018 - 18:58
he riddler hoe is het nu op texel  ??
Ja, buiig en nat, ook al wat onweer gehad. Nu wachten op de staart :-)

Marsel

Citaat van: X-treme op vr 10 aug 2018 - 19:30
Ja dat idee kreeg ik al, want wat er nu te zien is/valt stelt niet zo veel voor  :)

Ik vind het ook nog tegenvallen met de elektrische activiteit van het geheel eerlijk gezegd. Laatste stuk zee zou het dan moeten doen...

TaL

Citaat van: Marsel op vr 10 aug 2018 - 19:35
Ik vind het ook nog tegenvallen met de elektrische activiteit van het geheel eerlijk gezegd. Laatste stuk zee zou het dan moeten doen...

Zou het dat actief ding ten O en ZO van Londen niet zijn? Die lijn is op sommige plekken uitgegroeid in no time van niets naar rain rates van 100+ mm/h en veel ontladingen. Lijkt ook meer OZO te bewegen dan die lijn nu voor onze kust. Er is ook continue aangroei aan de ZW kant van die 2de lijn

Edit: die lijn trekt zelf ZO in mijn ogen. Zie je goed op volgende radar: https://www.netweather.tv/live-weather/radar
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

winter67

Citaat van: TaL op vr 10 aug 2018 - 20:31
Zou het dat actief ding ten O en ZO van Londen niet zijn? Die lijn is op sommige plekken uitgegroeid in no time van niets naar rain rates van 100+ mm/h en veel ontladingen. Lijkt ook meer OZO te bewegen dan die lijn nu voor onze kust. Er is ook continue aangroei aan de ZW kant van die 2de lijn
Die lijn trekt volgens harmonie over Zeeland en zuid Nederland maar goed zulke dingen zijn onvoorspelbaar

winter67

Citaat van: Marsel op vr 10 aug 2018 - 19:35
Ik vind het ook nog tegenvallen met de elektrische activiteit van het geheel eerlijk gezegd. Laatste stuk zee zou het dan moeten doen...
Er kan beter alvast naar maandag gekeken worden een laag dichtbij nl met iets grotere neerslaghoeveelheden

Marsel

Het is geen LEWP geworden, helaas. Eerder de in de openingspost aangehaalde zone mulcticellen met enkele intern opgelijnde elementen. Er werd bij het aan land komen op verschilllende plekken een fraaie arcus gemeld en her en der onweer. Overigens voor de oplettende kijker hebben er enkele cellen supercellulaire trekken gehad (of nog hebben). Boven Noord-Holland twee stuks en een overduidelijke is ten westen van De Kooy langs getrokken. Overigens ontstaan er achter het KF nog enkele deels opgelijnde buien, soms met onweer en hagel. Kan nog steeds vrij pittig zijn met kans op zware windstoten.

Marsel

Citaat van: TaL op vr 10 aug 2018 - 20:31
Zou het dat actief ding ten O en ZO van Londen niet zijn? Die lijn is op sommige plekken uitgegroeid in no time van niets naar rain rates van 100+ mm/h en veel ontladingen. Lijkt ook meer OZO te bewegen dan die lijn nu voor onze kust. Er is ook continue aangroei aan de ZW kant van die 2de lijn

Edit: die lijn trekt zelf ZO in mijn ogen. Zie je goed op volgende radar: https://www.netweather.tv/live-weather/radar

Daar zeg je wat. NW ervan Td's rond 10C en wind W, aan de voorzijde Td's 12-14C en wind ZW. Hmmm, lijkt wel onderdeel van het KF te zijn op satpics....
Scherpe lijn ook....

hesselsjoerd

Kapot veel water en enkele beste ontladingen net onder leeuwarden ????

X-treme

Die lijn activeert enorm en loopt nu helemaal door tot de kop van noord holland, tot nu toe wel alleen onweer in het onderste deel.

Edit: ik zie het nu flitsen richting het westen en hoor gerommel.
Wind neemt ook toe.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

winter67

Toch pittig lijntje met onweer onstaan in noord Holland

devil-strike

Ja onweer ok wel maar 2x maar wel flits boem zegmaar.
Locatie: regio Haarlem

Powered by EzPortal